سه شنبه 5 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شعار آزادی دانشجويان در مراسم سخنرانی کروبی در دانشگاه شيراز؛ کروبی: اين روزها نظارت تبديل به دخالت شده است، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: «ای شادی آزادی، روزی که تو باز آيی، با اين دل غم‌پرور، من با تو چه خواهم کرد. چهار سال گذشت، چهارسال بازداشت و سلول‌های انفرادی، چهار سال تعليق و محروميت از تحصيل گذشت، چهار سال معاون دانشجويی دانشگاه زنجان، چهار سال سرکوب آزادی و آزاديخواهی گذشت، اين چهار سال هرچه بود گذشت». اين‌ها سخنان آغازين مجری برنامه بود که با تشويق‌های مکرر دانشجويان مواجه شد.

«زنده باد اصلاحات»، «عباس حکيم‌زاده را آزاد کنيد»، «دانشجوی زندانی آزاد بايد گردد»، « فرزاد کمانگر را آزاد کنيد»، «زندانی سياسی آزاد بايد گردد»، «انجمن منتخب حق مسلم ماست»، «احمدی‌نژاد! دانشگاه پادگان نيست»، «دانشگاه زنده است»، «درود بر اصلاحات»، «اصلاحات زنده است» و عکس دانشجويان در بند و فرزاد کمانگر، اينها نيز همگی شعارها و عکس‌هايی بودند که در دستان دانشجويان مشاهده می‌شد. تلاش عده‌ی معدودی از دانشجويان بسيجی در به هم ريختن سالن منجر به شعارهای ممتد دانشجويان عليه اين تعداد اندک می‌شد. شعارهای «توپ، تانک بسيجی، ديگر اثر ندارد»، «دولت سيب‌زمينی، نمی‌خواهيم، نمی‌خواهيم»، «جيره‌خوار، جيره خوار»، «ديکتاتور، ديکتاتور» گاهی اوقات به مدت سه‌چهار دقيقه بر فضای تالار فجر حاکم می‌شد و ايراد سخنان مجری برنامه، کرباسچی و مهدی کروبی با تشويق ممتد دانشجويان روبرو می‌شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه اميرکبير در حالی مهدی کروبی و هيئت همراه خود در جمع دانشجويان دانشگاه شيراز حضور يافتند که تالار فجر دانشگاه شيراز علاوه بر دانشجويان اين دانشگاه مملو از دانشجويان دانشگاههای آزاد، باهنر، علوم‌پزشکی و صنعتی شيراز بود.

اما معاون اول مهدی کروبی، اولين سخنران اين مراسم بود. کرباسچی بخش ابتدايی سخنان خود را متوجه‌ی آن عده‌ی انگشت‌شمار بسيجی دانست که در سخنان او اخلال ايجاد می‌کردند: «من يک سخنی به دوستان طرفدار دولت عرض می‌کنم. وقتی در برنامه‌ای شرکت می‌کنيد که ترتيب‌دهندگان آن حرفی بر خلاف عقايد شما می‌زنند، جار و جنجال شما جز آنکه اين عده را در افکار خود مستقرتر بکند، هيچ دستاوردی ندارد. شما که به حمدالله همه‌ی امکانات دولت و حکومتی را در اختيار داريد، در يک جمع پانصد‌ششصد نفره بگذاريد، يک نفر بر خلاف نظر شما صحبت کند. اين صبر و تحمل شما قطعا نشان از روح عدالت‌خواهی شما است که قطعا به دنبال آن هستيد، گرچه راه را خطا رفته‌ايد».

کرباسچی در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به فيلترينگی که در آستانه‌ی انتخابات صورت گرفته است، انحصار طلبی جناح مقابل را تا حدی دانست که حتی نمی‌توانند در يک سالن بنشينند و به سخنان مخالف خود گوش بدهند. در اين هنگام بسيجيان حاضر در سالن شعار «مفسد ۷۷» را سر دادند که کرباسچی در پاسخ به آنها اظهار داشت: « مفسد ۷۷ را ول کنيد، مفسد ۸۸ را بگيريد» که در اين هنگام شعارهای دانشجويان عليه بسيجيان بيش از چند دقيقه به طول انجاميد.

به گزارش خبرنامه اميرکبير پس از سخنان معاون اول مهدی کروبی، مجری برنامه با يادآوری نام دانشجويان اخراجی و تعليقی دانشگاه شيراز، نامه‌ای از محسن زرين‌کمر در حمايت از مهدی کروبی خواند و سپس رئيس مجلس ششم را دعوت به ايراد سخنان خود خواند.

کروبی در ابتدای سخنان خود ضمن گراميداشت سوم خرداد، سالروز آزادی خرمشهر و يادآوری نقش بسيجيان در دوران جنگ تحميلی هشدار داد که بسيج امروز را وارد دسته‌بندی‌های سياسی نکنيد. کروبی در همين راستا اذعان داشت: «الان من خانواده‌ی شهيدی بسيجی را می‌شناسم که فرزند او اکنون در زندان به سر می‌برد». اين سخنان کروبی با شعار «زندانی سياسی آزاد بايد گردد» دانشجويان مواجه شد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی مهمترين انگيزه‌ی خود برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری را تثبيت جمهوريت، اسلاميت و ايرانيت دانست. وی در مورد جمهوريت نظام گفت: «احساس می‌کنم که محدوديت‌هايی بر سر راه جمهوريت نظام قرار گرفته است و آن جمهوريت که ميزان رای ملت است، دچار آسيب شده است، چراکه اين روزها نظارت تبديل به دخالت شده است». وی در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به تبديل شدن اسلام مترقی به اسلام تحجر از جانب عده‌ای خاص، نسبت به استفاده‌ی ابزاری از دين هشدار داد: «کسانی که می‌خواهند به نام امام زمان کاسبی کنند، بايد آنها را از اين راه برگردانيم». کروبی ضمن انتقاد از آن نوع مديريت کشور که اگر کشور خوب شد که خوب شد و گرنه اداره‌ی مملکت با امام زمان است، به واژه‌ی ايرانيت در جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد و گفت ايران يعنی از ايران باستان تا امروز که مسلمان هستيم.

به گزارش خبرنامه اميرکبير آخرين بخش از نشست دانشجويی کروبی که از سوی انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه شيراز برگزار شده بود، پرسش و پاسخ دانشجويی بود.

اولين پرسش از جانب دانشجويی بسيجی بود: «فکر نمی‌کنيد افرادی که حامی شما هستند خيلی از آنها در چارچوب نظام فعاليت نمی‌کنند. مثل افرادی که در مجلس ششم تندروی می‌کردند. البته خيلی از آنها را در ستاد آقای موسوی هم می‌شود پيدا کرد». که در واکنش به اين پرسش تمام سالن يک‌صدا شعار «سلام بر ميرحسين درود بر کروبی» را برای چند دقيقه سر دادند.

در ادامه افشين هوشنگ از دانشجويان حامی موسوی پشت تريبون رفت و از تخريبهای صورت گرفته از جانب حاميان موسوی و کروبی عليه همديگر انتقاد کرد و تأکيد کرد که چه موسوی پيروز انتخابات شود و چه کروبی، پيروزی نهايی با اصلاحات است. در پايان محمود مختاری، دبير سابق کميته‌ی سياسی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی شيراز، به نمايندگی از انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علوم‌پزشکی و صنعتی شيراز و جنبش مطالبه‌محور دانشگاه‌های شيراز چند سوال از مهدی کروبی پرسيد:

۱- چه شيوه‌ای برای جلوگيری از دخالت نهادهای خارج از دانشگاه در امور دانشگاه علی‌الخصوص بازداشت دانشجويان در پيش خواهيد گرفت؟ و در صورت بازداشت دانشجويان چه موضعی اتخاذ خواهيد کرد؟

۲- اعلام کرده‌ايد قصد اصلاح قانون اساسی را داريد؛ کدام يک از اصول قانون اساسی را مستلزم اصلاح می‌دانيد و با توجه به نحوه توزيع قدرت و در نظر گرفتن اصل ۱۷۷ قانون اساسی چگونه می‌خواهيد اين اصلاحات را عملی کنيد؟

۳- در دولت خود، به چه ميزان از ديگر نيروهای اصلاح طلبی که از مهندس موسوی حمايت کرده‌اند، استفاده می‌کنيد؟

۴- نظر به ترکيب مجلس هشتم، چنانچه کابينه ايده‌آل شما علی الخصوص وزرای علوم، بهداشت و کشور رأی اعتماد نگيرند، چگونه برنامه‌های خود را عملی می‌کنيد؟

۵- خطوط قرمز شما در جايگاه رياست جمهوری چه خواهد بود؟ و تحت چه شرايطی ديگر خود را نماينده اراده ملت نمی‌دانيد؟

به گزارش خبرنامه اميرکبير در پاسخ به پرسش‌های اين دانشجو، کروبی عنوان کرد:« من وزيری انتخاب خواهم کرد که دانشجوی زندانی و ستاره دار نداشته باشيم. البته اگر مشکلی در اين باره در حوزه‌ی قوه‌ی قضاييه رخ دهد، با گفتگو و چانه‌زنی پی‌گيری خواهم کرد».

رئيس مجلس سوم و ششم درباره‌ی مواردی از قانون اساسی که بايد اصلاح شود، به شوراها، اصل۴۴ و محدود و مشخص شدن نظارت‌ها اشاره کرد و تأکيد کرد هر تغييری در قانون اساسی صورت بگيرد قطعاً در چارچوب قانون اساسی و با توجه به اصل ۱۷۷ آن صورت خواهد گرفت. کروبی در مورد کابينه‌ی خود اظهار داشت: «با همين مجلس اصول‌گرا نيز می‌توانم کار کنم و وزاريی معرفی می‌کنم که رأی اعتماد بگيرند، اگر هم مشکلی پيش آيد با گفتگو خيلی از مسائل حل خواهد شد».

در پايان کرباسچی در پاسخ به پرسش دانشجويی مبنی بر انتصابی بودن يا انتخابی بودن رؤسای دانشگاه‌ها عنوان کرد: «رؤسای دانشگاه‌ها مثل سابق از طريق اعضای هيئت علمی انتخاب خواهند شد».

گفتنی است پس از اتمام اين نشست دانشجويی، تعدای از دانشجويان دانشگاه صنعتی شيراز در حالی که پلاکاردهايی در دست داشتند و سرود يار دبستانی را می‌خواندند از کوی ارم خارج شدند.





















Copyright: gooya.com 2016