چهارشنبه 20 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحميل دوباره احمدی نژاد ايران را به آشوب خواهد کشاند! علی کشتگر

علی کشتگر
پس از اين انتخابات چه خامنه‌ای احمدی نژاد را تحميل کند و چه مردم بتوانند اراده خود را به وی تحميل و او را وادار به عقب نشينی کنند، در هر حال شرايط سياسی نوينی در ايران پديد می آيد. در هفته‌های گذشته برخی‌ از نامزد‌ها و چهره‌های نظام از خامنه‌ای خواسته ا‌ند که وی دست کاری و تقلب در آرای مردم را حرام اعلام کند، اما وی مطلقا زير بار نرفته است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شايع است که در هفته‌های گذشته برخی‌ از نامزد‌ها و چهره‌های نظام از خامنه‌ای خواسته ا‌ند که وی دست کاری و تقلب در آرای مردم را حرام اعلام کند، اما وی مطلقا زير بار نرفته است.
و اين البته در حالی‌ است که بنا به بيانيه برخی‌ از کارمندان وزارت کشور مورخ ۱۷ خرداد دست کم يکی‌ از روحانيون صاحب نفوذ رژيم تقلب در آرای مردم را واجب دانسته است.
در اين بيانيه جمعی از کارمندان وزارت کشور از تقلب در انتخابات پيشين پرده بر داشته و نگرانی‌ خود راا در مورد احتمال افزودن ميليونها رای به آرای احمدی نژاد اعلام داشته ا‌ند. گوشه‌ای از اين بيانيه که در گويا نيوز، ايلنا، نوروز، ميهن و ساير رسانه‌ها انتشار يافته را در اين جا مياورم :
…«اگر کسی رييس‌جمهور شود و ارزش‌های اسلامی که اکنون در لبنان، فلسطين و ونزوئلا و ديگر نقاط جهان منتشر شده آسيب ببيند، رأی دادن به او جايز نيست و حرام است. هم خودمان نبايد رای بدهيم و هم بايد مردم را هوشيار کنيم که رای ندهند، ولا غير. بر شما مسئولين انتخابات، هر امری واجب است.» …«کسانی که اصلا صلاحيت اخلاقی و قانونی ندارند را بريزيد دور. بالاترين وظيفه آن است که آن چه را درحال از دست دادن هستيد، برگردانيد.»
اطلاعيه ستاد موسوی در باره بر چيدن بنر‌های تبليغاتی نامزد‌های رقيب احمدی نژاد، جلو گيری از سخنرانی موسوی در کرج، مخالفت مقامات با برگزاری ميتينگ طرفداران موسوی در استاديوم صد هزار نفری و همزمان اعلام راهپيمايی طرفداران احمدی نژاد،لحن سخن رسانه‌های ديداری و نوشتاری رسمی‌ نظام و ده‌ها دليل ديگر خبر از عزم رهبر جمهور اسلامی در گزينش دوباره احمدی نژاد ميدهد.
آقای خامنه‌ای با اصرار در پيشبرد اين هدف دست به قمار بزرگی‌ ميزند که آينده خود وی و حتی نظام حاکم را در مخاطره قرار ميدهد و من البته از اين بابت هيچ نگرانی‌ ندارم : نگرانی‌ام اما در اين است که چنين اقدامی ميتواند به جنگ داخلی‌ در ايران و در پی آن مداخله خارجی‌ و به خطر افتادن امنيت و يکپارچگی ملی‌ بينجامد. توضيح ميدهم :
در حال حاضر اکثريت روحانيون طرفدار نظام حاکم از اصلاح طلب و ميانه رو گرفته تا سنتی‌ و حتی بخشی از اصولگرايان و طبعا اکثريت اعضای مجلس خبرگان، اکثريت اعضای مجمع تشخيص مصلحت و اکثر مدررسان حوزه علميه قوم با اين پروژه خامنه‌ای مخالف ا‌ند، چه اين مخالفت را علنی کرده باشند و چه خير.
پس خامنه‌ای برای انتخاب مجدد احمدی نژاد و ادامه روش‌ها و سياست‌های چهار سال گذشته فقط با هاشمی‌ رفسنجانی‌ و خاتمی رو به رو نيست بلکه ناچار خواهد بود با تکيه هر چه بيشتر به نيرو‌های نظامی و امنيتی، اکثريت عظيم روحانيون و مديران و کار گذاران نظام را مرعوب و ساکت کند.
اين کار شدنی می‌‌بود در صورتی‌ که اکثريت مردم و يا دست کم اکثريت رائ دهندگان نه مخالف سرسخت "رهبر" و "احمدی نژاد" بلکه با آنان همراه می بودند. در غير اين صورت اگر احمدی نژاد به زور تقلب تحميل شود رويداد‌ها و تحولات زير نه تنها خالی‌ از انتظار نيست، بلکه بسيار محتمل است :
- مردم در شهر‌های بزرگی‌ مثل تبريز، تهران و بسياری ديگر که اکثريت عظيم آنها‌ با انتخاب مجدد احمدی نژاد مخالفند دست به واکنش‌های اعتراضی روی آورند که به سرعت به سراسر ايران سرايت کند، و با خارج شدن مهار اوضاع از دست نيرو‌های نظامی و انتظامی، نظام حاکم در معرض فروپاشی قرار گيرد. در اين صورت احتمالا شورش‌های اجتماعی چنان به سرعت به ويژه در بخشی از مناطق ايران راديکاليزه خواهد شد که هيچ يک از سران احزاب و جريان‌های اصلاح طلب نيز نتوانند نقش ميانجيگری ميان مردم و نظام را ايفا کنند.
- فرض کنيم حاکميت در نخستين روز‌های پس از انتخاب مجدد احمدی نژاد بتواند جناح مخالف را با ارعاب کنترل و مهار کند. در اين صورت بغض و نارضايتی‌ اکثريت مردم که تقلب آشکار در انتخابات را ديده ا‌ند در سطح کشور و به موازات آن گسترش مخالفت‌های گسترده در درون نظام حاکم باز هم خامنه‌ای را ناچار خواهد کرد که بيش از پيش به نيرو‌های نظامی و سرکوب متوسل شود و حتی سرنوشت خود را نيز در حاکميت به آنان بسپارد.
نخستين پيامد چنين شرايطی احساس بی‌ ثباتی سياسی در کشور و به فراخور آن فرار سرمايه‌ ها، کاهش سرمايه‌ گذاری و تشديد بحران اقتصادی خواهد بود. در اين صورت نيز احتمال فوران‌ اعتراضات و شورش‌های گسترده در چشم انداز ميان مدت يکی‌ دو ساله بسيار زياد است. بويژه آن که رقابت‌های انتخاباتی و وعده و وعيد‌های نامزد‌ها، انتظاراتی در مردم پديد آورده که دولت احمدی نژاد به هيچ روی توان پاسخگويی به بخش کوچکی از آن را نيز نخواهد داشت.
خلاصه آن که تحميل مجدد احمدی نژاد پايگاه حاکميت را بيش از پيش تضعيف می‌کند، نارضايتی‌ عمومی‌ مردم را افزايش ميدهد و در درون نظام حاکم نيز شکاف‌ها ميان رهبر و نيرو‌های نظامی و امنيتی او با جناح مخالف را عميق تر می‌کند. در چنين شرايطی حتی کودتای نظاميان و بيرون راندن همه روحانيون از جمله خود خامنه‌ای از قدرت حاکم نيز بعيد نيست وچنين حادثه‌ای مسلما بدون خون ريزی نخواهد بود.
پس از اين انتخابات چه خامنه‌ای احمدی نژاد را تحميل کند و چه مردم بتوانند اراده خود را به وی تحميل و او را وادار به عقب نشينی کنند، در هر حال شرايط سياسی نوينی در ايران پديد ميايد.
بايد همه نيروهای مخالف استبداد پيش از آن که شيرازه امور جمهوری اسلامی از هم بگسلد حول يک پروژه جمهوری خواهی‌ برای هدايت جنبش‌های مردمی و حفظ وحدت ملی‌ و يک پارچگی کشور که لازمه نجات ايران است متحد شوند.

۱۹ خرداد ۱۳۸۸
علی‌ کشتگر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016