شنبه 12 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیدا کنید پرتقال فروش را! احمد وحدت خواه

احمد وحدت خواه
بروز مسائل پیش پا افتاده ای مانند ماجرای ظهور پرتقالهای جافا در ايران و تحول یکشبه آنها به سطح بحرانهای مملکتی همه و همه ناشی از پیوند زدن سرنوشت ملت ما با تاریخ خونین مناقشات اعراب و اسرائیل توسط جمهوری اسلامی از روز نخست تاسیس آن بوده است و تا روزی که دامن ایران از این اختلافات بعضا ارتجاعی و دینی خلاص نشود روزگار ما همین خواهد بود

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


Jaffa_Orange.jpg

ماجرای وارد کردن پرتقالهای اسرائیلی به بازارهای میوه کشور در هفته گذشته بار دیگر اوضاع آشفته سیاسی-اقتصادی کشور و نقش قشر دلالان حاکم بر آن در به وجود آوردن این آنارشیسم اجتماعی را برملا کرد.

با این تفاوت که این بار در روند تبلیغات و کارزارهای «انتخابات» ریاست جمهوری و مچ گیریهای سیاسی باندهای مافیایی دیگر این روزها حتی یک برچسب کوچک روی یک پرتقال هم در تعیین سرنوشت مردم و کشور ما تاثیر گذار شده است. تا جائیکه دولت برای اثبات دشمنی خود با «صهیونیسم جهانی» از وزارت اقتصاد خواسته است برای «کشف دسیسه های دشمن» از این پرتقالها نمونه برداری و دی. ان. ای آن را هم مشخص کند!

همانگونه که در مقاله هفته پیش گفته شد، بروز چنین مسائل پیش پا افتاده و تحول یکشبه آنها به سطح بحرانهای مملکتی همه و همه ناشی از پیوند زدن سرنوشت ملت ما با تاریخ خونین مناقشات اعراب و اسرائیل توسط جمهوری اسلامی از روز نخست تاسیس آن بوده است و تا روزی که دامن ایران از این اختلافات بعضا ارتجاعی و دینی خلاص نشود روزگار ما همین خواهد بود.

اینکه چگونه در کشوری که تمامی مرزهای وارداتی و اقتصاد بیمار آن در دست محافل پرنفوذ بازاریان حجتیه ای و فرماندهان بورژوا شده سپاه قرار دارد ناگهان صدها تن پرتقال جافای اسرائیلی سر از سبزی فروش های محلی در می آورد و هیچ کدام آنها تا لحظه نوش جان کردن آن متوجه این «مصیبت جبران ناپذیر نمی شود» جای بحث است.

واقعیت آن است که در شرایطی که ایران در محاصره اقتصادی-نظامی و زیر تحریمهای سازمان ملل قرار گرفته است پرتقال که هیچ، توپ و تانک اسرائیلی نیز توسط دلالان بین المللی و زیر نظر مسئولان حکومتی وارد ایران می شود و هر دو حکومت های امروز در تهران و تل آویو بر خلاف ژست های دیپلماتیک و عوامفریبانه خود، یک سیاست واحد را در روند تحولات خاورمیانه دنبال می کنند.

جاناتان لین مفسر خبری رویترز که در کنفرانس اخیر ضد نژاد پرستی در ژنو حضور داشته است در گزارشی از سخنرانی نفرت برانگیز احمدی نژاد می نویسد: «بااینکه این کنفرانس به جای برخورد با پدیده شوم نژادپرستی در سراسر جهان به طور کامل به موضوع مناقشات خاورمیانه و مردم فلسطین خلاصه شد، سخنان جنجالی رئیس جمهوری ایران باعث شد به تنها چیزی که دراین کنفرانس رسیدگی و در مورد آن بحث نشود همان حقوق پایمال شده مردم مناطق اشغالی در سرزمینهای فلسطینی باشد.

لین سپس در گفتگویی با ویسام الحق یکی از وکلای حقوق بشر در رام الله پایتخت حکومت خودگردان فلسطین نظر مردم مناطق اشغالی در مورد سخنرانی احمدی نژاد را می پرسد و او پاسخ می دهد:

«ما همه متوجه این موضوع شدیم که در این کنفرانس تلاش همه جانبه ای برای سرپوش گذاشتن بر مساله فلسطین و خفه کردن صدای نمایندگان واقعی مردم آن شکل گرفته بود. سخنرانی احمدی نژاد در واقع محملی برای به شکست کشاندن این کنفرانس بود. ما مردم فلسطین می خواستیم خواسته های منطقی و دنیا پسند خودمان را در این کنفرانس بیان کنیم ولی متاسفانه نه تنها چنین اجازه ای به ما داده نشد، بدتر از آن برنامه هایی از پیش تنظیم شده احمدی نژاد را به عنوان سخنگوی ملت فلسطین معرفی کردند که این واقعیت ندارد».

با اینکه ویسام الحق در انتخاب واژه ها برای ابراز خشم خود خویشتنداری می کند، او در لفافه سخن به همکاری اسرائیل با رژیم جمهوری اسلامی در کنار زدن نمایندگان ملت فلسطین برای مطرح کردن وضعیت اسفبار حقوق بشر در سرزمین های اشغالی اشاره می کند.

دولت راستگرای نتانیاهو درحال حاضر از سوی مخالفان داخلی، اکثریت نیروهای فلسطینی، جبهه اعراب منطقه، اروپاييان و واشنگتن به طور همزمان برای به رسمیت شناختن طرح صلح مبتنی بر تشکیل یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل زیر فشار شدید بين المللی قرار دارد. هرسیاستی که در منطقه به تلاش برای افزایش تهدیدات نظامی و امنیتی برای کشور یهود بیانجامد و یا حتی سخنی از این تهدیدات را مطرح کند، از سوی دولت نتانیاهو مورد استقبال قرار می گیرد. در مواردی نیز خود این دولت به تحریک دشمنان ساختگی روی می آورد که از جمله آنها مطرح کردن آمادگی ارتش اسرائیل برای حمله به تاسیسات اتمی ایران در دو هفته گذشته بود که با واکنش های تند و تیز رهبران نظامی تهران و اعلام مجدد آمادگی آنها برای مقابله به مثل روبرو شد.

این صحنه گردانی ها در روزهای آینده ابعاد شدیدتری نیز به خود خواهد گرفت زیرا پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران پیوستن نام جمهوری اسلامی به لیست بلندبالای ملت ها و مردمی که خواهان صلح میان اعراب و اسرائیل بر مبنای تشکیل یک کشور فلسطینی هستند عملا دولت ناتانیاهو را خلع سلاح تبلیغاتی کرده و به عنوان طرفی محاصره شده به پای میز مذاکرات صلح می کشاند. برای فرار از این مخمصه تل آویو می بایستی موضوع اسرائیل را به محور یکی از بحث های جاری در میان کاندیداهای انتخابات در ایران تبدیل کند. و در کشور مصیبت زده ایران فرستادن چه کالای ارزانتری از یک پرتقال ساده برای این دیپلماسی می توان پیدا کرد؟

احمد وحدت خواه





















Copyright: gooya.com 2016