سه شنبه 19 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: تا پايان خواهم بود، اگر رای آوردم قطعا گريبانم را بگيريد و برنامه‌ها را از من بخواهيد، ايسنا

حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی گفت که تا پايان رقابت‌های انتخاباتی حضور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دبير کل حزب اعتماد ملی، در آخرين نشست خبری خود پيش از برگزاری انتخابات، افزود: شاهد هستيم شايعه‌ای منتشر شده، مبنی بر اين که کروبی به احتمال زياد از انتخابات کنار می‌رود. من به شما می‌گويم وقت‌تان را صرف اين مسائل نکنيد؛ چرا که واقعا بی‌ارزش است و شيوه‌ی زشتی است که برخی افراد و منابع به کار گرفته‌اند. من معتقدم از بين ما چهار کانديدا هيچ‌کدام نبايد کنار برود؛ چرا که هر کدام که حذف شود معلوم نيست حاميان او رايشان را به چه کسی خواهند داد.

وی در ادامه با تاکيد بر نظارت دقيق بر انتخابات است، اظهار کرد: ما لحظه به لحظه انتخابات را رصد می‌کنيم و اين انتخابات بايد سالم برگزار شود. اين انتخابات آزمايش بزرگی برای اجرا و نظارت است و آنها می‌توانند بهترين نام و نشان و يادگار را از خود باقی بگذارند.

وی افزود: من به شورای نگهبان و وزارت کشور هم يادآوری کرده‌ام که اين انتخابات بهترين ميدان برای آن‌هاست. در ادوار گذشته اين‌چنين نبوده که در دوره‌ی دوم روسای جمهور چنين رقابتی وجود داشته باشد، اما اين بار اين رقابت جدی‌تر است؛ پس لازم است شورای نگهبان و وزارت کشور نيز دقت کافی و لازم را داشته باشند تا نام نيکی از آنها بماند. نهايتا هم همه‌ی ما بايد تسليم آن کسی شويم که مردم می‌خواهند و به او رای می‌دهند. اگر دفعه‌ی قبل انتخابات من بعد از نماز صبح خوابيدم اما اين بار پس از نماز صبح ذکر خدا می‌گويم و خبرها را رصد می‌کنم. اگر هم احساس کنم مساله از جايی هدايت می‌شود به موقع اقدامات لازم را انجام خواهم داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی با پيش‌بينی از استقبال بسيار خوب مردم از انتخابات دهم رياست‌جمهوری اظهار کرد: نشانه‌های نشاط مردم و علاقه‌ی آنها برای حضور در انتخابات کاملا مشهود است و اصل شرکت در انتخابات بسيار مهم است. سرنوشت انتخابات هر چه باشد با مردم است و آنچه مهم است حضور مردم و سلامت انتخابات است. من مانند سه کانديدای ديگر برای پيروزی آمده‌ام و همه هم تلاش می‌کنيم اما پس از پايان انتخابات چه رای بياورم و چه نياورم بيانيه‌ای درباره‌ی کار حزبی خواهم داد.

اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری، يادآور شد: من معتقدم اگر بخواهيم دموکراسی، آزادی افکار و تضارب آرا داشته باشيم بايد تلاش کنيم احزاب را نهادينه کنيم. من چهار سال پيش به اين نتيجه رسيدم و به سياسيون هم توصيه می‌کنم کار حزبی انجام دهند و يا کار حزبی را ترويج کنند. اين را هم بدانيد که اگر کار تشکيلاتی می‌کنيد به اين معنا نيست که کسی غير از تشکيلات و حزب شما از شما حمايت نخواهد کرد؛ چه بسا کسانی که عضو احزاب ديگری هستند و يا در تشکلی نيستند اما از بنده اعلام حمايت کرده‌اند. شما اهل فکر هم بايد کمک کنيد اين کار حزبی در کشور نهادينه شود و جا بيفتد.

دبير کل حزب اعتماد ملی، گفت: عقيده من اين است که همه بايد در انتخابات شرکت کنند، حتی ممکن است کسانی خدا را قبول نداشته باشند اما برای عزت کشورشان بايد پای صندوق رای بيايند و هيچ‌کس نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت نباشد. اين انتخابات موقعيت حساسی است و به شما می‌گويم که نه من و نه کس ديگری کنار نخواهد رفت. سرنوشت انتخابات هم به رای مردم بستگی دارد. من حتی معتقد بودم اگر نفرات‌مان بيشتر هم می‌بود مفيد بود. اگر می‌خواهيم در اين کشور ديدگاه‌های مختلف، مجموعه‌ای از آرا را کسب کنند اين اتفاق بايد بيفتد.

کروبی هم‌چنين با اشاره به برنامه‌های ارائه‌شده از سوی خود تاکيد کرد: اگر رای آوردم قطعا گريبانم را بگيريد و برنامه‌ها را از من بخواهيد و اين برنامه‌ها برايتان محک باشد. تغييری که من از آن نام برده‌ام تغيير در قوه‌ی مجريه است، من می‌خواهم رييس‌جمهور شوم و اين تغيير يکی مربوط به نفرات است؛ يعنی بخش عظيمی عوض خواهند شد و چهره‌های کاردان، ورزيده و مجرب جايگزين می‌شوند و بخش ديگر هم مربوط به شيوه‌های اداره‌ی کشور در مديريت داخلی، خارجی، اقتصاد و سياست خارجی است. هر جا هم که نيازی باشد از رهبری که در راس است کمک خواهم گرفت و حتی به دنبال اصلاح قوانين عادی و بخشی از قوانين اساسی نيز خواهيم رفت.

دبير کل حزب اعتماد ملی، درباره‌ی حضور زنان در عرصه‌ی سياست نيز، گفت: يکی از اهداف من عادی کردن اين مسئله است. ما بايد اين را بقبولانيم که زنان ما ظرفيت و توان لازم را دارند. بايد طوری کار کنيم که حضور زنان در کارهای اجرايی در سطوح مختلف نهادينه شود. حتی تلاش خواهم کرد از طريق حزب حضور خانم‌ها را در مجلس پررنگ‌تر شاهد باشيم و پس از آن خانم‌ها وارد مجمع تشخيص و حتی مجلس خبرگان هم بشوند. همين سرکار خانم رهنورد وقتی امام (ره) حکمی برای طرح شاهد دادند احساس کردند خانم‌ها هم بايد حضور داشته باشند و من مخصوصا فکر کردم ايشان خانم شايسته‌ای هستند که دانشگاهی هم هستند و ايشان وارد اين هيات شدند.

کروبی در پاسخ به پرسش ديگری درباره‌ يکی از مناظره‌های خود اظهار کرد: من خيلی به دنبال آمار و ارقام نبودم؛ چرا که می‌دانستم هر لحظه طرف مقابلم می‌تواند هر گونه که می‌خواهد سخن بگويد. من به سراغ مسائل اصلی رفتم که در يک دوران به وجود آمده و باعث نگرانی شده است، درحالی که اعتماد مهمترين سرمايه‌ی حکومت است. من حرمت قائل شدم، اما نبايد چيزهايی گفته شود که وجود خارجی ندارد.

وی در پاسخ به پرسش ديگری درباره سخنان اوباما خطاب به جهان اسلام، يادآور شد: لازم است همانطور که آقای اوباما حرف‌های مثبتی زده عملا حرکت‌های ايشان هم طوری باشد که در جهان اسلام اعتمادسازی کند. قطعا تحرک‌های مثبتی در اين زمينه بايد وجود داشته باشد تا اعتماد جلب شود.

اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری، درباره‌ مسئله‌ی حجاب نيز، گفت: در اينجا سخن از يک بحث فقهی و دينی محض نيست. من می‌خواهم رييس‌جمهور شوم و حقيقت اين است که اولويت من تلاش برای رفاه، امنيت و آسايش مردم است. در رابطه با مسائل اين‌چنينی بايد گفت‌وگو و صحبت کرد تا شرايط جديدی به وجود بيايد. نبايد از هر قانونی سوءاستفاده شود. من اين مسئله را به اين صورت در اولويت تغيير قرار می‌دهم که گشت ارشاد يقه‌ی دختر و پسر مردم را نگيرد. وزير کشوری خواهم گذاشت که بتواند با واگذاری اختيارات نيروی انتظامی از سوی فرماندهی کل قوا اين مسئله را به خوبی مديريت کند. معتقدم در اين زمينه هم بايد مصلحت کشور رعايت شود و هم تعرضی صورت نگيرد. بسياری از اين تعرض‌ها در رابطه با حجاب نيست بلکه بحث رنگ لباس، پوتين و ناخن افراد است!

وی در ادامه درباره فضای دانشگاه‌ها نيز، اظهار کرد: من فضای دانشگاه‌ها را فضای آرامی خواهم کرد. اگر درگيری درست شود مسئله حل نخواهد شد؛ چرا که در اين صورت قوه‌ی قضاييه گريبان دانشجو را می‌گيرد و قاعدتا اين مسئله به من در پست اجرايی ربطی ندارد. اما ما بايد فضا را به گونه‌ای بسترسازی کنيم که دانشجو شعار و حرفش را بزند و از سويی توهين نکند. من مراقب خواهم بود که کسی از موقعيت من برای اهداف خاص خود استفاده نکند و از سويی هم با قدرت عمل خواهم کرد و نمی‌گويم که فلان چيز به من مربوط نبوده، بلکه هر چه شد مربوط به من خواهد بود.

مهدی کروبی در پاسخ به سوال ديگری درباره ارائه‌ی ليست اموال خود گفت: من به شما عرض می‌کنم که خوشايندم نيست و دوست ندارم وارد زندگی شخصی خودم شوم و خود را ستايش کنم اما من آنقدر سالم و درست زندگی کرده‌ام که بيم و خوفی از اين مسئله ندارم. همسر من خودش کار و حاصل تلاشش را وقف می‌کند. من هم دوران رياست مجلس چندين بار اموالم را اعلام کرده‌ام. خانه‌ای داريم که آدرس آن را بسياری افراد می‌دانند و غير از آن يک وجب در هيچ کجا نداريم. اکنون هم جايی مستاجر هستيم و خانه را بازسازی می‌کنيم.

دبير کل حزب اعتماد ملی، در ادامه با تاکيد بر قانونی بودن حضور نمايندگان کانديداها در حوزه‌های اخذ رای، يادآور شد: ما برنامه‌ريزی کرده‌ايم که نماينده‌مان در هر صندوق به مرکز خود گزارش کند و ستادی هم اين گزارش‌ها را جمع‌آوری خواهد کرد. مردم هم با شور و نشاطی که به وجود آمده هوشيار هستند. به مجريان و ناظران انتخابات هم توصيه می‌کنم با مراکز قانونی همکاری کنند و اين طور نشود که بگويند بازرسان ما را راه ندادند، بلکه فضايی به وجود بيايد که شفاف باشد چگونه است. اگر اين افراد نگرانی ندارند اجازه دهند همه جا ديده شود، ما بايد اکنون اين حرف‌ها را بزنيم که بعدا نگوييم انتخابات سالم برگزار نشده است.

اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری، در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آنچه ائتلاف عليه دولت عنوان می‌شد، گفت: توجه داشته باشيد که اين ائتلاف عليه ايشان نيست. آقای احمدی‌نژاد اکنون مسوول است و هر کس با ديدگاه خود اعتراضاتی نسبت به عملکرد ايشان و مديريت کشور دارد. هر کدام از ما حرف خود را می‌زنيم و ائتلافی در کار نيست. من که نمی‌توانم اشکال زيادی به آقای رضايی بگيرم، بلکه من به نحوه‌ی مديريت فعلی معترضم.

وی درباره‌ی مساله‌ی هسته‌يی ايران نيز، تاکيد کرد: در رابطه با مساله‌ی هسته‌يی، مذاکرات، گفت‌وگوها، دانش و فن هسته‌يی را ادامه خواهيم داد اما جلب اعتماد و اعتمادسازی خواهيم کرد و به دنبال اسلحه‌ی کشتار جمعی نيستيم. ما سعی داريم تنش‌زدايی کنيم، البته رهبری هم در اين سياست‌گذاری‌ها نقش دارند اما آنچه مسلم است اين است که آنچه ما را دچار مشکلات جدی کرده حرف‌های حاشيه‌ای رييس‌جمهور بوده که ما را دچار تنش و دردسر کرده و ما سعی داريم از آنها پرهيز کنيم.

دبير کل حزب اعتماد ملی، در پاسخ به پرسش ديگری درباره توضيح سردار جزايری درباره‌ی عدم دخالت بسيج در انتخابات، يادآور شد: من هنوز تعبير به بسيج نکرده‌ام بلکه حضور نيروهای خودسر را هشدار داده‌ام. اگر هر گاه اسم بسيج را بردم مدرک هم ارائه خواهم داد و بالاتر از سردار جزايری، آقای فيروزآبادی بايد پاسخ بدهد.

وی درباره‌ی تعيين جميله کديور به عنوان وزير زن کابينه‌ی خود نيز، توضيح داد: من خودم اين پيشنهاد را داشتم و از ايشان خواستم وزارت در کابينه‌ی من را بپذيرند، اما در مورد وزارتخانه، وزارت فرهنگ و ارشاد، آموزش عالی و برخی وزارتخانه‌های ديگر مد نظرم هست که هنوز تصميم نهايی گرفته نشده است.

کروبی در پاسخ به پرسش ديگری درباره سياست‌های کلان نظام و رهبری، تصريح کرد: رهبری با مجموعه تجربه‌ای که دارند؛ ۲۰ سال رهبری و پيش از آن رياست‌جمهوری، نشيب و فرازها را می‌دانند و با مسائل جهان آشنا هستند. ايشان ديدگاههايشان را با بحث‌، گفت‌وگو و مشاوره ارائه می‌دهند. متاسفانه کار به جايی رسيده که ايشان در برخی موارد ناچار شده وارد شود و مشکل را حل کند. نمونه‌هايی هست که من نمی‌خواهم به آنها اشاره کنم.

وی درباره‌ی اينکه گفته می‌شود مردم بيش از اينکه رای به فردی بدهند رای منفی به فرد ديگر می‌دهند گفت: مردم ما روی انتخابات حساس هستند و ما حضور گسترده‌ی مردم را می‌خواهيم. حالا اينکه آنها چقدر قصد قربت دارند به ما مربوط نيست. مهم اين است که مردم شرکت کنند و دولتی که انتخاب می‌شود وعده‌هايش را عملی کند. بنای من هم اين است که کارم را از روز اول شروع کنم؛ چرا که در بخش‌های مختلف مشکلات جدی داريم.

اين کانديدای انتخابات رياست‌جمهوری دهم، در ادامه‌ نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره اينکه اگر آقای موسوی به مرحله‌ی دوم رفت از او حمايت می‌کنيد يا نه؟ اظهار کرد: مرد ميدان قدم به قدم جلو می‌رود و شرايط را می‌بيند و جلو جلو حرف نمی‌زند. من هيچگاه کنار نخواهم رفت و با تحريم مخالفم، اما اين سوالات هم که برخی مطرح می‌کنند همان سوالاتی است که نتيجه‌اش رياست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد شد. اگر آقای احمدی‌نژاد با کسی غير از خود به مرحله‌ی دوم رفت حتما من به فرد غير از آقای احمدی‌نژاد رای می‌دهم، اما اين خيالاتی است که برخی برای خود می‌بافند. آيا تا به حال از آقای موسوی يا ديگران سوال شده که اگر کروبی آمد مرحله‌ی دوم شما چه می‌کنيد؟ زمانی که بحث کانديداتوری آقای عبدالله نوری مطرح بود من از آن استقبال کردم. آن وقت جمعی به من گفتند اگر ايشان بيايد شما کنار می‌رويد؟! ايشان هم اين‌طوری راضی نشد و گفت آقای کروبی را منصرف کنيد( يعنی در صورتی که کروبی نيايد من می‌آيم.)

دبير کل حزب اعتماد ملی، در پاسخ به پرسش ديگری درباره‌ نحوه‌ی تعامل دولتش با زنان، گفت: خانم‌ها بسياری کارها را می‌توانند در دست بگيرند. اين قانون جديدی نمی‌خواهد. اگر در استفاده از خانم‌ها در پست وزارت هم در مجلس مشکلی به وجود آمد از آن دفاع می‌کنيم و با مجلس تعامل خواهيم کرد. قانون اساسی ما قانونی است که کل افراد مجلس می‌توانند خانم باشند اما فضايی بايد ايجاد شود که خانم‌ها رای به خانم‌ها بدهند و آقايان هم تعصب بی‌جا به خرج ندهند. در مورد مساله‌ی حجاب هم قوانين بايد رعايت شود و آن‌چه مهم است برخورد منطقی و حساب شده با اين مساله است.

وی در پايان در پاسخ به پرسشی درباره اين‌که آيا با رياست‌جمهوری شما تغيير آشکاری در سياست خارجی رخ می‌دهد يا نه؟ پاسخ داد: مطمئنا اين چنين است. ما از انزوا و وضعی که داريم چه در سطح بين‌المللی و چه در کشورهای همسايه بيرون خواهيم آمد و همين انتخاب شدن ما تحرکی ايجاد می‌کند، اما همان‌طور که گفته‌ايم اين تعامل‌ها بايد عزتمندانه با سربلندی، حکمت و تعامل باشد و نه تقابل.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم، جميله کديور، محمدعلی ابطحی، غلامحسين کرباسچی و الويری نيز حضور داشتند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016