سه شنبه 6 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وقايع کهريزک، جنايت عليه بشريت، گزارش ويژه "موج سبز آزادی" از وضعيت فجيع بازداشتگاه‌ها

در شرايطی که وضعيت بازداشت شدگان باعث نگرانی بخش عمده‌ای از جامعه شده و وجود بازداشتگاه‌های غيرقانونی حتی به تاييد رهبر نظام هم رسيده است، «موج سبز آزادی» گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای را از برخی افراد آزاد شده از زندان و منابع ديگر دريافت کرده که نشان‌دهنده‌ی وضعيت فاجعه‌بار و غير انسانی حاکم بر بازداشتگاه‌ها و زندان‌های قانونی و غيرقانونی است.

بر اساس گزارش رسيده به «موج سبز آزادی» يک خانم محجبه که در روزهای تبليغات انتخاباتی با خودروی شخصی خود اقدام به پخش سی‌دی «نود سياسی» می‌کرده، به همين خاطر پس از انتخابات شناسايی و در منزل خود بازداشت می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خبر داده که در مدت بازداشت، بارها مورد ضرب و شتم مأموران مرد قرار گرفته، بازجوها مرتبا با الفاظ رکيک و ناسزا به توهين و تحقير وی می‌پرداخته‌اند و حتی مإموران مرد موهای او را می‌کشيده و دائما با تماس بدنی، او را مورد آزار قرار می‌داده‌اند تا اعتراف کند که با برخی چهره‌های سياسی، رابطه‌ی نامشروع داشته است. اين گزارش حاکی است وی پيش از آزادی مجبور شده نوشته‌ای را امضا کند مبنی بر اينکه در زندان با وی هيچ‌گونه بدرفتاری نشده و حتی هفته‌ای دو بار هم در زندان چلوکباب خورده است!

گزارش ديگری که يکی از بازداشت شدگان هفته اول پس از انتخابات، پس از آزادی در اختيار «موج سبز آزادی» قرار داده، حاکی است که به محض انتقال وی به پاسگاه کلانتری و در ابتدای ورود به اين پاسگاه، وی و ديگر بازداشت شدگان به شدت کتک خورده‌اند. او همچنين يکی از شکنجه‌های تحقيرآميز صورت گرفته را اين‌گونه توصيف کرده که: بازداشتی‌ها را در کف توالت پاسگاه می‌خواباندند، سربازی پايش را پشت گردنشان می‌گذاشت و آنها را مجبور به ليس زدن توالت می‌کرد.

وی همچنين فاش کرده که در يک مورد که سربازی از اين کار امتناع کرده، مورد ضرب و شتم مافوقش قرار گرفته و سپس او هم بازداشت شده است. وی در عين حال خبر داده که از همان روزهای ابتدايی، در حين کتک زدن بازداشتی‌ها، مرتبا در پاسگاه فحش‌های رکيک به هاشمی و خاتمی و موسوی می‌داده‌اند.

موضوع ديگری که در دو روز اخير و به دنبال شهادت فرزند يکی از مسئولان دولت نهم به رسانه‌ها درز کرده، ابتلای احتمالی برخی بازداشت شدگان به بيماری مننژيت است؛ طوری که ابتدا سردار علايی در يادداشت خود فاش کرد که وزير بهداشت از توزيع گسترده و البته ديرهنگام واکسن مننژيت در زندان‌ها و بازداشتگاهها خبر داده، سپس مديرکل زندان‌های قوه قضاييه تاييد کرده که تنها در اوين به ۴۰۰۰ زندانی واکنس مننژيت تزريق شده و دست آخر سخنگوی کميسيون امنيت ملی خبر داده که سعيد مرتضوی در جلسه‌ی اين کميسيون ادعا کرده محمد کامرانی و محسن روح‌الامينی به علت ابتلا به بيماری مننژيت درگذشته‌اند.

در اين باره، يک پزشک متخصص که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با «موج سبز آزادی» از رسانه‌ها و نمايندگان مجلس خواست وزير بهداشت تا در صورت صحت اين ادعا، نوع مننژيت اين دو زندانی را اعلام کند. وی هشدار داد که اگر مننژيت اين دو شهيد از نوع Meningococcal باشد، خطر بزرگی دستگيرشدگان و حتی مردم را تهديد می‌کند و بايد سريعا نسبت به واکسينه کردن مردم و توزيع داروهای آنتی‌بيوتيک و پيش‌گيری (Prophylaxis) اقدام شود.

همچنين در گزارش ديگری که از سوی نزديکان يک جوان بازداشت شده به «موج سبز آزادی» رسيده، تصريح شده که اين جوان که به تازگی آزاد شده و جرم وی بازگشت از لندن بوده! از لحاظ روحی چنان وضعيت اسفناکی دارد که برای جلوگيری از خودکشی، او را در منزل به تخت بسته‌اند.

اما تکان‌دهنده‌ترين گزارش‌ها در اين ميان به بازداشتگاه غيرقانونی کهريزک اختصاص دارد که بر اساس گزارش‌های موثق و متعدد، تحت نظارت مستقيم سردار رادان قائم‌مقام فرمانده نيروی انتظامی کل کشور اداره می‌شود و فضايی يکسره قرون وسطايی بر آن حاکم است.

شاهدان عينی و بازداشتی‌های آزاد شده از کهريزک، وضعيت اين بازداشتگاه غير قانونی را اين‌گونه توصيف می‌کنند:

در يک سوله‌ی ۲۰۰ متری بدون وجود دستگاههای تهويه‌ی هوا، چندين معتاد کراکی که اميدی به زنده ماندن آنها نيست و بدن‌هايشان کرم گرفته، دراز به دراز بر روی زمين افتاده‌اند؛ و در کنار آنها، بازداشت شدگان نگهداری می‌شوند. بازداشت‌شده‌ها حدود ۱۰۰ نفرند که به اين محيط غير بهداشتی با هوای نامطبوع منتقل شده‌اند. آنها صف می کشند تا بتوانند از زير در، ولو برای دقيقه‌ای از هوای بيرون تنفس کنند.

هر روز صبح سردار رادان به اين محل سرکشی می‌کند و خود شخصا هر روز چند نفر از بازداشت شدگان را مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌دهد. بهترين ابزار شکنجه در دست رادان، شلنگ است. وقتی صبح هر روز صدای هليکوپتر می‌آيد، بچه‌ها به خود می‌لرزند و می‌فهمند که رادان آمده.

يکی از بازداشتی‌ها در اثر برخورد باتوم به سرش، کم کم بينايی خود را از دست داد؛ ولی با وجود اطلاع شکنجه‌گران کهريزک از وضعيت وی، او را از اين محل غير بهداشتی خارج نکردند. دو روز قبل از آزادی، بازداشت‌شده‌ها به اوين منتقل می‌شوند و فردی که بينايی خود را از دست داده بود، در اتوبوسی که به سمت اوين در حرکت بود، بر روی پای يکی ديگر از بازداشت شدگان جان می‌سپارد.

از ديگر شکنجه‌ها در کهريزک آن است که بدن‌ها را خيس می‌کنند و بعد با شلنگ و سيم، بازداشت‌شده‌ها را کتک می‌زنند تا درد تا عمق جان آنها نفوذ کند.

و سيعلم الذين ظلموا ای منقلب ينقلبون


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016