چهارشنبه 20 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنرانی خاتمی در مشهد: چرا به مردم دروغ می گوييد؟ می‌آييم تا بگوييم با دروغ و تحريف مخالفيم، ايلنا

- هيچ‌گاه چون امروز ملت ما مورد تحقير قرار نگرفته‌اند
- کسانی به بهانه تخريب موسوی سعی در تخريب نظام، امام، ملت و کشور دارند
- پای صندوق‌های رای می‌آئيم تامعادلات موجود را به نفع آزادی به هم بزنيم
- از دولت ضد فساد می‌پرسم سرنوشت لايحه پول‌شويی چه شد؟


ايلنا: رئيس‌جمهور سابق کشورمان با پاسخ به ادعاهای اخير مطرح شده در خصوص دولت دفاع مقدس و اصلاحات، به شدت از رواج بی‌اخلاقی و تلاش برای زير سئوال بردن نظام و انقلاب از طريق انتقادات بی‌پايه و اساس به ميرحسين موسوی انتقاد کرد و از دولت ضدفساد در مورد سرنوشت لايحه پولشويی، نرخ بالای تورم ، تحقير ملت و تحديد آزادی بيان و انديشه سئوالات صريحی را مطرح کرد.
به گزارش ايلنا، سيدمحمد خاتمی عصر روز گذشته در جمع دهها هزار نفر از مردم مشهد در ورزشگاه کارگران در حمايت از مهندس ميرحسين موسوی سخنرانی کرد که متن کامل آن بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم
حمد و سپاس خداوندی را که به ما زندگی و آزادی بخشيد و سپاس خداوندی را که ما را در دوران شکوفايی انقلاب اسلامی بوجود آورد.درود خداوند به فرستاده پاک او پيامبر عرفان؛آزادی و اخلاق.سلام به خاندان پاک و مطهر او به ويژه به خورشيد درخشان خاور امام ايمان و عرفان حضرت علی بن موسی الرضا(س).
سلام به خراسان؛خراسان بزرگ پرافتخار کانون علم و عرفان و هنر و دانش و آزادگی.
سلام به مشهد و زنان و مردان مشهدی .مشهد بزرگ و بزرگی های درخشان مشهد.
سلام به شما؛زنان؛مردان و جوانان عزيز که امروز در اينجا جمع شده ايد تا بگوييد هستيم؛ايستاده ايم و در مسير عظمت و اعتلا ميهن و آزادی و استقلال خود علی رغم همه موانع حرکت می کنيم.
با سپاس فراوان از عنايت شما عزيزانی که در اينجا بصورت فشرده جمع شده ايد و عزيزان انبوهی که در بيرون جايگاه به سر می‌برند و با عذرخواهی از رنج و مشکلاتی که تحمل کرديد امروز من در اينجا می‌خواهم در جمع شما مردم عزيز مشهد به اين دو سئوال پاسخ دهم يکی اينکه چرا بايد در انتخابات شرکت کنيم و ديگر اينکه چرا بايد به ميرحسين موسوی رای دهيم.
به برکت انقلاب اسلامی امروز ما شاهد نظام جمهوری اسلامی در اين کشور هستيم که بر دو پايه استوار است يکی از ارکان آن رای مردم است؛ يعنی مردم تعيين کننده نظام مردمند؛ حاکمان را مردم به روی کار می‌آورند و مردم حق دارند از حاکمان خود سوال کنند و حق دارند در آنجا که بخواهند حاکمان خود را جابه‌جا کنند.
در جمهوری اسلامی ميزان چنانچه امامان فرمود رای ملت است و در جمهوری مردم ارباب نظام‌ و کشورهستند و مسئولان نوکر و خدمتگزار آن‌ها.
در چنين نظامی بايد ارزش‌های الهی حاکم باشد و بزرگ‌ترين ارزش در عرصه‌ اجتماعی عدالت و اخلاق است يعنی اساس رابطه مردم با يکديگر و اساس رابطه حاکمان و مردم بايد عدالت و اخلاق باشد و عدالت به معنی واقعی و همه جانبه آن از جمله تامين آزادی‌ها اساسی مردم وايجاد زمينه برای برخورداری همه مردم از امکانات زندگی و عدم تبعيض جنسی، قوميتی و نژادی.در نظام جمهوری اسلامی ايران.
در نظام جمهوری اسلام ميزان رای ملت است و انتخابات يعنی جلوگاه ظهور و بروز حضور و رای مردم.
مردمی که دلبسته به سرنوشت خويشند؛ مردمی که می‌خواهند آزاد زندگی کنند و برخوردار باشند، شرط آن؛ آن است که با انگيزه در انتخابات شرکت کنند.
در کشور ما نيروها و اراده‌هايی وجود دارد که رای مردم را قبول ندارند و کسانی هستند که به جای اينکه بگويند ميزان رای ملت است می‌گويند رای مردم تزيينی است؛اگر بتوانند يک سر انتخابات را حذف می کنند و اگر نتوانند می کوشند کاری کنند تا مردم در عرصه حضور نيابد اقليتی در عرصه حضور بيابد تا اکثريت نتواند خواست و مطالبه خود را تحقق بخشد؛ولی امروزهنوز به برکت رهبری ممتاز امام (ره) و خون شهدا علی‌رغم تنگ‌نظری‌های منحرف به ياری خداوند هنوز انتخابات در اين کشور پا برجاست.
اينک علی‌رغم موانع و تمام کارشکنی‌ها و ساز و کارهايی که نمی خواهد اراده اکثريت حاکم شود ،می گوييم ما می‌آييم به پای صندوق های رای تا معادلات موجود را به نفع آزادی، استقلال و پيشرفت به هم بزنيم.
می‌آييم تا بگوييم با دروغ و تحريف مخالفيم.می‌آييم تا بگوييم که سياست‌ها و روش‌هايی که به لحاظ اقتصادی، مالی،فرهنگی،اخلاقی و بين المللی به حيثيت و وضعيت ايران ضرر وارد کرده است نفی می کنيم.
با همه‌ وجود در انتخابات شرکت می‌کنيم و به ميرحسين موسوی رای می‌دهيم.
من به نامزدهای محترم که سابقه خدمت و حضور در صحنه‌های انقلاب را دارند و مورد عنايت امام بودند، و در همه عرصه ها حضور داشتند؛در عرصه جنگ تحميلی نيز نقش داشتند، احترام می‌گذارم و می‌گويم از وجود اين عزيزان بايد استفاده کرد. اما در انتخابات به ميرحسين موسوی رای می‌دهم.
به مدير موفق دوران جنگ، به عزيزی که به کار کارشناسی احترام می‌گذارد.به کسی که ده سال در کابينه در زمان امام با او همکاری داشتم؛و هشت سال به عنوان مشاور در کنار او بودم می گويم به مدير موفق، مومن، کاردان،مير حسين موسوی رای می‌دهم .
می گويم به مير حسين موسوی رای می دهم که دلی هنری و هنرمند دارد و ذهنی رياضی و بينش انسانی.
انسانی که به عدالت و نه عدالت صدقه ای بلکه به عدالت توام با توليد ورونق ايمان دارد رای می‌دهم. به انسانی که به همه‌ اقوام و طوائف و مذاهب به عنوان شهروندان کشور احترام می‌گذارد،به کسی که به حقوق شهروندی ايمان دارد و برای احقاق حقوق شما زنان و مردان تلاش خواهد کرد رای می دهم.
به کسی که در عين پای بندی به منافع و ارزشهای نظام و ملت می کوشد تا فشارها از ايران و تحقيرهايی که نسبت به ايران می شود کم کند رای می دهم.
امروز کسانی هستند که به بهانه تخريب موسوی که رقيب انتخاباتی است می‌کوشند تا نظام، امام (ره)، ملت و کشور را تخريب ‌کنند و برای اينکه موسوی را خراب کنند می‌گويند شما در جنگ شکست خورديد در حاليکه ما ملت در آن زمان و البته با کمک موسوی، مردان و زنان و بخصوص جوانان غيور ايرانی فداکاری کردند خون دادند و دشمنی که همه نيروها پشتيبان او بودند ناکام کردند.به برکت خون شهيدان و مقاومت مردان و زنان اين مملکت در جريان جنگ تحميلی حتی يک وجب از خاک ميهن را از دست نداديم؛ و امروز که جنگ نيست برخی با ندانم کاری، با سياست‌های غلط و شعارهای نابه‌جا بدون اينکه چيزی برای ملت ما به دست بياورند، روز به روز سبب انزوای بيشتر کشور، باعث افزايش دشمنی ها و تهديدهای نظامی می‌شود.
اينها که دوران صلح و برخورداری ما را به دوران فلاکت تبديل کرده‌اند می‌گويند ما در جنگ شکست خورده‌ايم؛ ما شکست خورديم چون مديران در تراز اين ملت و انقلاب را انتخاب نکرديم.
می گويند جز در اين چهار سال سراسر مملکت پر از فساد و تباهی و آلودگی بود گويی در زمان امام (ره) و رياست جمهوری مقام معظم رهبری و رهبری آن بزرگوار، در دوره دولت‌های موسوی؛ هاشمی و خاتمی همه جا را فساد گرفته بود و حال آقايان آمده‌اند تا با فساد مبارزه کنند و اين يعنی زير سوال بردن همه کشور، همه انقلاب، امام، رهبری و دستاوردهای بزرگ شما.
اما فساد دو جاست طبق آمار معتبر بين المللی می‌گويم در اين دوره چهار ساله در ميان ۱۸۰ کشور رتبه فساد اقتصادی ايران با ۵۴ رتبه تنزل به رتبه ۱۴۱ رسيده و فساد اداری ما با ۱۳ مرتبه تنزل به رتبه‌ ۱۰۶ رسيده است يعنی پايين ترين وضعيتی که برای ايران ميسر است .من می گويم گزارش ديوان محاسبات نيز موجود است که بر تخلفات وفساد اداری موجود صحه می گذارد از جمله اينکه در سال ۸۵ بيش از يک ميليارد دلار گم است.
من می گويم دولت من لايحه پول‌شويی يعنی يکی از مهمترين راه‌های مبارزه با فساد است تقديم مجلس کرد و تصويب شد ولی حال از دولت ضد فساد می‌پرسم سرنوشت لايحه پول‌شويی چه شد؟
می‌گويند جز در اين دوره و بخصوص در دوران نخست‌وزيری مهندس موسوی خفقان سياسی و فرهنگی و اجتماعی در مملکت حاکم بوده است، گويا امام (ره) و دولت مورد تاييد ايشان ايجاد خفقان کرده است و آقايان آمده‌اند تا با خفقان مبارزه کنند؟!
می‌گويم هيچ‌گاه چون امروز ملت، مردم و جوانان ما مورد تحقير و فشار قرار نگرفته‌اند.می‌گويم هيچ گاه چون امروز دانشجويان ما يکی پس از ديگری يا به زندان نرفته‌اند و يا ستاره دار نشده اند.می گويم هيچ گاه چون اين چهار سال آزادی‌های مطلوب و مشروع بخصوص آزادی جوانان عزيز ما محدود نشده است.می گويم هيچ گاه چون امروز با آزادی انديشه با مطبوعات و رسانه های مستقل مبارزه نشده است.
قبول دارم که در زمان ما هم روزنامه‌ها را می‌بستند و با آزاد انديشان و کسانی که انديشه داشتند برخورد می‌کردند ولی يک تفاوت اساسی بود و آن اينکه دولت اصلاحات همواره طرفدار آزادی و معترض به اين دستگيری‌ها و زندانی‌ها و محاکمات نا به جا بود؛ اما امروز دولت پيشتاز تعطيل کردن مطبوعات و برخورد با آزاد انديشان است.
می گويم گسترش خرافات هيچ گاه چون امروز نبوده است می گويم امروز ادعاهای عجيب و غريبی که فقط مورد وهن اسلام، امام زمان و ارزش‌های دينی چون امروز رايج نبوده آن هم از سوی مسئولان رده بالای کشور.
می گويم پژوهش های عميق دينی و نشر آثار معتبر دينی در اين دوران کاهش پيدا کرده است.می‌گويم به جای نشر آثار پرمحتوای دينی و فرهنگی آثار خرافی و بی محتوا به نام دين که سبب وهن اسلام و فرهنگ جامعه و اختلاف ميان اقوام و مذاهب است با پشتيبانی‌های مالی و اداری رواج يافته است اما در مقابل آنچه رواج يافته دروغ و تهمت است، آمار نادرست، پرونده‌سازی‌ برای همه افراد از جمله نيروهای ارزنده ای که سرمايه های انقلابند و متهم کردن همه کس و همه چيز با توهمات باطل.
اولين انتظار مردم از مسئولان نظام جمهوری اسلامی راستگويی است.به يک نمونه اشاره می کنم.آشکارا بزرگترين مسئول کشور می‌گويد ما تورم را به ۱۶ درصد رسانده ايم اولا نمی‌گويد ما از دولت قبلی چه تحويل گرفته ايم؟نمی گويد که دولت قبلی تورم را به ۱۱ رساند و بعد با انجام شجاعانه يک عمل انقلابی به زيان خود و به نفع ملت و برای جلو گيری از فساد ارز را تک نرخی کرد و ۴ درصد تورم را به خاطر اين عمل بزرگ پذيرفت و سال ۸۴ با تورم ۱۴ درصد دولت را به اين دولت تحويل داد؟چه شد و قرار بود که طبق برنامه چهارم در سال ۸۸ تورم يک رقمی شود و بر فرض اينکه ادعاهای شما درست باشد، تورم ۱۶ درصدی افتخار است يا نشانه ناکامی شما؟
اما ۱۶ درصد هم درست نيست،۱۶ درصد در واقع بيان تورم نقطه ای است که هيچ گاه بيانگر تورم اصلی نيست. روز ۱۶ خرداد اعلام می‌شود که تورم ۱۶ درصد است و روز ۱۷ خرداد بانک مرکزی تورم را بالای ۲۳ درصد اعلام می‌کند.
چرا به مردم دروغ می گوييد؟ چرا برای تخريب رقيب هر نادرستی را بيان می کنيد؟اين سبب می شود که هم مردم به شما بی اعتماد شوند و به کل نظام.
خواهران و برادران من! جمعه روز سرنوشت‌ساز است همه به صحنه بياييم و بياييم.تا بگوييم با دروغ مخالفيم.بياييم تا بگوييم ايران را سرفراز می خواهيم.بياييم بگوييم ما خواستار آزادی، استقلال و پيشرفت هستيم.بياييم بگوييم ما از انديشه‌های روشن امامان در برابر توهمات و انديشه ای باطل دفاع می کنيم.بياييم بگوييم اخلاق را پاس می‌داريم، و بد اخلاقی را می کوبيم.
بياييم بگوييم تصميم گرفته‌ايم با اکثريت قاطع در انتخابات شرکت کنيم به سوی آينده بهتر که در آن هم عدالت، هم آزادی وهم اخلاق باشدحرکت کنيم.
اينک شما،جمعه ۲۲ خرداد؛صندوق های رای و مير حسين موسوی.
در پايان يک نکته را تذکر دهم،اولا از انبوه جمعيت که در بيرون ورزشگاه است تشکر می کنم و عذرخواهی می کنم که نتوانستم در آنجا حضور به هم برسانم.
ديگر آنکه می گويم من اطلاعاتی دارم که گروه‌هايی می‌خواهند ايجاد درگيری کنند، فضا را ناامن و ارعاب ايجاد کنند و شمايی که طرفدار حقيد و اخلاق متوجه باشيد در اين دام نيفتيد و با آرامش حتی اگر مورد ستم و فشار قرار گرفتيد؛تحمل کنيد روز ۲۲ خرداد جواب خود را پای صندوق‌های رای بدهيد.

شاد و پيروز و سرفراز باشيد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016