دوشنبه 31 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد در سوييس: در حال تدوين نامه‌ای برای سران جهان درباره راهکارهای حل بحران اقتصادی جهان هستيم، ايسنا

- آماده کمک به حاکمان جهان برای اصلاح انديشه و رفتارشان هستيم


رييس جمهور صبح امروز به وقت سوييس در صحبانه‌ی کاری با روسای سازمان‌های مختلف سازمان ملل در ژنو به ارائه‌ی ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران در ارتباط با مسائل جهانی از جمله بحران اقتصادی حاکم بر جهان و همچنين وضعيت حقوق بشر در جهان پرداخت و به سوالات حاضرين دراين زمينه‌ها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايسنا به ژنو، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور در بخشی از صحبت‌های خود در ارتباط با بحران مالی جهان به تشريح ديدگاه‌های جمهوری اسلامی در اين زمينه پرداخت و خبر داد که در حال تدوين نامه‌ای برای سران جهان در ارتباط با بحران اقتصادی حاکم بر جهان و راه‌حل های جمهوری اسلامی ايران در اين زمينه است.

وی گفت:‌ در اين نامه به صورت کامل راهکارهای جمهوری اسلامی ايران را برای حل بحران اقتصادی تشريح کرده‌ايم و اين نامه به زودی برای سران کشورهای جهان ارسال می‌شود.

احمدی نژاد در ابتدای سخنان خود با تشکر از نمايندگان سازمان ملل متحد گفت: ما از همه‌ی کسانی که در هر جای دنيا تحت هر عنوانی کمر به خدمت مردم بسته‌اند و تلاش می‌کنند که دنيای بهتری را برای مردم بسازند و مشکلات را برطرف کنند تشکر می‌کنيم.

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به وضعيت امروز جهان گفت: شما با وضعيت امروز، به جهان، مسائل و مشکلات آن آشنا هستيد و با آن دست به گريبان هستيد، مشکلات و بحران‌ها روز به روز پيچيده‌تر می‌شود و گرچه تلاش‌هايی برای بهبود وضعيت صورت گرفته است اما می‌بينيم که اين مشکلات روز به روز فزاينده‌تر می‌شود و بحران‌های اقتصادی و سياسی در جهان حاکم است. در طول شصت سال گذشته شايد يک روز هم بر بشر نگذشته است که سايه‌ی جنگ يا تهديد يا دشمنی و کينه‌ورزی در جهان سنگينی نکرده باشد و امروز وضعيت بسيار شکننده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهور با اشاره به مشکلاتی که امروز جهان در زمينه‌ی اقتصادی با آن رو به رو است گفت: قبل از بحران اقتصادی بيش از يک ميليارد نفر از جمعيت بشر در فقر و تنگدستی به سر می برد و به صورت قطعی بحران‌های جديدی بر تعداد آنها می‌افزايد .

رييس جمهور افزود: امروز چند کشور مهم دنيا تحت اشغال اشغالگران به سر می‌برند و مردم آن در بدترين شرايط زندگی می‌کنند. امروز تجارت مواد مخدر به يک امر عادی تبديل شده است.

وی گفت: امروز کشتار و ترور در بخش‌های گوناگون جهان به صورت لحظه‌ای در حال افزايش است و اختلافات سياسی و درگيری‌ها چه در درون و چه در بين کشورها روزافزون است.

وی گفت: به نظر من وقت آن رسيده که با يک تلاش جمعی و همفکری ريشه مشکلات امروز بشر را به درستی بشناسيم و با عزم همگانی نسبت به اصلاح وضعيت اقدام کنيم.

وی گفت: نگاه يک سويه و تعريف نادرست از انسان و جامعه بشری خودخواهی، خودبرتربينی و نژاد پرستی ريشه مشکلات امروز جامعه بشری و باور ما اين است که خداوند متعال بشر را برای يک زندگی زيبا و متعالی و سرشار از اميد، محبت، صلح و دوستی خلق کره است و بر پايه‌ی چنين زندگی زيبايی نيازمند درک درستی از انسان،‌ جامعه و پذيرش تعهدات و همکاری همگانی شد.

رييس جمهور گفت: باور ما اين است که وقت آن رسيده است که در ساز و کارهای مديريت جهانی تجديدنظر اساسی صورت بگيرد و تعريف جديدی از انسان و حقوق انسان و ساز و کارهای جديدی در ابعاد و بخش‌های گوناگون ايجاد شود و سازمان ملل متحد بايد پيشتاز در اصلاح ساختارها شود و بايد فرصتی فراهم شود که همه بتوانند در اين اصلاح مشارکت کنند و در نظم جديدی که بايد برپا شود حقوق تمام ملت‌ها و زمينه‌ی رشد تمام ملت‌ها به نحوی برنامه ريزی شود.

وی خطاب به حضار گفت: من از همه شما که در بخش‌های گوناگون مشغول به کار هستيد تشکر می‌کنم و اميدوارم که تلاش شما و مجموعه‌ی حرکتی که امروز در دنيا در حال شکل‌گيری است به برپايی وضعيتی بهتر و انسانی تر برای جامعه بشری منجر شود.

رييس جمهور پس از صحبت‌های مقدماتی خود به سوالات حضار در اين جلسه پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اجلاس دروبان ۲ که قرار است در ژنو برگزار شود گفت: در اين کنفرانس بايد راههای ريشه‌کنی نژادپرستی را بررسی و پيدا کنيم؛ البته بايد در ابتدا اين موضوع به خوبی شناخته شود و ابعاد نژادپرستی تدوين شود.

وی گفت: از ويژگی نژادپرستان اين است که آنها برای مشکلات بشری و حل آنها آدرس‌های اشتباه داده و می‌دهند و ما بايد اين پديده را به خوبی بشناسيم و اين اجتماع و اجلاس يک تلاش عمومی برای حل مشکلات نژاد پرستی است و اميدوارم که در پی اين اجلاس بتوانيم گام‌های خوبی در اين زمينه برداريم و تغييراتی در رفتار نژادپرستان ايجاد شود.

وی همچنين در پاسخ به سوال يکی از حضار در ارتباط با حقوق بشر و وضعيت حقوق بشر در ايران گفت: من فکر می‌کنم قبل از اينکه حقوق بشر را تعريف کنيم و راههای صيانت از حقوق بشر را بررسی کنيم، بايد خود انسان را تعريف کنيم؛ چرا که بسته به نوع نگاه به انسان حقوق متفاوت برای آن قابل تعريف است.

رييس جمهور با بيان اينکه انسان بالاترين خلق خداست و خدای متعال تمام جهان را برای انسان آفريده است گفت: خداوند از انسانها خواسته است که با شکوفايی استعدادها علاوه بر کمال فردی يک جامعه سرشار از صلح، دوستی و برادری برپا کند. و در اين نوع نگاه تک تک انسان‌ها محترم هستند.

رييس جمهور ادامه داد: خداوند متعال انسان را با کرامت خلق کرده است و تاکيد بر اين دارد که کرامت تک تک انسان‌ها بايد حفظ شود و تحقير انسان‌ها جلوگيری از کمال انسان‌ها و بروز استعدادهای آنها و تحميل تبعيض‌ها و کينه‌ورزی‌ها به انسان‌ها ممنوع است.

وی گفت: ما فکر می‌کنيم که همه جهان بايد با معيارهای واحد و نگاه واحد به انسان اداره شود و تا زمانی که افرادی در دنيا در مراکز قدرت، ثروت و سياست حضور داشته باشند که انسان‌ها را برده خود بدانند و خود را از ديگران بالاتر بدانند و اخلاق و ارزش‌های انسانی را از مناسبت بين انسان‌ها کنار بگذارند و براساس تمايلات نفسانی و خودخواهی‌های خود حرکت کنند امکان رعايت حقوق بشر و فراهم کردن فرصت رشد و شکوفايی انسان‌ها به وجود نمی‌آيد و ما فکر می‌کنيم که گام اول در اين زمينه اصلاح ساختارهای جهانی و ايجاد فرهنگ همزيستی درست و احترام به ديگران است و بعد از آن مشارکت همگانی و نظارت بی‌طرف بر رعايت حقوق بشر.

به گزارش ايسنا، وی گفت: البته شما می‌دانيد که ريشه بسياری از مشکلات از ناحيه‌ی حاکمان و قوانين حاکم بر کشورها و مناسبات بين‌المللی است و تا زمانی که حاکمان صالح در دنيا حاکم نشوند و حاکمانی که به دنبال منافع حزبی و جناحی نباشند؛ تا آن زمان ما همواره با مشکلات مواجه هستيم.

رييس جمهور گفت: خوشبختانه امروز در ايران به لحاظ حاکميت فرهنگ انسانی و ارزش‌های انسانی آزادی در بالاترين حد ممکن جاری است و در ايران تمام افراد حتی رهبری که بالاترين مقام کشور است در برابر قانون يکسان است و در مسائل اصلی احتماعی و سياسی از حقوق يکسان برخوردار هستند.

رييس جمهور در پاسخ به سوال ديگری در ارتباط با بحث مهاجرت و حقوق مهاجران گفت: بسياری از مهاجرت‌ها به صورت غيرقانونی صورت می‌گيرند و بسياری از مهاجران کسانی هستند که بر اثر شرايط اقتصادی حاکم بر جهان و شرايطی که به آنها تحميل شده اند و آنها نقشی در ايجاد اين شرايط نداشته‌اند و نظام يک سو و ظالمانه در جهان اين شرايط ايجاد کرده است مهاجرت می‌کنند و ما نيازمند قوانين محکم و دقيق‌تر در زمينه‌ی مهاجرت هستيم و کشورهای مهاجر پذير حقوق مهاجرين را به رسميت می‌شناسند .

وی گفت: ايران يکی از بزرگترين کشورهای مهاجرپذير است و از نظر ما تک تک مهاجرين انسان هستند و حق حيات، رشد و پيشرفت دارند و بايد بتوانند آينده‌ی خود را بسازند.

رييس جمهور در بخشی از اين مراسم در پاسخ به سوالی در ارتباط با بحران مالی حاکم در جهان و وضعيت اقتصادی جهان نيز گفت: يکی از پيچيده‌ترين و سخت‌ترين مديريت‌ها ، مديريت بخش اقتصادی است؛ چراکه تمام ابعاد زندگی انسانها را تحت تاثير خود قرار می‌دهد.

رييس جمهور گفت: امروز اقتصاد خود را در بخش‌هايی از سياست و فرهنگ نيز تحميل کرده و بحران مالی امروز يک بحران تحميل شده است و اين بحران متعلق به تمام ملت‌ها نيست.

رييس جمهور گفت: ما بايد ابعاد بحران را بشناسيم و گام‌هايی که در زمينه‌ی حل بحران بر می‌داريم با آگاهی کامل نسبت به عوامل اين بحران باشد.

وی گفت: حقيقت اين است که اين بحران متعلق به چند کشور است و آن چند کشور اين بحران را از طريق ساز و کارهای اقتصادی يک سويه‌ی حاکم در جهان به ديگر کشورها منتقل کرده‌اند.

وی گفت: ده‌ها سال است که دولت‌های متوالی آمريکا کسری بودجه‌ی خود را به ساير کشورها منتقل می‌کنند و ارزش افزوده‌ی ساير کشورها را به حساب خود و امروز در تلاش هستند که اين بحران مالی در جهان را به ساير کشورها منتقل کنند.

رييس جمهور گفت: باور من اين است که بحران ايجاد شده ناشی از نظام سرمايه‌داری و انديشه‌های سرمايه‌داری است.

رييس جمهور گفت: نظام اقتصادی آينده‌ی جهان بايد بر پايه‌ی عدالت، اخلاق و ارزش‌های انسانی پايه‌گذاری شود و اقتصاد بايد در خدمت انسا‌ها، رشد انسان‌ها و صلح و دوستی باشد نه اينکه انسان‌ها در خدمت اقتصاد باشند.

رييس جمهورگفت: ما نيازمند يک انقلاب در اقتصاد و مبانی نظری اقتصاد و نوع نگاه به انسان وجامعه و ساز وکارها در مديريت اقتصاد جهان هستيم. و بايد به نحوی برنامه ريزی شود که همه در مديريت اقتصاد جهان مشارکت داشته باشند.

احمدی‌نژاد گفت: بحران مالی امروز در جهان ناشی از نظام سرمايه‌داری و انديشه‌های سرمايه‌داری است و امواج دوم و سوم اين بحران مهلک‌تر و سنگين‌تر است و ما بايد در اين ارتباط چاره کنيم و در اين چاره نيازمند به مشارکت همگانی هستيم.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با راهکار ايران برای حل بحران اقتصاد جهانی و نقش کشورهای در حال توسعه در اين زمينه گفت: بايد تعريف جديدی از اقتصاد طراحی شود و نظام جديدی ايجاد شود و برپايی اين نظام جديد مقداری زمان می‌برد و کشورهايی که مبنا و ريشه‌ی مشکلات هستند در ارتباط با اين تغييرات مقاومت می‌کنند و به سادگی تسليم اين مقاومت‌ها و تغييرات و عدالت نمی‌شوند.

رييس جمهور گفت: برای مقابله با اين بحران و جلوگيری از انتقال بحران به کشورهای ضعيف بايد کارهای فوری‌تری صورت بگيرد .

رييس جمهور به برگزاری نشست کشورهای عضو اکو در تهران اشاره کرد و گفت: در اين نشست بحران اقتصادی در جهان مورد بررسی قرار گرفت.

رييس جمهور همچنين ادامه داد: فوری‌ترين کار در اين زمينه اين است که کشورهای در حال توسعه رابطه خود را با پول مسلط قطع کنند؛ چرا که اکثريت مشکلات از طريق پول غالب به ساير کشورها منتقل می‌شود.

رييس جمهور همچنين به اهميت همکاری‌های دوجانبه‌ای و منطقه‌ای در اين زمينه اشاره کرد و گفت: بايد اين همکاری‌ها گسترش پيدا کند و کشورها می‌توانند با پول خود مبادلات را انجام دهند .

رييس جمهور همچنين به تاثيرگذاری بانک‌های منطقه‌يی بدون ارتباط با بانک جهانی در اين ارتباط اشاره کرد و گفت: من در حال تهيه يک نامه برای مديران جهان هستم که در آن به صورت کامل راهکارهای جمهوری اسلامی ايران برای مقابله با اين بحران را تشريح کرده‌ام و اين نامه به زودی ارسال می‌شود.

رييس جمهور همچنين در پاسخ به سوال يکی ديگر از حضار در ارتباط با امنيت در عرصه‌ی جهانی و همچنين در ايران گفت: امروز امنيت در ايران ممتاز است و شما می‌دانيد که غرب و شرق ايران در اشغال ارتش‌هاست و در اطراف ما ناامنی موج می‌زند و هر روز درگيری و بمباران است؛ البته ما می‌دانيم يکی از اهداف اصلی اين ارتش‌ها که در اطراف ما قرار گرفته‌اند بر هم زدن امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران است. اما به لطف خداوند ايران امروز جزو امن‌ترين کشورهای جهان است. البته اين مرهون فرهنگ ملت ايران، مشارکت عمومی و همبستگی ملی در ايران است.

وی گفت: ما فکر می‌کنيم ناامنی موجود در جهان ناشی از انديشه و نظامات ناعادلانه در عرصه‌ی جهانی است و بايد بی‌عدالتی از انديشه و عمل برداشته شود.

وی گفت: به نظر ما يکی از راهکارهای ايجاد امنيت در عرصه‌ی جهانی تغيير و تحول در مناسبات حاکم در جهان است و اگر همه اين ضرورت را به درستی درک کنند شرايط بهتر می‌شود؛ نظامات فعلی حاکم بر جهان ريشه ناامنی است .

رييس جمهور خطاب به حضار گفت: شما به شورای امنيت نگاه کنيد؛ در اين شورا چند کشور دارای حق وتو هستند؟ و معنای اين حرف اين است که اين کشورها در مناسبات جهانی هم شاکی هستند، هم دادستان، هم قاضی و هم مجری حکم.

رييس جمهور گفت: ما در جهان نيازمند حاکمان صالح هستيم؛ حاکمانی که دوستدار مردم هستند.

وی گفت: متاسفانه امروز بسياری از حاکمان به دنبال منافع شخصی خود هستند.

رييس جمهور گفت: به نظر ما بايد دو عامل ريشه نابسامانی‌ها در عرصه جهانی اصلاح شود؛ اولا آنکه رانت‌های سياسی بايد برچيده شود، از جمله حق وتو و دوم رانت‌های اقتصادی. اين رانت‌ها نيز بايد برچيده شوند.

وی گفت: ما نظام ناعادلانه در عرصه‌ی جهانی را نمی‌پذيريم و خواهان تغيير آن هستيم.

رييس جمهور گفت: ملت ايران اهل گفت‌وگو و اهل منطق است و اين فرهنگ ملت ايران است و ما فکر می‌کنيم بهترين راه اصلاح، گفت‌وگو و منطق است و پذيرش عدالت و حقوق و کرامت ديگران.

رييس جمهور تاکيد کرد که دنيا نيازمند اصلاحات اساسی است و ما منتظر تغييرات جدی در رفتار برخی از حاکمان هستيم. و ما آمادگی داريم که به آنها کمک کنيم که رفتار خود را در انديشه و عمل اصلاح کنند.

رييس جمهور در پاسخ به سوال آخر در ارتباط با مالکيت معنوی گفت: يکی از کارهای مهم صيانت از مالکيت معنوی است و ما به آن احترام می‌گذاريم و بايد آن محترم شمرده شود.

رييس جمهور گفت: امروز مهمترين مشکل در دنيا در برابر مالکيت معنوی انحصار طلبی عده‌ای در حوزه‌ انديشه و خلاقيت و فکر است. بعضی‌ها به دنبال اين هستند که پيشرفت‌ها را در انحصار خود قرار دهند و برای ديگران حق پيشرفت و دسترسی به عرصه‌های جديد را قائل نيستند. آنها حتی می‌خواهند حق انديشيدن و فکر را در انحصار خود قرار دهند.

رييس جمهور گفت: برای صيانت از مالکيت معنوی بايد قوانين و مقررات عادلانه وضع کنيم به نحوی که همگان در تدوين آن مشارکت داشته باشند و همگان برای اجرای آن تعهد داشته باشند.

وی گفت: ما آمادگی داريم که در اين زمينه يعنی صيانت از حقوق معنوی و مالکيت معنوی همکاری کنيم.

در اين برنامه، متکی وزير خارجه، الهام، وزير دادگستری، مشايی، رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری و فتح الله زاده، معاون سياسی دفتر رييس جمهور و تعدادی از ديگر از مقامات وزارت خارجه نيز حضور داشتند.

اين برنامه در محل اقامت رييس جمهور در ژنو برگزار شد.





















Copyright: gooya.com 2016