سه شنبه 1 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع و تريبون آزاد در دانشگاه تربيت معلم در پی ورود نيروهای انتظامی و ضرب و شتم دانشجويان، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: در پی ورود نيروی انتظامی به دانشگاه تربيت معلم در شب گذشته و ضرب و شتم يکی از دانشجويان، ظهر امروز دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شب گذشته حوالی غروب نيروی های انتظامی با خودروی الگانس يگان امداد به بهانه ی استفاده از دستشويی وارد دانشگاه شدند. پس از ورود به دانشگاه، خودروی نيروی انتظامی به گشت زنی در محوطه ی دانشگاه پرداخت. نهايتا خودروی مذکور در مقابل سلف سرويس دانشگاه توقف نمود. پس از آن که يکی از دانشجويان علت حضور نيروهای پليس را در دانشگاه جويا می شود، افسر نيروی انتظامی با گاز فلفل به طرف فرد نامبرده حمله ور می شود و ماموران ديگر وی را به زور داخل صندوق عقب الگانس کرده و قصد خارج کردن دانشجوی مضروب را به خارج از دانشگاه داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پی گيری ديگر دانشجويان برای ممانعت از خروج ماموران و دانشجوی مضروب، منجر به درگيری مامورين با دانشجويان و سرشيفت حراست دانشگاه شد. در اين هنگام مامورين دو قبضه اسلحه ی کلت کمری و يک قبضه کلاشنيکف را مسلح نموده و با شليک دو تير هوايی و هدف قرار دادن دانشجويان معترض آنان را تهديد به مرگ کردند. سپس با ربودن تلفن همراه دانشجويی که قصد فيلمبرداری از اين صحنه را داشت و ربودن سرشيفت حراست دانشگاه به پشت بلوک های خوابگاهی متواری شدند. تلاش دانشجويان و حراست دانشگاه برای يافتن خودرو و افراد مورد نظر تا ساعت ۱۰ شب بی نتيجه ماند. تا اين که بالاخره حوالی ساعت ۱۰ شب دانشجوی ربوده شده به همراه سرشيفت حراست دانشگاه در حالی که به شدت مضروب شده بودند در گوشه ای از دانشگاه به بيرون از ماشين نيروی انتظامی پرتاب شدند. پس از انتقال مضروبين به بهداری دانشگاه مراجعه ی ديرهنگام معاون دانشجويی و رئيس کل حراست دانشگاه با واکنش شديد دانشجويانی روبرو شد که خواستار پيگيری سريع مسئله شده بودند.

لازم به ذکر است که برخلاف قانون خودروهای نيروی انتظامی سال هاست که به بهانه ی های مختلف و با لباس و ماشين نظامی و شخصی در دانشگاه تربيت معلم تردد می کنند و پيگيری های مکرر دانشجويان در اين رابطه تاکنون بی نتيجه مانده است.

به گزارش خبرنامه اميرکبير در همين رابطه ظهر امروز دانشگاه تربيت معلم شاهد برگزاری تجمع و تريبون آزاد بيش از هزار نفر از دانشجويان در اعتراض به حوادث اخير دانشگاه بود.

در اين تجمع دو ساعته دانشجويان در حالی که تعدادی از آنها بازوبند “دانشجويان در بند را آزاد کنيد” بر بازو داشتند، با اعلام انزجار شديد از حوادث پيش آمده و بی تفاوتی مسئولين خواستار حضور رئيس دانشگاه در بين معترضين، موضع گيری وزير علوم و عذرخواهی رسمی و علنی سردار احمدی مقدم فرمانده کل ناجا از جامعه ی دانشجويی شدند.

معترضين با بيان اين نکته که پيش از اين نيز در مسائلی نظير حوادث و تحصن سال گذشته و بازداشت شبنم مددزاده در اسفند ماه گذشته، بی تفاوتی مسئولين در قبال مسائل گذشته را دليل اتفاقات اخير دانستند.

رياست دانشگاه در ادامه ی تجمع با حضور در بين دانشجويان با اظهار تاسف از حادثه ی پيش آمده آمادگی دانشگاه برای پيگيری همه جانبه ی موضوع را اعلام کرد و قول مساعد داد که فرمانده ی کل نيروی انتظامی و وزير علوم نيز به خواسته های دانشجويان تن خواهند داد. در همين رابطه هيئت رئيسه ی دانشگاه با انتشار بيانيه ای حوادث اخير دانشگاه را محکوم نمود.

در پايان دانشجويان با صدور قطعنامه ای به دانشگاه اعلام کردند که تا روز شنبه سعه ی صدر به خرج خواهند داد و در غير اين صورت اعتراضات خود را از سر خواهند گرفت.

متن قطع نامه به شرح زير است:

« چهار سال از سر کار آمدن دولت نهم می گذرد. سوگوارانه می بينيم که دامنه ی مهرورزی به جايی رسيده است که به حريم مقدس دانشگاه تعرض شده و به روی فرزندان بی دفاع ملت اسلحه کشيده می شود.

آری، مهرورزی تان را بارها و بارها ديده ايم. يک روز با افزودن گيت های امنيتی به دوربين های مداربسته و ماموران بی شمار حراست، روزی با تفکيک جنسيتی و بومی گزينی در دانشگاه ها، زمانی با بازداشت و شکنجه ی دانشجويانی مظلوم نظير شبنم مددزاده و نه يار پلی تکنيکی که هم اکنون نيز در بندند، و امروز با هجوم به حريم دانشگاه و گشودن اسلحه به روی دانشجويان.

شما را به خدا مهرورزيتان را متوقف کنيد.

ما دانشجويان دانشگاه تربيت معلم، ضمن اعلام انزجار شديد از اين عمل زشت و غير انسانی، هرگونه حرمت شکنی و تعرض به حريم دانشگاه را تاب نمی آوريم و خواستار عذرخواهی شخص سردار احمدی مقدم، فرمانده ی کل ناجا از جامعه ی دانشجويی به خاطر تربيت و به کارگيری نيروهايی هستيم که اقدام به ضرب و شتم و تهديد دانشجويان با سلاح گرم نموده اند.

هم چنين آقای زاهدی ، وزيرعلوم نيز موظف است به خاطر نقض مصوبه ی شوارای عالی امنيت ملی مصوب تير ۱۳۷۸ مبنی بر ممنوعيت ورود نيروهای نظامی و انتظامی به دانشگاه ها، توسط منصوبين ايشان در دانشگاه تربيت معلم موضع گيری نموده و مانع از تکرار حوادث مشابه شود.

در پايان اعلام می داريم که تا روز شنبه مورخ ۵/ ۲/۸۸ باز هم سعه ی صدر به خرج می دهيم و منتظر احقاق حقوق دانشگاه و دانشجو می مانيم. در غير اين صورت برای رسيدن به حقوق از دست رفته ی خود از هيچ تلاشی دريغ نخواهيم کرد.»





















Copyright: gooya.com 2016