چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حاميان احمدي نژاد در بهارستان پيشنهاد دادند: استعفاي لاريجاني از رياست فراکسيون اصولگرايان، اعتماد

صبا آذرپيک

اصرار علي لاريجاني بر اسم نبردن از محمود احمدي نژاد به عنوان کانديداي مورد حمايت فراکسيون اصولگرايان سبب شده حاميان احمدي نژاد در مجلس پيشنهاد استعفاي علي لاريجاني از رياست فراکسيون اصولگرايان را مطرح کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در چند روز گذشته لاريجاني نه تنها نقل قول رايحه خوش خدمتي ها مبني بر حمايتش از محمود احمدي نژاد را تکذيب کرد بلکه در گام دوم با اعلام حمايت فراکسيون اصولگرايان از کانديداتوري احمدي نژاد هم مخالفت کرد. به همين دليل چهره هاي حامي احمدي نژاد در گام اول مخالفان تعيين مصاديق حمايت را «معامله گر» ناميده و در گام دوم هم پيشنهاد استعفاي لاريجاني از رياست فراکسيون اصولگرايان را دادند تا به خاطر ملاحظات رئيس مجلس شوراي اسلامي، فراکسيون اصولگرايان مجبور به سکوت در برابر کانديداتوري محمود احمدي نژاد نشوند. به اين ترتيب بحران «سکوت» اردوگاه اصولگرايان را به هم ريخته است. در دو اتفاق مهم دو گروه اصلي در اين جناح خواستار اتخاذ موضع سکوت و نام نبردن از احمدي نژاد به عنوان کانديداي مورد حمايت شدند. به همين دليل در مجلس مدافعان احمدي نژاد به صراحت مخالفان اصولگراي احمدي نژاد را «معامله گر» و «مصلحت گرا» ناميده و خواستار خروج آنها از فراکسيون اصولگرايان شدند.

تا آنجا که برخي از تندروهاي حامي احمدي نژاد خواستار استعفاي علي لاريجاني از رياست فراکسيون اصولگرايان شدند. لاريجاني و طيف قابل توجهي از راست سنتي مجلس اصرار دارند بيانيه يي تحت عنوان حمايت فراکسيون اصولگرايان مجلس از احمدي نژاد منتشر نشود و «سکوت» کنند. اتفاق مهم ديگر در جامعه روحانيت مبارز به عنوان اصلي ترين پايگاه روحانيون اصولگرا رخ داد. در اين جامعه راي گيري احمدي نژاد حد نصاب را نياورده است. به همين دليل برخي از چهره هاي شاخص اين جامعه پيشنهاد دادند «سکوت» کنند و هيچ مصداقي از کانديداي مورد حمايت جامعه روحانيت مبارز مطرح نشود.

به همين خاطر ديروز حداقل در بهارستان «سکوت» به بحران تبديل شد تا جايي که رايحه خوش خدمتي ها، ساير هم طيفان خود را «معامله گر» خطاب و عنوان کردند اگر کسي نمي خواهد هزينه بدهد و بيانيه حمايت از احمدي نژاد را امضا کند بهتر است از جمع 200 نفره فراکسيون اصولگرا جدا شود. اين سخنان براي نخستين بار از سوي «حميد رسايي» حامي جدي احمدي نژاد در مجلس بيان شد و با اعتراض شديداللحن بسياري از چهره هاي معتدل و منتقد احمدي نژاد مواجه شد.

از سوي ديگر غلامرضا مصباحي مقدم سخنگوي سابق جامعه روحانيت مبارز هم خبر داد در اين جامعه نه تنها احمدي نژاد راي نياورده بلکه حتي بر سر حمايت از ميرحسين موسوي بحث جدي صورت گرفته است چون از نگاه روحانيون جناح راست که پايگاه اجتماعي و سياسي ويژه يي دارند ميرحسين و احمدي نژاد نقاط مثبت و منفي دارند که آنها را در انتخاب گزينه نهايي دودل کرده است. اما آنچه ديروز بازتاب بسيار وسيعي پيدا کرد، اتهام «معامله گر» به تعداد قابل توجهي از نمايندگان راست بود که حميد رسايي آن را مطرح کرد. علي مطهري در پاسخ به اظهارات رسايي عنوان داشت هيچ اصولگرايي حاضر نيست حقيقت فداي مصلحت شود و لطفاً چنين توقع نابجايي از تمام اعضاي فراکسيون اصولگرايان نداشته باشند که از احمدي نژاد حمايت کنند.

گرچه ستاد حاميان احمدي نژاد در بهارستان فعال شده اما مدافعان وي به اين موضوع بسنده نمي کنند و مي خواهند بيانيه يي منتشر کنند با اين مضمون که تمام 200 اصولگراي بهارستان به احمدي نژاد راي خواهند داد. گرچه لاريجاني تنها مخالف احمدي نژاد نيست و از قضا وزن مخالفان تمديد دوره احمدي نژاد بيش از وزن موافقان است اما رسايي آنها را تعداد معدودي ناميده که مي توانند اين اردوگاه را در مجلس ترک کنند. يحيي زاده نماينده تفت و ميبد که از معتدل هاي جناح راست مجلس است هم از دغدغه هاي حاميان احمدي نژاد اين طور مي گويد؛ «آنها مي گويند اگر لاريجاني به رياست مجلس اکتفا مي کرد و رئيس فراکسيون نمي شد اين مشکلات پيش نمي آمد.»

يحيي زاده نماينده تفت و ميبد که در مورد بحران به وجود آمده در گفت وگو با «اعتماد» عنوان کرد حاميان احمدي نژاد مي گويند اگر لاريجاني حمايت از احمدي نژاد را در شأن خود نمي بيند بهتر است از فراکسيون اصولگرايان استعفا بدهد تا اين فراکسيون فارغ از ملاحظات لاريجاني از احمدي نژاد حمايت کند.

به هرحال پيشنهاد برکناري يا استعفاي لاريجاني از رياست فراکسيون اصولگرايان بحران انشقاق در مجلس را جدي تر خواهد کرد. لاريجاني پايگاه قوي در ميان نمايندگان دارد و رويارويي حاميان احمدي نژاد با وي بدون تبعات منفي نخواهد بود. همين که رسايي در طول چند روز دو بار با لاريجاني رودررو شده مناقشات جدي را به وجود آورده است. او چند روز پيش گفت لاريجاني از احمدي نژاد حمايت مي کند اما لاريجاني سخنان رسايي را تکذيب کرد. به همين دليل هم رسايي ملاحظه کاري را کنار گذاشت و در گفت وگو با ايسنا خطاب به کساني که حاضر نيستند نام مصداق آورده شود، پيشنهاد کناره گيري از فراکسيون اصولگرا را داد. مخاطب اصلي رسايي لاريجاني است. چون نزديکان لاريجاني وقتي سخنان رسايي را در رسانه ها تکذيب مي کردند، به صراحت عنوان کردند لاريجاني با نام بردن از يک نفر خاص پرهيز دارد و مخالف جدي تعيين مصداق مورد حمايت است. گرچه رسايي پيشنهاد استعفاي لاريجاني از رياست فراکسيون اصولگرا را در لفافه گفت، اما ديروز رايحه خوشي هاي هم طيف او در راهروهاي مجلس ابايي نديدند که اين پيشنهاد را به صراحت مطرح کنند. به اين ترتيب مدافعان احمدي نژاد در مجلس، لاريجاني و طيف سنتي جناح راست را به رويارويي جدي فراخواندند. البته لاريجاني تنها نيست و از محمدرضا باهنر تا احمد توکلي، محمدرضا کاتوزيان، غلامرضا مصباحي مقدم و بسياري از چهره هاي پرنفوذ ديگر هم حاضر نيستند از احمدي نژاد به عنوان کانديداي مورد حمايت نام ببرند و سکوت را به حمايت از احمدي نژاد ترجيح مي دهند. به همين دليل با اين پيشنهاد رايحه خوش خدمتي ها بايد طيف قابل توجهي از افرادي که حاضر به حمايت از احمدي نژاد نيستند، از فراکسيون جناح راست «استعفا» دهند. ابتدا حاميان احمدي نژاد لاريجاني را مقصر اصلي بحران به وجود آمده در مجلس مي دانند. لاريجاني به عنوان رئيس فراکسيون اصولگرايان در جلسه شوراي مرکزي اين فراکسيون اظهار داشته بود به مصلحت نيست مصداق نام برده شود. نماينده ها مي گفتند اين اصرار لاريجاني به نام نبردن از احمدي نژاد به عنوان کانديداي مورد حمايت، به دليل اين است که نمي خواهند روي اشتباهات احمدي نژاد چشم بپوشند و مهر حمايت را بر نام او بزنند. به اين ترتيب رايحه خوشي ها هم غيرمستقيم لاريجاني را «معامله گر و مصلحت گرا ناميدند» و در گام بعد پيشنهاد دادند اگر او تا اين ميزان مي خواهد مصلحت سنجي کند، از رياست فراکسيون استعفا بدهد و برود. جدا از اينکه واکنش علي لاريجاني به اين رفتار حاميان احمدي نژاد چيست، شيوه اتخاذي از سوي حاميان دولت، پرهزينه شده و هر روز خواسته يا ناخواسته آتش زير خاکستر اختلافات را شعله ورتر مي کند.

اين سوي ميدان هم اختلافات به نوعي ديگر نمايان مي شود. ديروز غلامرضا مصباحي مقدم عضو شاخص جامعه روحانيت مبارز موضوعي جنجالي را مطرح کرد.اين عضو جامعه روحانيت مبارز گفت؛ آراي موافق اعضاي جامعه روحانيت در حمايت از محمود احمدي نژاد به حدي نبود که به نصاب قابل اعلام برسد.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس هشتم در گفت وگو با ايلنا گفت؛ جامعه روحانيت مبارز به نتيجه يي که بتواند آن را اعلام کند، نرسيده است و به اجماع نرسيدن اعضاي جامعه روحانيت در حمايت از احمدي نژاد انتقاداتي است که جامعه روحانيت به وي دارد. وي تصريح کرد؛ هر چند برخي از اعضاي جامعه در جلسه به حمايت از احمدي نژاد راي موافق داده اند و برخي راي به سکوت، اما آراي موافق به نصاب قابل اعلام نرسيد.

وي حتي در پاسخ به اين سوال که آيا اعضاي مخالف حمايت از احمدي نژاد کانديداي ديگري را براي حمايت مد نظر دارند، گفت؛ اصلاً بحث کانديداي ديگر مطرح نيست بلکه مخالفان معتقدند اعلام حمايت ممکن است اين تلقي را به وجود آورد که با عملکرد آقاي احمدي نژاد کاملاً موافق هستيم.

اينکه جامعه روحانيت به جمع بندي نرسيده است به دليل بحث مقايسه بين دو کانديدا است که هر کدام نکات مثبت و منفي دارند و جامعه روحانيت مبارز بايد درميان اين دو کانديدا دست به انتخاب بزند. البته ممکن است يک انتخاب هم اين باشد که نه اين، نه آن و از هيچ کدام حمايت نشود.





















Copyright: gooya.com 2016