جمعه 2 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع دانشجويان پيرو ولايت فقيه دراعتراض به انتصاب مشايی برگزار شد، ايسنا

تجمع دانشجويی پس از نماز جمعه اين هفته تهران به دعوت بسيج دانشجويی و در اعتراض به انتخاب مشايی به عنوان معاون اول رييس‌جمهور در ميدان فلسطين برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، اين تجمع با سر دادن شعارهايی همچون "تمکين بر ولايت - اين است شعار ملت"، "احمدی باغيرت پيروی از ولايت"، "رييس‌جمهور ولايی - برکناری مشايی" و "احمدی شتاب کن مشايی را عوض کن"، آغاز شد.

در اين تجمع که همراه با تريبون آزاد دانشجويی برگزار شد، يکی از دانشجويان گفت: رای ما در انتخابات اخير تنها رای به شخص آقای احمدی‌نژاد نبود بلکه رای ما به گفتمانی بود که پس از شانزده سال که مورد غفلت واقع شده بود دوباره در کشور حاکم شد. حمايت خاص و ويژه مقام معظم رهبری از اين دولت نشان دهنده جهت‌گيری صحيح آن بود.در اين بين دانشجويان انقلابی و بيدار در عين حالی که حمايت خود را از اين دولت انقلابی و خدمتگزاران آن اعلام کردند هيچگاه از نقد دلسوزانه و مشوقانه غافل نمی‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين دانشجو ادامه داد: امروز دانشجويان مسلمان و دانشگاهيان تهران پس از اقامه نماز جمعه تهران در اين جا جمع شدند تا اعتراض خود را نسبت به انتصاب مشايی به عنوان معاون اولی رييس‌جمهور اعلام کنند. اين اعتراض به اين معنا نيست که جهت‌گيری‌های کلی اين دولت مورد سوال قرار گيرد بلکه انتقاد به عملکردی است که هم‌اکنون رييس‌جمهور به اشتباه در پيش گرفته و مطمئنا آن را اصلاح خواهند کرد.

پس از اين سخنان تجمع کنندگان شعار دادند "الله اکبر خامنه‌ای رهبر"، "احمدی باغيرت - تمکين از ولايت".

وی ادامه داد: اين تجمع در راستای يک انتقاد دلسوزانه طبق همان اصلی که بارها مورد تاکيد مقام معظم رهبری بوده، برگزار شده است. اميدواريم رييس‌جمهور نيز دغدغه‌های اين دانشجويان انقلابی را مورد توجه قرار داده و در تصميم خود تجديدنظر کنند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين تجمع علی‌اکبر ابوالحسنی از دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف گفت: در ابتدا بايد به اين نکته توجه کرد کسانی که به طرفدارای از اين دولت پرداختند قشری فهيم و با فکری هستند. اين دولت پس از سال‌ها شعارهای انقلابی را به خصوص شعار عدالت و مردم‌گرايی را زنده کرد که مدت زيادی بود مسئولان آن را فراموش کرده بودند.

اين فعال دانشجويی ادامه داد: ما در اينجا به دولت هشدار می‌دهيم که شما نماينده تفکر اصولگرايی و مردم‌گرايی هستيد. بنابراين اگر با رفتار و تصميمات ضعيف در مسيری حرکت کنيد که اعتقاد مردم نسبت به اين تفکر ضعيف شود خيانت کرده‌ايد. ما از شما می‌خواهيم که رفتار ولايت مدارانه داشته باشيد چرا که هيچ فردی بيشتر از رهبری دلش به حال اين کشور نمی‌سوزد پس بايد به توصيه مقام معظم رهبری عمل کنيد و مشايی را برکنار کرده و علاوه بر آن از افراد دلسوز در کابينه‌تان استفاده کنيد.

پس از اين سخنان صادق شهبازی دبير جنبش عدالتخواه دانشجويی گفت: شانزده سال سخن ما اين بود که واگرايی از گفتمان امام و رهبری و بی‌تدبيری نسبت به بيگانگان وجود داشت و بايد از بين برود. شانزده سال رهبری خون دل خورد و بچه‌های حزب‌اللهی در دانشگاه‌ها و جامعه هزينه کردند و کلاس‌های مختلفی برگزار کرده و به روشنگری پرداختند تا گفتمان انقلاب اسلامی حاکم شود به شکر خدا امروز نسبت به گذشته پيشرفت‌های خوبی حاصل شده است؛ اما سوال ما اين است که چرا پس از دادن اين همه هزينه به خصوص هزينه‌هايی که در انتخابات اخير که کمترين آن دادن هشت شهيد برای صيانت از رای مردم و مستضعفين بود تا نگذارند فضاسازی بيگانه در جامعه محقق شود، پس از اين دوران افراد مساله‌دار در کابينه شما مطرح شود.

اين فعال دانشجويی خاطر نشان کرد: کسانی بايد در کابينه‌ی دهم مسئوليت را به عهده بگيرند که با گفتمان انقلاب و امام هماهنگ باشند. دغدغه‌ و مطالبه‌ جدی امروز ما اين است که پس از اين همه هزينه و حمايت مردم و حضور رهبری در بحث انتخابات اخير در مقابل کسانی که می‌خواستند قانون‌گريزی کنند بايد افرادی در دولت آينده به مسئوليت دست پيدا کنند که با گفتمان انقلاب همسو باشند.

وی ادامه داد: ما با هيچ گروه و هيچ فردی عهد اخوت نبسته‌ايم تا وقتی که افراد با گفتمان ولايت فقيه و انقلاب هم‌طراز باشند با آن‌ها همسو هستيم نمونه‌ی آن را می‌توان در سرنوشت فردی ديد که روزی عزيز امام(ره) بود اما به دليل آنکه با ولايت همراه نشد امروز شرايطش برای همه روشن است.

دبير جنبش عدالتخواه دانشجويی خطاب به رييس‌جمهور گفت: آقای احمدی‌نژاد مساله ما فقط شخص آقای مشايی نيست؛ مساله ما تمکين از نظر رهبری و تمکين بر ولايت است. ما با اسلام آمريکايی مشکل داريم کسی که می‌گويد مردم اسرائيل دوست ما هستند گفتمان اسلام ناب را درک نکرده است بنابراين همه شعار می‌دهيم که تمکين بر ولايت- اين است شعار ملت.

پس از اين سخنان تجمع کنندگان نيز شعار را تکرار کردند.

در ادامه اين تجمع يکی از دانشجويان دانشکده فقه و حقوق نيز با تاکيد بر اينکه مهمترين رکن مردم و جامعه تبعيت از ولايت فقيه است، گفت: برخی خود را متعلق به حکومت می‌دانند و در برهه‌ای برای به ثمر رسيدن اين انقلاب تلاش کردند ، اما در برهه‌ای با حرکات ناشايست خود زمينه حضور بيگانگان را در کشور فراهم کردند در اين شرايط بايد گفت که دانشجويان بيدار و هوشيار هستند و نسبت به همه مسائل روشنگری می‌کنند.

محمد يلماز دانشجوی دانشگاه صنعتی اميرکبير نيز در اين تجمع گفت: ما در اينجا جمع شده‌ايم که به آقای رييس‌جمهور بگوييم که بحث ما فقط مشايی نيست. آقای احمدی‌نژاد در مراسم توديع مشايی علاوه بر برشمردن ويژگی‌های شخصيت آقای مشايی و ارادت خود به او گفت که همه‌ی موارد انتقاد و حمله به مشايی را بررسی کرده و ديده که چقدر مشايی مظلوم واقع شده است در اين شرايط بايد به ايشان گفت که بحث ما فقط مربوط به چند سخن آقای مشايی نيست ما می‌گوييم که پس از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی مسئول عالی رتبه‌ی کشور بايد به مبانی انقلاب پايبند باشد و ذهن و عملکردش منطبق با امام و رهبری باشد که هيچ کدام از اين موارد در سخنان و کردار مشايی ديده نمی‌شود.

اين فعال دانشجويی ادامه داد: خواسته‌ی افرادی که در اينجا جمع شده‌اند و بسياری از علما و بزرگان و مقام معظم رهبری اين است که آقای مشايی صلاحيت قرار گرفتن در چنين پست والايی در کشور را ندارد. همچنين ما مطالبی در رابطه با قرار گرفتن کردان، رحيمی و غيره در دولت دهم می‌شنويم، اين درحالی است که بارها دانشجويان بسيجی تاکيد کردند که اين افراد نبايد در کابينه دولت قرار گيرند. ما فکر می‌کنيم توجه شما به برخی از خصوصيات افراد باعث شده که دقت کافی به تطابق فکر و عمل افراد با سيره رهبری و امام نداشته باشيد. شما چاره‌ای جز اين نداريد که آقای مشايی را عزل کنيد.

وی خاطر نشان کرد: ما مطمئنيم که شما مشايی را عزل می‌کنيد اما بحث ما بر اين است که اين همه تاخير برای چيست؟ بايد نه تنها مشايی را برکنار کنيد بلکه ايشان در هيچ کدام از مناصب‌های عالی نظام حضور نداشته باشند.

اين دانشجويی دانشگاه صنعتی اميرکبير در ادامه گفت: رای ۲۴ ميليونی که به آقای احمدی‌نژاد داده شد در واقع رای به شخص ايشان نبود بلکه اين مردم با معيارهايی به اين نتيجه رسيدند که به شما رای دهند بنابراين اگر از همان معيارها تخطی کنيد جلويتان می‌ايستند و حتی دست به اقدام عملی می‌زنند.

وی افزود: آقای احمدی‌نژاد به نظر می رسد که علاقه شما به مشايی باعث شده که هيچ کدام از انتقادات را نبينيد. ما نمی‌گوييم که ايشان فرد بدی هستند و صلاحيت هيچ کاری را ندارند بلکه سخن ما اين است که نبايد در هيچ پست عالی نظام حضور پيدا کنند. آقای احمدی‌نژاد بزرگترين معيار ما برای رای دادن به شما، ولايت‌پذيری‌تان بوده است.

به گزارش ايسنا، قاسمی مسئول واحد آموزش اتحاديه جامعه اسلامی نيز دراين تجمع گفت: آقای احمدی‌نژاد ما دانشجويان هيچ عهد اخوتی با شما نبستيم، شما را به دليل حضور در خط رهبری انتخاب کرديم. شما از دل غوغا، هياهو و احزاب بيرون نيامديد، شما از خون دل‌های هزاران انسان بيرون آمده‌ايد. ما شما را انتخاب نکرديم تا يکی از مساله‌دارترين و پرانتقادترين مديران خود را به عنوان معاون اول‌تان برگزينيد و بعد بگوييد اين انتقادها برای سهم‌خواهی است. تجمع دانشجويان و بيانيه‌های تشکل‌های دانشجويی اين پيام را به شما می‌دهد که جنبش دانشجويی تمام قد جلوی موانعی که ممکن است در مقابل ولايت بايستد ايستاده و هيچ عهد اخوتی با هيچ کسی نبسته است.

اين فعال دانشجويی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد بهتر نبود به جای اينکه وقت خود را صرف مشايی کنيد اين وقت را صرف برنامه پنج ساله توسعه و ... می‌کرديد. متاسفانه تاکنون اين صحبت‌ها راه به جايی نبرده است. البته ما اميدواريم که با توجه به ولايت‌پذيری‌ که تاکنون از خود نشان داده‌ايد تحت ولايت باشيد و در تصميم خود تجديدنظر کنيد.

وی خاطر نشان کرد: آقای احمدی‌نژاد همان طور که رهبر فرمودند اگر نخبگان مردود شوند اين مردود شدن تنها به معنای يک سال عقب افتادن نيست، ما دوست نداريم شاهد باشيم که شما به عنوان يکی از دلسوزان نظام در اين امتحان مردود شويد. آقای احمدی‌نژاد جريان اصولگرايی مربوط به قشر خاصی نيست و حتی می‌توان گفت که مربوط به ايران نيست. اصولگرايی ناب بر پايه‌ی گفتمان امام،‌ اميد ميليون‌ها مستضعف جهان است. شمايی که همواره داعيه‌دار بسيج مستضعفين بوديد نگاه کنيد که چگونه ممکن است با انتخاب‌تان خدشه‌ای بر روی صورت اصولگرايی ناب بيفتد.

قاسمی گفت: ما دانشجويان همان طور که لکه‌ی سياه کابينه‌ی نهم يعنی کردان را با پافشاری خود از اين کابينه پاک کرديم مطمئن باشيد که اگر بر امر ولايی تمکين نکنيد جريان دانشجويی اجازه نخواهد داد که لکه‌ی سياهی بر روی چهره کابينه دهم بنشيند و در مقابل آن ايستادگی می‌کند.

پس از سر دادن شعار "رييس‌جمهور ولايی - برکناری مشايی" بيانيه‌ی انتقادی بسيج هشت دانشگاه بزرگ تهران در اعتراض به انتصاب مشايی به عنوان معاون اولی رييس‌جمهور خوانده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016