سه شنبه 27 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه و شادباش جبهه ملی ايران - اروپا به مناسبت سالروز ٢٩ اسفند ١٣۲٩ و نوروز ١٣۸٨

"وجود نحيف دکتر مصدق از کوه البرز
استوار تر و از نفت آبادان سوزان تر است"
مجله تايم، ١٩٥١

هم ميهنان گرامی،
بزرگداشت روز ٢٩ اسقند ١٣۲٩ از طرف جبهه ملی ايران تنها يک آيين سنتی- تاريخی نيست. پس از تصويب " قانون ملی کردن صنعت نفت ايران" در مجلس شورايملی و سنا، دکتر محمد مصدق در مصاحبه ای با خبرنگاران خارجی ميگويد:" جبهه ملی که خود را نماينده تمايلات و افکار اصلاح طلبانه و استقلال خواهانه ملت ايران ميداند با تصميم قاطع برای ملی کردن نفت در سراسر کشور ايران شروع به اقدام کرد و با تکيه به احساسات و افکار عمومی ملت ايران و جلب توجه مطبوعات و افراد موثر و مفيد خارج از مجلس موفق شد که اين تصميم را بصورت قانون از تصويب مجلس شورايملی بگذراند." اين اقدام جبهه ملی ايران که "بنام سعادت ملت ايران" اجرا ميشد، نه تنها فراز بی نظيری درتاريخ مبارزه ملت ايران برای حاکميت ملت، استقلال و عدالت و پيشرفت اجتماعی از زمان انقلاب مشروطيت به بعد بود، بلکه سرآغاز مبارزات ملل ستمديده بسياری در آسيا و آفريقا عليه يوغ استعمارگران انگليسی و فرانسوی گرديد. تصويب اين قانون يک اقدام آسان توسط مصدق و ياران آندورهِ او در مجلس شوررای ملی نبود. اين مهم در سرانجام يک دوره پيکار مستمر نيروها و شخصيتهای ملی عليه نفوذ و مقاومت دربار و ايادی انگليس به ثمر ميرسيد. "در کشوری که تهمت سياسی رواج کامل دارد اين مرد شرافت و عزت نفس خود را حفظ کرده است. دکتر مصدق مخالف هر گونه نفوذ بيگانه است". (مجله تايم، ١۸/۲/١٣٣٠)



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هم وطنان، گرچه با کودتای ننگين ٢٨ مرداد و سقوط دولت ملی دکتر مصدق اين دست آورد ملت ايران تا حدودی بازپس گرفته شد ولی اصل ملی بودن صنعت نفت ايران پابرجا ماند. اين پيروزی و غرورملی هيچگاه از حافظه تاريخی ملت ايران زدودنی نخواهد بود و همانند پرتوی درخشان راهنمای مبارزات ملت ايران برای احقاق حاکميت ملت و عدالت اجتماعی خواهد ماند. کوششهای بيهوده "تاريخنويسان" سلطنتی و پساسلطنتی در خدشه دار ساختن شخصيت نماد اين جنبش؛ دکتر محمد مصدق و در توجيه و تحريف کودتای ٢٨ مرداد مانند تُفی است روی کاغذپاره ای دربرابر نور خورشيد که بی ترديد خشک ميشود و فقط لکه ای زشت از صاحبش برجای ميگذارد. "هنگامی که مصدق در ايران به اصلاحات اساسی دست زد، ما به وحشت افتاديم. اين مرد که من به خود می بالم که او را دوست خود بنامم مردی دموکرات بود. ما با انگليسی ها همدست شديم تا او را از ميان برداريم. در اين راه توفيق يافتيم ولی از آن روز ديگر در خاور ميانه از ما به نيکنامی ياد نشد". ( ويليام داگلاس قاضی ديوان عالی ايالات متحده)
دکترمصدق در اول آبان ماه ١٣۲۸ بهنگام تاسيس جبهه ی ملی ايران هدفهای کوتاه مدت اين تشکل را چنين اعلام کرد:
اول: اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای ملی و شهرداری ها
دوم: اصلاح قانون مطبوعات
سوم: الغای اصول حکومت نظامی
آنچه مصدق و ياران وفادارش در آندوره در پيش داشتند همانا مبارزه عليه حاکميت مستبدی بود که دست آوردهای انقلاب مشروطيت را قلب و نقض ميکرد و با کمک بيگانگان مانع رشد اجتماعی و توسعه اقتصادی ميهنمان ايران گشته بود. مصدق در اينباره می گفت: "اگر از طريق آزادی و دموکراسی نتوانيم کاری کنيم از طريق اختناق و قلدری و زور برای مردم ناراضی نمی توانيم کاری کنيم. حکومت زور و قلدری ممکن است که يک شب يا چند سال به مردم نانی بدهد ولی تا خود مردم نتوانند در امور اجتماعی دخالت کنند هيچ وقت صاحب نان نمی شوند. تنها دولتی می تواند اقتدار پيدا کند که از افکار عمومی حمايت کند و بر قانون تکيه نمايد."
آيا خواست ملت ايران، امروز پس از گذشت ٦٠ سال و در آغاز قرن ۲١ جز اين ميباشد؟ حاکميت جمهوری اسلامی خشن تر از آندوره قوانينی را که خود وضع کرده زير پا ميگذارد. انتخابات عملا به انتصابات تبديل شده، حتی بيشتر مطبوعات طرفدار نظام حاکم نيز نميتوانند بدون رعايت سانسور و خودسانسوری منتشرگردند، و حکومتِ وابسته به سپاه پاسداران، مردم را به چند قدمی يک شورش کور و فاجعه رانده است.
هم وطنان ميهن دوست، اگر مبارزات آندوره ملت ايران بثمر رسيد و نشانداد که اين کشور شايستگی آزادی و دموکراسی را دارد، تنها در سايه کوششهای پرتوان و هماهنگ بيشترين آحاد مردم ايران برهبری دکتر محمد مصدق بود. در شرايط خطيرکنونی نيز تنها يک جنبش همبسته ملی که هدفی جز آزادی، استقلال و دموکراسی نداشته و دربرابر فقر طاقت فرسايی که بيش از نيمی از ايرانيان را زجر ميدهد، رفاه وعدالت اجتماعی بخواهد، ميتواند بطور موثری عليه استبداد جمهوری فقيه زده اسلامی مبارزه کرده، تشتت و پراکندگی در جبهه اپوزيسيون دمکرات و اصلاحطلب را پشت سر گذارده و خواستهای خود را گام بگام به حاکميت اين نظام تحميل کند.
برای اجرای چنين برنامه سترگ ملی نياز به نماديست که هم اکنون و هنوزهم جز دکتر محمد مصدق شخصيت تاريخی ديگری برای اين امر قابل تصور نيست.

هم ميهنان آزاده
جبهه ملی ايران- اروپا سالروز فرخنده ۲٩ اسفند و فرارسيدن سال ١٣۸٨ را به شما تبريک ميگويد. ما يقين داريم که شما آزادگان؛ دانشجويان، زنان و کارگران مبارز و دلاور ايرانزمين رژيم مستبد و ارتجاعی جمهوری اسلامی را بيش از اين تحمل نخواهيد کرد و برخلاف سرخوردگيها و نابسامانيهای اجتماعی مانند اعتياد و خودکشی در هر روز سال نو با شور و شادی، با اراده محکم و همبستگی فشرده خود گامی استوار در سوی احقاق حقوق شهروندی، آزادی و دموکراسی بر خواهيد داشت.

پاينده باد ايران

پويا و پابرجا باد پيکار ملت ايران برای دموکراسی و رفاه اجتماعی

شورای عالی جبهه ملی ايران- اروپا
بيست و پنجم اسفند ١٣۸٧





















Copyright: gooya.com 2016