سه شنبه 1 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مبارزه با نژاد پرستی يا انزواطلبی؟ نيکلا سارکوزی خواستار قاطعيت کامل در برابر احمدی نژاد شد، راديو بين المللی فرانسه

فرنگيس حبيبی - انتقاد محمود احمدی نژاد از ايجاد دولت اسرائيل، که وی آن را دولتی نژاد پرست خواند ، واکنش شديد نمايندگان اتحاديه اروپا را در نشست مبارزه با نژاد پرستی برانگيخت. نيکلا سارکوزی خواستار قاطعيت کامل در برابر وی شد.

اين نشست به ابتکار سازمان ملل متحد برای يک هفته و به منظور بررسی پيشرفت ها و دست آورد های اين مبارزه از سال ۲۰۰۱ تا کنون در ژنو جريان خواهد داشت .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود هنگام گشايش اين نشست گفت" نژاد پرستی انکار حقوق بشر است و می تواند به يک ابزار تبديل شود . هولوکاست نمونۀ پايدار اين انکار است. نژاد پرستی همچنين می تواند به صورت نفرت از يک ملت يا جمعی خاص ابراز شود يهودی ستيزی و يا "هراس از اسلام" اشکال ديگر نژاد پرستی است".

بان کی مون در حاشیۀ اين نشست هشدار داد که نبايد صهيونيسم و نژاد پرستی را يکی گرفت. اين امری بود که با توجه به حضور و سخنرانی محمود احمدی نژاد در اولين روز نشست بسياری از رهبران و مقامات کشور های مختلف غربی را نگران ميکرد . از همين رو آمريکا اسرائيل ، کانادا و استراليا از اولين کشور هايی بودند که از حضور در نشست ژنو خودداری کردند. روز دوشنبه نام کشور هايی چون آلمان و زلاند نو به فهرست کشور های غائب افزوده شد .

اسرائيل از فرانسه و انگلستان به خاطر پافشاری در شرکت در نشست انتقاد کرد و برنارد کوشنر ، وزير امور خارجۀ فرانسه گفت در صورتيکه رئيس جمهوری ايران سخنان پيشين خود را نسبت به اسرائيل تکرار کند از کنفرانس بيرون خواهد آمد. وی با شنيدن سخنان احمدی نژاد که از ايجاد دولت اسرائيل در سال ۱۹۴۵ انتقاد کرد و اين دولت را نژاد پرست خواند سالن کنفرانس را ترک کرد و گفت در مقابل چنين اظهاراتی هرگونه سازش و مسامحه غير ممکن است. نيکلا سارکوزی ، رئيس جمهوری فرانسه خواستار قاطعيت کامل در برابر چنين گفته هايی شد. و نمايندگان بيست و سه کشورعضو اتحادیۀ اروپا سالن کنفرانس را ترک کردند.

شماری از حاضران نيز گفته های احمدی نژاد را ستودند و با کف زدن هايی او را تشويق کردند. در ابتدای گشايش کنفرانس چند نفر با لباس مبدل و بينی های قرمز شده به شکل دلقک با دادن شعار هايی عليه محمود احمدی نژاد و نژاد پرست خواندن او جو سالن را متشنج کردند. که مأموران آنهارا از سالن بيرون بردند.

اولين روز نشست عملاً تحت الشعاع اظهارات رئيس جمهور اسلامی ايران قرار گرفت. دبير کل سازمان ملل متحد اظهارات وی را رد کرد و آن را مخالف اهداف چين کنفرانسی دانست . سازمان های غير دولتی که انتظار داشتند مسائل مربوط به قاچاق انسان، تبعيض عليه مهاجران در برخی کشور ها و تبعيض نسبت به اقليت های قومی و مذهبی با پشتوانۀ شرکت کشور های بزرگ به ويژه آمريکا ، در اين نشست مطرح و راه های مبارزه با آن ها مورد بررسی قرار گيرد، از وضعيت پيش آمده ناراضی هستند و نسبت به کارآمدی اين کنفرانس ابراز بدبينی می کنند.





















Copyright: gooya.com 2016