جمعه 18 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همه فعالان بازداشت شده در اول ماه می را آزاد کنيد! کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

سازمان جهانی کار بايد برای متوقف کردن سرکوب کارگران در ايران اقدامی جدی کند.


۱۸ ارديبهشت ماه ۱۳۸۸- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران خواستار آزادی همه فعالان کارگری و ۶ عضو کمپين يک ميليون امضاء شد که در حمله خشونت بار به تجمع مسالمت آميز برای بزرگداشت روز جهانی کارگردر اول ماه می بازداشت شده و همچنان در بازداشت بسر می برند. اين کمپين همچنين از سازمان جهانی کار خواست که اين بازداشت ها را محکوم کند.
ارون رودز؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در مورد اين بازداشت ها تاکيد کرد:" شايسته است که اين برخورد بی رحمانه و رفتار غير قانونی با کارگران ايرانی که خواستار رعايت حقوق خود هستند، از سوی سازمان جهانی کار و اعضای جامعه بين المللی مورد اعتراض قرار گيرد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در مورد سرکوب فعالان حقوق کارگری در ايران و سکوت جامعه بين المللی چنين ادامه داد :" سرکوب فعالان حقوق کارگری در ايران شرم آور است، اما به همان اندازه بی توجهی جامعه بين المللی بويژه از سوی کسانی که به حمايت از حقوق کارگران شهرت دارند، باعث تاسف است."
کمپين بين المللی حقوق بشر بويژه از دبير کل سازمان جهانی کار خواست که توجه کميته تخصصی اين سازمان را به جريان حمله و بازداشت فعالان حقوق کارگری در اول ماه می در ايران جلب کند، و بطور علنی اعلام کند که بازداشت های اول ماه می و همچنين خودداری ايران از رعايت حقوق کارگران، غير قابل پذيرش است، بخصوص اين که ايران امضاء کننده پنج پيمان و مقاوله نامه سازمان جهانی کار است.
همانگونه که قبلا کمپين گزارش داده بود، بيش از صد نفر در روز اول ماه می در پارک لاله تهران بازداشت شدند. بازداشت شدگان اعضای اتحاديه ها و تشکل های کارگری، روزنامه نگاران، فعالان حقوق زن و کودک، و ساير فعالان جامعه مدنی هستند. کمپين بين المللی حقوق بشر گزارش هايی دريافت کرده است که حاکی از بازداشت ۲۰۰ نفر است که ۱۹ نفر از آنان زن هستند که در همان شب اول به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند. تاکنون اسامی ۶۶ نفر از مردان بازداشت شده توسط برخی از سازمان های کارگری منتشر شده است.
در روز ۱۲ ارديبهشت ماه، ۲۵ نفر از مردان بازداشت شده و دو زن با کفالت آزاد شدند. همه بازداشت شدگان در روز ۱۲ ارديبهشت ماه به بند ۲۴۰ زندان اوين منتقل شدند. به گزارش افراد آزاد شده، با بازداشتی ها رفتارهای نامناسبی شده است.
به گزارش وب سايت اتحاديه آزاد کارگران ايران، برای برخی از بازداشت شدگان از جمله جعفر عظيم زاده، شاهپور احسانی و بهرام (عيسی) عابدينی وثيقه سنگين ۵۰ ميليون تومان صادر شده است. خانواده زنان بازداشت شده از ملاقات با آنها منع شده و به آنها گفته شده است که قاضی حداد دستور داده که آنها از ملاقات و تماس تلفنی با خانواده خود محروم هستند. هيچکدام از مردان بازداشت شده تاکنون با خانواده های خود تماس نداشتند.
پنج نفر از افراد بازداشت شده در پارک لاله از اعضای کمپين يک ميليون امضا هستند؛ نيکزاد زنگنه، امير يعقوبعلی، کاوه مظفری، پوريا پوشتاره، و طاها ولی زاده. نيروهای امنيتی همچنين جلوه جواهری؛ همسر کاوه مظفری و از اعضای کمپين يک ميليون امضا را در حاليکه برای تفتيش منزل آنها در شب اول ماه می مراجعه کرده بودند، بدون هيچگونه حکم بازداشتی، دستگير کردند. جلوه جواهری در تجمع پارک لاله حضور نداشت. نيروهای امنيتی کليد خانه کاوه و جلوه را با خود برده و اجازه ورود به هيچکس را به خانه نمی دهند که اين امر باعث اين نگرانی شده است که امکان اينکه اسنادی در خانه آنها جاسازی بشود، وجود دارد. خانه اميريعقوبعلی نيز همان شب اول ماه می تفتيش شد.
به نوشته وب سايت کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری، ۱۹ نفر از اعضای تعاونی مصرف فلزکار و مکانيک نيز در روز اول ماه می در محل تعاونی بازداشت شدند. بعد از دو روز، وقتی که نيروهای امنيتی به منزل يکی از افراد بازداشت شده تعاونی رفته و وسايل شخصی او را مصادره کردند، خانواده ها مطلع شدند که افراد بازداشت شده در زندان اوين می باشند. تاکنون اطلاعات بيشتری به خانواده های آنها داده نشده است. ۶ کارگر بازداشت شده در روز اول ماه می در سنندج نيز در روز ۱۲ ارديبهشت ماه با وثيقه ۲۶ ميليون تومان آزاد شدند.
از روز بعد ازحمله و بازداشت افراد در روز اول ماه می تاکنون هر روز، خانواده های بازداشت شده ها در مقابل بازداشتگاه ها و دادگاه انقلاب تجمع می کنند و خواستار آزادی بدون قيد و شرط آنها هستند، و به وثيقه های سنگين برای آزادی آنها معترض هستند. خانواده های افراد بازداشت شده همچنان نامه های اعتراضی به رئيس قوه قضائيه و دادستانی نوشته اند اما تاکنون هيچ کدام از اين اعتراض ها مورد توجه قرار نگرفته است.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط همه افرادی شد که در روز اول ماه می و ياقبل وبعد از آن بازداشت شده اند. اين کمپين به قوه قضائيه توصيه کرد که در باره حمله به تجمع کنندگان در پارک لاله تحقيق و تفحص کرده و افرادی را که باعث حمله و بازداشت فعالان بوده اند ، به محاکمه بکشاند.
کمپين بين المللی حقوق بشر همچنان نگران وضعيت فعالان اتحاديه های کارگری؛ منصور اسانلو، ابراهيم مددی و فرزاد کمانگر است که بخاطر فعاليت های اتحاديه ای خود همچنان در بازداشت بسر می بردند. اين کمپين از سازمان جهانی کار خواست که بطور علنی خواستار آزادی اين زندانيان اتحاديه کارگری شود.

برای اطلاعات بيشتر در زمينه وضعيت حقوق بشر در ايران به سايت فارسی کمپين در اين پيوند مراجعه کنيد:
http://persian.iranhumanrights.org





















Copyright: gooya.com 2016