پنجشنبه 27 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای ضد و نقيض در مورد ستادهای انتخاباتی محمود احمدی­نژاد، دويچه وله

به گفته‌‌ی مشاور مطبوعاتی رئيس جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در اين دوره از انتخابات ستاد انتخاباتی نخواهد داشتکانديداهای اصلاح‌طلب، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی بر فعاليت‌ انتخاباتی خود افزوده‌اند. اصولگرايان کانديدايی برای مقام رياست جمهوری اعلام نکرده‌‌اند. خبرهای ضدونقيض در مورد ستادهای انتخاباتی محمود احمدی¬نژاد شنيده می‌شود.

با آغاز سال جديد دو کانديدای جناح اصلاح طلبان، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، فعاليت­های انتخاباتی خود را افزايش داده­اند. از ميان اصولگرايان هنوز کسی رسما نامزدی خود را برای شرکت در دهمين دوره‌ی انتخابات رياست جمهوری اعلام نکرده است، اما حضور رئيس جمهور کنونی قطعی به نظر می­رسد. با اين همه نزديکان محمود احمدی­نژاد در مورد فعال شدن ستادهای انتخاباتی او خبرهای ضد و نقيضی منتشر می­کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شهريور ماه سال ۸۷، صادق محصولی، معاون وقت رئيس جمهور و وزير کشور فعلی، اعلام کرد، ستادهای انتخاباتی محمود احمدی­نژاد تشکيل نشده است. محصولی گفت، هنوز برای اين کار زود است زيرا يک سال تا زمان برگزاری انتخابات فرصت باقی است. کمتر از دو ماه بعد، جمعی از طرفداران احمدی­نژاد در دفتر يکی از خبرگزاری­ها در تبريز حاضر شدند تا آغاز فعاليت ستادهای حامی دولت را رسما اعلام کنند.

تکذيب و تاييد فعاليت­های انتخاباتی

از اواسط سال گذشته در اغلب استان­ها، گروه­هايی که خود را حاميان مردمی احمدی­نژاد می­خوانند با تشکيل ستادهای انتخاباتی فعاليت­هايی را شروع کردند که از چند و چون آن اطلاع دقيقی در دست نيست.

اين ستادها کار خود را بر جلب نظر و آرای گروه­ها و قشرهای خاص جامعه متمرکز می­کنند و فعاليت­هايشان در رسانه­های خبری انعکاس زيادی ندارد. از آن زمان خبرهايی که از تشکيل ستادهای رسمی رئيس دولت نهم منتشر شد همه انکار شدند.

اين در حالی است که حميد رسايی، يکی از نمايندگان حامی دولت در مجلس هشتم، هفتم مرداد ماه ۸۷ از برگزاری منظم نشست­هايی خبر داد که علاقمندان به ادامه‌ی رياست جمهوری احمدی­نژاد در ارتباط با انتخابات تشکيل می­دهند.

در برخی گزارش­ها حتا از اشخاصی چون مهرداد بذرپاش، رئيس سابق گروه مشاوران جوان رئيس جمهور، و اسفنديار رحيم مشايی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی، به عنوان سازمان‌دهندگان اين ستادها نام برده شده است. اما اين دو که از نزديکان و معتمدان احمدی­نژاد به شمار می­روند، چنين خبرهايی را تکذيب کرده­اند.

هم­پيمانی اصولگرايان قم

تاييد و تکذيب تشکيل ستادهای انتخاباتی رئيس جمهور روز چهارشنبه، ۲۶ فروردين ماه، ابعاد تازه­ای به خود گرفت. قاسم روانبخش، يکی از روحانيان نزديک به آيت‌الله مصباح يزدی، گفته است، چند شب قبل سران اعضای گروه­های اصلی اصولگرا در قم ديدار کردند و برای حمايت از احمدی‌نژاد با يکديگر پيمان بستند.

خبرگزاری ايلنا در مورد راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی از قول روانبخش نوشت: «ستاد رسمی در موعد قانونی فعال می‌شود اما ستادهای غيررسمی برای برنامه‌ريزی و پيگيری امور، آغاز به کار کرده­اند.»

روانبخش با اشاره به اين که گروه­های اصولگرا در تهران هنوز رسما نامزد خود را معرفی نکرده­اند می­گويد، طرفداران و اعضای اين گروه­ها در شهرستان­ها منتظر تصميم مرکز ننشسته­اند و فعاليت خود را در حمايت از رئيس دولت نهم آغاز کرده­اند.

احمدی­نژاد ستاد نخواهد داشت؟

همزمان با انتشار سخنان روانبخش در مورد فعال شدن ستادهای انتخاباتی، علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئيس جمهور، مدعی شد: «محمود احمدی‌نژاد در اين دوره از انتخابات ستاد انتخاباتی نخواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، جوانفکر می­گويد: «رئيس جمهور شخصا هيچ تلاشی برای تبليغات انتخاباتی نمی‌کند.» بيستم اسفند ماه نيز يکی از نمايندگان عضو فراکسيون اصولگرای مجلس هشتم، پس از ديدار با رئيس دولت گفت: «احمدی­نژاد قائل به تشکيل ستاد برای ساماندهی فعاليت­های انتخاباتی نيست.» به رغم اين اظهارات خبرهای ديگری فعال شدن ستادهای انتخاباتی محمود احمدی­نژاد را تاييد می­کند.

مديران دولتی در ستادهای انتخابات

خبرگزاری مهر، ۲۳ فرودين از تشکيل جلسه­ای خبر می­دهد که در آن، با حضور يکی از مشاوران رئيس جمهور، اعضای شورای مرکزی ستاد انتخابات احمدی‌نژاد در مازندران معرفی شدند. بنابر اين گزارش، رئيس، دبير و برخی از اعضای شورای مرکزی اين ستاد همه از مديران دولتی استان هستند.

رئيس جمهور سه روز پيشتر در ارتباط با انتخابات رياست جمهوری خطاب به مديران دولت گفته بود: «حق نداريم حتی يک ريال از بيت‌المال و يا يک ثانيه از وقت بيت‌المال را صرف شخص خاصی کنيم.» گرچه ظاهرا اين اتفاق در استان­ها افتاده است، به نظر می­رسد مديران دولتی در پايتخت که کانون توجه رسانه­هاست محتاط‌‌تر باشند.

استعفای ثمره هاشمی و رياست ستاد احمدی­نژاد

مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رئيس جمهور، که از او به عنوان مرد شماره دو کابينه ياد می­شود، شامگاه بيست و پنج فروردين ماه استعفای خود را تقديم احمدی­نژاد کرد. ثمره هاشمی از رئيس جمهور خواسته است تا با کناره­گيری او موافقت کند «تا فرصت برای ورود به عرصه­های ديگری از انجام وظيفه فراهم شود.»

او در نامه­ی کوتاهی که متن آن صبح چهارشنبه منتشر شد، توضيح بيشتری برای اين اقدام غيرمنتظره و آنچه "عرصه­های ديگر فعاليت" می­خواند نداده است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، نوشت، اين استعفا «با هدف جلوگيری از ايجاد شائبه بهره‌گيری از موقعيت و امکانات دولتی در انتخابات» انجام شد.

همين اشاره باعث شد تا ناظران ثمره هاشمی را رئيس ستاد انتخابات محمود احمدی­نژاد بدانند. به اين ترتيب برخلاف ادعای مشاور مطبوعاتی رئيس جمهور، ستادهای انتخاباتی احمدی­نژاد نه تنها تشکيل شده، که هدايت آشکار يا پنهان آن را نيز شخصی بر عهده دارد که از تصميم­گيرندگان اصلی و پرنفوذ دولت نهم محسوب می­شود.





















Copyright: gooya.com 2016