جمعه 15 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هواداران احمدی‌نژاد به خشونت روی آورده‌اند، دويچه وله

در روزهای گذشته بر موج خشونت‌ها در کارزار انتخاباتی در ايران افزوده شده است. گفته می‌‌شود، حاميان محمود احمدی‌نژاد با برخوردهای عصبی به ضرب و شتم هواداران موسوی و کروبی دست می‌زنند. خبر رسيده که يک جوان به قتل رسيده است.

دانشجويان هوادار مهدی کروبی و ميرحسين موسوی در يکی از مجتمع‌های دانشگاه آزاد اسلامی تهران، از سوی حاميان محمود احمدی‌نژاد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در اثر اين برخورد دانشگاه تعطيل شد.

به گزارش خبرگزاری آفتاب، روز چهارشنبه (۱۳ خرداد) درگيری زمانی رخ داد که اعضای بسيج دانشجويی طرفدار احمدی‌نژاد، يکی از دانشجويان حامی کروبی را که با آنها در محيط دانشگاه درباره‌ی احمدی‌نژاد مباحثه کرده بود، دقايقی بعد، در بيرون دانشگاه به شدت مضرب کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در مرحله‌ی بعدی درگيری موتورسواران با باتوم و گاز اشک‌آور دانشجويان را مورد هجوم قرار دادند. به گفته‌ی شاهدان عينی، پنج نفر از آنها که از ناحيه‌ی بينی، دندان و يا پا دچار شکستگی شده بودند، راهی بيمارستان شدند.

قتل يک جوان ۱۸ ساله

نمونه‌هايی از نوع درگيری دانشگاه آزاد را می‌توان در سراسر کشور سراغ گرفت. مسعود ميرزايی، مسئول ستاد "نسيم" هوادار ميرحسين موسوی، که نمی‌خواست از هوداران کانديدای معينی نام ببرد، در اين زمينه به دويچه وله گفت: «اين که ضرورتا اين اقدامات از سوی چه افرادی صورت می‌گيرد، نمی‌دانيم. اما حتما از سوی همين نيروهای فشار و افرادی‌ست که منتسب به گروه‌های ناراحت است که به رفتارهای غيراخلاقی و غيرانسانی دست می‌زنند».

ميرزايی حادثه‌ی قتل پرهام رضايی، جوان ۱۸ ساله‌ در مشهد را تأييد کرد و افزود: «يکی از اعضای ستاد "نسيم" در شهر مشهد، يک عضو هجده ساله براساس ضايعه مغزی به قتل رسيده. او در چند روز گذشته در فعاليت‌اش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و ديشب فوت کرد».

ميرزايی معتقد است که هواداران کانديدايی که نگران تغيير شرايط هستند، تحمل خود را از دست داده‌اند. وی می‌گويد: «به نظر می‌رسد نگرانی از وضع موجود اين گروه‌های خشونت‌طلب را عصبانی کرده و نمی‌توانند ببينند که مردم رأی به تغيير داده‌اند. اين فقط نگرانی از تغيير شرايط موجود نيست که باعث نگرانی‌شان می‌شود، بلکه اقداماتی که در طول چهارسال برسر اين کشور آمده، بازبينی آنها، بازخوانی آنها از سوی مردم و از سوی دولت بعدی از يک طرف و جلوگيری از ادامه‌ی آنها از طرف ديگر است».

«هدف ايجاد جو وحشت است»

اين فعال ستاد "نسيم" می‌گويد: «اساسا ما خيلی نمی‌خواهيم دامن بزنيم به اين که اين ماجرا انتخاباتی است يا نيست، ولی حتما اين ماجراها برای مقابله با انتخاب نگاه متفاوت از شرايط موجود است و حتما برای اين است که مردم را به وحشت بيندازند. در چند روز گذشته خبرهايی مبنی بر انفجار، بمب‌گذاری و اينها به گوش می‌رسد يا کشتار و نگرانی‌های اين چنينی که هدف‌اش ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم است تا مردم يا حضور کمتری داشته باشند، يا حضورشان منجر به انتخاب ديگری باشد تا اين تغيير رخ ندهد. در اخباری که از ستادها مدام به ما می‌رسد، همين تهديدها و نگرانی‌ها وجود داشته است».

عادل دهدشتی، مسئول ستاد "ياران دبستانی" اصفهان که از حاميان ميرحسين موسوی است در زمينه‌ی موج خشونت‌ها به دويچه وله می‌گويد: «اصفهان هم براساس موجی که در کشور از سمت حاميان آقای احمدی‌نژاد نسبت به هواداران آقای موسوی وجود داشته، بی‌نصيب نمانده است. در اصفهان هم خشونت‌های خيلی زيادی در سطح شهر وجود دارد. ما در طول روزهای گذشته شاهد تخريب چندين خودرو حاميان آقای موسوی بوديم که عکس‌شان را حمل می‌کردند. در کنارش چيزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از بچه‌های ستاد جوانان آقای موسوی در سطح شهر اصفهان مورد ضرب و شتم و حمله قرار گرفتند. اوج اين خشونت‌ها و هتک حرمت‌ها زمانی بود که نسبت به حضور همسر شهيد رجايی در محله‌ی زينبيه‌ی اصفهان اتفاق افتاد و تعدادی از اين افراد قصد حمله و هتک حرمت ايشان را داشتند و شعارهای توهين‌آميزی نسبت به ايشان اعلام کردند».

به گزارش خبرگزاری آفتاب، آيت‌الله سيد علی خامنه‌ای، با اشاره به حضور برخی جوانان علاقمند به نامزدها در خيابان‌ها طی نطقی به مناسبت سالروز مرگ آيت‌الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی گفت: «... مبادا اين مسئله به مجادله و درگيری و اغتشاش بيانجامد که اگر کسی اصرار به اين مسئله داشته باشد حتماً يا خائن است يا بسيار غافل».

«شورشگری عليه کل نظام سياسی است»

احمد زيد‌‌آبادی، تحليلگر سياسی در اين زمينه می‌گويد: « من فکر می‌کنم طرفداران آقای احمدی‌نژاد هرچه بيشتر از اين رفتارها انجام بدهند، نتيجه‌ی منفی‌تری می‌گيرند. هيچکس به خاطر صحنه‌های خشونت‌آميز نمی‌آيد به آقای احمدی‌نژاد رأی بدهد. آقای احمدی‌نژاد طی چهارسال فکر می‌کرده که تمام مردم ايران همان اطرافيان و نيروهای افراطی خودش هستند. چون به اينها می‌رسيده، خيال کرده است که همه‌ی مردم هم راضی هستند. اما الان بايد از همه‌ی مردم رأی بگيرد و حالا متوجه می‌شود که خشم مردم نسبت به برنامه‌هايش در همه‌ی ابعاد تا چه اندازه است. و اما اگر آن رفتارها در واقع ادامه پيدا کند، فکر می‌کنم که بهرحال يکنوع شورشگری عليه کل نظام سياسی است و در اين صورت، فکر کنم که در آن سطوح بالا برای کنترلش فکری خواهند کرد. چون من از صحبت‌های آقای خامنه‌ای امروز شنيدم که ايشان می‌خواهد که انتخابات بهرحال آرام برگزار بشود و نتيجه‌ی طبيعی‌اش هم نسبت به همين چهار کانديدايی که ظاهرا از نظر ايشان، مشکل اساسی ندارند، هر چی که مردم رأی دادند تبلور پيدا کند. بنابراين اگر دوستان آقای احمدی‌نژاد اين رفتارها را در اينجا و آنجا ادامه بدهند، فکر می‌کنم ممکن است اصلا بعنوان خطرامنيتی که می‌خواهد انتخابات را مختل کند شناخته بشوند و در آن صورت، مجموع نظام سياسی با آنها برخورد کند».

نويسنده: داود خدابخش
تحريريه: مصطفی ملکان





















Copyright: gooya.com 2016