جمعه 8 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه کانون معلمان ايران در حمايت از مهدی کروبی و پاسخ کروبی به کانون معلمان، سحام نيوز

در آستانه انتخابات رياست جمهوری و پس از گذشت چهار سال از حاکميت دولت نهم، آنچه نصيب فرهنگيان گرديده است، رشد لجام گسيخته تورم و گرانی، گسترش فقر، بی برنامگی، خسارت های ناشی از تصميم های شخصی عجولانه و نادرست و مهمتر از همه عدم تحقق وعده های فراوانی است که به فرهنگيان داده شده است.
طی چهار سال گذشته، تشکل های صنفی فرهنگيان به ويژه کانون های صنفی به دليل وظيفه ای که برای دفاع از حقوق فرهنگيان برعهده داشند، بيشترين آسيب ها را متحمل شدند به طوری که در سايه حاکميت دولت مدعی مهرورزی و عدالت طلبی، بسياری از فعالان صنفی معلمان در سراسر کشور بارها مورد تحديد، تبعيد، ضرب و شتم، انفصال از خدمت، زندان و حتی اخراج قرار گرفتند و با وجود ادعاهای فراوان رئيس دولت نهم که همواره به معلم بودن خود می باليده است، به جرات می توان گفت که در هيچ دوره ای از تاريخ اين سرزمين، فرهنگ و فرهنگيان اينگونه مورد تعدی، ظلم و توهين قرار نگرفته اند.

همکاران گرامی

تجربه سال های گذشته ثابت نموده است که با وجود عملکرد نامناسب برخی مديران ناکارآمد در دوره اصلاحات که منجر به بروز انفعال، بی تفاوتی و دلسردی در جامعه گرديده است، اگر تحريم يا انفعال در دستور کار قرار نگرفته بود هرگز حيثيت، افتخار و پيشينه درخشان ايران و ايرانی اينگونه دستخوش پندار، گفتار و کردار کسانی که از حداقل های لازم برای اداره کشور نيز بی بهره اند قرار نمی گرفت.

براين اساس دوستان شما در کانون صنفی معلمان، ضمن درک شرايط حساس کنونی تصميمات زير را اتخاذ و به اطلاع همکاران محترم فرهنگی می رساند:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱-از آنجايی که عملکرد چهارساله رئيس دولت نهم به ويژه در زمينه آموزش و پرورش و فرهنگيان، انگيزه هرگونه دفاع و حمايت از ايشان را از بين برده است، لذا ضمن احترام به ديدگاه های شخصی همکاران محترم، انتخاب آقای احمدی نژاد را به عنوان رئيس جمهور دهم به هيچ يک از همکاران توصيه نمی کنم.

۲- از ميان دو کانديدای مطرح باقيمانده يعنی آقايان مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، با توجه به ميثاق نامه ای که برای اولين بار تهيه و برای امضای اين دو کانديدا ارسال شده است و با توجه به پاسخی که کانديداهای محترم ارسال نموده اند، اولويت بندی را به خود همکاران واگذار می کنيم.

متن ميثاق نامه ای که کانون برای کانديداها فرستاده است

از کانديداهای محترم انتظار دارد با امضای خود خواسته های حداقلی زير را تاييد نمايند.

۱-در برنامه ريزی و بودجه نويسی، آموزش و پرورش را اولويت نخست خود قرار دهد.

۲- در انتخاب وزير آموزش و پرورش، رای قاطبه فرهنگيان را موردنظر قرار داده، کسی را به مجلس معرفی نمايد که مورد وثوق فرهنگيان بوده و بتواند از حقوق آنها در هيات دولت دفاع نمايد.

۳- تشکل های صنفی معلمان به ويژه کانون های صنفی را که طی سال های گذشته ظلم های زيادی در حق آنان روا داشته شده به رسميت بشناسد و ضمن ارتباط مستمر با آنها در جهت رفع موانع فعاليتشان از هيچ کوششی دريغ ننمايد.

۴- تمامی احکام تخلفات اداری فرهنگيان را که به دليل فعاليت صنفی خود مورد بی مهری قرار گرفته اند لغو نمايد و ضمن رايزنی با قوه قضاييه در جهت حل مشکلات قضايی فعالان صنفی تلاش نمايد.

۵- حقوق معلمان را به نحوی ترميم کند که منجر به خروج آنها از خط فقر گشته و تبعيض بين دريافتی های آنان با ساير کارکنان دولت برطرف گردد.

۶- با اجرای قانون مديريت انتخابی و همچنين استانداردسازی مدارس و تجهيز آنها به وسايل کمک آموزشی روز (آزمايشگاه، کارگاه سايت کامپيوتر و...) در جهت بهبود کيفی فضاهای آموزشی تلاش نمايد.

۷- همه اصول قانون اساسی به ويژه اصل ۲۷ که حق مردم را برای برگزاری اجتماعات و راهپيمايی ها به رسميت شناخته تاييد نمايد و متعهد شود که امنيت حاکمان را بهانه ای برای به خطر انداختن امنيت شهروندان قرار ندهد.

متن کامل پاسخ مهدی کروبی به نامه کانون صنفی معلمان

با سلام

نامه شما خطاب به نامزدهای رياست جمهوری واصل شد. برنامه اينجانب درباره آموزش و پرورش در اختيار قرار دارد و می‌توانيد درباره ميزان انطباق آن با مطالبات خود راساً بررسی نماييد، اما اجمالاً درباره مطالبات هفت‌گانه مذکور در نامه شما، نظرات خود را تقديم می‌دارد.

۱- وضعيت آموزش و پرورش کشور از تمامی جهات، از جمله جايگاه و منزلت معلم، دستمزد و حقوق آن، محتوای دروس، امکانات فيزيکی مراکز آموزشی و ... در وضعيت نامطلوبی قرار دارد، و در اين زمينه ها يکی از محبوب‌ترين افراد نزد فعالان آموزش و پرورش يعنی آقای دکتر نجفی به من مشورت و برنامه ارايه می‌دهد.
بنا براين ترديدی نيست که برنامه و بودجه نويسی من برای آموزش و پرورش از اولويت خاص برخوردار است. اما از آنجا که حساسيت مخالفان هم بر اين نهاد بسيار زياد و تعداد شاغلان و ابعاد آن نيز بسيار گسترده است، اين اولويت در حد مقدور و توانم خواهد بود، و نمی‌توانم امروز موضوعی را بگويم که در صورت انتخاب شدن قادر به تحقق آن نباشم. در حال حاضر اولويت نخست من احيای برنامه ريزی است، موضوعی که آموزش و پرورش هم از فقدان آن ضربات جبران ناپذيری را ديده است و در صورت ادامه اين روند باز هم خواهد ديد.
۲- انتخاب وزير محصول توافق رييس جمهور و مجلس است و صرفاً در اختيار رييس جمهور نيست، اما من به سهم خودم حداکثر کوششم را بکار می‌برم که در انتخاب فردی برای اين پست، موارد مورد نظر در بند ۲ رعايت گردد.

۳- موارد چهارگانه بعدی که معرف جهت‌گيری‌های اصولی است، مورد تاييد است. برخی موارد آن مثل بندهای ۳ و ۴ را می توان با دستوری مشخص اجرايی کرد، و موارد ديگر هم بايد در مسير تعيين شده و رو به رشد مشهود و اجرايی شود.

۴- بند ۷ نيز مطابق قانون اساسی و بر اساس وظيفه‌ای که بر عهده رييس جمهوری است بايد از جانب وی تضمين و اجرا شود و من نيز متعهد به اين وظيفه هستم.

با احترام – مهدی کروبی
۵/۳/۱۳۸۸


ستادهای ميرحسين موسوی با طرح دلايلی از جمله در دسترس نبودن ايشان و.. پاسخ نامه اکنون را به رئيس کميسيون فرهنگيان ستاد مرکزی واگذار نمود. در نامه مذکور آمده است:

۱-هرچند بر مقدمه تحليلی بيانيه نقدهای جدی وارد است و ليکن در نگاه ما حق شما و هر تشکلی است که تحليل خويش را از شرايط جامعه و آموزش و پرورش داشته باشد.

۲- بند ۲ خواسته ها متاسفانه فاقد ساز و کار عملی است، خصوصا با توجه به لزوم رای نمايندگان، بايستی دقيق تر در اين مورد انديشيد. به باور ما مقبوليت و توانايی دو عنصر اصلی در انتخاب وزير آموزش و پرورش است.

۳- موارد ديگر خواسته ها به صورت مختلف در بيانيه، پيمان نامه و سخنان ميرحسين موسوی آمده است.

کانون صنفی معلمان پس از بررسی پاسخ کانديداها، ضمن قدردانی از برخورد احترام آميز مهدی کروبی که شخصا ميثاق نامه فوق را امضا نموده است، به اين وسيله از فرهنگيان محترم انتظار دارد که با ديدگاه مطالبه محور و به منظور تغيير وضع موجود، ضمن مشارکت صنفی در اين دوره از انتخابات، يکی از دو کانديدای مورد تاييد کانون را انتخاب و با رای صنفی خود قدرت اين قشر تاثيرگذار را به نمايش بگذارند.

بديهی است پس از انتخابات با روی کار آمدن هر يک از کانديداهای رياست جمهوری، کانون صنفی معلمان، حق قانون و صنفی خود می داند که همچون گذشته، نظارت بر عملکرد مسئولان و برخورد با کژی ها را با جديت دنبال نموده و از هيچ کوششی برای رشد و تعالی آموزش و پرورش و فرهنگيان دريغ ننمايد.

به اميد آينده روشن
کانون صنفی معلمان





















Copyright: gooya.com 2016