دوشنبه 31 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ترک نشست سازمان ملل به دليل اظهارات احمدی نژاد عليه اسرائيل، راديو فردا

هيئت های نمايندگی چند کشور حاضر در کنفرانس سازمان ملل در ژنو پس از «نژاد پرست» خواندن اسرائيل از سوی محمود احمدی نژاد، اين نشست را ترک کردند.

رييس جمهوری ايران در سخنان خود که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آن را بازتاب داده است با انتقاد از حق وتو شورای امنيت گفت: «شورای امنيت اين رژيم غاصب را در فلسطين حاکم و تثبيت کرد.»

وی اظهار داشت: «آنها مهاجران را از اروپا، آمريکا، ...به سرزمين اشغالی فرستادند تا يک دولت نژاد پرست تاسيس کند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل متحد در حالی روز دوشنبه در ژنو آغاز به کار کرد که ايالات متحده آمريکا همراه با شماری از متحدان مهم خود اين کنفرانس را تحريم کرده است.

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در نطق افتتاحيه خود با انتقاد از کشورهايی که اين کنفرانس را تحريم کرده‌اند اظهار داشت: تمام کشورهايی که برای جهانی عاری از نژادپرستی مبارزه می‌کنند بايد در اين کنفرانس شرکت داشته باشند.

علاوه بر آمريکا کشورهای استراليا، ايتاليا، آلمان، هلند، کانادا و اسرائيل کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل در ژنو را تحريم کرده‌اند.

گرچه فرانسه و بريتانيا در کنفرانس ژنو حضور دارند، ولی فرانسه اعلام کرده است اگر سخنان نژادپرستانه‌ای عليه اسرائيل در اين کنفرانس مطرح شود نماينده فرانسه بی‌درنگ آن را ترک خواهد کرد.

کشورهای تحريم‌کننده نگران آن هستند که کنفرانس ضدنژادپرستی ژنو همانند کنفرانس ضدنژادپرستی دوربان که در سال ۲۰۰۱ در آفريقای جنوبی برگزار شد به محلی برای انتقاد از اسرائيل تبديل شود.

در سال ۲۰۰۱ شماری از کشورهای عربی و اسلامی تلاش کردند صهيونيسم را معادل «نژادپرستی» معرفی کنند. نمايندگان آمريکا و اسرائيل در اعتراض به اين اقدام، کنفرانس دوربان را ترک کرده بودند.

هدف از برگزاری کنفرانس ضدنژادپرستی ژنو که از آن با عنوان «دوربان ۲» هم ياد می‌شود، بررسی پيشرفت‌های حاصله در زمينه مبارزه با نژادپرستی از سال ۲۰۰۱ تاکنون اعلام شده است.

دبير کل سازمان ملل متحد در نطق افتتاحيه خود با هشدار نسبت به خطر نژادپرستی اظهار داشت که هيچ جامعه‌ای، چه بزرگ و چه کوچک، چه ثروتمند و چه فقير، در مقابل نژادپرستی ايمن نيست.

بان کی مون همچنين اظهار اميدواری کرد، کشورهايی که کنفرانس ضدنژادپرستی را تحريم کرده‌اند در فرصت باقی‌مانده در آن شرکت کنند.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز از تحريم کنفرانس ضدنژادپرستی توسط آمريکا و چند کشور ديگر انتقاد کرده و اعلام کرد اين کار در نهايت به نفع کسانی تمام می‌شود که مخالف مبارزه با نژادپرستی هستند.

روزنامه آمريکايی «نيويورک تايمز» در گزارشی در سايت اينترنتی خود با اشاره به شروع به کار اين کنفرانس در ژنو و غيبت آمريکا و اسرائيل از آن نوشته است: حضور محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران، در اين کنفرانس به نگرانی‌ها در مورد تبديل شدن اين کنفرانس به محلی برای انتقاد يک‌جانبه از اسرائيل دامن زده است.

به نوشته نيويورک تايمز، تصميم آمريکا برای تحريم اين کنفرانس با استقبال گروه‌های طرفدار اسرائيل در اين کشور روبه‌رو شده است، در حالی که سازمان‌های طرفدار حقوق بشر و تشکيلات آمريکايی‌های آفريقايی‌تبار از اين تصميم انتقاد کرده و شرکت در کنفرانس ضدنژادپرستی را فرصتی برای جبران اشتباه‌های تاريخی خوانده‌اند.

روز دوشنبه و در آستانه آغاز به کار کنفرانس ژنو، اسرائيل در اعتراض به حضور محمود احمدی‌نژاد در اين کنفرانس سفير خود را از سوئيس فراخواند.

دولت اسرائيل پيشتر از «هانس رودولف مرتس» رئيس کنفدراسيون سوئيس خواسته بود تا به دليل مواضع آقای احمدی‌نژاد درباره اسرائيل و هالوکاست از ديدار با او خودداری کند.

با اين حال احمدی‌نژاد و مرتس يک‌شنبه شب طبق برنامه قبلی با هم ديدار کرده و درباره مسائلی مانند همکاری در زمينه انرژی و نيز موضوع بازداشت و محکوميت رکسانا صابری، خبرنگار آمريکايی ايرانی‌تبار، در ايران با هم گفت ‌و گو کردند.

به گزارش رويترز، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، نيز در واکنش به حضور آقای احمدی‌نژاد در کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل اظهار داشت: «شش ميليون نفر از مردمان ما در هالوکاست قتل عام شدند و متاسفانه همه از اين ماجرا درس نگرفته‌اند.»





















Copyright: gooya.com 2016