چهارشنبه 17 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اين چه بازی زشتی است که به راه انداختيد؟ بيانيه تحليلی جبهه مشارکت در اعتراض به تداوم بازداشت فعالان سياسی

بسم الله الرحمن الرحيم

نزديک به چهار هفته از اسارت غيرقانونی دهها تن از از پاک ترين فرزندان وطن، نيروهای موثر انقلاب اسلامی و قهرمانان عرصه اصلاح می گذرد.

جرم آنها دفاع از حق و آرمانهای امام، تلاش آشکار برای جلوگيری از انحراف بزرگ در مسير جمهوری اسلامی و شورآفرينی در انتخابات دهم به منظور بازگرداندن امور به مجرای طبيعی خود از طريق قانونی بوده است.

کودتاگران عليه جمهوريت نظام به زعم خود می خواهند با خارج کردن عناصر مومن و پاکباخته از فضای اجتماعی، بنياد حرکت عظيم و ريشه دار اصلاحات درونزا در ايران را ويران کنند، غافل از آنکه امروز اصلاح طلبی و اصلاحات، آرمان آحاد اين ملت شده است و ملت ايران از ۱۲ سال پيش نشان داده است که اين ريشه تنومند امروز شاخه هايی ستبر و ميوه های ناب بسياری را به بار آورده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازداشت های غيرقانونی و نحوه برخورد با بازداشت شدگان، نه در قالب شرع و قانون و نه بر مبنای اخلاق و انصاف و مروت قابل توجيه نيست و گويای اين واقعيت است که جماعتی که از مدتها قبل در صدد بوده اند تا با کودتايی مخملين آرزوی ديرينه محو جمهوريت را تحقق بخشند امروز می خواهند به ريشه همه حرکت های سياسی و اجتماعی قانونمدار و مسالمت آميز تيشه بزنند. آنها می کوشند تا واقعيت های جامعه ايران را در قالب جهت گيری های توطئه آميزخود وارونه جلوه دهند و از اين رو ابتدا به سراغ چهره های شناخته شده و شاخص سياسی رفتند و پس از آن به دانشجو، استاد، روحانی، هنرمند و پير و جوان و زن و مرد هم رحم نکردند.

اين گروهی که اينک خود را صاحب قدرت و قانون و شرع می داند از نخستين روز اعلام نتايج انتخابات علاوه بر دستگيری غيرقانونی و گسترده انسان های خدوم، اقدام به بستن احزاب و نهادهای مدنی، تعطيلی مطبوعات و بستن راههای اطلاع رسانی و تحميل فضای بی سابقه سانسور کردند و هيچ گاه نخواسته اند خود را با اين واقعيت های روشن تطبيق دهند که اگر چشم خود را باز کنند صدها حجاريان، ميردامادی، تاج زاده، امين زاده، نبوی، رمضان زاده، صفايی فراهانی و خيل اسيران دربند را می بينند که در جای جای اين ميهن، راهی را می روند که نهايت آن، فنای استبداد، پيروزی دموکراسی، عدالت و حقيقت و بازگشت به چهره رحمانی اسلام و همان جمهوری اسلامی است که امام نويد آن را می داد.

آنچه امروز باعث نگرانی عميق همه دلسوزان اين کشور است انتشار موجی از اخبار مبهم و مواضع بی پروا و عمليات روانی مختلفی است که در سايت ها و مطبوعات وابسته به جريان حاکم و حتی در بعضی تريبون های رسمی اظهار می شود که همگی در درجه اول حاکی از بی پايه بودن ادعاهای زندانبان ها و نبود مدرک و مستند محکمه پسند و در درجه بعد نشان دهنده اعمال روش های غيرقانونی – غيرانسانی برای اعتراف گيری است که البته روسياهی برای مجريان آن به بار خواهد آورد.

در شرايطی که اين جريان مدام از قانون گرايی دم می زند، نه فقط حاضر به رعايت حقوق اوليه انسانی بازداشت شدگان نيستند بلکه در برابر پی گيری مصرانه خانواده اين عزيزان حتی از دادن خبر سلامت آنها هم دريغ می کنند و همين سخت ما را نگران کرده است که اگر در زندان اتفاقاتی تلخ و ناگوار در حال اجرا نيست پس چرا اين همه در برابر بديهی ترين حق خانواده بی گناه يک زندانی بی پناه لجاجت می کنند؟

امروز همان ها که در امر واضح تقلب در انتخابات همه راه های رسيدگی قانونی را بستند، در برابر خواست قانونی همسران و فرزندان اين زندانيان سياسی بی گناه، بی رحمانه می ايستند و در حالی که با کمال تعجب، رييس قوه قضاييه و دادستان کل کشور در اين مورد از خود سلب مسئوليت می کنند و حتی به بعضی مسئولان بلندمرتبه قوه قضاييه هم اجازه بازديد از بازداشتگاه نامعلوم اين اسيران داده نمی شود، هر روز با اخباری که صحت و سقم آنها معلوم نيست، قلب رنجور خانواده ها و دوستان اين رادمردان زندانی را به درد می آورند.

در اين زمانه که فرياد "عدالت" صاحبان قدرت و دولتمردان، گوش فلک را کر کرده است و در کشوری که خود را مظهر عدل علی (ع) و ام القرای اسلام می داند چرا در در سالروز ميلاد امام عدل و داد، نمی توان پيگير حداقل حق انسانی خانواده اسرا يعنی اطمينان از سلامت آنها بود؟ اين چه بازی زشتی است که دستگيرکنندگان به راه انداخته اند و نه فقط جسم زندانيان خود را آزار می دهند بلکه روز و شب بر جان خسته و دردمند بازماندگان آنها سوهان می کشند؟ آيا اين است عدالت علوی و اسلام محمدی؟ آيا اين است هديه حاکمان به ملت در آغار دهه عدالت و پيشرفت؟ آيا اين است مردمسالاری دينی؟

جبهه مشارکت ايران اسلامی با ابراز انزجار از اين رفتارها که ادامه آن مجال هرگونه دفاعی را از صاحبان قدرت می گيرد، صريحا مسئوليت عواقب اين گونه برخوردها را متوجه همه مسئولان نظام می داند که از اين وضعيت خبر دارند و کاری نمی کنند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی ضمن اعتراض به سلب و نقض همه حقوق اساسی اين زندانيان سياسی، اولويت اصلی در شرايط فعلی را حفظ جان و اطمينان از سلامت جسمانی و روحی اين اسيران می داند و سلب مسئوليت از خود توسط مسئولان ارشد قضايی را قابل قبول نمی داند و در عين حال در صورت بروز هر فاجعه ای، مسئوليت آن را تنها متوجه مسئولان قضايی و امنيتی نمی داند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی در اين فضای فوق امنيتی که هيچ مرجع قانونی خود را پاسخگو نمی داند ضمن التجاء به درگاه احديت، همه نهادهای حقوقی و مدنی کشور را به ايفای نقش انسانی و قانونی خود فرا می خواند و از همه مجامع بين المللی که فارغ از دسيسه بازی های سياسی و معاملات پشت پرده به واقع دغدغه حقوق انسان ها را دارند و از همه آزادی خواهان جهان می خواهد به مسئوليت تاريخی خود در نجات اين زندانيان آزادی خواه عمل کنند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی بخصوص نگرانی عميق خود را از سلامت عزيزان دربند خاصه سعيد حجاريان، سيد مصطفی تاج زاده، بهزاد نبوی، محسن امين زاده، محسن ميردامادی و عبدالله رمضان زاده اعلام می دارد و از خداوند رحمان و رحيم می خواهد هرچه زودتر موجبات استخلاص همه عزيزان در بند را فراهم می کند و به خانواده و دوستان آنها توفيق صبر و تلاش بيشتر عطا نمايد.

وسيعلم الذين ظلموا ای منقلب ينقلبون

جبهه مشارکت ايران اسلامی
۱۷/۰۴/۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016