چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشايی: منتقدين حضور احمدی‌نژاد در اجلاس دوربان سکوت کنند، حضور احمدی نژاد اصلا مضراتی نداشت همه اش منفعت بود، انتخاب

خبرگزاری انتخاب: معاون رئيس جمهور گفت:کسانی که می گويند اجلاس دوربان موجب انزوای ايران شده، ناشی گری سياسی می کنند.

اسفنديار رحيم مشايی درحاشيه جلسه امروز هيات دولت در جمع خبرنگاران درپاسخ به اين سئوال که گروهی معتقندند در اجلاس دوربان به ملت ايران توهين شد،اظهارداشت: اين حرف جز عجيب ترين حرفهای تاريخ است.زمانی ايران به سختی در محافل بين المللی شرکت می کرد و هميشه مجبور بود صحنه ها را ترک کند،اما امروز رئيس‌جمهور ايران در يک کنفرانس بسيارمهم و بين المللی شرکت می کند و ديگران صحنه را ترک می کنند آنوقت ما منزوی می شويم؟

وی افزود: بهتر است کسانی که اين صحبت ها را مطرح می کنند،وقتی می فهمند حريف کارهای خوبی برای منافع ملت انجام می دهد اينقدر آشکار پيش مردم نگويند،يا اگر حالش را ندارند از خودشان دفاع کنند بهتر است حداقل سکوت کنند و حرفی نزنند که مردم بيشتر نسبت به ماهيت اينها ترديد کنند.

رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اينکه اولين بار است که در يک صحنه بين المللی برنامه را بهم می‌زنند،تصريح کرد: به ما می گفتند که ما حرفی برای گفتن نداريم، منطق نداريم و صرفا آدمهايی هستيم که جنگ می کنيم؛اما رئيس جمهور ما در کلمبيا ۲۰ دقيقه فحش را تحمل کرد که بگويد سخن ما با دنيا چيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اين فرصت استنثايی برای ما بود، درحالی که آنها همه رسانه‌های بين المللی موثر را در اختيار دارند و ما رسانه موثر بين المللی نداريم اين دستاورد بزرگی بود.

مشايی با اشاره به برخوردهای بعد از اجلاس تصريح کرد:وقتی ديپلماتهای کشورهای ديگر به ما رسيدند گفتند که واقعا رئيس جمهور شما کار اساسی کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر رئيس جمهوردر دانشگاه کلميبا جلسه را ترک می کرد چون ايشان ميهمان بودحق داشت يا می گفت من چون رئيس جمهورم توهين ها را تحمل نمی کنم، اما ايشان ايستاد و تحمل کردو نشان داد که ملت ايران اهل گفت و گو است و نه اهل خشونت.

معاون رييس جمهور يادآور شد: تا دو سه سال قبل می گفتند که اينها (ما) اهل جنگ هستند و می خواهند همه را بکشند حالا که پای يک تريبون بين المللی ايستاده‌ايم آنها سخنرانی رئيس‌جمهور ما را بهم می زنند.اين اتفاق بسيار بزرگی و دستاورد بزرگی است.

مشايی در پاسخ به اين سئوال که چرا نمايندگان کشورهای اروپايی محل اجلاس را ترک کردند،گفت: صهميونيست‌ها به دو شيوه در عرصه بين المللی عمل می کنند، يک روش آشکار است که به صحنه می آيند و تيراندازی می کنند ،می کشند و سروصدا می کنند که اين روشهای دم دستی است، اما گروهی هستند که برنامه ريز اصلی دنيا هستند و حمايت از صهميونيسم را برنامه ريزی می کنند. برای مقابله با آنها بايد با کلی معادلات بين المللی برنامه ريزی کنيد تا آنها عقب نشينی کنند .

وی تصريح کرد:اصل کار صهيونيست ها اين است که در برنامه ريزی بزرگ جهانی کار را مديريت می کنند، آقای رئييس جمهور در اجلاس دوربان مظهر نژاد پرستی را آشکار کرد و گفت که صهيونيسم مصداق نژادپرستی است. اگر گروهی سروصدا کنند طبيعی است و به همان گروه اول مرتبط است. اما اگر در يک اجلاس بين المللی اجازه حضور پيدا کنند و بعد هم با تشويق‌های مکرر روبرو شوند،اين نشانه شکست است.

معاون رييس جمهور تاکيد کرد: آنها در بيشتر فيلم برداری‌ها ما را نشان می داندند که داشتيم کف می زديم در حالی که تمام سالن داشتند کف می‌زندند اين نشان می‌دهد که آنها يک شکست بسيار بزرگ خورده اند و آنها احساس می کنند مديريت پشت صحنه صهيونيسم ضعيف شده است.

وی ادامه داد: مگر رييس جمهور درباره ساير کشورها حرفی زد که نمايندگان آن کشورها اجلاس را ترک کردند؟ ايشان راجع به جنايات رژ‍يم صهميونيستی صحبت کردند.معنای ترک کردن جلسه در اين شرايط چيست؟ معنايش اين است که آنها آشکارا دارند از پشت پرده هزينه می کنند و اين اتفاق بزرگی است.

مشايی با تاکيد براينکه معتقدم يک اتفاق ساده نيست و يک رويداد بزرگی است که در آينده آثار آن را خواهيم ديد،گفت: آقای احمدی نژاد با درکی که از اين اجلاس داشت و با علم به اين اجلاس طراحی شده بود که مصداق صهميونيست را از رژيم صهيونيستی در روز هلوکاست برداشته شود، در اين اجلاس شرکت کرد.

وی خاطر نشان کرد: شرکت ايشان در اين اجلاس نشان می‌دهد که رئيس جمهورما به روز و به لحظه است و تحليلش اين است که يک توطئه بزرگ درکار است که قدرتها تهيه کردند.

معاون رئيس جمهور افزود :حتی گفت وگوهای کارشناسی چند روز قبل هم اين موضوع را تاييد کرد اگر ما يک کارشناس را به اين اجلاس می فرستاديم تاثيری نداشت، جهان اين را موضوع را نمی فهميد.درحالی که حضور آقای احمدی نژاد دو دستاورد داشت اول اين که آقای احمدی ن‍ژاد کيست و دوم اينکه آنها عقب نشينی کردند وجا زندند.

مشايی در پاسخ به سئوالی مبنی براينکه آيا دستاورد اجلاس برای رقابت‌های انتخاباتی آقای احمدی نژاد تبعاتی ندارد،اظهار داشت: اولا ايشان کارش را براساس تبعات انتخاباتی تنظيم نمی‌کند، آقای احمدی نژاد را که می شناسيد کاری به اين حرفها ندارد؛ اوحتی در دور اول انتخابات رياست جمهوری با آنکه شناخته شده نبود، حاضر نبود حتی يک عکس انتخاباتی بگيرد که ملاک کار تبليغات شود. ايشان به تکليف عمل می کند.
وی افزود: فکر می کنم عکس اين موضوع صادق است، امروز ملت ايران احساس عزت می کنند اين عزت در سياستهای خارجی آقای دکتر احمدی نژاد متبلور است.

معاون رئيس جمهور درپاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسيد برخی از کانديداها عملکرد رييس جمهور در اين اجلاس را نقد کردند،خاطرنشان کرد:فکر می‌کنم اين ناشی‌گری سياسی است ، اگر اين دوستان سکوت کنند به نفعشان است چون قضاوت قاطبه ملت چيز ديگری است.قضاوت مردم اين است که در يک جايگاه بين المللی رييس جمهور ايران توانسته حرفهايش را بزند.

مشايی در پاسخ به سئوال ديگری که گفته می شود مضرات اين حضور بيشتر از منافع برای ملت ايران بود،گفت: اصلا مضراتی نداشت همه اش منفعت بود.

خبرنگاری پرسيد در جريان سخنرانی آقای احمدی نژاد تصاوير منتشر شده حاکی از کف زدن‌های هيات ايرانی بود،مشايی در پاسخ گفت: در آن اجلاس نمايندگان همه ملت ها بودند.چه کسی اين تصاوير را اينگونه پخش کرد؟معلوم است بی بی سی اين کار را کرد در حالی که حتی سی ان ان پخش مستقيم داشت و آنها اين کار را نکردند؛ برخی ها که کوشيدند اين کار را بکنند خودشان را مفتضح کردند.

وی يادآور شد: در کلميبا خودم بودم، گروهی از دانشجويان به اين دليل که در سالن سخنرانی جا نبود بيرون از سالن سخنرانی را می ديدند.همين شبکه های تلويزيونی تابلوی عبور ممنوع جمعيت صهيونيست را که عده خيلی کمی هم بودند جوری منتشر کردند که انگار اين دانشجويان بوند که اعتراض داشتند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: آنها می خواستند اينگونه القا کنند که اين جمعيت مخالفان احمدی نژاد زياد بودند درحالی که ديديد که دنيا اين تصاوير را نپذيرفت و آنها صحنه بين المللی را باختند.

وی با بيان اينکه با حضور آقای احمدی نژاد در اجلاس دوربان همه طرحهای صهيونيست‌ها هوا شد،تصريح کرد: در اين چند سال گروهی به ما می گفتند سکوت کنيم، به پيغمبر ما اهانت می کردند، وقتی اعتراض می کرديم می گفتند ما نمی توانيم جلوی رسانه‌ها را بگيريم رسانه ها آزادند و هرکس بايد حرفش را بزند حالا رييس جمهور ما می گويد من حرف می زنم شما گوش بدهيد اين هيچ ضرری نداشته و همه اش منفت بود بعضی ها هم که معترض هستند به دنبال منافع سياسی خود هستند.

فقط مسئوليت ها منتقل شد

رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا درباره اختلاف نظر وزارت ارشاد و سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری درباره سازمان حج و زيارت گفت: شورای عالی اداری تصميم گرفت برای هماهنگی بيشتر به دليل مشکلاتی که در سفر وجود داشت،اين اقدام را انجام دهد.

وی در پايان تاکيد کرد : وقتی اين دو دستگاه همزمان اين کار را می کردند،نظر رييش جمهور و شورای عالی اداری اين بود که اين موازی کاری ها صورت نگيرد .در حال حاضردر ماموريت اين سازمان هيچ تغييری در پيش نيامده همان سازمان است با همان مسئوليت ها ؛با اين تفاوت که امور سفر به سازمان حج و زيارت منتقل شده است. اگر در ماموريت ها تغييری بوجود می آمد آن وقت يک بحث ديگر بود.





















Copyright: gooya.com 2016