جمعه 29 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا: ۸۵ در صد به موسوی رای دادند! هفته

گزارش ويژه « هفتــــــــــــــــــــــه » چاپ مونترال از انتخابات در اتاوا

علی شريفيان
sharifiancanada@yahoo.com

روز جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ )۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ ( همزمان با شرکت ميليونها تن از هم ميهنانمان در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری اسلامی، گروه زيادی از ايرانيان ساکن کانادا هم در محل سفارت ايران در اتاوا آرای خود را به صندوق ريختند.
ساعت هشت صبح همراه با دانشجويانی که سه اتوبوس برای انجام اين کار تدارک ديده بودند، از مونترال راهی اتاوا شدم. هر سه اتوبوس پر بود. بيشتر مسافران اين اتوبوس ها دانشجويان بودند ولی در ميان آنها افرادی از اقشار ديگر هم کم نبودند. شماری هم با وسايل ديگری عازم اتاوا شدند.

گروهی هم سفر به اتاوا را جهت تظاهرات در مخالفت با اين انتخابات و جمهوری اسلامی تدارک ديده بودند. آقای احمد مصطفی لو از فعالان سياسی مونترال و طرفدار سلطنت طلبان خبر داده بود که ما از پليس اتاوا اجازه تظاهرات گرفته ايم و در مقابل سفارت حضور خواهيم يافت.

همچنين اطلاع يافتم که دست کم دو گروه ديگر از تورنتو به منظور بر پا کردن تظاهرات مخالف انتخابات و جمهوری اسلامی به اتاوا خواهند آمد. "حزب کمونيست کارگری" و "کارزار پشتيبانی از مبارزات کارگری در ايران" با انتشار اطلاعيه هايی درشماره ويژه انتخابات نشريه «روشنگر» هم خبر دادند که در روز انتخابات برای انجام تظاهرات در جلوی سفارت حضور خواهند يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سکوت سرشار از ناگفته ها

در اتوبوسی که در آن همسفر کسانی بودم که برای دادن رای به اتاوا می رفتند، اکثر مسافران ساکت بودند بجز کسانی که با هم آشنايی داشته و به زمزمه با هم سخن می گفتند،. اما فضای اتوبوس پر از سکوتی سرشار از «ناگفته ها» بود. با رسيدن اتوبوس به اتاوا هيجان مسافران پررنگ تر شد. در چهارراه نزديک سفارت پياده شديم. جمعيت فراوانی در خيابان مک لارن MacLaren ، خيابان کناری سفارت در صفی طولانی با نظم و آرامش ايستاده بودند و در انتظار ورود به سفارت و رای دادن بودند. بيشتر آنها را جوانان تشکيل می دادند در ميان آنها شمار قابل توجهی هم از سالمندتر ها و حتی افراد مسن تر، زنان، مردان و خانواده هايی که کودکان خود را هم همراه داشتند، ديده می شدند. همه با هيجان مشغول گفتگو با هم بودند.
با قدم زدن در طول صف به گفت و گوهای آنها توجه کردم. موضوع اصلی گفت و گو ها «کانديداها » و «تغيير» بود. از ساعت ده و ده دقيقه که به آنجا رسيدم تا ساعت چهار و پانزده دقيقه که سفارت را ترک کردم تا خودم را به اتوبوس برسانم وبه مونترال برگردم اين صف دراز با سر رسيدن مردم ، مرتبا کوتاه وبلند می شد.

تظاهرات مخالفان در مقابل سفارت

آنسوی خيابان گروهی مرکب از اعضا و نمايندگان اکثر گروهها، سازمان ها و احزاب سياسی مخالف جمهوری اسلامی با پرچم های شير و خورشيد سرخ و يا در دست داشتن پلاکاردهای اعتراض و آرم ونشانه های سازمان سياسی خود متحداً صف ديگری را تشکيل داده بودند. سلطنت طلبان و مشروطه خواهان يک عکس بسيار بزرگ شاهزاده رضا پهلوی را به نمايش گذاشته بودند. در حالی که رای دهندگان آهسته آهسته و بی سر و صدا گام به گام به در ورودی سفارت نزديک می شدند تا داخل شوند و رای دهند، تظاهر کنندگان با استفاده از بلندگوهای دستی با تاکيد بر تحريم انتخابات عليه جمهوری اسلامی شعار می دادند. نمايندگان سازمانهای سياسی مختلفی که در صف تظاهر کنندگان بودند، سخنرانی های کوتاه و بلندی در انتقاد از جمهوری اسلامی و کسانی که برای شرکت در انتخابات آمده بودند، ايراد کردند. اين سخنرانان شرکت در انتخابات را به نفع جمهوری اسلامی و به مثابه مشروعيت بخشيدن به نظام ولايت فقيه که از نظر آنان رژيمی ديکتاتور و ويرانگر ايران است، توصيف می کردند. اين گروه با شعارهايشان به رای دهندگان هشدار می دادند که کاری که می کنند، خطاست. در چند مورد مشاجراتی لفظی ميان اين تظاهرکنندگان و کسانی که برای رای دادن می رفنتد، روی داد اما در کل اين رويارويی با تعامل و مسالمت جويانه بود.

گفتگو با مردم

با رای دهندگان و تظاهر کنندگان گفت و گوهايی داشتم، بيشتر رای دهندگان می گفتند که اين اولين بار است برای دادن رای آمده اند و اين کار را استفاده از حق خود توصيف کردند و خاطر نشان شدند برای «تغيير» رای می دهند. گروه قابل توجهی گفتند به خاطر آنکه «محمود احمدی نژاد» انتخاب نشود رای می دهند. اين گروه می گفتند کارکرد احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهور در اين چهار ساله در زمينه های مختلف و بويژه در صحنه جهانی به ايران و ايرانيان صدمات بسياری زده است.

مخالفان می گفتند که اين انتخابات بايد تحريم شود و هرگونه شرکتی در اين انتخابات که نمايشی بيش نيست مورد سوء استفاده و بهره برداری جمهوری اسلامی برای مشروعيت دادن به خود به کار گرفته می شود و پس از آن که انتخابات تمام شد اين آرا به هيچ گرفته و فراموش می شود و آن کس که رهبر بخواهد و از پيش تعيين شده به رياست جمهوری منصوب خواهد شد.

نيما مشعوف : من مخالفم اما رای می دهم!

دکتر نيما مشعوف فعال سياسی و اجتماعی جامعه ايرانيان مونترال، در حرکتی که يکی از رويدادهای ديدنی روز انتخابات در اتاوا بود در حالی که زمزمه کنان ، زير لب و با طنز شعار می داد «مرگ بر جمهوری اسلامی» وارد سفارت شد و رای داد. پس از خروج از سفارت ، در پاسخ به پرسش من که اگر مخالفيد چرا رای می دهيد؟ گفت: «ايران وطن منست. رای دادن حق منست و من رای می دهم برای اين که می ترسم... می ترسم از اين که احمدی نژاد چهار سال ديگر بماند و با سياست های تحريک آميز خود سبب حمله دشمنان ايران، آمريکا و يا اسرائيل به ايران و هموطنانم شود.»

نيما مشعوف سپس به صف تظاهرکنندگان مخالف پيوست. در آنجا به بحث و گفتگو با آرام بيات مربی ، طراح و کارگردان گروه رقص «خورشيد خانم» پرداخت.

نيما مشعوف از دوستان نزديک آرام بيات، شاگرد و همکار وی در گروه« رقص خورشيد خانم» است. هر يک از اين دو، نقطه نظرات خود را در گفت گويشان با هم مطرح کردند. آرام بيات هر گونه شرکت در اين گونه حرکتها را شرکت در خيمه شب بازی های جمهوری اسلامی توصيف می کرد. نيما مشعوف هم حرفهای او را بخشاً تاييد می کرد اما منطقی را هم که داشت ياد آورشد.

برخورد کارکنان سفارت با مردم در برگزاری انتخابات

روز پنج شنبه، يک روز پيش از انتخابات جواد وخشيته رايزن اول سفارت جمهوری اسلامی در گفت و گويی تلفنی در مورد چگونگی برگزاری اين انتخابات و آمادگی کامل سفارت ج.ا توضيحاتی داد. رايزن اول سفارت ايران در پاسخ به اين پرسش که چرا رای گيری فقط در اتاوا انجام می شود گفت: «مسئولان نمايندگی تلاش های بسيار کردند تا با هماهنگی با مقام های دولت کانادا در شهرهای ديگر از جمله در مونترال ، تورنتو و ونکوور هم صندوق هايی برای آسانتر شدن شرکت هموطنان بگذارد اما مقام های مسئول دولت کانادا گفتند بر اساس قوانين تنها می توانيد در محل سفارت در اتاوا صندوق بگذاريد.»

او همچنين گفت:« کانادا که به دموکراسی اينقدر اهميت می دهد بايد امکاناتی فراهم آورد که هزاران ايرانی و همينطور اقليت های قومی ديگر مهاجر بتوانند در چنين حرکت های دموکراتيکی شرکت کنند.»

در روز انتخابات بيش از سه هزار نفر در اتاوا رای دادند. کارکنان سفارت و مردم با همکاری هم با نظم قابل توجهی اين انتخابات را برگزار کردند. در گفت و گويی که روز سه شنبه بعد از انتخابات با همين مقام سفارت داشتم وی خاطر نشان کرد که ما سعی کرديم وظيفه خود را انجام بدهيم و در مورد نتيجه آرا و صيانت از آنها هم اطمينان خاطر داد. پيش ازاين جواد وخشيته با ارسال يک پيام الکترونيک نتايج را به اطلاع من رسانده بود با اين توضيح که اين آرا هنوز رسميت ندارد و طبق قانون پس از تاييد آن بوسيله «شورای نگهبان» بايد اعلام شود و رسميت خواهد داشت.

موسوی برنده نتايج آرای اخذ شده در اتاوا

بر اساس اطلاعاتی که کسب شده در اتاوا بيش از سه هزار نفر يعنی ۳۰۶۶ نفر رای داده اند. مير حسين موسوی خامنه از ۲۵۹۰ رای (۸۵ درصد)، مهدی کروبی ۲۰۱ رای (شش مميز ۵۹ صدم درصد) محمود احمدی نژاد ۱۹۹ رای (شش مميز ۵۳ صدم درصد) و محسن رضايی هم ۵۶ رای (يک مميز ۸۸ صدم درصد) آورده است. تعداد ۲۰ رای باطله هم در صندوق بوده است. اين آمار بنا به گفته آرش هاشمی که نماينده ناظر دو کانديدای اصلاح طلب موسوی و کروبی در اتاوا بود و اظهاريه غير رسمی جواد وخشيته نشان می دهد که مير حسين موسوی ۸۵ درصد آرا را بدست آورده است.

در راه بازگشت : آغاز زلزله

درراه بازگشت در حالی که کمی از اتاوا دور شده بوديم، چند تن از دانشجويان از طريق تماس های تلفنی خود و با استفاده از تلفن همراهشان ناگهان اين خبر را دادند که اعلام شده« احمدی نژاد» تاکنون ۱۴ ميليون و موسوی ۵ ميليون رای آورده است. همه بهت زده و شوکه شده بودند در اتوبوس همهمه آغاز شد. چهره جوانانی که با اشتياق به اتاوا رفته بودند تا با رای دادن ازحقوق شهروندی خود در راستای« تغيير»استفاده کنند، درهم شد. بهت و نوميدی موج می زد بحث و گفت و گوها شروع شد تقريباً همه با افسوس می گفتند که « اين غير ممکن است.» و ...

همانطور که اتوبوس به مونترال می رسيد خبرها حاکی از زلزله ای بود که پس لرزه های فراوان خواهد داشت و وقتی به مقصد رسيديم مسافران حيرت زده از اتوبوس پياده شدند. غروب ابر گرفته مونترال رنگ روشن صبح را از دست داده بود ....

*گزارش « هفتــــــــــــــــــــــه » چاپ مونترال از انتخابات در اتاوا
www.hafteh.ca


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016