سه شنبه 1 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: سيا از افشای اشتباهات دلسرد نشود، بی بی سی

رئيس جمهوری آمريکا گفته است سيا نبايد از انتقاد علنی از برخی روشهای خود دلسرد شود و يک مقام دولت سابق از اين روشها دفاع کرده است.


باراک اوباما در نخستين ديدار خود از مرکز سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا - سيا - از زمان آغاز دوره زمامداری خود، با اشاره به انتشار اسناد توصيه های حقوقی دولت سابق در مورد روش های بازجويی از مظنونان به ارتباط با سازمان های تروريستی گفته است کارکنان اين سازمان نبايد از علنی شدن "اشتباهات" گذشته دلسرد شوند.

هفته گذشته به دستور رئيس جمهوری آمريکا اسناد محرمانه در مورد يادداشت های دولت جورج بوش، رئيس جمهوری سابق، به سيا انتشار يافت که حاکی از اجازه کاربرد روش هايی در بازجويی از مظنونان بود که نهادهای مدافع حقوق بشر از آنها با عنوان "شکنجه" به منظور اخذ اطلاعات نام برده اند.

از جمله اين روش ها، که سازمان سيا پس از حملات انتحاری يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در بازجويی از برخی از مظنونان به ارتباط با شبکه القاعده به کار می برد، القاء حس خفگی از طريق فرو بردن سر فرد تحت بازجويی بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اسنادی که انتشار يافته آمده است که اين روش بارها در مورد دو مظنون به عضويت در شکبه القاعده به کار گرفته شد.

آقای اوباما در سخنان خود در جمع حدود يکهزار تن از کارکنان سازمان سيا گفت که "می دانم روزهای اخير برای شما دشوار بوده است" اما افزود که مقابله با تهديدهای تروريستی و شبکه القاعده بدون فعاليت اين سازمان امکانپذير نخواهد بود.

وی افزود "ما در دوره ای پر مخاطره به سر می بريم و من بيش از هر زمان ديگری به همکاری و خدمات شما نياز خواهم داشت."

رئيس جمهوری آمريکا تاکيد کرد که انتشار گزارش های مربوط به نحوه بازجويی مظنونان توسط سيا نبايد باعث نگرانی کارکنان اين سازمان شود و افزود که دولت وی در حمايت از کارکنان سيا "جدی" است.

گزارش های مربوط به بازديد آقای اوباما از ساختمان مرکزی سيا حاکی از استقبال گرم کارکنان اين سازمان از او بوده و نشان می دهد که ظاهرا آنان نسبت به آينده نگران نيستند.


درخواست معاون رئيس جمهوری سابق

ساعاتی قبل از ديدار آقای اوباما از مرکز سازمان سيا در ويرجينيا، ديک چنی، معاون رئيس جمهوری سابق آمريکا، در مصاحبه ای با يک شبکه خبری آمريکايی نسبت به انتشار يادداشت های دولت سابق در مورد فعاليت سيا واکنش نشان داد.

آقای چنی از سازمان سيا خواست تا اسناد مربوط به ارزيابی کارآيی روش بازجويی از مظنونان به عضويت در سازمان های تروريستی در اخذ اطلاعات و استفاده از آنها در حفاظت از امنيت ملی را هم انتشار دهد.

ديک چنی گفت که اگر چه انتقاد از شخص رئيس جمهوری به خاطر دستور انتشار توصيه های قانونی دولت سابق به سازمان سيا درست نيست، اما وی معتقد است که اين دستور اقدامی اشتباه بوده است.

آقای چنی افزود که مطالبی که انتشار يافته گمراه کننده است زيرا با گزارش هايی در مورد نتيجه اقدامات دولت سابق همراه نبوده و در نتيجه، تصويری کامل از واقعيات را در اختيار افکار عمومی قرار نمی دهد.

کوتاه مدتی پس از آغاز زمامداری باراک اوباما در ماه ژانويه، آقای چنی در مصاحبه ای هشدار داده بود که عمل به برخی وعده های انتخاباتی رئيس جمهوری جديد می تواند امنيت ايالات متحده را به مخاطره اندازد.

در پی انتشار گزارش های مربوط به روش های سازمان سيا در دوره پس از حملات يازدهم سپتامبر، برخی نهادهای مدافع حقوق بشر و اعضای جناح چپ حزب حاکم دموکرات خواستار تحقيق و پيگرد استفاده کنندگان از اين روش ها شدند اما مقامات دولتی تاکيد داشته است که فعاليت سيا با مجوز قانونی دولت سابق صورت گرفته است.

اظهارات مقامات دولتی در حمايت از سيا انتقاد برخی ازا عضای حزب دموکرات را در پی داشته که رئيس جمهوری را به ناديده گرفتن وعده های انتخاباتی او متهم کرده اند.

ديان فينستاين، رئيس کميته اطلاعات سنای آمريکا در نامه ای به دفتر رئيس جمهوری از او خواسته است تا فعلا از اتخاذ تصميم نهايی در مورد پيگرد يا عدم پيگرد کارکنان سيا در ارتباط با روش های بازجويی خودداری ورزد.

خانم فينستاين گفته است که کميته اطلاعات سنا در حال حاضر تحقيقاتی را در مورد روش های بازجويی سيا و جنبه های قانونی آن به جريان انداخته و توصيه کرده است که هر تصميمی در مورد اين ماجرا تا تکميل اين تحقيقات به تعويق افتد.





















Copyright: gooya.com 2016