گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
1 فروردین» نامه به رئيس جمهور آينده: چند و چونِ ايده وزارت حقوق بشر، عمادالدين باقی، اعتماد ملی3 اسفند» جرم سياسی و حق پرسشگری، عمادالدين باقی، اعتماد ملی 28 بهمن» اخلاق حقوق بشری در خبرنويسی حوادث (بخش دوم و پايانی)، عمادالدين باقی، اعتماد ملی 28 بهمن» اخلاق حقوق بشری در خبرنويسی حوادث، عمادالدين باقی، اعتماد ملی 19 بهمن» مصائب اصلاح طلبان ايرانی در گفت وگوی رضا خجسته رحيمی با عمادالدين باقی (بخش دوم)، اعتماد ملی
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! گفتگو با عمادالدين باقی در باره مجازات اعدام برای کودکان، اعتماد ملیجمعی از حقوقدانان، هنرمندان و فعالان اجتماعی، سياسی و مذهبی با صدور بيانيهای مخالفت خود را با تعيين مجازات مرگ برای کودکان اعلام کردند. اين جمع متشکل از شخصيت هايی چون مهدی کروبی، کانديدای انتخابات رياست جمهوری، شيرين عبادی، رخشان بنی اعتماد، جعفر پناهی، محمد مجتهد شبستری، حسن يوسفی اشکوری و... خواهان لغو اين مجازات شدند. در همين رابطه گفتگويی با عمادالدين باقی، فعال عرصه حقوق بشر صورت گرفته است که در پی، آن می خوانيدسابقه موضوع اعدام کودکان در ايران در ايران اولين قانون دادگاه اطفال در تاريخ ۱۳۳۸ تصويب و اجرا شده است. پس از انقلاب اين قانون در عمل جاری نبود و کودکان در دادگاه عمومی محاکمه میشدند. قانونگذار پس از انقلاب اسلامی، کودکانی را که به حد بلوغ شرعی نرسيدهاند، فاقد مسووليت کيفری و غيرقابل مجازات دانست. در حال حاضر مطابق تبصرههای مواد۲۹۵و ۳۰۶، جنايت عمدی کودک در حکم خطای محض بوده و عاقله وی مسوول پرداخت ديه يعنی جبران خسارت جنايت صورتگرفته توسط غيربالغ است. ماده ۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰، اطفال را در صورت ارتکاب جرم، مبرا از مسووليت کيفری دانسته، تربيت آنان را با نظر دادگاه به عهده سرپرست اطفال و عندالاقتضاء، کانون اصلاح و تربيت قرار داده است. در تعيين مفهوم طفل، تبصره يک ماده ۴۹، سن مشخصی را برای تشخيص طفل در نظر نگرفته و بلوغ شرعی را مرز ميان کودکی و کبر دانسته است.» در سال ۱۳۸۲ آيتالله شاهرودی طی بخشنامهای از تمام قضات خواست صدور احکام اعدام زير ۱۸ سال را متوقف کنند، پس از اين دستور هر چند روند صدور و اجرای اين احکام مدتی کاهش يافت اما قضات به بهانه اينکه بخشنامه، اعتبار و قوت قانون را ندارد و اين دستور هنوز هم به صورت قانون از تصويب مجلس و شورای نگهبان نگذشته است به صدور اين احکام ادامه دادند. سرانجام در بهمن۱۳۸۳ لايحه رسيدگی به جرائم اطفال و نوجوانان از سوی قوه قضائيه تقديم دولت شد و دولت خاتمی آن را به مجلس هفتم ارائه کرد. اين لايحه با وجود اهميت زيادی که داشت مسکوت ماند تا اينکه در مرداد ۱۳۸۵ کليات آن به تصويب رسيد. تصويب کليات لايحه، انعکاس گسترده و مثبتی داشت اما لايحه به کميسيون رفت و هنوز به صحن مجلس بازنگشته است. گفتوگو با عمادالدين باقی در همين زمينه با عمادالدين باقی از پژوهشگران همين عرصه که چند مقاله و رسالهای در اين بار نوشته است گفتوگويی انجام دادهايم. باقی در حوزه و دانشگاه، فقه و جامعهشناسی خوانده است در سال ۸۰ و ۸۱ تحقيق فقهی و تفسيری تحت عنوان «حق حيات: مجازات اعدام در شريعت و قوانين ايران» انجام داد که به صورت مسلسل در روزنامه وقايعاتفاقيه چاپ و در سال ۱۳۸۷ توسط شبکه عربی حقوق بشر در مصر و کمپين بينالمللی حقوق بشر به زبان عربی منتشر شد. تحقيق آماری و فقهی و حقوقی ديگری تحت عنوان «حق حيات ۲- ريشهها و چارههای فقهی و فرهنگی» درباره مساله اعدامهای زير ۱۸ سال در ايران انجام شد که ابتدا بخشی از آن در روزنامههای همميهن ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ و اعتماد ملی ۷/۵/۸۶ چاپ و بلافاصله توسط عفو بينالملل به انگليس ترجمه و منتشر گرديد. کتاب حق حيات کودکان در سال ۱۳۸۶ در نسخههای معدودی منتشر و در اختيار برخی افراد قرار گرفت. اين کتاب با همت شبکه عربی حقوق بشر و کمپين بينالمللی حقوق بشر به عربی در دست چاپ است. در دو سال اخير بعضا در خبرها درباره کتاب حق حيات و جلد دوم آن درباره اعدام کودکان زير ۱۸ سال شنيدهايم. ظاهرا اولين بار سال گذشته کمپين بينالمللی حقوق بشر خبر و گزارشی از اين کتاب را اعلام کرد. مهمترين ويژگی تحقيق شما چيست؟ اگر بخواهيد خلاصهای از يافتههای اين تحقيق را بگوييد؟ به طور مختصر میتوانيد مهمترين دلايل فقهی و حقوقی که میتوان بر اساس آن از اعدام اين افراد جلوگيری کرد را بگوييد؟ سال گذشته جلد اول کتاب حق حيات که در مصر منتشر شده بود در برخی روزنامهها معرفی شد اما جلد دوم آن که درباره اعدام کودکان زير ۱۸ سال است در چه مرحلهای است؟ میشود برای نمونه بعضی از اين علما را نام ببريد که کتاب را خواندهاند؟ از مسوولان، به خصوص مسوولان قوه قضائيه هم اين کتاب را ديدهاند؟ شما در مقاله چند روز پيش در روزنامه اعتمادملی آماری هم درباره محکومان زير ۱۸ سال داده بوديد که ظاهرا از پيوستهای اين کتاب گرفته شده است. در حالی که اين کتاب يک تحقيق فقهی و حقوقی است. منابع آماری شما چه بودهاند؟ بيانيه اخير جمعی از فعالان را در زمينه اعدام کودکان هم ديدهايد؟ در اين رابطه: Copyright: gooya.com 2016
|