شنبه 16 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس ستاد انتخابات کشور: احتمال حضورنفوذی دشمن درقالب نمايندگان نامزدها، ايسنا

ـ پيشنهاد تشکيل کميته صيانت از قانون
ـ رييسی، نيری، دعايی، مظفر و شيبانی در هيات‌های اجرايی


رييس ستاد انتخابات کشور گفت: اميدوارم تبليغات به صورتی دنبال شود که اميد به آينده در مردم افزايش يابد و هر تخلفی که تاکنون بوده است؛ جبران شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) کامران دانشجو صبح روز شنبه در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت ياد و خاطره امام و شهدای ۱۵ خرداد، اظهار کرد:‌ هجمه‌هايی عليه برگزار کنندگان انتخابات رخ می‌دهد که اصل اين تبليغات از طرف دشمن بوده است و رسانه‌های استکباری آن را پيگيری می‌کردند. عده‌ای حرف دوستان انقلاب را نشنيده می‌گيرند و بيشتر گوش‌شان به شايعه‌پراکنی‌های دشمنان انقلاب است. اعداد و ارقامی ارائه می‌کنيم، به مستندات وقعی نمی‌نهند اما حرف‌هايی که دشمنان بدون سند ارائه می‌کنند را آن‌ها تکرار و مرتب تحليل می‌کنند.

وی با اشاره به بياناتی در مورد شاه سلطان‌حسين در دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: يک نفر به صورت خاص گفت اگر مجريان بخواهند مصلحت‌انديشی کنند اين در روند انتخابات ايجاد مشکل می‌کند، اين در حالی است که ما بارها گفتيم امانتدار رای مردم هستيم. فرد ديگری گفت مردم اجازه نمی‌دهند کسی قيم آن‌ها باشد. جای تعجب است اين حرف‌ها در شان ملت ايران نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با انتقاد نسبت به برخی سخنان و عبارات در مورد مجريان انتخابات گفت: بايد قضاوت کرد که اين‌ها را چه کسی می‌گويد. اين حرف‌ها از سر غفلت تکرار می‌شود.

معاون سياسی وزير کشور با اشاره به تاکيد‌هايی که در مورد امکان حضور نمايندگان کانديداها در شعب اخذ رای شده است، گفت: نمايندگان کانديداها در شعب نمی‌توانند بر روی لباس خود آرمی نصب کنند و يا عکسی همراه داشته باشند و اگر رنگی نماد شده است، نمی‌توانند از آن در شعب استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: شبهه‌ای وارد کردند در مورد تغييرات گسترده در فرمانداری‌ها که در مورد آن توضيحاتی داديم. اما حرف‌های خود را دوباره تکرار می‌کنند و يا می‌گويند تغييرات قريب به اتفاق در دفتر انتخابات انجام شده است. ما نيز گفتيم تغيير چهار نفر از ۲۵ نفر تغيير قريب به اتفاق نيست. حدود ۱۷۵ نيرو در ستاد انتخابات داريم که از اين تعداد ۱۷ نفر برای پشتيبانی از خارج از وزارت کشور آورده شده‌اند. آيا اين تعداد قريب به اتفاق است. اگر راست می‌گوييد اسم افراد را بياوريد مگر در سايت‌های‌تان به کذب نمی‌نويسند که فلانی و فلانی از اساتيد دانشگاه از فردی حمايت کردند خوب اين‌جا هم اسم دهيد تا ما اسامی را بدانيم.

وی افزود: می‌گويند ناظر و مجری همسو هستند، روند ۲۹ انتخابات گذشته را چه کسی تائيد کرده است؟ مگر شورای نگهبان همان نبود که در انتخابات رياست جمهوری هفتم نتيجه‌ای ديگر داشت.

دانشجو با بيان اين‌که " برای برگزاری انتخاباتی که در طراز ملت ايران باشد، دست کمک به سوی همه دراز کرده‌ايم" گفت: اما با اين کارها دست رد به سينه ما می‌زنند، در مقطعی اعلام کردند که انتخابات گرم نيست، حالا می‌بينيد که همه‌ مردم آمده‌اند اما باز هم آن‌ها می‌گويند ما مردم را آورديم. بايد گفت مردم خودشان می‌دانند چطور از حق خود استفاده کنند. بعد شبهه وارد کردند در کار صداوسيما تا به گفته‌ خود صداوسيما را منفعل کنند، حال می‌بينيم که کارهای صداوسيما هم به خوبی پيش می‌رود.

وی افزود: مردم از ستادها می‌خواهند که برنامه‌های نامزدها را ارائه دهند و کمک کنند تا مردم نامزدها را بيشتر بشناسند، نه اين‌که به آن شکل که اين روزها شاهديم سرشان را از شيشه ماشين‌ها بيرون بياورند و يا مردم سه، چهار ساعت در ميادين شب‌ها معطل کنند و مزاحمت ايجاد کنند. ستادها بايد نامزدها را معرفی کنند.

وی ادامه داد: در مقطعی در مورد اعضای هيات‌های اجرايی شبهه وارد کردند که ما نيز از افرادی چون آقايان رييسی، نيری، دعايی، مظفر و شيبانی نام برديم که در اين هيات‌ها حضور دارند.

رييس ستاد انتخابات کشور گفت: بعد از اين‌ها در مورد تعداد واجدين شرايط و تعرفه‌ها شبهه ايجاد کردند و گفتند می‌خواهند تقلبی انجام دهند ما پاسخ داديم و از آن‌ها خواستيم حداقل مقايسه‌ای با دوره قبل داشته باشند و بر اساس رياضی‌ای که ما بلديم مشکل ندارد نه رياضی‌ای که شما بلديد و چهار تا از ۲۵ تا را قريب به اتفاق می‌دانيد؛ چرا اين‌گونه صحبت می‌شود و هر چيزی را مستمسک قرار می‌دهيد.

وی ادامه داد: شبهه ايجاد کردند که تعرفه‌ها در يک موسسه‌ خصوصی چاپ می‌شود در حالی که ما اعلام کرديم بانک ملی تعرفه‌ها را چاپ می‌کند و صداوسيما هم از آن تصويری برداشت تا مردم قضاوت کند. بعد در مورد تعداد صندوق‌های سيار شبهه ايجاد کردند و اين داستانی شد. يکی گفت تعداد آن‌ها ده برابر شده است و اين هم از همان رياضی‌هاست. اين روند همين‌گونه ادامه دارد و الان هم گفته‌اند وزارت کشور درخواست افزايش تعداد صندوق‌های سيار را داشته است و شورای نگهبان نيز مخالفت کرده است. برخی فکر می‌کنند دروغ صواب دارد، عجيب است، فکر می‌کنند برای آخرت خيلی خوب است و هر دروغی که بگويند برای آخرت پنج صواب ذخيره می‌شود.

وی به ارائه گزارشی از تعداد شعب اخذ رای در دوره قبل پرداخت و گفت: در انتخابات دوره نهم رياست جمهوری از کل صندوق‌ها که ۴۱ هزار و ۷۱ مورد بوده است، ۱۴ هزار و ۱۰۲ صندوق ثابت و ۲۶ هزار و ۹۶۲ صندوق سيار بوده است. در دوره دهم از تعداد صندوق‌ها ۴۵ هزار و ۷۱۳ صندوق، ۱۴ هزار و ۲۵۸ صندوق ثابت و ۳۱ هزار و ۴۵۵ صندوق سيار بوده است. چرا می‌گوييد ۱۰ برابر شده است؟ درصدها صندوق‌های سيار نسبت به دوره نهم پايين است و از ۳۳ درصد به ۳۰ درصد رسيده است.

دانشجو ادامه داد: در انتخابات مجلس هشتم ۴۴ هزارو ۶۲۴ صندوق داشته‌ايم که از اين تعداد ۳۰ هزار و ۷۲۳ صندوق ثابت و ۱۳ هزار و ۹۰۱ صندوق سيار بوده است.

دانشجو ادامه داد: پس از اين‌ها شروع کردند در مورد تعداد مهرها شبهه وارد کردند؛ در حالی که نه ديده‌اند و نه می‌دانند که چه تعداد مهر نياز است بعدا می‌گويند که در دوره‌ی قبلی چه تعداد مهر بوده است. فقط شبهه وارد می‌کنند که مهرها افزايش چشم‌گيری داشته است. بگويند چه تعداد است که اين افزايش چشم‌گير ـ که چشم شما را گرفته است ـ چشم ما را هم بگيرد؟ چهار هزار و ۸۴۲ شعبه اضافه شده است، نمی‌شود برای آن‌ها مهر نگذاشت.

وی افزود: به تازگی هم دارند در مورد تعداد افراد هر شعبه کار می‌کنند در حالی که بارها گفته‌ايم که هيچ فردی که کارت نداشته باشد نمی‌تواند در شعبه حضور داشته باشد. نگران نباشيد دنبال بهانه‌های ديگر برويد.

وی گفت: موضوع ديگر اين است که می‌گويند با هم هماهنگ کردند تا سامانه پيامک و اينترنت را آن روز از کار بيندازند؛ باور کنيد دروغ گفتن معصيت است حتی اگر برای انتخابات هم باشد.

معاون سياسی وزير کشور ادامه داد: می‌گويند برای تجميع اتاقی را در نظر گرفته‌اند و فلانی و فلانی در آن‌جا هستند در حالی که به دليل مشغله کاری تاکنون من نتوانستم با افرادی که در ستاد انتخابات هستند صحبتی داشته باشم. تجمع در اتاقی صورت نمی‌گيرد بلکه در شعبه فرمانداری شهرستان‌ها انجام می‌شود و تبديل به فرمی می‌شود که با حضور مسوولين شورای نگهبان و وزارت کشور تاييد می‌شود. مساله بعدی اين است که چرا بنرها را می‌کنند، فيلم پليسی می‌نويسند و می‌گويند پلاک ماشين را گل گرفته بودند. به فرض اين‌که چنين کاری هم انجام شود اگر با بنرهای غيرقانونی برخورد شود، فرمانداری وظيفه‌اش را انجام داده است. معلوم می‌شود که برخی دارند انتخابات را به حاشيه می‌بريد.

وی با بيان اين‌که " من اين همه سوال پاسخ دادم و حالا چند سوال دارم" پرسيد: سوال جدی اول ما اين است که فاين تذهبون چشم بسته از سر غفلت کجا؟ چرا اين همه با دشمنان انقلاب هم صدا؟ آيا در هيچ انتخاباتی اين همه هجمه و ايجاد شبهه وجود داشته است؟ نکند با نيت دلسوزی از سر غفلت در دام دشمن گرفتار شويد؟

وی گفت: شايد دشمن بخواهد اغتشاش ايجاد کند، صندوق‌های اخذ آراء را به هم بزند، اما اقتدار نظام چنين اجازه‌ای نمی‌دهد، شايد دشمن بخواهد در چند صندوق در خوزستان، تهران، تبريز و کرمان برنامه‌ريزی و تقلب کند و بعد خودش هم آدرس بدهد و بگويد ديديد. شايد دشمن بخواهد برنامه‌ريزی کند و عده‌ای با نماد يک کانديدای خاص هرچه باشد؛ عکس يا روبان و غيره در اطراف شعب بيايند و ايجاد اغتشاش کنند. مراقب باشيد مسوولين ستاد ـ که دلسوزين انقلاب هستيد ـ از همين الان هشدار می‌دهيم مواظب باشيد. شايد دشمن يک عده نفوذی در قالب نمايندگان نامزدها بفرستد، حدود ۴۶ هزار نماينده نامزدها هستند، شايد با يکی از نمادها بيايند و فعاليت کنند و بخواهند در شعب جلويش را بگيرند و بعد اعلام کنند که ما را اخراج کردند. ما ستادهای نامزدهای انتخاباتی را به کمک می‌طلبيم که کمک کنند اين مسائل اتفاق نيفتد. مراقب باشيد از افرادی با شناخت قبلی استفاده کنيد.

رييس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: ما پيشنهاد کرده بوديم و دوباره نيز می‌گوييم که کميته‌ای نيز به نام کميته صيانت از قانون هم ايجاد کنند.

وی يادآور شد: دوم خرداد با نمايندگان کانديداها نشستی داشتيم و در مورد قانون تبليغات با آن‌ها صحبت کرديم؛ همه موارد به آن‌ها گفته شد که چه قوانينی در اين مورد وجود دارد. ديروز هم جلسه‌ ديگری با آن‌ها داشتيم و در طول اين مدت با توجه به اين‌که دنبال سياست قهری نبوديم، سياست اطلاع‌رسانی را در پيش گرفتيم؛ بنابراين دو اطلاعيه صادر و اعلام کرديم که چه مواردی از تبليغات خلاف قانون است و علی‌القاعده مردم ناظرند.

وی گفت: تعرفه‌ها و ساير ملزومات انتخابات را به استان‌ها تحويل داده‌ايم. افزايش چشم‌گيری هم نداشتيم. همه استان‌ها هم به شهرستان‌ها ارسال کرده‌اند و آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات داريم، ۴۹ هزار دستگاه بارکدخوان هفته گذشته تقديم ستادهای انتخابات شده است. استان‌ها يارانه‌های مورد نياز خود را خريداری کرده‌اند و تبليغات نامزدها بر اساس ماده‌ ۶۲ در حال جريان است و صداوسيما نيز به صورت مساوی عمل می‌کند. ليست نهايی کانديداهای بررسی صلاحيت شده نامزدهای انتخابات ميان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نيز از طرف شورای نگهبان به ما داده شده و تحويل هر شش حوزه انتخابيه شده و از چهاردهم تبليغات آن‌ها به مدت يک هفته شروع شده است.

دانشجو افزود: همه مقدمات برای صدور کارت رايانه‌ای نمايندگان نامزدها فراهم شده است. سايت نرم‌افزاری ايجاد شده بود و ما نيز وقتی به آن‌ها گفتيم استقبال کردند. ديروز يکی دو تا از ستادها اعلام کردند که ما نمی‌توانيم اسامی را به سايت وارد کنيم و ناتوانی خود را در ورود اسامی به سايت اعلام کردند، نه اين‌که سايت مشکل دارد، بلکه گفتند ما نمی‌توانيم اسامی را وارد کنيم. ما هم بررسی کرديم و بر طبق خواسته‌ آن‌ها گفتيم باشد، دستی ثبت‌نام می‌کنيم. با اين‌که سخت بود اما با درخواست آن‌ها موافقت کرديم و تمام مراحل به صورت دستی انجام می‌شود. ديروز به فرمانداران ابلاغ کرديم و همه روسای ستادهای انتخاباتی نامزدها در جريان قرار گرفتند و گفتيم البته بايد تا فردا اسامی اعلام شود، چون قانون می‌گويد تا پنج روز قبل از برگزاری انتخابات بايد اسامی اعلام شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تبليغات و پيش‌بينی ميزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: بايد ستادها در راستای دادن شناخت مناسب به افراد فعاليت کنند؛ اين‌که تا نيمه شب بوق و سروصدا باشد درست نيست. البته اين رفتارها از انقلاب به پايين کمتر ديده می‌شود. گاهی اوقات در شهرک قدس و سعادت‌آباد اين رفتارها ديده می‌شود.

وی در مورد پيش‌بينی ميزان مشارکت مردم نيز گفت: اميدوارم از نظر درصد رکورد داشته باشيم.

رييس ستاد انتخابات کشور در مورد تعرفه‌های اخذ آراء نيز گفت: تا مدتی پيش نمی‌شد در مورد اين موارد صحبت کرد اما از آن‌جا که ديگر تعرفه‌ها ارسال شده است و پلمپ شده‌اند، می‌توان به اين موارد پرداخت. تعرفه‌ها با نظارت شورای نگهبان چاپ شده است. اسم نامزد و کد آن‌ها روی تعرفه‌ها درج می‌شود. در جلسه‌ای که با سخنگوی شورای نگهبان داشتيم، قرار شد به هر چهار نامزد کدی داده شود اما نوشتن کد الزامی نيست.

خبرنگاری پرسيد: در چند شب گذشته شاهد شبه اغتشاش در شهرها هستيم، ستاد انتخاباتی کشور در مورد تضمين امنيت شهروندان چقدر تلاش کرده است؟ آيا امکان مهار کردن اين موارد در چند روز آينده وجود دارد؟

دانشجو پاسخ داد: ما از مدتی گذشته گفتيم که قوانين را رعايت کنند و نمی‌خواهيم برخورد قهری داشته باشيم. بعضا حرکات و اعمالی ديده می‌شود که واقعا با شئونات اسلامی سازگار نيست و از شان ملت ايران به دور است. از سوی برخی‌ها در برخی ميادين بعضی رفتارها ديده می‌شود، مردم ما مردمی دين‌مدار هستند و حتما در چارچوب دين به مطالب نگاه می‌کنند. من تحليل در اين موارد دارم اما می‌ترسم تحليل کنم برای مقاله‌ها مستمسک ايجاد شود.

وی افزود: نيروی نظامی و امنيتی کاملا هشياراند، نمی‌خواهند کار به جايی کشيده شود که برخورد قهری صورت گيرد، برخی رفتارها را خود ستادها تقبيح کنند و از آن‌ها برائت بجويند و مردم ما بدانند وقتی نامزدها بگويند اين‌ها از ما نيستند و ما افرادی که شئونات اسلامی را رعايت نمی‌کنند قبول نداريم، مردم متوجه می‌شوند، اگر مهر سکوت گذاشته شود خيلی بد است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال اختلال در سيستم اس. ام.‌اس و اينترنت در روزهای اخذ آراء نيز گفت: من در اين مورد توضيح دادم ما اطلاعی از آن نداريم و اگر آن‌ها دارند به ما بگويند تا جلوی آن‌ها را بگيريم.

رييس ستاد انتخابات کشور همچنين در پيش‌بينی‌اش از مدت زمان اعلام نتايج گفت: با تمهيداتی که ديده‌ايم تلاش داريم ظرف ۲۴ ساعت شمارش آراء تمام شود و بيست و سوم بتوانيم نتيجه را اعلام کنيم.

وی در مورد نحوه برگزاری انتخابات در خارج از کشور نيز پاسخ داد: آخرين آمار در مورد تعداد شعب به ۳۰۴ شعبه رسيده است، ۲۲۷ شعبه بود که به دليل درخواست‌هايی که انجام می‌شد، تعداد آن افزايش يافت تا عزيزانی که در مدينه و مکه نيز می‌روند تسهيلات مناسبی داشته باشند، در آمريکا نيز حدود ۳۲ شعبه اخذ رای داريم.

خبرنگاری پرسيد: شما گفته بوديد هتک حرمت در مجالس مختلف از سوی برخی کانديداها با برخوردهايی همراه می‌شود، ما برخوردی نديديم؟ دانشجو گفت: در مورد صدور حکم قوه قضائيه بايد اقدام کند اما موارد بايد مستند شود و به قوه قضائيه ارسال گردد. دادستان هم به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند راسا ورود پيدا کند. خواهش من اين است که زمينه را برای اين برخوردها فراهم نکنند. هشدار می‌دهم که به هر صورت آن‌ها که اين کارها را می‌کنند مردم را از خود ناراضی می‌کنند و اين نارضايتی‌ها نيز به ما اعلام شده است. ما هم تا مدتی می‌توانيم اين روندها را ادامه دهيم، منوط به اين‌که بعد رسانه‌ها نگويند چرا بنرهای غيرقانونی را کنديد و برخورد شد.

خبرنگاری گفت: پس از مناظره‌ آقای احمدی‌نژاد، کميته صيانت از جان رييس‌جمهور تشکيل شد، در مورد اين کميته‌ شما ورودی داريد؟

دانشجو پاسخ داد: من به اين قضيه ورود ندارم اما اين اندازه می‌دانم که امنيت کشور به حدی است که کوچک‌ترين آسيب و خللی نمی‌تواند به مسوولين وارد شود. مردم مسوولين خود را دوست دارند. نيروهای امنيتی و انتظامی ما نيز مقتدر هستند و مشکل خاصی به وجود نيامده و نخواهد آمد.

خبرنگاران گفت: شنيده می‌شود اعلام شده که اسامی نمايندگان کانديداها در شعب بايد به تاييد هيات‌های اجرايی برسد و اين‌که شنيده‌ايم قرار است نتيجه انتخابات يک‌باره اعلام شود.

دانشجو پاسخ داد: ۱۸ مورد از شبهات را گفتم و دو مورد هم به آن‌ها اضافه شد؛ ما از آن‌ها خواستيم که اسامی را وارد کنند مشخصات شناسنامه‌ای از آن‌ها خواسته شده و هيچ مشخصات ديگری از آن‌ها نمی‌خواهيم.

وی هم‌چنين با طرح اين سوال که " چه کسی گفته است که می‌خواهيم نتيجه را به يک باره اعلام کنيم؟" خاطرنشان کرد: به تدريج و بر اساس روال خاصی که هميشه وجود داشته است نتايج را اعلام می‌کنيم، البته با وجود چهار نامزد اعلام نتايج به سرعت بيشتری انجام می‌شود و فاصله‌ای ميان نتيجه نهايی و نتيجه تدريجی نخواهد بود.





















Copyright: gooya.com 2016