سه شنبه 30 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ثمره هاشمی: در انتصاب مشايی تجديدنظر نمی‌شود، مهر

دستيار ارشد رئيس‌جمهور تأکيد کرد که مخالفت ها با انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به معاونت اول رئيس‌جمهور منطبق بر حجت ها ودلائل روشن نيست و هيچ تجديدنظری در اين باره صورت نخواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، سيد مجتبی ثمره هاشمی در يک مصاحبه تلويزيونی با اشاره به طرح ارائه شده از سوی دکتر محمود احمدی نژاد تحت عنوان طرح خدمت گفت: اين طرح شامل اعضای کابينه نيست چون اعضای کابينه تعداد معدودی هستند.
بلکه اين طرح شامل بسياری از مديران دولتی و شرکتهايی می شود که تحت نظر دولت می‌باشند.

وی افزود: اين طرح ناظر به کل دولت و مجموعه سيستم اجرائی است لذا کسانی که خود را معرفی می کنند حسب تخصص و نياز موجود می توانند پس از بررسی در جاهای مختلف مشغول بکار شوند. البته قبل از اينکه اين طرح اعلام شود افراد زيادی آمادگی خود را برای خدمت در دولت دهم اعلام کرده‌اند‌.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به اين سئوال که آيا عملکرد وزرای فعلی به منظور تصميم‌گيری در مورد ماندن و نماندن آنها در دولت دهم مورد نقد و تحليل قرار گرفته است يا خير گفت: عملکرد وزرا در طول چهار سال گذشته مشهود بوده است.

«در هيات دولت وزرا را ميتوان برای ماندن يا نماندن به سه قسمت تقسيم کرد: اول گروهی که واقعا " در اين دوره کارايی آنها مشخص شده و صاحب کارايی و تجربيات خوبی هستند که اين افراد باقی می‌مانند. اينها سرمايه‌هايی هستند که بايد حفظ شوند.
گروه دوم کسانی هستند که خيلی زحمت کشيده‌اند ولی افرادی هستند که بهتر از آنها ممکن است آن مسئوليت مشخص را انجام دهند. اين افراد طبعا " تغيير خواهند يافت واز توان آنها در جای ديگری استفاده خواهد شد.

گروه سوم هم هستند که ادامه فعاليت و همکاری آنها به صلاح نيست. جای اين افراد نيز افراد ديگری معرفی می شوند البته اين نکته را هم نبايد فراموش کرد که صرف انتخاب افراد از سوی آقای رئيس جمهور به معنای پايان کار نيست بلکه مجلس شورای اسلامی هم بايد به آنها رای اعتماد دهد.»

ثمره هاشمی افزود: در کنار اين مسائل اين را هم بايد در نظر گرفت که در دولت عده ای هم هستند که وزير نبوده و عضو کابينه نيستند ولی در جلسات هيئت دولت بدون داشتن حق رای شرکت می کنند که عبارتند از معاونين و مشاوران که برای انتخاب اين افراد نيازی به رجوع به رای مجلس نيست.

دستيار ارشد رئيس جمهور در ادامه به گروههايی اشاره کرد که در مسير انتخاب اعضای دولت دهم با احمدی نژاد همفکری ومشورت می‌دهند، هيئت‌هايی که در دانشگاها و در ميان مهندسين و امثال آنها ايجاد شده واز سوی خود رئيس‌جمهور نيز يک هيئت ده نفره مشورتی تشکيل شده تا با بررسی سوابق افراد مختلف بهترين‌ها را برای دولت دهم انتخاب کنند.

ثمره هاشمی در پاسخ به اين سئوال که چرا انتخاب معاونين ومشاورين رئيس جمهور با عجله صورت گرفت و آقای احمدی نژاد منتظر تنفيذ حکم رياست جمهوری نشدند؟ گفت: ايشان در حال حاضر رئيس‌جمهور هستند پس می‌توانند برای تغيير همکاران خود تصميم بگيرند ضمن اينکه ايشان اعلام نکرده‌اند که اين افراد را برای دولت دهم انتخاب کردند.

«ايشان در شرايط کنونی هم می‌توانند معاونين و مشاورين خود را عزل و نصب کنند؛ اين کابينه و رئيس جمهور تا ۱۲ مرداد رسمی است و از اين تاريخ به بعد نوبت رئيس‌ جمهوری بعدی است که چنانچه حکم شان تنفيذ شود رسما" رئيس جمهور دولت دهم می‌شوند‌. الان ايشان در حال انتخاب معاونين و مشاورين هستند و در احکام خود هم نياورده‌اند که شما معاون يا مشاور دولت دهم هستيد.»

ثمره هاشمی در پاسخ به سئوال يکی از بينندگان در خصوص خبر استعفای معاون اول رئيس جمهور، اين خبر را تکذيب کرده و در پاسخ به اين سئوال که اعتراضاتی که از سوی اقشار مختلف جامعه به انتصاب برخی از افراد از جمله معاون اول رئيس جمهور صورت گرفته از سوی احمدی‌نژاد با چه واکنشی مواجه خواهد شد و آيا احتمال تجديد نظر در اين انتصاب وجود دارد گفت: بالاخره اينطور نيست که هر دولتی و رئيس جمهوری بخواهد اعضای دولت و معاونين و مشاورين خود را انتخاب کند اعتراضی وجود نداشته باشد.

«برای همه انتصابات عده‌ای مخالفند وعده ای موافق. در مجلس هم زمان رای گيری برای اخذ رای اعتماد ممکن است يک وزير با مخالفت ۱۰۰ نمايند ه مواجه شود ولی بالاخره رای اعتماد می گيرد. اما در مورد آقای مشايی وی بيش از هر کسی با رئيس جمهور کار کرده است.»

وی ادامه داد: قبل از اينکه آقای احمدی‌نژاد شهردار تهران شوند آنها همکاری داشته اند و در دوران شهرداری هم ايشان معاون فرهنگی شهردار بوده و کارهای زيادی انجام داده است. بعد از آن هم به عنوان معاون رئيس جمهور در امر گردشگری و ميراث فرهنگی اقدامات و تعاملات خارجی زيادی به ويژه با ايرانيان خارج کشور داشته است و سفرهای زيادی در اين خصوص انجام داده اند.

«همه اين تجربيات و تعاملات و شناختی که شخص آقای رئيس جمهور از ايشان داشته اند، نشان داد که ايشان ميتوانند در سمت معاون اول رئيس جمهوری موفق تر باشند. بنده خودم فکر می کنم که ايشان در اين سمت می توانند موفق تر باشند وکارها را بهتر جمع و جور خواهند کرد. در واقع مسئوليت ايشان پيگيری مصوبات دولت وکميسيون های حاشيه‌ای دولت و انجام وظايف رئيس جمهور در غياب ايشان است. بنابر اين می‌توان گفت ايشان تجربه کاری دارند و معتمد مردم ايران هستند. مردم به رئيس‌جمهور رای داده اند و اعتماد کرده اند و رئيس جمهور هم به آقای مشايی اعتماد دارند.»

ثمره هاشمی تاکيد کرد: من يک دليل روشن و قاطع که برخی ارائه بدهند تا امکان انتصاب ايشان به معاون اولی فراهم نشود، نديدم. حال ممکن است برخی بگويند که ايشان در برخی اظهارات خود اشتباه کرده‌اند؛ خوب هر کسی ممکن است اشتباه کند ولی اين مغايرتی با خط مشی فکری و انقلابی و زهد و پاکی و ساده‌زيستی ايشان ندارد. با اين توضيحات فکر می‌کنم اينقدر مخالفت ها منطبق بر حجت ها ودلائل روشن نيست که موجب تجديد نظر در انتصاب ايشان شود.

وی همچين در خصوص صحت و سقم برخی اخبار از جمله اعتراض ۵۰ عضو مجلس خبرگان به اين انتصاب ابراز ترديد کرد و گفت: در اين تصميم تجديدنظری صورت نخواهد گرفت .

دستيار ارشد رئيس جمهور در پاسخ به اين سئوال که با توجه به انتصابات در سطح معاونان و مشاوران رئيس جمهور که صرفا" جابجايی افراد قبلی بوده و نه تغيير و جايگزينی افراد جديد اين نگرانی وجود دارد که در انتخاب ساير اعضای دولت نيز صرفا" به جابجايی بسنده شود، گفت: نگرانی يعنی چه؟ اگر ايشان از عملکرد افراد راضی باشند آنها را نگه می‌دارند و اگر ناراضی باشند افراد جديدی را جايگزين می‌کنند. ضمن اينکه در مورد وزرا نيز بدليل اينکه هم دولت و هم مجلس بايد نظر بدهند، جای نگرانی وجود ندارد.

ثمره هاشمی درباره عزم دولت در تعامل و بهره گيری از توان احزاب, گروه ها و سلائق منتقد دولت در اداره امور گفت: دو نوع ميتوان با کسانی که همفکر وهمراه دولت نيستند تعامل داشت.

«يکی اينکه نظرات آنها را بشنويم و از نظراتی که به مصلحت دولت و کشور است استفاده کنيم . آقای رئيس جمهور نيز در نشست های مختلف به اين نظرات توجه داشته اند. يکی هم اينکه آنها به عنوان همکار و عضو کابينه بيايند و فعاليت کنند که خوب طبيعی و واضح است که امکان پذير نيست.

مثلا" در بخش اقتصاد رئيس کل بانک مرکزی, وزير صنايع , وزير اقتصاد و يا وزير رفاه که تشکيلات عظيم سازمان بازنشستگی را اداره می کند اگر اينها در کابينه هماهنگ باشد بهتر است تا اينکه خطوط فکری آنها با هم متفاوت باشد. بطور مثال اصل ۴۴ قانون اساسی تاکيد دارد که بايد ۴۰% از سهام شرکت های دولتی در بورس واگذار شود حال اگر کسی در دولت مخالفت کند مشکل ايجاد می‌شود. اگر چنانچه فردی متخصص و مجرب باشد و جزء کسانی باشد که مخالف افکار دولت است اين لطمه‌ای به دولت نمی زند. بايد به اين نکته توجه کنيم در کشورهايی کابينه ائتلافی تشکيل می‌شود که نظام حزبی باشد و دولت هم اکثريت آراء را نداشته باشد.»

ثمره هاشمی در مورد اين که در دولت قبل انتصاب‌هايی فاميلی و رفاقتی موجب برخی انتصابات شده است، گفت: ملاک‌هايی که در دولت مطرح است اعتماد، پرنشاط بودن، تخصص داشتن، اعتقاد به کار، وقف مردم بودن، اعتقاد به مسئله عدالت وتلاش جهت اطلاع از وضعيت تمام نقاط مختلف کشور و امثال آن است. الان در جمع همکاران آقای احمدی نژاد هم امثال من و آقای مشايی هستيم که سال‌ها با رئيس جمهور آشنا بوده‌ايم و هم برخی افراد جديد آمده‌اند و حتی بسياری از افراد از جمله کسانی هستند که در دولت های قبلی همکاری داشتند.

وی در در پايان در پاسخ به اين سئوال که با توجه به اعتراضات کنونی به انتصاب برخی معاونان آيا آقای احمدی نژاد برای کسب رای اعتماد وزراء در مجلس دچار مشکل نخواهد شد، گفت: آنچه مجلس رای می دهد، صرفا" رای به وزراء است. بالاخره هر قوه‌ای وظايف خود را دارد.

دستيار ارشد رئيس جمهور تغييرات مکرر صورت گرفته در دولت نهم را ناشی از تلاش احمدی‌نژاد برای کار آمد شدن دولت دانست و خاطر نشان کرد: در دولت دهم تلاش خواهد شد تا با گزينش بهتر افراد در ابتدا، کمترين تغيير را در کابينه شاهد باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016