چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت لاريجانی از پشت پرده مذاکرات هسته ای: سولانا به من زنگ زد و گفت: متأسفم که خرابکاران کار خودشان را کردند، انتخاب

خبرگزاری انتخاب: رئيس مجلس شورای اسلامی در ديدار با برخی از اهالی رسانه های جمهوری چک، از پشت پرده مذاکرات هسته ای در دوران مسؤوليتش در شورای عالی امنيت ملی سخن گفت.

جمعی از سردبيران و خبرنگاران رسانه های گروهی جمهوری چک دوشنبه شب گذشته با ديدار با علی لاريجانی رئيس مجلس به بيان پرسشهای خود پرداختند.

ميوه اشغال عراق را در تهران چيديم!
به گزارش اداره اخبار و رسانه های گروهی مجلس، رئيس مجلس در پاسخ به پرسش ميخال موک، سردبير روزنامه پرتيراژ پراوو که پرسيد چرا مذاکرات هسته ای ايران بعد از چند سال هنوز به نتيجه نرسيده است، گفت: مذاکرات با اروپا چند مقطع داشته، يک مقطعی سه وزير اروپايی، آلمان و انگليس و فرانسه، به ايران آمدند و تفاهمنامه ای در سعدآباد امضا شد. آنجا سه وزير اروپايی گفتند، شما UCF اصفهان و غنی سازی نطنز را متوقف کنيد، ما در چند هفته مسأله را حل می کنيم، بعد شما کارتان را ادامه دهيد، اما فکر می کنم درست حرف زده نشده چون بعدها به من گفتند که مقصد ما تعطيلی هميشگی بود. و اين يک بی اعتمادی در ايران به وجود آورد. مخصوصا يک حوادثی هم در اين بين رخ داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مثلاً آقای بلر در همين فاصله زمانی از سربازان خودش در بصره سان ديد و آنجا گفت، ما ميوه اشغال عراق را در تهران چيديم. فکر می کنم يک اشتباه محاسباتی رخ داد، تصور ايران اين بود که ما می خواهيم اعتمادسازی کنيم، اما آنها موضوع را طور ديگر فهميدند. پس از مذاکرات بروکسل و پاريس از ايران خواستند همه فعاليتهای اتمی را تعطيل کند تا در چند ماه به يک اوبجکتيو گرانتی برسيم. در اين چند ماه هيچ پيشنهادی به عنوان اوبجکتيو گارانتی به ما ندادند.

اين در حالی بود که همه تأسيسات اتمی ما تعطيل شده بود. سپس ما يک پيشنهاد به آنها داديم، پس از چند ماه به ما پاسخ منفی دادند. مرحله سوم ايران به اين نتيجه رسيد که از اين مسير به نتيجه ای نمی رسيم بنابراين به آژانس گفتيم، ما فعاليت اتمی خود را زير نظر آژانس آغاز می کنيم و مذاکره هم می کنيم برای اينکه به يک نتيجه هم برسيم. آنها رفتند به سمت اينکه عليه ايران قطعنامه صادر کردند. اما در سال ۲۰۰۶ مذاکرات را آغاز کردند، ما در مذاکرات فعال و جدی وارد شديم، حداقل در سه مرحله نزديک شديم به يک تفاهم، اما عوامل ديگری اين را بهم می زد. ما با آقای سولانا داشتيم مذاکره می کرديم که حادثه حمله اسرائيل به لبنان رخ داد. آنجا کسينجر مقاله ای نوشت که در همين شلوغی يک قطعنامه عليه ايران بدهيم. آنها مذاکرات را قطع کردند و در ۴۸ ساعت قطعنامه صادر کردند. آقای سولانا به من زنگ زد و گفت: متأسفم که خرابکاران کار خودشان را کردند.

بنابراين مسأله هسته ای نبود، عامل بيرونی بود. شايد می خواستند به ما پيام دهند که نبايد از حزب ا... دفاع کنيد. اما اينها دو موضوع است. من آنچه که می توانم پس از سالها مذاکره به شما بگويم، مسأله آنها به مسأله هسته ای برنمی گردد. بارها به من گفتند که ما می دانيم شما بمب اتمی نداريد، ولی شما يک کشور تأثيرگذار در منطقه هستيد و موازنه را در منطقه داريد به هم می زنيد. من نمی دانم اين حرفها چقدر منطقی است اما می خواهم ذهن شما را روشن کنم که مسأله، مسأله هسته ای نيست.

اسرائيل برای ما اهميتی ندارد
پاول نووتنی سردبير روزنامه پرتيراژ دنس از رئيس مجلس پرسيد: در مورد تهديد نخست وزير اسرائيل مبنی بر حمله به سايتهای هسته ای ايران، اين را چگونه ارزيابی می کنيد؟ آيا برای دفاع از اين سايتها انديشيده ايد؟

لاريجانی در پاسخ به وی گفت: البته اين گونه رجزخوانی ها تازگی ندارد، بايد توجه داشت که اسرائيلی ها کشور کوچکی هستند و با توجه به مشکلات داخلی شان، برای ما خيلی مورد توجه نيستند. مشکلات درونی آنها کم نيست، به ويژه بعد از دو شکست که در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه خوردند. اما آنچه که بايد مورد توجه آمريکا باشد، همان طور که خودشان گفته اند، آمريکا متحد اسرائيل است، گفته اند ما مسؤوليت امنيت اسرائيل را به عهده داريم. بنابراين از نظر ما آنها بايد پاسخگو باشند.

فکر می کنم اسرائيلی ها با اين اقدامات و حرفها می خواهند رفتار جديد آمريکاييها را به بن بست برسانند. پاسخگويی ما در چنين مجموعه ای است. من نظرات صاحب نظران جهان را به دقت مطالعه می کنم. مخصوصا نظرات ژنرالهای اسرائيلی را، همچنين آمريکايی ها، در حرفهای آنها نديده ام که آنها حدس درستی درباره رفتار ايران داشته باشند.

لاريجانی در پاسخ به پرسش ديگر پاول نووتنی درباره اظهارات احمدی نژاد درباره هولوکاست گفت: فکر می کنم آقای احمدی نژاد به اندازه کافی توضيح داده است. موضع نظام ما در مورد فلسطين روشن است. همان طور که رهبر ما گفته اند ما به يک راه حل دموکراتيک در فلسطين اعتقاد داريم، اينکه همه فلسطينی ها رژيم مورد نظرشان را انتخاب کنند، اين مورد قبول ماست، همه کسانی که داخل فلسطين هستند و آوارگان. من تعجب می کنم چرا اين فکر را اروپايی ها دنبال نمی کنند. اين يک راه حل دمکراتيک است.

اگر اين عمل شود ديگر مسأله ای وجود ندارد که اين قدر مناقشه ايجاد کند. برداشت من از سخنان آقای احمدی نژاد اين است که اگر آنجا ستمی هم شده به کسی، چرا مردم فلسطين بايد پاسخگو باشند.

لاريجانی در پاسخ به پرسش ديگری درباره مطالعات ادعايی گفت: چيزی که اکنون مطرح می کنند چيز جديدی است، حرف آژانس نيست، ادعای آمريکايی هاست. ما مأموريتی برای اينکه پاسخ آمريکايی ها را بدهيم نداريم. هر کشوری می تواند عليه کشور ديگری ادعايی کند. آمريکايی ها حداکثر می توانند بگويند ابهاماتی داريم. من شما را راهنمايی می کنم به گزارشی که گروه امنيتی آمريکايی ها منتشر کردند، آنجا ذکر کردند ايران سلاح ندارد. شما برخوردهای دوگانه آمريکا را مقايسه کنيد، آيا پاکستان و هند سلاح هسته ای ندارند؟ اما آمريکا چون با اين دو روابط نزديک دارد، مشکلی با آنها ندارد، حتی قراردادهای اتمی جديد هم با آنها امضا کرده اند. پس مشکل سلاح هسته ای نيست، مشکل رفاقت با آمريکاست. حالا اين را با موضوع ايران مقايسه کنيد.

می گويند شما سلاح نداريد، ممکن است روزی به اين سمت برويد؛ اين دليل امروز بايد مجازات شويد. اين نظام زورگويانه است و ما زير بار آن نمی رويم.

ميخال موچک پرسيد: من گزارش شورای حکام را ديده ام، اشاره کرده اند که دلايلی ندارند که ايران فعاليت نظامی دارد و نمی توانند ثابت کنند که می تواند داشته باشد، ايران هم نتوانسته ثابت کند که نمی خواهد داشته باشد، اين موضوع دليلی برای آمريکا شده که ايران را به عنوان يک خطر معرفی کند.

لاريجانی گفت: ما مسؤول رفع نگرانی ديگران نيستيم. ما هم خيلی نگرانيم نسبت به رفتار آمريکا. ما بايد تابع مقررات بين المللی باشيم. ما از رفتار آمريکا در عراق و افغانستان نگرانيم، اطلاعات داريم آمريکايی ها پشت صحنه با طالبان مذاکره می کنند، اطلاع دقيق داريم خليل زاد با تروريستها مذاکره کرده و گفته بود، ما به شما کمک می کنيم به شرطی که شما سلاحتان را به سمت شيعيان و ايرانی ها بگيريد.

ما اطلاع داريم آمريکايی ها در جنگ غزه ۳۰۰ کانتينر سلاح به اسرائيل دادند. بنابراين ما خيلی مسائل روشن تری داريم که در منطقه بايد حل شود، فرصت برای اينکه تخيلات را دفع کنيم نداريم. حداکثر حرف آنها اين است که حدسياتی دارند، ولی نمونه های مستند داريم در مورد رفتار آنها.

واسلاء مولر، دبير بخش سياسی شبکه تلويزيونی Z . ۱ هم از لاريجانی پرسيد: چرا به ما اجازه نمی دهند از تأسيسات بوشهر ديدار کنيم؟

لاريجانی در پاسخ به اين خبرنگار گفت: من اطلاع ندارم، ولی بارها خبرنگاران از آنجا بازديد کرده اند، چيز پنهانی نيست، قاعدتاً.





















Copyright: gooya.com 2016