چهارشنبه 28 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميراث فرهنگی و تاريخی ايران مايه افتخار و غرور ملی ماست، جبهه ملی ايران

ملتی که هويت تاريخی و فرهنگی خود را حفظ کند، روح خود را زنده نگه داشته و هميشه زنده می ماند. ملت هايی که زير هجوم مهاجمان تسليم شدند و به رنگ و آداب و زبان مهاجمان درآمدند و ويژگی های تمدن خود را با دشمن تعويض کردند، اکنون به عنوان فرهنگ های مرده تاريخ بشر ياد می شوند. ولی ملت بزرگ ايران، حتا در بدترين و خشن ترين شرايط سلطه و زير هجوم قوم های بيگانه، نه تنها فرهنگ خود را حفظ نمود که مهاجمان را نيز از دانش و فرهنگ خويش برخوردار کرد. ولی برخی از همان مهاجمان اکنون نسبت به آنچه ما آذين بخش اندام فرهنگی آنها نموديم، حق ناشناسانه ابراز مالکيت می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


واپس گرايانی که انقلاب سی سال پيش را با خشونتی که بهيچ وجه يک ويژگی ايرانی نبود، تصاحب کردند، نخست برای اثبات سلطه خود به شکستن آثار تاريخی، در برخی موارد سوزاندن کتاب ها و انکار آيين های چندهزار ساله و جهانی شده ما پرداختند، و اگر مقاومت مردم دلير و با فرهنگ ايران زمين در برابر آنان نبود، همان بلايی بر سر فرهنگ و زبان و تاريخ ايران می آمد که در دو قرن سکوت آمده بود. بدخواهی برخی مسئولان نسبت به ميراث فرهنگی و تاريخی ايران زمين هنوز ادامه دارد و در طی چند سال اخير شدت گرفته است. صدها اثر و جايگاه تاريخی تخريب شده، جيرفت به تاراج رفته، پاسارگاد و تخت جمشيد به سوی نابودی کشانده شده، هرمز اردشير، نقش رستم، و نقش جهان طعمه سودجويی شده و هزاران اصله درخت کهنسال به دلايل سودجوی و خرافه گرايی بريده شده است. ميراث طبيعی ملت ايران روز به روز در اثر نابودی عمدی يا بی اعتنايی کمتر و کوچکتر می شود. جنگلها نابود می شوند، درياچه ها و تالاب ها خشکانده می شوئد و حيات وحش طبيعی ايران زمين نيست می گردد. پرسش بزرگ اينست که چرا اين همه دشمنانگی با ايرانی بودن و ايرانی زيستن؟

بسياری از آيين های ايرانی اکنون بخشی از فرهنگ بشری را تشکيل می دهد. مانند نوروز، يلدا و چهارشنبه سوری که در بسياری کشورهای جهان، گرچه گاه با نام های ديگر، برگزار می شوند؛ ولی در ايران هر آيين شادی آفرين مورد بی مهری حاکميت قرار می گيرد. ما باور داريم که بجای برخی روزهای بی شمار که به عناوين گوناگون در گاهنامه ايران قرار گرفته، روزهايی مانند مهرگان، سده، يلدا، چهارشنبه سوری و سيزده بدر با همان نامهای تاريخی چندين هزار ساله خود جای بگيرند.

جبهه ملی ايران باور دارد که ميراث فرهنگی و تاريخی يک ملت روح آن ملت است و بايد به همين اندازه به آنها ارج گذاشته شود و آن عده مسئولانی که بر خلاف اين اصل حرکت و اقدام می کنند دوست اين ملت نيستند. ما از سازمان ميراث فرهنگی جمهوری اسلامی که مسئول بسياری از اين خرابی ها و بی اعتنايی ها می باشد می خواهيم که نه تنها دست از ستيزگری با فرهنگ ايران زمين بردارد، بلکه به پاسداری، بازسازی، ثبت داخلی و ثبت جهانی همه اين سرمايه های گرانبهای بشری که مايه افتخار و غرور ملی ما ايرانيان و نيز ستايش بخش بزرگی از جامعه بشری است بپردازد.

جبهه ملی ايران
تهران - ۲۶ اسفند ۱۳۸۷





















Copyright: gooya.com 2016