پنجشنبه 27 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيلاری کلينتون و سولانا برای گفت‌وگو درباره‌ ايران ديدار کردند، ايسنا

ديپلمات‌های عالی رتبه‌ی آمريکايی و اروپايی ساعاتی پس از آنکه محمود احمدی نژاد برای برقراری يک رابطه‌ی جديد با آمريکا اعلام آمادگی کرد برای تنظيم روشی برای حل مساله‌ی هسته‌يی ايران با يکديگر ديدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، هيلاری کلينتون وزير خارجه‌ی آمريکا و خاويرسولانا رييس سياست خارجی اتحاديه‌ اروپا روز چهارشنبه برای گفت‌وگو درباره‌ی ايران با يکديگر ديدار کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کلينتون پس از ديدار با سولانا در جمع خبرنگاران با بيان اينکه "با توجه به اظهارات جديد ايرانيان ما از مذاکره استقبال می‌کنيم" افزود که ايران هنوز هيچ گونه پاسخ رسمی به دعوت آنها (گروه ۱+۵) نداده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هفته‌ی گذشته اعضای گروه ۱+۵ (آمريکا،‌انگليس، فرانسه،‌روسيه، چين و آلمان) از سولانا درخواست کردند ايران را برای گفت وگوهای مستقيم درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی‌اش دعوت کنند.

وزير خارجه‌ی آمريکا در ادامه گفت: ما گفته‌ايم که خواستار تعامل با ايران هستيم، اما هنوز چيزی را که بتواند نشان‌دهنده‌ی پيشنهادی باشد مشاهده نکرده‌ايم.

کلينتون گفت که شش کشورعضو گروه ۱+۵ که در تلاش‌اند ايران را به ميز مذاکرات بازگردانند در روزهای آينده حرف‌های بيشتری برای گفتن خواهند داشت.

وزير خارجه‌ی آمريکا در ادامه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه‌ی هسته‌يی ايران گفت: ما به همکاری با متحدمان ادامه خواهيم داد تا نشان دهيم که ايران نمی‌تواند به دنبال کردن تسليحات هسته‌يی ادامه دهد. ما در پشت تحريم‌هايی که تا کنون اعمال شده‌اند خواهيم ايستاد و به دنبال يافتن راه‌های جديدی برای گسترش اقدامات جديد درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران خواهيم بود.

سولانا نيز گفت که هنوز پاسخی از جانب ايران به دعوت ۱+۵ دريافت نکرده است و درباره‌ی اظهارات محمود احمدی‌نژاد رييس جمهور کشورمان نيز اظهار نظری نکرد.

سولانا علاوه بر آن روز چهارشنبه با دنيس راس فرستاده‌ی ويژه‌ آمريکا در زمينه‌ی سياست ايران ديدار و گفت وگو کرد.

به گفته‌ی مقاماتی که خواستند نامشان فاش نشود راس قرار است در اواخر ماه ميلادی جاری به خليج فارس و برخی از همسايگان ايران سفر کند تا در باره‌ی ديدگاه جديد آمريکا در باره‌ی تهران با آنها گفت وگو کند.

در طول دوره‌ی جورج بوش رييس جمهور سابق آمريکا واشنگتن تنها يک ديدار با ديپلمات های عالی رتبه‌ی انگليس، چين، فرانسه، آلمان، روسيه و مذاکره کننده‌ی عالی رتبه‌ی ايران داشت مقامات دولت بوش گفتند که تا زمانی که ايران غنی سازی اورانيوم خود را متوقف نکند آمريکا در مذاکرات ديگر شرکت نخواهد کرد.

اما به گفته‌ی مقامات آمريکايی در دوره‌ی باراک اوباما رييس جمهور فعلی آمريکا که در برابر تعامل با ايران باز است پيش شرط تعليق در ازای مذاکرات ممکن است کنار گذاشته شود و واشنگتن ممکن است به ايران اجازه دهد در حالی که مذاکرات در حال اجرا است تا مدتی به غنی سازی ادامه دهند. آنها در عين حال تاکيد دارند که هدف نهايی آنها همچنان تعليق فعاليت‌های هسته‌يی ايران است.

دولت آمريکا علاوه بر آن مشغول انجام يک بازنگری از سياست آمريکا در قبال ايران است .

مقامات آمريکايی گفتند که با دقت مشغول به بررسی واکنش‌های ايران هستند و هر گونه واکنش مثبتی می‌تواند به يک گام بعدی منجر شود.

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در يک سخنرانی در شهر کرمان با اشاره به پيشنهاد ۱+۵ برای گفت‌وگو با ايران گفت: برای گفت‌وگو بسته پيشنهادی جديدی را ارائه خواهيم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما سال گذشته بسته‌ای را برای گفت‌وگو ارسال کرديم، اما امروز شرايط عوض شده و در طول يکسال تحولات بزرگی در دنيا رخ داده است، ما بسته جديدی را طراحی می‌کنيم، اين بسته جديد آماده خواهد شد و آن را ارئه می‌کنيم و بايد بر پايه آن که متضمن صلح و عدالت، احترام به ملت‌ها و مشارکت همه‌ آن‌ها در حل مسائل جهانی است، گفت‌وگو می‌کنيم.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در ادامه گفت: آنها امروز بيانيه صادر کرده‌اند که مسائل را از طريق ديپلماتيک و گفت‌وگو حل کنيم. بسيار خب! ملت ايران اهل منطق و گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده بر اساس احترام و پايبندی به حقوق ملت‌هاست، ما استقبال می‌کنيم، ولی به آنها چند نصيحت می‌کنيم. به آنها می‌گوييم شما خودتان می‌دانيد امروز در موضع ضعف هستيد و دستتان به جايی بند نيست و از موضع زور ديگر نمی‌توانيد کارتان را جلو ببريد. ما به شما توصيه می‌کنيم ادبيات خود را با ملت‌های ديگر اصلاح کنيد و به ملت‌ها احترام بگذاريد و از موضع آدم‌های خودخواه با ملت ايران صحبت نکنيد. هر که بخواهد از موضع خودخواهی با ملت ايران صحبت کند پاسخ ملت ايران همان است که به آقای بوش داد.

رييس‌جمهور ادامه داد: ما اهل منطق و گفت‌وگو هستيم و سال گذشته يک بسته‌ی پيشنهادی برای گفت‌وگو ارسال کرديم اما امروز شرايط عوض شده و در طول يکسال اخير تحولات بزرگی در دنيا رخ داده است. ما بسته‌ی جديدی را طراحی می‌کنيم که آماده خواهد شد و آن را ارائه می‌کنيم که بايد بر پايه‌ی آن که متضمن صلح و عدالت و احترام به ملت‌ها و مشارکت همه‌ی ملت‌ها در حل مسائل جهانی است گفت‌وگو کنيم. ما اهل گفت‌وگو و منطق هستيم و به آنها می‌گوييم جهان امروز از مسير احترام، عدالت و منطق بهتر اداره می‌شود و کسانی که می‌خواهند از منطق تحميل استفاده کنند، عقب‌مانده هستند. گرچه من اعلام می‌کنم به فضل الهی هيچ قدرتی از قدرت‌ها سر سوزنی توان تحميل به ملت ايران را ندارد و نخواهد داشت. ما اهل منطق و گفت‌وگو هستيم و ۳۰ سال است که ملت ايران شما را به منطق، گفت‌وگو و عدالت و پايبندی به قانون دعوت می‌کند.





















Copyright: gooya.com 2016