چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله اسراييل به سياست‌های ايران در مراسم يادبود هولوکاست: "هيتلر جديد به فارسی سخن می‌گويد"، دويچه وله

اسراييل در روز سه‌شنبه (۲۱ آوريل) ياد شش ميليون قربانی يهودی در جنگ جهانی دوم را گرامی داشت. اين مراسم در سايه سخنان جنجالی احمدی‌نژاد در کنفرانس ضدنژادپرستی، بدل به محلی برای محکوميت سياست‌های جمهوری اسلامی ايران شد.

در ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه (۲۱ آوريل) به مدت ۲ دقيقه تمامی اسراييل از حرکت باز ايستاد. هر سال در چنين روزی مردم اسراييل به ياد قربانيان هولوکاست دست از کار می‌کشند و با ادای احترام به قربانيان يهودی در جنگ جهانی دوم خاطره آنان را زنده نگاه می‌دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هم‌اکنون ۲۴۰ هزار نفر از بازماندگان هولوکاست در اسراييل زندگی می‌کنند. مراسم مرکزی و رسمی برای ادای احترام به قربانيان هولوکاست در يادمان معروف "ياد واشم" برگزار شد. شيمون پرز، رييس‌جمهور اسراييل، روز دوشنبه، ۲۰ آوريل، در مورد هرگونه انکار هولوکاست هشدار داد. وی فراموشی و يا عادی جلوه دادن کشتار ميليون‌ها يهودی در خلال جنگ جهانی دوم را خطرناک و نادرست دانست.


انتقاد شديد رهبران اسراييل از سوئيس

رييس‌جمهور اسراييل، بار ديگر محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور ايران را متهم به انکار هولوکاست و تلاش برای نابودی اسراييل کرد. محمود احمدی‌نژاد در سخنان خود در کنفرانس ضد نژادپرستی در ژنو، اسراييل را به متهم به نژادپرستی و خشونت کرده بود.

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل، نيز در سخنان خود به مناسبت يادبود قربانيان هولوکاست از رييس‌جمهور سوئيس به خاطر ملاقات با احمدی‌نژاد به شدت انتقاد کرد. نتانياهو در خطاب مستقيم به مرتس، رييس جمهور سوئيس گفت: «من روی سخنم با شما، رييس جمهور سوئيس است. از شما می‌پرسم، چگونه می‌توانيد با کسی ملاقات کنيد، که منکر هولوکاست و آرزومند هولوکاستی جديد است؟»


"هيتلر جديد به فارسی سخن می‌گويد"

روون ريولين، رييس پارلمان اسراييل (کنست) به مناسبت سالگرد کشتار يهوديان و خطاب به نمايندگان پارلمان‌های جهان، نامه‌ای را منتشر ساخت. رييس پارلمان اسراييل در نامه‌ی خود احمدی‌نژاد را با هيتلر مقايسه کرد. وی در اين نامه نوشت، جهان در کنفرانس ضد نژادپرستی، شاهد بازگشت هيتلر بود. اما اين هيتلر جديد ريش دارد و به زبان فارسی سخن می‌گويد. رييس پارلمان اسراييل از نمايندگان پارلمان‌های سراسر جهان خواست که از گذشته درس بگيرند و نگذارند که در سال ۲۰۰۹ حوادث تاريخی سال ۱۹۳۹ دوباره تکرار شوند.


راهپيمايی بازماندگان اردوگاه‌ مرگ

در لهستان نيز بازماندگان اردوگاه آشويتس دست به راهپيمايی زدند. اين راهپيمايی از سوی هزاران يهودی جوان همراهی می‌شد. سيلوان شالوم، معاون نخست‌وزير اسراييل، نيز در اين مراسم شرکت جست. راهپيمايان با حرکت از اردوگاه آشويتس تا اردوگاه مرگ "بيرکنائو"، مسيری حدود ۳ کيلومتر، ياد قربانيان يهودی را گرامی داشتند.

در اين مراسم دو هزار دانش‌آموز لهستانی نيز به راهپيمايان ملحق شدند. اين مراسم از سال ۱۹۸۸ تاکنون هر ساله برگزار می‌شود.

راهپيمايان در اردوگاه بيرکنائو در کنار بقايای اتاق‌های گاز، مراسم نيايش برای قربانيان يهوديان را در روز سه‌شنبه برگزار کردند.


انتقاد به هيئت سوئيسی در کنفرانس ضد نژادپرستی

"انجمن سوئيس و اسراييل" به شدت به هيئت نمايندگی سوئيس در کنفرانس ضد نژادپرستی در ژنو انتقاد کرد. در پی حملات شديد محمود ‌احمدی‌نژاد به اسراييل، اغلب کشورهای اروپايی به عنوان اعتراض سالن کنفرانس را ترک کردند. اما هيئت سوئيسی از اين کار پشتيبانی نکرد و در سالن ماند.

به نظر مسئولان اين انجمن، اقدام هيئت سوئيسی در تقابل کامل با سخنان کالمی‌ری، وزير امورخارجه‌ی سوئيس قرار دارد. وزير امورخارجه سوئيس پيش از اين در پارلمان اين کشور گفته بود، "خط سرخی" وجود دارد که کنفرانس ضد نژادپرستی نبايد آن را ناديده بگيرد.

هربرت وينتر، مسئول انجمن سوئيس و اسراييل، از دولت سوئيس خواست که سخنان احمدی‌نژاد را محکوم کرده و از اجرای سخنرانی‌های مشابه در کنفرانس جلوگيری کند.





















Copyright: gooya.com 2016