سه شنبه 29 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: مخالف هر نوع تبعيض درباره زنان هستم، زمان انقلاب فرهنگی من مسووليتی نداشتم، ايسنا

ميرحسين موسوی درجمع دانشجويان دانشگاه زنجان با تاکيد بر اينکه عرصه‌ اقتصاد، سياست و فرهنگ جدا از هم نيستند، تاکيد کرد که برای حل مشکلات عرصه فرهنگ بايد «دولت فرهنگی» داشته باشيم، نه «فرهنگ دولتی» و گفت:« فرهنگ دستوری و آمرانه نيست. وظيفه‌ دولت، بسترسازی و باز کردن فضايی است که همه در آن بتوانند آزادانه فعاليت کنند.»

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، ميرحسين موسوی همچنين در سخنان خود به پرسشی درباره مسائل مربوط به زبان آذری اينگونه پاسخ داد:« زبان حافظ ارزش‌ها و اسطوره‌ها و پديده‌ا‌ی زنده است که نمی‌توان با آن آمرانه برخورد کرد. زبان ترکی نيز زبانی زنده است با ادبياتی وسيع است. من اعتقاد دارم بايد اصول قانون اساسی درباره‌ زبان‌ها و اقوام مختلف کشور به خوبی اجرا شود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسوی گفت:« هيچ تحقيری در خواندن، نوشتن و آموزش متون ترکی احساس نمی‌کنم و از آن لذت هم می‌برم. ويژگی ما آذربايجانی‌ها اين است که هر وقت کشور در خطری قرار گرفته، پيش از همه برای دفاع آماده شده کشور را حفظ کرده‌ايم. دغدغه و دلسوزی آذربايجانی‌ها برای کل کشور است.»

موسوی درباره برخی مشکلاتی حقوقی مربوط به زنان نيز تاکيد کرد که هر گونه اصلاح در اين زمينه نيز بايد ازطريق قانونی صورت گيرد و گفت:« من مخالف هر نوع تبعيض درباره زنان هستم و لوايحی را در اين زمينه مطابق اختيارات به مجلس می‌برم.

موسوی در ادامه سخنان خود به برخی مشکلات مربوط به دانشجويان اشاره کرد و با تاکيد براينکه بايد «نگاه امنيتی» نسبت به دانشگاه و دانشجو تغيير کند گفت که از نظر او دانشگاه بايد مستقل باشد و نبايد دانشجوی ستاره‌دار يا استاد بازنشسته به دلايل سياسی داشته باشيم.

نخست وزير دوران دفاع مقدس در ادامه به پرسش يکی از دانشجويان منتقد خود که او را مسوول انقلاب فرهنگی می‌خواند،اينگونه پاسخ گفت:« زمان انقلاب فرهنگی من مسووليتی نداشتم و هنوز نخست وزير نشده بودم.انقلاب فرهنگی درفضای خاص اول انقلاب به فرمان حضرت امام (ره) و ازسوی جمعی از دانشجويان انجام شد و برخی افراد نظير باهنر، شمس آل احمد و سروش و... براساس فرمان امام (ره) در کار شرکت داشتند. متاسفانه سوال شما مستند نيست درحالی که قراراست سوال يک دانشجوی فرهيخته و تحصيل‌کرده، دقيق باشد. نبايد مسائل مختلف را با هم بياميزيم و از آن برای مخدوش کردن تاريخ وسيله بسازيم.»

ميرحسين موسوی درپاسخ به سوال ديگری درباره «نشست و برخاستش» با جبهه ملی‌ها، به پرسش کننده‌اش که پيراهن مشکی هم پوشيده بود، گفت:« نشست و برخاست من با جبهه ملی دروغ محض است، شما اينجا يک دروغ روشن را مطرح کرديد.به شما می‌گويم امروز لباس قرمز بپوش! اما دروغ نگو.»

در ادامه يکی ديگر از دانشجويان منتقد موسوی از او درباره استعفايش‌پرسيد که موسوی با بيان اينکه« در يزد هم همين سوال را پرسيدند، ظاهرا سوالات اين دوستان همه جا می‌چرخد» اظهارداشت:« بارها اين را از من پرسيده‌اند، دليل طرح اين پرسش‌ها اين است که القا کنند من در شرايطی حساس استعفا کرده‌ام و ممکن است باز هم اين کار را انجام دهم. اينها می‌خواهند من وارد صحنه نشوم. من در سخت‌ترين دوران انقلاب افتخار خدمتگزاری داشتم و يک بار هم استعفا دادم. زمانی به اين نتيجه رسيدم که نمی‌توانم وظايف قانونی‌ام را کامل انجام دهم و استعفا دادم، حضرت امام (ره) نيز موافقت نکردند و وقتی هم که سر کار برگشتم، امام (ره) تا آخرين لحظه عمر مبارکشان از دولت حمايت کردند.»

موسوی با طرح اين پرسش از دانشجوی سوال کنند که« آيا اين‌که بخشی از مسائل را بگوييد و بخشی ديگر را نگوييد از تقوای اسلامی دور نيست؟» ادامه داد:« کمی به نوشته‌های حضرت امام (ره) رجوع کنيد تا با انديشه‌های ايشان بيشتر آشنا شويد.در يزد هم گفتند در دوران نخست وزيری‌ من دردانشگاه‌ها بين دختران و پسران ديوار کشيده‌ام! توضيح دادم يکی از گروه‌ها آن زمان در يک دانشگاه اين کار را کرده بود که امام (ره) هنگامی که مطلع شدند به شدت برخورد کردند.اين مسائل را مطرح می‌کنم تا به امام (ره) ظلم نشود، امامی که شما مطرح می‌کنيد شباهتی با آن امامی که می‌شناختيم و دوستدار انديشه‌هايش بوديم، ندارد.»

ميرحسين موسوی همچنين درباره پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود« نخست وزيرامام يا هاشمی رفسنجانی؟» با بيان اينکه مفهوم اين جمله را متوجه نمی‌شود،گفت: « افتخار داشتم که امام (ره) از دولتم حمايت می‌کردند، در آن دوران رييس‌جمهور وقت نخست‌وزير را به مجلس معرفی می‌کردند و مجلس هم رای اعتماد می‌داد، من هم فرزند امام (ره)، هم فرزند رييس‌جمهور و هم مجلس آن زمان هستم. درمورد آقای هاشمی رفسنجانی هم من به ايشان احترام می‌گذاشتم و می‌گذارم.»

يکی از دانشجويان منتقد موسوی درادامه به برگزاری اين جلسه در زمان رحلت آيت‌الله بهجت معترض شد، موسوی پاسخ گفت:« آيت‌الله بهجت از علما و مراجع بزرگ تقليد بودند که جا دارد ازايشان ياد کنيم. ولی بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که هرکدام از اين ايام وسيله‌ای برای رساندن آگاهی می‌شوند. خود حضرت رسول اکرم (ص) هم در ايام حج و روز عرفه با اعزام اميرالمومنين به جمع مسلمانان به طرح مباحث آگاهی ساز و معرفتی می‌پرداختند.شما نمی‌توانيد دانشجويان را متهم کنيد که چرا در اين روز درباره سرنوشت خود بحث می‌کنيد.»

نخست وزير دوران دفاع مقدس درادامه بسيج را در دوران دفاع مقدس مظهر عظمت‌ و فداکاری دانست و تاکيد کرد که بسيج برای حفظ منزلتش بايد فراتر از جناح‌ها حرکت کند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، رای آنها آشکار نباشد و از کسی حمايت نکند.

ميرحسين موسوی در بخش ديگری از سخنانش از برخی سياست‌های اقتصادی دولت نهم مانند سياست‌های وارداتی و افزايش بی‌رويه نقدينگی و تورم انتقاد کرد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخنانی همچنين تاکيد کرد که اجزای سياست خارجی بايد منظومه‌ا‌ی به هم پيوسته باشد و ادامه داد:« مشکل اين است که سياست ثابت معطوف به منافع حياتی کشور درمنطقه نداريم و منافع خود را درهياهوها که عمدتا مصرف داخلی دارند فراموش کرده‌ايم.»





















Copyright: gooya.com 2016