دوشنبه 18 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سليمی‌نمين: مراکز قدرت و ثروت برای حذف احمدی‌نژاد متحد شده‌اند، فارس

- انتقاداتی که احمدی‌نژاد نسبت به افراد و مراکز قدرت و ثروت مطرح کرده برای آنها قابل پذيرش نيست و به همين دليل دست به دست هم داده و برای حذف وی تلاش می‌کنند و حتی ظواهر امر را رعايت نمی‌کنند.


عباس سليمی‌نمين رئيس مرکز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در گفتگو با فارس، با اشاره به مناظره شب گذشته ميرحسين موسوی و مهدی کروبی اظهارداشت: يکی از معيارهای موثر بر قضاوت مردم نسبت به کانديداهای انتخابات رياست‌جمهوری، پايبندی آنها به اصول است که در برنامه‌های مختلف بر آن تاکيد می‌کنند، اما موسوی درمناظره شب گذشته به قواعد مناظره و عدالت بحث پايبند نبود.

وی افزود: قاعده مناظره اين است که دو طرف عملکرد و مواضع يکديگر را با هم مقايسه کنند، اما مناظره صورت گرفته بين موسوی و کروبی نشان داد که اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر اينکه در بين رقبای انتخاباتی خود ، هماهنگی هدايت شده‌ای از سوی کانال‌های قدرت و ثروت برای مقابله با دولت نهم صورت گرفته، واقعيت دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران ادامه داد: متاسفانه اين افراد برای مردم اين درک را قائل نمی‌شوند که بتوانند چنين مسائلی را بفهمند و بر همين اساس حتی در ظاهر نيز مکانيسم مناظره را قبول نکرده و به آن تن نمی‌دهند.

سليمی‌نمين با بيان اينکه مناظره بايد مختص به دو نفر حاضر در جلسه باشد، خاطر نشان کرد: درحاليکه کروبی از ابتدا تا انتهای مناظره ادعا می‌کرد که می‌خواهد مناظره را جدی دنبال کند اما هيچ نکته‌ای در خصوص موسوی مطرح نکرد.

وی با اشاره به تذکرات مجری برنامه به موسوی نسبت به صحبت در خصوص کانديداهای غائب، ادامه داد: کسانی که خود از پايبندی به قانون صحبت می‌کنند حتی حاضر نشدند موافقت‌نامه‌ای را که خودشان امضاء کرده بودند را عملی کنند و رفتار ديشب موسوی کاملا با ادعاهای وی مغاير بود.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با اشاره به عصبانيت و پرخاشگری‌های موسوی در اين مناظره، اظهار داشت: متاسفانه کسی که می‌خواهد رئيس جمهور شود در مقابل ۲ تذکر مجری برنامه که کاملا درست و به جا نيز بود عصبانی شده و اين چنين پايبندی خود به انتقادات اصولی را نشان می‌دهند در حاليکه پيش از اين همواره مدعی بودند که انتقادات اصولی و حتی غيراصولی را می‌پذيرند.

سليمی‌نمين با بيان اينکه خودمحوری در اظهارات موسوی کاملا مشخص بود، اظهار داشت: اين مسئله نشان می‌دهد که اخبار مطرح شده در خصوص هماهنگی‌های پشت صحنه سه کانديدا برای استفاده از همه فرصت‌ها عليه يک کانديدا تا چه حد به حقيقت نزديک است.

وی با بيان اينکه محور اين هماهنگی‌ها فرد مورد انتقاد احمدی‌نژاد است، ادامه داد: در هماهنگی اين سه کانديدا فردی محوريت را به عهد گرفته که احمدی‌نژاد درمناظره اول، انتقاداتی را نسبت به خانواده‌اش مطرح کرد که اين انتقادات باعث ناراحتی وی شده است، از طرفی نشان می‌دهد که سخنان احمدی نژاد درست و به جا بوده و يک سری از مراکز قدرت می‌خواهند که احمدی‌نژاد نباشد.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در ادامه اظهار داشت: انتقاداتی که احمدی‌نژاد در ۴ سال رياست جمهوری‌اش نسبت به اين افراد و مراکز قدرت مطرح کرده برای آنها قابل پذيرش نيست و به همين دليل به اين صورت دست به دست هم داده و حتی ظواهر امر را رعايت نمی‌کنند.

سليمی‌نمين در خصوص عصبانيت موسوی در مناظره شب گذشته خاطرنشان کرد: ظاهرا اين عصبانيت به دليل تعرض احمدی‌نژاد به عملکرد همسر وی بوده است، اما مطالبی را که احمدی‌نژاد در خصوص استفاده خانواده موسوی از رانت‌های ويژه مطرح کرد را همه جامعه مشاهده می‌کنند و می‌دانيم که اين نکته در سالهای گذشته به شدت در کشور رايج بوده که مصاديق بارز آن مدارک مراوده‌ای جاسبی برای صاحبان قدرت و نزديکان آنها بوده است.
وی با انتقاد از سکوت موسوی در قبال تخلفات عديده جاسبی در دانشگاه آزاد، اظهار داشت: آيا اين سکوت به دليل سهيم بودن در اين مراودات است و يا دليل ديگری دارد؟ موسوی ۲۷ سال عضو هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی بوده که طی اين سال‌ها تخلفات فراوانی در اين مرکز رخ داده که حتی امروز به اين تخلفات درحوزه‌های مالی و تضييع حقوق دانشجويان که با ارائه امتيازات ويژه به صاحبان قدرت صورت می‌گرفته اذعان دارند.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با بيان اينکه تضييع حقوق دانشجو ظلم به او و جامعه بوده و اين ظلم با صداقت و عدالت مطرح شده از سوی اين کانديداها همخوانی ندارد، گفت: اشکالی ندارد که احمدی‌نژاد نيز نام افراد متخلف را بيان کند اما در مقابل افراد مورد سوال بايد موضع خود را در خصوص اين تخلفات مشخص کنند.

سليمی‌نمين با بيان اينکه صحبت‌های احمدی‌نژاد به هيچ وجه غيراخلاقی نبوده است، اظهار داشت: بيان اين مطالب کاملا قانونی بوده و موسوی هم می‌تواند در صورت اشتباه بودن، از آنها دفاع کند و حقانيت خود را به اثبات برساند، ولی شاهد بوديم وی هيچ پاسخی به اين مطالب نداشت و اکنون حايان وی تلاش می‌کنند که بحث را ناموسی کنند.

وی با اشاره به اظهارات موسوی در مناظره شب گذشته در خصوص پرتاب سنگ به سوی ماشينش، خاطرنشان کرد: بيان اين مسائل کاملا غير‌منطقی است، چون امکان وقوع هر اتفاقی در فضای احساسی تبليغات انتخاباتی وجود دارد و حتی ممکن است اين افراد از سوی تندروهای حامی خود موسوی اين کار را انجام داده باشند، اما تهديد کردن متقابل، جامعه را به سمت تشنج و درگيری می‌کشاند و از موسوی به عنوان يک شخصيت با سابقه، اينگونه صحبت کردن انتظار نمی‌رفت.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با ابراز نگرانی از اين مسئله، اظهار داشت: حضور افراد و عناصر تندرو و برنامه‌هايی که از سوی حاميان موسوی به گوش می‌رسد به شدت محل نگرانی بوده و نشان از کم ظرفيتی افراد است.

سليمی‌نمين با بيان اينکه انتخابات محل طرح انتقادات است، ادامه داد: موسوی می‌تواند به سخنان مخالفان خود پاسخ دهد اما نبايد با اظهارات خودجامعه را ملتهب کند.

وی با تاکيد بر اينکه طرح اين مسائل که احمدی‌نژاد به نظام توهين کرده اصلا درست نيست، تصريح کرد: نظام از يک سری اصول تشکيل شده و نه افراد و شخصيت‌ها، امروز می‌بينيم که رسانه‌های حامی موسوی چنين القا می‌کنند که نظام از شخصيت‌های برجسته و نزديکان آنها تشکيل شده است در حاليکه شاهد بوده‌ايم که حضرت امام خمينی(ره) بارها در سخنان خود تاکيد می‌کردند که افراد رفتنی بوده و اين نظام است که باقی می‌ماند.


مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با بيان اينکه اظهارات احمدی‌نژاد را کاملا به نفع نظام می‌دانم، ادامه داد: شخصيت‌ها به ميزان پايبندی به اصول، به نظام وابسته می‌شوند و با طرح نکاتی که احمدی‌نژاد بيان کرد، مردم می‌توانند در آستانه انتخابات ضعف‌ها را بهتر شناخته و با مسائل اساسی بيشتر آشنا ‌شوند.

سليمی‌نمين با اشاره به طرح مقوله عدالت در اظهارات کانديداهای مختلف، يادآور شد: زمانيکه از عدالت سخن می‌گوييم بايد آن را در مورد افراد توانمند و برجسته هم رعايت کنيم و همه افراد بايد قانون را رعايت کنند، اگر اکنون شاهد بی‌عدالتی در جامعه هستيم علتش اين است که برخی از افراد برجسته تن به قانون نمی‌دهند و گرنه جامعه به سمت قانونگرايی سوق می‌يابد.

وی با بيان اينکه اظهارات احمدی‌نژاد به نفع برخی در جامعه نيست، ادامه داد: مشخص شدن حمايت مالی و سياسی جريانهای قدرت و ثروت از برخی‌ کانديداها يقينا به نفع آنها نخواهد بود و بر همين اساس برخی‌ در مقابل اين موضوع مماشات کرده و برخی رسانه‌ها نيز جلوی حرکت جامعه به سمت حقيقت را می‌گيرند و به اين مسائل قداست می‌دهند.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در ادامه تاکيد کرد: احمدی‌نژاد به دليل افشای برخی مفاسد، نه تنها خاطی نيست بلکه پايبند به سوگند خود بوده و وظيفه دارد از عدالت و حقوق افراد مختلف در جامعه دفاع کند.
سليمی‌نمين با بيان اينکه موسوی در مناظره نخست با احمدی نژاد نيز خودش صحبت از افراد غايب را آغاز کرد، گفت: موسوی در آن مناظره از وزير کشور دولت نهم و اموال او سخن گفت و اين درست نيست که همواره به دولت اتهام زده شود و حتی برخی از ادعاهای موسوی به معنای نشر اکاذيب محسوب شده که قوه قضاييه می‌تواند آنها را پيگيری کند.

وی ادامه داد: اگر موسوی برای خود حق انتقاد از دولت را قائل می‌شود بايد منتظر پاسخ‌ها نيز بماند، در اين شرايط درست نيست که موسوی صحبت کردن در مورد همسر خود را ناموسی جلوه دهد و اين تناقض‌ها برای جامعه روشن است.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران در پايان با بيان اينکه مناظره بايد با صراحت باشد، اظهار داشت: در مناظره همه مطالب بايد مطرح شود تا طرف مقابل نيز از خود دفاع کند و اين درست نيست که يک طرف بيان برخی مسائل را برای خود مجاز شمرده ولی همان موارد را برای احمدی‌نژاد پرده‌دری و هتک‌حرمت بداند و اين تناقضات رفتاری از سوی افراد پذيرفتنی نيست.





















Copyright: gooya.com 2016