سه شنبه 9 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حزب سبزهای آلمان: همه بازداشت‌شدگان در ايران را بی‌درنگ آزاد کنيد، دويچه وله


يورگن تريتين، يکی از رهبران حزب سبزهای آلمان، در گردهمايی جمعی از ايرانيان مقيم برلين سخنرانی کرد

گروهی از ايرانيان مقيم برلين بار ديگر در يک گردهمايی از خواست‌های معترضان در ايران پشتيبانی کردند. در اين تظاهرات يورگن تريتين، يکی از رهبران حزب سبزهای آلمان، افزون بر ابطال انتخابات، خواهان آزادی همه بازداشت‌شدگان شد.

در روز يک‌شنبه (۲۸ ژوئن) گروهی از ايرانيان مقيم برلين در برای کليسای اعظم شهر برای چندمين بار دست به تجمع زدند و از مبارزاتی که در ايران برای اعتراض به سرانجام انتخابات درگرفته، پشتيبانی کردند.

گردهمايی ايرانيان با سرود «يار دبستانی» آغاز شد و سپس به بخش‌هايی از «منشور حقوق بشر کورش» اشاره شد، که نشانگر سنت پرديرينه تساهل و مدارا با مردم و اديان مختلف در ايران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنران مهمان ، يورگن تريتين از حزب سبزهای آلمان، در اين گردهمايی بود.

تريتين با ابراز احترام عميق خود به معترضان در تهران، اصفهان و شهرهای ديگر گفت: «ما در برابر همه کسانی که با تلاش‌های خود برای آزادی، دمکراسی و حقوق‌بشر‌جان، آزادی و سلامتی‌شان را به خطر انداختند، سر فرود می‌آوريم.»

به گفته تريتين، آلمانی‌ها بايد درباره تصويری که از ايران در ذهن خود دارند، دوباره بيانديشند و برازنده است، که اين تصوير خطا را تصحيح کنند و يا آنرا تغيير دهند.

به نظر وی‌، تاکنون نه تنها در ميان شهروندان معمولی آلمان، بلکه در محافل سياسی اين کشور نيز درک ساده‌انگارنه‌ای از شرايط ايران حاکم بوده است.

وضعيت حقوق بشر در سايه برنامه اتمی ايران

رهبر فراکسيون سبزها در پارلمان آلمان با اشاره به سفر دو سال پيش خود به ايران گفت:« در آن زمان ما با اپوزيسيونی مواجه شديم که گرچه حضوری ملموس داشت، اما دچار سرخوردگی و انفعال بود. شيرين عبادی در خطاب به ما گفت، شما هميشه صحبت از برنامه اتمی ايران می‌کنيد، اما چرا درباره وضعيت حقوق‌بشر در ايران سکوت کرده‌ايد؟»

تريتين به تلاش‌های حزب خود برای بهبود وضعيت حقوق‌بشر در ايران و طرح آن در پارلمان آلمان اشاره کرد.

به گفته تريتين، اما سرانجام اين مردم ايران، بويژه زنان و جوانان بودند، که به جهانيان نشان دادند، که در کشورشان جامعه‌ای متنوع و متکثر شکل گرفته است. ايرانيان مردمی با اعتماد به نفس فراوان و با قامتی برافراشته‌‌اند، که نمی‌گذارند صدا و رای‌شان از آنان گرفته شود.

تريتين در حاليکه به ساختمان کميته مرکزی حزب متحده سوسياليستی آلمان شرقی در آن‌سوی خيابان اشاره می‌کرد، گفت: «حال ما از سردمداران جمهوری اسلامی همان حرف‌هايی را می‌شنويم، که از رهبران آلمان شرقی در اين ساختمان می‌شنيديم. زمانيکه مردم آلمان شرقی عليه تقلبات انتخاباتی به خيابان‌ها ريختند، رهبران حزب حاکم آنها را جاسوسان کشورهای غربی می‌خواندند.»

وی افزود، همانطور که در آنزمان مردم آلمان شرقی جاسوسان غرب نبودند، درايران امروز، نيز تظاهرکنندگان جاسوس کشورهای غربی نبوده، بلکه زنان و مردان ايران‌اند، که حاضر به پذيرش وضع موجود نيستند.

ادعای دروغين رهبران جمهوری اسلامی در مبارزه عليه غرب

تريتين بر جهانشمول بودن حقوق‌بشر، دمکراسی و آزادی تاکيد ورزيد و آن را مختص يک فرهنگ و در انحصار برخی از کشورهای غربی ندانست.

وی گفت، ما اين ادعای احمدی‌نژاد را نمی‌پذيريم، که مخالف مداخله خارجيان در امور داخلی ايران است، زيرا آنجا که منافع رهبران جمهوری اسلامی اقتضا کند، مخالفتی با کمک‌های غربی ندارند.

تريتين درباره خريد دستگاه کنترل اينترنت و تلفن‌های همراه از سوی ايران گفت: «رهبران جمهوری اسلامی با خريد وسايل از شرکت زيمنس و نوکيا دست به سانسور اينترنت در ايران می‌زنند. اين معامله نه تنها برای شرکت زيمنس و نوکيا شرم‌آور، بلکه برای سردمداران تهران، که مدعی مبارزه عليه غرب هستند، نيز ننگ‌آور است.

حق تظاهرات، حتا برای احمدی‌نژاد به عنوان بازنده انتخابات

وزير سابق محيط زيست آلمان با اشاره به وضعيت نابهنجار اقتصادی در ايران، به رهبران ايران توصيه کرد، که به جای ادعای مبارزه با غرب، به فکر جوانان و ايجاد اشتغال برای آنان باشند.

تريتين نيز همانند موضعگيری اخير حزب سبزها، تقلب در انتخابات را حتا به توجه به توضيحات شورای نگهبان در مورد احتمال ۳ ميليون رای اضافی، اثبات‌شده دانست و ضمن ابراز همبستگی با ايرانيان، بار ديگر خواهان بازپس‌گيری آرای مردم شد.

يورگن تريتين در پايان، به ايرانی ديگر اشاره کرد که حامی حقوق‌بشر، برابری، مدارا و دوستی با جهان است. وی گفت: «ما به صدای بلند به سردمداران جمهوری اسلامی اعلام می‌کنيم، که صرف نظر از فرد پيروز در انتخابات، هر کس اجازه تظاهرات دارد. ما اين حق را حتا برای بازنده اين انتخابات يعنی احمدی‌نژاد نيز قائليم. ما صريحاً خواهان پايان سرکوب اعتراضات مردم و آزادی بی‌درنگ همه بازداشت‌شدگان هستيم.»

در پايان، شرکت‌کنندگان در اين گردهمايی از کشورهای اروپايی خواستند، که دولت احمدی‌نژاد را، که آن را "دولت کودتا" می‌ناميدند، به رسميت نشناسند. ايرانيان تظاهرکننده در برلين از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تقاضا کردند، که درکنار مردم ايران بايستد، و حقوق‌بشر را قربانی منافع اقتصادی و ملاحظات سياسی نکند.

تظاهرکنندگان با استناد به سخنان شيرين عبادی، به عنوان نماد حقوق‌بشر در ايران، از کشورهای غربی خواستند، دست به تحريم سياسی و ديپلماتيک جمهوری اسلامی زنند.

نويسنده: شهرام اسلامی
تحريريه: رضا نيکجو


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016