شنبه 9 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: در دوم خرداد همه اراده‌ها در اين بود که جريان ديگری پيروز شود، ايلنا

- اگر موج آمدن مردم در روز انتخابات شکل بگيرد هيچ سازوکاری نمی‌تواند رای مردم را عوض کند.

ايلنا: رئيس دولت اصلاحات تاکيد کرد: اگر موج آمدن مردم باشد هيچ سازوکاری نمی‌تواند رای مردم را تغيير دهد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سيدمحمد خاتمی ساعت ۳۰/۸ صبح امروز در ميان استقبال ده‌ها تن هموطنانمان وارد آبادان شد.
وی بعد از آن که با شعارهايی همچون "سلام بر خاتمی دورد بر موسوی"، "امير کبير ايران خوش آمدی به خوزستان" و "صلی علی محمد يار امام خوش آمد" مورد استقبال قرار گرفت به سمت بيت مرحوم آيت الله جمی امام جمعه فقيد آبادان حرکت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهور سابق کشورمان توسط بيت آيت‌الله جمی مورد استقبال قرار گرفت و حاضران در بيت به بيان خاطراتی از امام جمعه فقيد آبادان پرداختند.
خاتمی نيز با ذکر فضايل وخاطراتی از امام جمعه آبادان، آيت الله جمی را مايع افتخار ايران و آبادان عنوان کرد.
بعد از قرائت فاتحه، وی بين خيل عظيمی از مردم که بدون اطلاع قبلی و تبليغات به محل وی آيت الله جمی آمده بودند، حاضر شد و به ابراز احساسات آنان پاسخ داد.
حاضران در هنگام خروج خاتمی از بيت آيت‌الله جمی شعارهايی مختلفی در حمايت از او به مهندس ميرحسين موسوی سر دادند.
رييس بنياد اصلاحات سپس سخنان کوتاهی را در جمع آنها ايراد کرد.
وی درخصوص ويژگی‌های شهر آبادان گفت: وقتی از آبادان نام می‌بريم چند مساله به ذهن ما می‌آيد که يکی از آنها آبادان قبل از انقلاب است و شهر آبادی که يکی از پررونق‌ترين شهرهای ايران و دروازه ايران خارج از کشور بود و کانون تجارت، صنعت و به خصوص صنعت نفت بود.
رئيس دولت اصلاحات ادامه داد: نام آبادان در آن زمان همچون نام ايران بر همه دنيا شناخته شده بود.
خاتمی تصريح کرد: بعد از انقلاب آبادان مظهر مقاومت و پايمردی بود، کسانی که دارای زندگی خوب و نسبتا مرفهی هستند معمولا در عرصه مقاومت و مبارزه متحمل دشواری‌های بيشتری می‌شوند ولی آبادان نشان داد در اين عرصه هم سرافراز است.
وی افزود: محاصره طولانی مدت آبادان به همت زن و مرد آبادانی و سپس شکست حصر آبادان آغاز سلسله موفقيت‌ها و پيروزی ملت در دفاع مقدس بود.
رئيس جمهور سابق کشورمان با اشاره به ويرانی‌های تحميل شده به آبادان در طول ۸ سال دفاع مقدس گفت: زن و مرد آبادانی با عزت و عظمت در آن سال‌ها در آبادان ماندن مقاومت کردند و جنگيدند.
وی در بيان نکته سومی که با شنيدن نام آبادان به ذهن می‌آيد، گفت: انسان با شنيدن نام آبادان به ياد يک انسان ممتاز يک انسانی که از خود هيچ نمی‌خواست ودر نهايت تواضع وايمان به مقاومت پرداخت و مظهر مقاومت مردم آبادان شد، آيت الله جمی يک مرد در قامت يک ملت و يک امت بود.
خاتمی تاکيد کرد: چه افتخاری بالاتر از اين که مظهر ايمان، آرمان، استواری و فداکاری آبادان شخصيتی مثل آيت الله جمی باشد. ايشان بزرگترين افتخارش اين بود که مظهر مقاومت شما بود.
رئيس جمهور سابق‌مان در بخشی ديگری از سخنانش با اشاره به وضعيت آبادان بعد از جنگ تحميلی اظهارداشت: آبادان پيشرفته در اثر جنگ دچار مشکلات فراوانی شد و ماهم توقع نداريم که اين مشکلات يکساله يا دو ساله حل شود و بازگشت آبادان به عظمت خود زمان می‌برد. در سال‌های گذشته و چه اکنون از بالاترين تا پايين‌ترين مسوولان دلشان می‌خواسته که آبادان دوباره کاملا آباد شود.
در اين لحظه برخی مردم شعاری عليه اقدامات دولت نهم سر دادند که خاتمی بلافاصله گفت: خواهش می‌کنم اين شعار را سر ندهيد. همه زحمت کشيده‌اند.
يکی از حاضران با اشاره به حضور دوربين صداوسيما در مراسم گفت: که آقای خاتمی اين قسمت از صحبت‌های شما امشب از ۳۰/۲۰ پخش می‌شود.
رييس دولت اصلاحات سپس به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخاب حق شماست و البته نمی‌خواهم در رابطه با رويه‌های موجود که برخلاف آن چيزی است که امام و انقلاب می‌خواست و جريانی با استفاده از اين روند‌ها از امتياز بيشتری برخوردار است صحبت کنم، اما می‌خواهم تاکيد کنم که حضور چمشگير شما در روز انتخابات می‌تواند جلوی اين مسايل را بگيرد همانگونه‌ای که در دوم خرداد همه اراده‌ها در اين بود که جريان ديگری پيروز شود.
وی سپس گفت: خواهر و برادر آبادانی وظيفه مهم ما حضور در پای صندوق رای است تا وضعيتی پيش آيد که متناسب‌تر با شان ايران و آبادان باشد.
رييس بنياد باران به جمله يا من می‌آيم يا مهندس موسوی که از سوی وی در دی ماه گذشته بيان شد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز آقای موسوی که فردی علاقمند به آزادی پيشرفت و عدالت است در صحنه است و انشاء الله همه ما و شما به آقای مهندس ميرحسين موسوی رای خواهيم داد.
وی همچنين ياد و خاطره آيت الله بهشتی را گرامی داشت.
در پايان يکی از حاضران با اشاره به اضافه شدن ناگهانی صندوق‌های سيار اين مساله را نگران کننده خواند که خاتمی پاسخ داد: اگر موج آمدن مردم در روز انتخابات شکل بگيرد هيچ سازوکاری نمی‌تواند رای مردم را عوض کند.





















Copyright: gooya.com 2016