دوشنبه 31 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان از کانديداتوری احمدی‌نژاد حمايت می‌کند، ايسنا

دبيرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با اشاره به جلسه‌ هيات مديره‌ اين تشکل گفت: در اين جلسه انجمن با اتفاق آرا تصميم گرفت از احمدی‌نژاد به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوری دهم حمايت کند. هم‌چنين قرار است بيانيه‌ای تحليلی در اين رابطه از سوی انجمن جهت اطلاع‌رسانی منتشر شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) مهدی فضائلی در نشست خبری روز دوشنبه خود اظهار کرد: در جلسه هيات مديره‌ انجمن، ديدگاه‌ها و نظرات اعضا در رابطه با اهميت انتخابات و ضرورت تلاش همه افراد و مجموعه‌ها برای افزايش مشارکت ارايه شد. تاکيد اوليه انجمن، افزايش مشارکت مردم در انتخابات است؛ زيرا انتخابات رياست جمهوری از مهم‌ترين عرصه‌هايی است که رای مردم بروز پيدا می‌کند و در جهت تحقق اصل قانون اساسی است که بر ابتنای کشور به آرای عمومی تصريح می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: هم‌چنين درباره‌ نظرات و ديدگاه‌های کانديداهای انتخابات رياست جمهوری نيز ارزيابی‌هايی صورت گرفت. جمع‌بندی مطالب نشان داد که آسيب‌هايی وجود دارد که به نظر می‌رسد جلب آرای عمومی موضوع اصلی برای برخی کانديداها باشد. هم‌چنين به نظر می‌رسد همراهی برخی کانديداها با تشکل‌هايی که نسبت‌شان با انقلاب اسلامی مشخص نيست يا فاصله دارد از موضع عافيت‌طلبی است يا اين‌که آن‌ها تلاش می‌کنند رای خود را ولو با جلب حمايت چنين گروه‌هايی به دست بياورند.

وی گفت: اميدواريم به اين حساسيت‌ها دقت شود و شاهد مواضع شفاف نامزدها باشيم. هم‌چنين اميدواريم نامزدها مرزبندی خود را به طور دقيق با جريانات مختلف، غيرخودی‌ها و کسانی که با انقلاب فاصله دارند مشخص کنند تا مردم بتوانند انتخابی آگاهانه و هوشيارانه داشته باشند.

دبيرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با اشاره به دعوت از زاکانی و سليمی‌نمين برای حضور در جلسه هيات مديره‌ اين انجمن ادامه داد: حضور اين افراد در جلسه‌ انجمن به اين دليل بود که آن‌ها مسائل و موضوعاتی که درخصوص دانشگاه آزاد پی‌گيری کرده‌اند را در جلسه مطرح و اعضا اطلاعات دقيق‌تری نسبت به دانشگاه آزاد پيدا کنند و در اين‌باره تصميم بگيرند که چه رويکردی را دنبال کنند.

وی ادامه داد: دکتر زاکانی با توجه به اين‌که در گروه تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد حضوری فعال داشته و به مسائل دانشگاه آزاد نيز اشراف دارند، اطلاعات خوبی داشتند. آقای سليمی‌نمين هم که مدتی است به عنوان روزنامه‌نگاری باسابقه، مسائل را در رسانه‌ها طرح کرد‌ه‌اند به اين جلسه دعوت شدند. به نظر می‌رسد اشکالاتی که دوستان به دانشگاه آزاد وارد می‌کنند مسائل قابل توجهی است و ما هم از رسانه‌ها و همکاران مطبوعاتی‌مان و هم از دستگاه‌های مسوول در اين بخش انتظار پی‌گيری داريم.

وی افزود: اگر اين مسائل صحت داشته باشد جای تاسف بسياری وجود دارد. بايد بررسی دقيقی صورت گيرد که در صورت صحت مسائل طرح شده درباره دانشگاه آزاد با عوامل آن برخورد شود و اگر هم اين‌طور نيست برای برطرف کردن ابهامات، روشنگری لازم صورت گيرد.

فضايلی درباره بحث تشکيل کميته صيانت از آرا از سوی برخی نيز گفت: طرح اين مساله جای تاسف و تعجب از کسانی دارد که سه دهه در انقلاب حضور داشتند و امروز می‌خواهند خود را در معرض رای مردم برای تصدی پست رياست جمهوری قرار دهند. ما در اين سه دهه ۹ انتخابات رياست جمهوری، ۸ انتخابات مجلس، ۳ انتخابات شورا و انتخابات‌های خبرگان، قانون اساسی و ... را داشته‌ايم. اگر اين‌ها مرور شود می‌بينيم که در دوره‌های مختلف دستگاه اجرايی و نظارت به لحاظ دسته‌بندی، گرايش به يک جريان داشتند اما نتيجه انتخابات صددرصد معکوس شده است، مثل انتخابات دوم خرداد ۷۶، سوم تير ۸۴ و يا انتخابات مجلس هفتم در دوره‌ اصلاحات. اين‌ها نشان می‌دهد که سازوکار انتخابات در کشور ما چه در بخش اجرا و نظارت به گونه‌ای نيست که بتواند تاثير قابل توجهی در آرا داشته باشد. البته ممکن است اشکال و ايراد وجود داشته باشد اما اولا عامدانه نيست و ثانيا مقدار آن اين‌قدر نيست که نتيجه انتخابات را دگرگون کند.

وی هم‌چنين گفت: طرح مساله تشکيل کميته صيانت از آرا همراهی با جريانات ضدانقلاب است که در طول اين سال‌ها بحث تقلب و تشکيک در آرای مردم را مطرح کرده‌اند؛ لذا از کسانی که می‌خواهند با رای مردم عهده‌دار سمت رياست جمهوری شوند طرح اين مساله بسيار بعيد و هم‌چنين اهانت آشکار به مردم است. نبايد برای جذب آرايی که با نظام فاصله دارند هر حرف و سخنی را مطرح کرد بلکه بايد سنجيده‌تر در اين مسائل وارد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمايت اين تشکل از کانديدای اصولگرايی غير از احمدی‌نژاد در مراحل ديگر انتخابات گفت: اگر کانديدای اصولگرايی باشد که بتواند نظر مجموعه را تامين کند شايد اين مساله اتفاق بيافتد که البته بعيد است.

دبيرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در پاسخ به سوال ديگری درباره بداخلاقی‌های انتخاباتی در روزهای پيش از انتخابات نيز يادآور شد: تاکيد ما بر اخلاق‌محوری هم از سوی رسانه‌ها و هم از سوی کانديداهاست. آن‌ها بايد به طور جدی به موضوع اخلاق پايبند باشند. متاسفانه ما بعضا از اهميت اين مساله غافل می‌شويم و يا پايبندی‌مان نسبت به اين امر کاهش می‌يابد که بايد بيشتر در اين‌باره مراقبت کنيم.

وی ادامه داد: يکی از عوامل بی‌توجهی به بحث اخلاق در انتخابات غلبه گرايش سياسی بر انصاف است که می‌تواند عامل انحراف باشد. عامل ديگر هم برخی برداشت‌های غلطی است که از ويژگی‌های روزنامه‌نگاری حرفه‌ای وجود دارد. ممکن است ما فکر کنيم که اگر به چيزی بپردازيم که واقعيت ندارد رسانه‌مان جذاب‌تر می‌شود. تقاضای ما از همکاران مطبوعاتی اين است که ارزش‌های خبری را در صداقت جست‌وجو کنند.

وی درباره ارزيابی عملکرد رسانه‌ها که از سوی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان انجام می‌شود نيز گفت: گزارش اين ارزيابی به طور ماهانه ارايه می‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016