سه شنبه 22 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانواده های بازداشت شدگان روز جهانی کارگر: ديگر سکوت نمی کنيم، اقدامات خانواده ها و پاسخ های مسئولان، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری – به رغم پافشاری خانواده ها برای ديدار با سخنگوی قوه قضائيه، اين ديدار انجام نشد. خانواده ها با نوشتن نامه هايی به کميسيون های اصل نود و امنيت ملی به اعتراض خود ادامه دادند، همچنين دادگاه انقلاب نيز به خانواده های زندانيان اعلام کرده است زنان بازداشت شده با ارائه فيش حقوقی آزاد خواهند شد،اما خانواده ها نسبت به ضمانت اجرايی اين گفته ترديد دارند.

حضور خانواده ها در برابر دفتر سخنگوی قوه قضائيه

از ساعت ۸ صبح امروز ۲۲ ارديبهشت ماه حدود ۲۵ نفر از اعضای خانواده های بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به دفتر سخنگوی قوه قضائيه رفته تا ضمن ملاقات با آقای جمشيدی، پی گير نامه ای شوند که هفته گذشته برای دادخواهی خطاب به رئيس قوه قضائيه نوشته و به دفتر سخنگوی اين قوه تحوبل داده بودند، اما آنها نه تنها موفق به ديدار با سخنگوی قوه قضائيه نشدند بلکه از برخوردی که با آنان شده بود نيز گله مند بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پدر کاوه مظفری دانشجو و فعال حقوق زنان، که تا ساعت ۱۱ صبح در انتظار ملاقات بوده است می گويد : «از ساعت ۸ صبح منتظرمانديم تا ايشان بيايد بعد در بالا را به ما نشان دادند گفتند برويد آنجا منتظر بمانيد و نهايتا گفتند امروز نمی آيد، اما معلوم شد ايشان از در پايين وارد ساختمان شده اند. » آقای مظفری همچنين اشاره کرد روز گذشته نيز برخی خانواده ها به ديدن آقای فيروزی رئيس دادگاه انقلاب رفته بودند و ايشان هم در پاسخ گفتند برای پيگيری بايد به دادسرای امنيت مراجعه شود، چون اين مشکل ربطی به وی ندارد.

مهناز بردبار مادر علی رضا فيروزی دانشجو، که به شدت عصبانی است با گريه و فرياد به اين که پاسخی نمی گيرد معترض است . او می گويد هفته پيش پسرم مثل سال های گذشته برای شرکت در جلسه نجوم به پارک لاله رفته بود و نمی دانسته که امسال محل جلسه پارک ملت است. علی رضا را ظهر و ساعت ها قبل از همايش روز کارگر در پارک گرفته بودند. همان شب هم ماموران او را آوردند و کيس کامپيوتر برادرش را هم بردند. او را يک بار ديگر نيز در ماجرای دانشگاه زنجان اذيت کردند و حالا هم بدون هيچ توضيحی نگه داشته اند و وقتی پی گيری کردم گفتند پرونده اش زير دست آقای حداد و سياسی است. پسر من رشته اش فيزيک هست و اصلا کارش نجوم هست چرا برای او پرونده سازی می کنند؟ من ديگر خسته شده ام، مدام می گويند سکوت کنيد. آخر تا کی ؟»

پدرو مادر طه ولی زاده دانشجو و فعال حقوق زنان نيز با عصبانيت از برخوردها انتقاد دارند. مادر او می گويد :« هر جا می رويم به در بسته می خوريم . هيچ کس به فرياد ما نمی رسد. من اشتباه کردم که به پسرم ياد دادم که با ادب باشد و راه درست را انتخاب کند. من ديگر سکوت نمی کنم، ظاهرا از سکوت ما به نفع خود استفاده می کنند. بچه ای که هرلحظه می دانستم کجاست اکنون نمی دانم در اين چند روز کجاست و چه می کند و با او چه می کنند؟» پدر طاها نيز می گويد : «هيچ کس حرف راست نمی زند. حتی در مورد بودن يا نبودن آقای جمشيدی چندبار به ما اطلاعات دروغ دادند وگفتند بعد از کنفرانس مطبوعاتی به دفترشان می آيند، جای ما را عوض کردند، با زنجير جدايمان کردند و حالا می فهميم که آقای جمشيدی از راه ديگری وارد دفترش شده است درحاليکه اين ها گفتند امروز نمی آيد»

مادر اميريعقوبعلی دانشجو نيز می گويد:« متاسفانه انگار به شعور ما توهين شده است. گفتند بياييد بالا رفتيم بالا .آنجا ما را نگه داشتند وبعدايشان رفتند داخل . آخر هم به ما گفتند برويد سه شنبه بياييد. من می خواهم بدانم مگر چه می شود که ۵ دقيقه با والدين صحبت کنند ؟»

نامه دادخواهی خانواده به کميسيون های اصل نود و امنيت ملی

امروز پس از انتظار زياد برای ديدار با اقای جمشيدی، پدر ومادرهای عصبانی و نگران برخی زندانيان برای پرداخت پول و ملاقات به سمت اوين رفتند و برخی هم به سمت مجلس. با وجود اين که سه شنبه ها روز ملاقات زندانيان زن و واريز پول برای آنان است، در آنجا هم موفقيتی حاصل نشد. مادر يکی از زندانی ها می گويد:« به ما گفتند نيازی نيست پول بريزيد چون بزودی آزاد می شوند ».

در مجلس هم خانواده بازداشتی ها دو نامه به کميسيون اصل نود و کميسيون امنيت ملی نوشته و امضا کرده وتحويل دادند و سپس راهی دادگاه انقلاب شدند. مادر کاوه مظفری می گويد:« بعد از جواب سربالای آنها ما به سمت مجلس رفتيم و نامه ای را به اتفاق ديگر خانواده ها به کميسيون اصل نود و کميسيون امنيت ملی داديم و ثبت کرديم . در حال حاضراين ۱۲ روزه يک جواب تکراری به ما می دهند، می گويند ما اطلاع نداريم ، پرونده نيامده ، ما نمی دانيم ...امروز هم هم همين جواب را دادند. تا الان سکوت کرديم و احترام گذاشتيم اما انگار صدای ما بايد از رسانه های خارجی بلند شود تا جواب بشنويم . »

دادگاه انقلاب : زنان با فيش حقوقی آزاد می شوند

در دادگاه انقلاب ، خانواده مردان بازداشتی مجددا از دادياری امنيت جويای وضعيت بازداشت شدگانشان شدند و در پاسخ مسئول دفتر بازپرس امنيت آقای سبحانی به آنها گفت هنوز پرونده ها به دفتر بازپرسی نيامده است، همچنين در مورد بازداشتی های زن دفتر دادياری امنيت با مسئوليت آقای حيدری فرد پاسخگو بود . مادر افسانه عظيم زاده از بازداشت شدگان روز جهانی کارگرمی گويد" به ما گفتند همه زنان با فيش حقوقی آزاد می شوند بايد فيش حقوقی آماده کنيم. " رزا دختر مريم محسنی هم همين جواب را گرفته است اما چندان خوش بين نيست «اين ها هربار يک جواب می دهند ومن ديگر اعتمادی به اين گفته ها ندارم. خواهرم داروهای مادرم را با نامه کتبی آقای حيدری فر به اوين برده بود اما تا ديشب که مادرم تماس گرفت دارويی به دستش نرسيده بود»





















Copyright: gooya.com 2016