دوشنبه 21 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: اطلاعات درآمد نفت را در اختيار مردم می‌گذارم، تغييرات گسترده در وزارت کشور نگران‌کننده است، آفتاب

از يک سو تغييرات گسترده در وزارت کشور را می‌بينيم و از سوی ديگر عملکرد نامناسب رسانه ملی را شاهديم؛ اينها برای ما نگران کننده و هشدار دهنده است و ما توصيه و نصيحت می‌کنيم که با مردم رو‌ راست باشيد.


آفتاب: مهندس ميرحسين موسوی صبح روز دوشنبه، در گردهمايی ملی دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی و اجتماع چندين هزار نفری دانشجويان اين دانشگاه در مجتمع آموزشی پيامبر اعظم (ص) حضور يافت.

به گزارش گروه سياسی آفتاب، نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در اين مراسم به همراه همسر و همکار خود، دکتر زهرا رهنورد حاضر شد که با بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود بارها و بارها مورد تشويق و حمايت دانشجويان حاضر در سالن قرار گرفت.

وی در ابتدای سخنان خود با تسليت به مناسبت ايام فاطميه خطاب به دانشجويان حاضر اظهار کرد: «اين اولين بار است که من در اجتماعی به اين وسعت از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته‌ام؛ گرچه هميشه در جريان رشد اين دانشگاه و دانشجويان اين نهاد عظيم و فرهنگی بوده‌ام».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسوی اضافه کرد: «دو و نيم ميليون فارغ التحصيل و يک و نيم ميليون دانشجو، ظرفيت عظيمی را در کشور به ما نشان می‌دهد که رضايت و خلاقيت آنها می‌تواند تحول عظيمی را در کشور ايجاد کند. انديشه‌ای که در ميان اين جمع وجود دارد يقينا در خانواده‌ها نيز تاثير می‌گذارد زيرا شما يک گروه مرجع بسيار مهم و تاثيرگذار هستيد. می‌توانيم حدس بزنيم که نگاه اين جمع عظيم تا چه اندازه در جهت‌گيری‌های سياسی، اجتماعی و فرهنگی کشور موثر است».

وی خطاب به دانشجويان افزود: «نظر شما در مورد سياست‌های اقتصادی، فرهنگی، سياست خارجی، ‌آزادی و نوع تعامل با جهان بسيار تعيين‌کننده است و هر نوع عدم اعتماد به اين نيرو به معنای در نظر نگرفتن منابع حياتی کشور است.‌ آينده کشور متعلق به شماست و طبيعی است که هر نظام سياسی بايد به اين مساله توجه داشته باشد».

موسوی در ادامه به قرار داشتن در آستانه انتخابات اشاره کرد و گفت: «انتخابات همواره شرايطی ويژه را ايجاد می‌کند و ملت به سمتی کشيده می‌شوند که نسبت به گذشته نقد و نسبت به آينده تجديدنظر داشته باشند. فضای ايجاد شده در ايام انتخابات در سطح ملی فرصتی را فراهم می‌کند که همه اقشار يک بار ديگر به مصالح و واقعيت‌های کشور توجه کنند».

نخست وزير دوران دفاع مقدس ادامه داد: «ممکن است در طول سال خبر يک تورم بالا يا ضربه‌ای در سياست خارجی را ببينيم و بشنويم ولی درست در زمان انتخابات است که اين اتفاقات معنای ديگری پيدا می‌کند و ملت ما درباره نتايج اقتصادی، فرهنگی و سياسی خارجی سوال می‌پرسند و به نقد می‌کشند؛ بنابراين تصميم گرفته‌ام که در اين شرايط و در اين جمع درباره نقد دولت فعلی صحبت کنم».

موسوی با بيان اينکه مهم‌ترين مشکلی که در رابطه با دولت فعلی وجود دارد، مساله قانون‌گريزی است اظهار کرد: «ملت هيچ‌گاه نمی‌تواند به سمت احراز حقوق شهروندی خود حرکت کند مگر اينکه در مسير قانون باشد. جا دارد که دولت هم برای اينکه از يک دولت خدمت‌گذار به يک دولت انتظامی تبديل نشود، بيشترين پايبندی را به قانون داشته باشد».

وی افزود: «عدم تکيه بر قانون در آينده به معنای آشفتگی، ديکتاتوری‌ و استبداد است. کافی است که ما چند سال به شکسته شدن مرزهای قانونی عادت کنيم، آن وقت است که مشکلات فراوانی برای ما فراهم خواهد آمد».

موسوی، انحلال شوراهای تصميم‌گيری کشور از سوی دولت را از جمله نمونه‌های قانون‌گريزی عنوان کرد و افزود: «در کشور ما شوراها و نهادهايی وجود دارد که براساس قانون و نيازهای ملی ما ايجاد شده‌اند. حضور اين شوراها تصميمات درست و عقلانی و کارشناسی را امکان‌پذير می‌کند. وقتی اين ساختارها را ويران کنند و از بين ببرند در حقيقت هر نوع سدی را از برابر دولت برداشته‌اند و امکان تصميم‌گيری عقلانی و درست را گرفته‌اند».

ميرحسين موسوی اضافه کرد: «متاسفانه در سال های گذشته شاهد بوديم که در يک نشست و برخاست ده ها شورايی که نتيجه سال ها کار کارشناسی بود، منحل شدند و تحت مديريت تنها هيات دولت قرار گرفته‌اند و به کميسيون‌های فرعی دولت تبديل شدند».

در ادامه اين مراسم، تعدادی از دانشجويان منتسب به بسيج دانشجويی، فريادها و شعارهايی به نشانه اعتراض سر دادند و زمانی که با اعتراض شديد دانشجويان در سالن مواجه شد، جو سالن تا حدودی متشنج شد که موسوی در اين لحظه خطاب به دانشجويان گفت: «بنشينيد و آرام باشيد؛ من صحبت می‌کنم. همه بگوييم زنده بايد مخالف من».

دانشجويان در اين لحظه با تشويق ميرحسين موسوی، فرياد «موسوی موسوی حمايتت می‌کنيم» سر دادند.

نخست وزير دوران دفاع مقدس در ادامه وظيفه سياست‌گذاری در زمينه اقتصاد، حفظ ارزش پولی ملی و نظارت بر درست اجرا شدن سياست‌های بانکی را از جمله وظايف شورای پول و اعتبار به عنوان يکی از مهم‌ترين شوراهای تصميم‌گيری در کشور عنوان کرد و گفت: «در اين شوراها نمايندگانی از بخش‌های مختلف کشور نظير بخش خصوصی کشور حضور دارند. وقتی چنين شورايی را از بين می‌بريم آيا فکر نمی‌کنيم که تورم ۲۵ درصد و مشکلات اقتصادی مختلف ناشی از حذف همين نهادهاست»؟

موسوی با بيان اينکه من هيچ نابغه‌ای را نمی‌شناسم که بتواند جای عقل و خرد جمعی را بگيرد، تصريح کرد: «حذف اين شوراهای تصميم‌گيری چيزی جز نفی تصميم‌گيری جمعی، ‌عقلانی و حرکت به دوران قاجار نيست. برای من سوال است که در اين قرن جديد و در فضای علمی چگونه می‌شود از انحلال اين شوراها دفاع کنيم و آن‌ها را آمريکايی و صهيونيستی بخوانيم».

وی همچنين اظهار کرد: «آيا اين درست است که در آستانه انتخابات ظرف چند روز يک مسوول دولتی عنوان کند که اين دولت ۱۶ برابر بيشتر از دولت‌های قبلی کار کرده است و ديگری هم در صدا و سيما وقتی حرف از صندوق‌ ذخيره‌ی ارزی می‌شود، اين مساله را مطرح کند که امروز به اندازه هزينه‌های چند دولت ذخيره ارزی داريم؟ آيا اين شيوه حرف زدن درست با يک ملت فرهيخته است؟ آيا يک مسوول در فضای امروزی بايد اين چنين صحبت کند يا براساس واقعيت‌ها»؟

موسوی در ادامه اين مراسم بر لزوم وجود شفافيت اطلاعات در کشور تاکيد کرد و گفت: «دانستن اطلاعات و اطلاعات داشتن از مسايل مختلف کشور جز با برخی از اطلاعات نظامی که دشمن می‌تواند از آنها سوءاستفاده کند، حق همه ملت‌ هاست و ما نبايد مساله پنهانی از ملت خود داشته باشيم».

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس ادامه داد: «برای دولت هيچ دشواری ندارد که به مردم بگويد در چهار سال گذشته چقدر درآمد نفتی داشتيم و اين‌ها را کجا هزينه کرده‌اند. من اين اطلاعات را در اختيار همه مردم قرار خواهم داد. ما مساله پنهانی از مردم نخواهيم داشت. مگر ما خدمت نمی‌کنيم؟ مگر آنکه متعلق به مردم است را نبايد حفظ کنيم و مگر وفادار به عهد خود با مردم نيستيم؟ نبود اطلاعات شفاف يعنی گرفتن حق مردم برای تصميم‌گيری در سرنوشت خود، يعنی نقض حقوق شهروندی. ما با مردم برای حفظ حقوق آنها عهد بسته‌ايم».

وی در ادامه بر لزوم احترام به مديريت‌های کشور و ثبات در مديريت، تاکيد و اظهار کرد: «در ساليان گذشته در رابطه با سازمان‌هايی که احتياج به ثبات دارند شاهد بوديم که مديران به شدت جابه‌جا می‌شوند. آيا فکر نمی‌کنيد برای نهادی مانند بانک ملی ايران که يک بانک پرسابقه است، چهار مدير در طول چهار سال زياد است؟ در مورد بانک مرکزی هم شاهد بوديم که سه مدير در چهار سال عوض شده است در حالی که اين نهاد در کشورهای جهان گاهی مديرانی با سابقه ۱۵ سال دارد؛ آيا رکود اقتصادی، ‌تعطيلی‌ کارخانه‌ها، وقفه در توليد ملی و جذب نشدن سرمايه‌های خارجی در کشور ناشی از اين مساله نيست»؟

موسوی در ادامه به تغييرات گسترده مديران در سطح وزارت کشور و برخی سرمايه‌داران در کشور اشاره کرد و گفت: «تغييرات گسترده در وزارت کشور و فرمانداری‌ها آن هم در آستانه انتخابات برای ما نگران‌کننده است و بايد برای اين تغييرات به مردم توضيح داده شود. مگر چه کار می‌خواهيد بکنيد؟ مگر مساله پنهانی از مردم داريد»؟

وی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در زمينه انتخابات اظهار کرد:‌ «از يک سو تغييرات گسترده در وزارت کشور را می‌بينيم و از سوی ديگر عملکرد نامناسب رسانه ملی را شاهديم؛ اينها برای ما نگران کننده و هشدار دهنده است و ما توصيه و نصيحت می‌کنيم که با مردم رو‌ راست باشيد. انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه حق مردم است ولی آيا انتخابات امروز منصفانه است»؟

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس به پرچم‌ها، پلاکادرها و روبان‌های سبزی که جمع کثيری از دانشجويان در دست داشتند، اشاره کرد و خطاب به آنها گفت: «ما به رسانه‌ احتياج نداريم و همين پرچم‌های سبز شما، کشور را فرا خواهد گرفت. حدود سه ميليون دانشجو يعنی همه ملت ما و شما در کنار دانش‌آموزان و ديگر جوانان و دانشجويان می‌توانيد در غيبت رسانه ملی بهترين رسانه باشيد».

موسوی همچنين به پلاکادری که در دست برخی دانشجويان بسيجی بود و روی آن نوشته شده بود "آيا در اين بيست سال خطری وجود نداشت؟ چرا سکوت کردی؟" اشاره کرد و گفت: «کشور هميشه با مخاطراتی همراه است ولی در آن بيست سال خطری را که در اين چهار سال احساس کردم، نديدم».

وی در پايان تاکيد کرد: «اگر در دوران همين دولت هم احساس می‌کردم که مخاطراتی وجود دارد اما چندان جدی نيست، به صحنه نمی‌آمدم اما الان اين مخاطرات را جدی می‌بينم، پس به صحنه آمدم و تا آخر هم خواهم ايستاد».





















Copyright: gooya.com 2016