شنبه 29 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفتگوی هوگو چاوز و باراک اوباما (همراه با عکس و ویدئو)، دنيای اقتصاد



هوگو چاوز و باراک اوباما رؤسای جمهوری ونزوئلا و آمريکا جمعه شب در حاشيه نشست سران قاره آمريکا که در ترينيدا و توباگو برگزار می‌شود، به طور غيرمنتظره با يکديگر دست دادند.

بنابر گزارش روزنامه دنيای اقتصاد، اوباما و هوگو چاوز پيش از آغاز به کار اين نشست با يکديگر احوالپرسی کوتاهی کردند. چاوز در اين احوالپرسي به اوباما گفت: من هشت سال پيش با همين دست‌ها با جورج بوش رييس‌جمهوري سابق آمريکا دست دادم. اکنون مي‌خواهم دوست تو باشم. همچنین چاوز نسخه‌ای از کتاب «رگ‌های باز آمریکای لاتین: پنج قرن غارت یک قاره» را به اوباما هدیه داد. «ادواردو گالینو» در این کتاب به تشریح سیر تاریخی دخالت‌های سیاسی و اقتصادی ایالات متحده و اروپا در آمریکای لاتین پرداخته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اوباما به رهبرانی که در «بندر اسپانیا» گرد آمده بودند گفت: «آمریکا در پی شروعی تازه با کوباست‌. مي‌دانم که برای فائق آمدن بر چندین دهه بی‌اعتمادی، راه درازتری هست که باید طی شود، اما گام‌های خیلی مهمی است که مي‌توانیم در جهت طلوعی تازه برداریم.»

اوباما خطاب به اجلاس گفت که به‌رغم چندین دهه بی‌اعتمادی او مي‌خواهد با حسی مبتنی بر «شراکت برابر» روابط با کلیه کشورهای آمریکا را پیش ببرد.

او گفت: «من اینجا آمده‌ام تا فصل تازه ای از تعامل که در سراسر دوران دولت من ادامه خواهد یافت را شروع کنم.» هوگو چاوز روز جمعه در هنگام آغاز پنجمين اجلاس سران کشورهاي آمريکايي، ونزوئلا را نماينده کوبا در اين اجلاس معرفي کرد. وي گفت:‌ کوبا اکنون با ونزوئلا اينجا حضوردارد. کوبا که در سال 1962 ميلادي از سازمان کشورهاي آمريکايي خارج شد، براي حضور در اين اجلاس دعوت نشد.

چاوز و متحدانش در آمريکاي لاتين قصد دارند از باراک اوباما رييس‌جمهوري آمريکا بخواهند تحريم‌هاي کوبا را به طور کامل لغو کند. باراک اوباما در سخنراني در پنجمين اجلاس سران کشورهاي آمريکايي اعلام کرد آماده است با کوبا در باره تمامي مسائل از جمله حقوق بشر گفت‌وگو کند به شرطي که اين گفت‌وگوها نتيجه بخش باشد.

وي افزود:‌ من در دو سال اخير گفتم و امروز تکرار مي‌کنم که آماده هستم به نحوي عمل کنم که دولتم وارد گفت‌وگو با دولت کوبا درباره مسائل بسياري همچون حقوق بشر، آزادي بيان و اصلاح دموکراتيک ، مهاجرت و مسائل اقتصادي شود.

رييس‌جمهوري آمريکا تاکيد کرد:‌ آنچه که روشن است اين است که من با گفت وگو براي لذت بردن مخالفم. اما معتقدم ما مي‌توانيم روابط آمريکا و کوبا را به يک جهت جديد هدايت کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016