سه شنبه 1 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبير کل سازمان ملل سخنان احمدی نژاد عليه اسرائيل را محکوم کرد، راديو فردا

دبير کل سازمان ملل اظهارات محمود احمدی نژاد عليه اسرائيل را محکوم کرد و معاون نماينده آمريکا در سازمان ملل نيز سخنان وی را «شرم آور» خواند.

بان کی مون، ديبر کل سازمان ملل روز دوشنبه گفت که رييس جمهور ايران از سخنرانی اش برای «متهم کردن، تفرقه و حتی تحريک» استفاده کرد که در تضاد با هدف اين نشست است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهور ايران در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس يک هفته ای «ضد نژاد پرستی» در ژنو سوئيس با حمله به اسرائيل اين کشور را «نژاد پرست» خواند.

آقای احمدی نژاد که سخنانش با اعتراض های گسترده هيئت های نمايندگی غربی روبرو شد، گفت: « بعد از جنگ جهانی دوم عده ای به بهانه قربانی شدن يهوديان و سو استفاده از هالوکاست با تجاوز و لشگر کشی ملتی را آواره و عده ای را از اروپا، آمريکا و ساير کشورها به سرزمين آنان منتقل کردند و حکومت کاملا نژاد پرست را در سرزمين اشغالی فلسطين برپا کردند.»

وی با انتقاد از حق وتو شورای امنيت گفت: «شورای امنيت اين رژيم غاصب را در فلسطين حاکم و تثبيت کرد.»

اظهارات رييس جمهور ايران که پيشتر نيز گفته بود اسرائيل بايد از صحنه روزگار محو شود، باعث شد که هيئت های نمايندگی کشورهای اروپايی نشست سازمان ملل را به نشانه اعتراض ترک کنند.

دولت چک نيز که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد روز دوشنبه اعلام کرد که در واکنش به اين سخنان به طور کامل از نشست يک هفته ای ضد نژاد پرستی کنار می کشد.

در بيانيه وزارت امور خارجه چک آمده است: «همچون شرکای دمکرات خود در اروپا و غير اروپا، نمی توانيم اجازه دهيم که حضور ما عاملی برای مشروعيت دادن به حملات ضد اسرائيلی شود که کاملا غير قابل قبول است.»

آمريکا: سخنان «شرم آور»

ايالات متحده آمريکا در واکنش به اظهارات رييس جمهور ايران بر ضد اسرائيل، سخنان وی را «شرم آور» و «نفرت انگيز» خواند.

الخاندرو وولف، معاون نماينده آمريکا در دفتر سازمان ملل، گفت: «من نمی توانم هيچ واژه ديگری را به جز شرم آور به کار ببرم.»

وی گفت: اين سخنرانی «ننگين و نفرت آور» بود.

آقای وولف افزود: «اين يک بی عدالتی بزرگ عليه ملت ايران است و ما از رهبران اين کشور می خواهيم تا رويکرد سازنده، درست، ميانه روانه و دقيق در ارتباط با مسائل موجود در منطقه در پيش گيرند.»

پيتر گودرهام، سفير بريتانيا در دفتر سازمان ملل در ژنو نيز با محکوم کردن سخنان رييس جمهور ايران، اظهارات وی را «تحريک کننده و اهانت بار» خواند.

وی گفت: چنين سخنان ضد يهود جايی در نشست ضد نژاد پرستی سازمان ملل ندارد.

آندری لوگار، نماينده اسلوونی نيز اظهارات محمود احمدی نژاد را بر خلاف روح چنين کنفرانسی دانست.

روپرت کالويله، سخنگوی سازمان ملل در امور حقوق بشر نيز در بيانيه ای گفت: «ما از لحن رئيس جمهور جمهور ايران عميقا متاسف هستيم. از نظر ما اين سخنرانی در کنفرانسی که بر پايه تنوع و تساهل بر پا شده است کاملا نامتناسب بود.»

کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل متحد در حالی روز دوشنبه در ژنو آغاز به کار کرد که ايالات متحده آمريکا همراه با شماری از متحدان مهم خود اين کنفرانس را تحريم کرده است.

علاوه بر آمريکا کشورهای استراليا، ايتاليا، آلمان، هلند، کانادا و اسرائيل کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل در ژنو را تحريم کرده ‌اند.

کشورهای تحريم‌کننده نگران آن هستند که کنفرانس ضدنژادپرستی ژنو همانند کنفرانس ضدنژادپرستی دوربان که در سال ۲۰۰۱ در آفريقای جنوبی برگزار شد به محلی برای انتقاد از اسرائيل تبديل شود.

هدف از برگزاری کنفرانس ضدنژادپرستی ژنو که از آن با عنوان «دوربان ۲» هم ياد می‌شود، بررسی پيشرفت‌های حاصله در زمينه مبارزه با نژادپرستی از سال ۲۰۰۱ تاکنون اعلام شده است.

دبير کل سازمان ملل متحد، در نطق افتتاحيه خود با انتقاد از کشورهايی که اين کنفرانس را تحريم کرده ‌اند اظهار داشت: تمام کشورهايی که برای جهانی عاری از نژادپرستی مبارزه می‌ کنند بايد در اين کنفرانس شرکت داشته باشند.





















Copyright: gooya.com 2016