دوشنبه 19 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: حمايتمان از احمدی‌نژاد مشروط است، از وجود اپوزيسيون داخل نظام دفاع می‌کنيم، ايسنا

- چينش کابينه در آرامش‌دهی به جامعه موثر است

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين و غلامحسين اميری قائم‌مقام اين تشکل صبح دوشنبه در يک نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار در جمع اصحاب رسانه حضور پيدا کردند و به پرسش‌های آن‌ها در ارتباط با مسائل روز پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا باهنر در ابتدای سخنانش با اشاره به اهميت کار رسانه و وظايف خبرنگاران گفت: متاسفانه در کشور ما چون اصحاب رسانه هنوز جايگاه مناسبی پيدا نکرده‌اند. بسياری از سايت‌ها و رسانه‌ها عملا کار حزبی می‌کنند و اگر رسانه‌ای بخواهد به صورت واقعی نقش رکن چهارم دموکراسی را ايفا کند کار سختی را در پيش دارد و با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.

وی با بيان اين که رسانه‌های ما از نظر اقتصادی نيز عمدتا مستقل نيستند و وابسته هستند، گفت: اين وابستگی مالی باعث می شود رسانه‌ها عمدتا از سوی کسانی که مورد حمايت مالی قرار می‌گيرند مجبور به جهت‌گيری شوند و هر رسانه‌ای که بخواهد صادقانه‌تر و متعهدانه‌تر عمل کند، دچار سختی‌هايی می‌شود و شايد در مراکز قدرت و بين صاحبان قدرت خريدار کمتری داشته باشد.

نايب‌رييس مجلس با اشاره به اين که وقتی در کشور امواج سياسی ايجاد و فضای امنيتی و سياسی غليظ تر می‌شود، کار برای همه از جمله اهالی رسانه سخت‌تر می‌شود، افزود: اين مساله به فرهنگی که در کشور ما حاکم است برمی‌گردد.

وی گفت: در مدت طولانی کشور ما يک کشور شاه‌زده بوده؛ چنان‌که عموما در رفتارهای سياسی فکر می‌کنيم با هر کسی درافتاديم بايد تا آخر قضيه برويم تا طرف را به زباله‌دان تاريخ بفرستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باهنر با بيان اين که پس از پيروزی انقلاب اسلامی در برخی مواقع رقابت‌های سياسی آرام بوده و در برخی مواقع شتاب گرفته، اظهار کرد: متاسفانه ما اخلاق پيروزی و شکست را تمرين نکرده‌ايم و وقتی در عرصه سياسی پيروز می‌شويم فکر می کنيم ابرقدرت هستيم و اين پيروزی دائمی است و وقتی شکست می‌خوريم تلاش می‌کنيم به همه وسايل و ابزارها متوسل شويم تا يا خود را نجات دهيم و آن کسی را که بر اريکه قدرت است پايين بکشيم و وقتی اين رقابت‌های سياسی خوب کنترل نشود، هر دو طرف، يعنی هم جريان پيروز و هم جريان شکست‌خورده دچار مشکل می‌شود، حزب پيروز اخلاق پيروزی ندارد و شخصی که شکست خورده نيز، اخلاق شکست را در خود تمرين نکرده است.

وی گفت: ما با اين مساله در انتخاب‌های مختلف روبه‌رو هستيم؛ اما چون انتخابات رياست‌جمهوری ملی است اين مساله وضوح بيشتری پيدا می‌کند.

باهنر گفت: شايد يکی از مهم‌ترين وظايف فرهنگ‌سازان کشور ما اين است که کسانی که وارد ميدان می‌شوند هم اخلاق پيروزی و هم اخلاق شکست را داشته باشند و چنين فرهنگی را گسترش دهند؛ به نحوی که طرف اگر پيروز شد فکر نکند اين پيروزی دائمی است و بايد بداند اين چهارسالی که در اختيار دارد، مثل ابر می‌گذرد و اين عملکرد چهار ساله است که می‌ماند و کسی که شکست می‌خورد نبايد فکر کند دنيا به آخر رسيده است، بايد به دنبال اصلاح خود و بازنگری در رفتار و عملکردش باشد و بررسی کند چرا مردم به وی رويکردی نداشته‌اند، که اين يک وظيفه مهم برای فرهنگ‌سازان در کشور ماست که چنين فرهنگی، يعنی اخلاق تحمل و شکست را ايجاد کنند.

وی گفت: متاسفانه وقتی اخلاق پيروزی در بين سياستمداران حاکم نباشد فردی که پيروز ‌شود غره می‌شود و تصور می‌کند از يک جنگ پيروز درآمده است و بايد غنيمت بگيرد که اين يک اخلاق زشت و قابل نکوهش است و متاسفانه می‌بينيم کسی که شکست خورده هم تحمل شکست را ندارد و فکر می‌کند حقش را خورده‌اند.

باهنر با بيان اين که کار خبر در عرصه سياسی از ديگر عرصه‌ها از جمله بخش فرهنگ و اقتصاد سخت‌تر است؛ چرا که حساسيت اين حوزه بالاتر است، گفت: وقتی فضای سياسی امنيتی می‌شود شما بايد از قلم و کلام خود مراقبت کنيد و مثل سياسيون محافظه‌کار نباشيد؛ البته بايد دانست در چنين وضعيتی فضا به شدت حساس است.

وی در ادامه بار ديگر روز خبرنگار را تبريک گفت و افزود: خبرنگاران با سختی کار و نبود امنيت شغلی مواجه هستند و از اطراف در محاصره‌اند؛ هم ممکن است توسط کارفرمايان خود تحت فشار قرار بگيرند و به صورت دستوری از آن‌ها چيزهايی را بخواهند و هم ممکن است در چنبره قدرت و ثروت و خودخواهی گرفتار شوند و شغل آن‌ها مورد تهديد قرار بگيرند که جان به سالم بردن از اين چنبره کار سختی است.

به گزارش ايسنا، باهنر پس از سخنان مقدماتی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگاری از باهنر درباره کابينه دهم پرسيد که وی در پاسخ گفت: ما قبل از انتخابات اعلام کرديم دولت دهم بايد قدرتمندتر از دولت نهم باشد. برخی اين صحبت را اين گونه تعبير کردند که قصد عبور از احمدی‌نژاد را داريم؛ در حالی که اين چنين نبود؛ ما معتقد بوديم احمدی‌نژاد می‌تواند کابينه و دولت کارآمدتر از دولت نهم ايجاد کند.

وی با بيان اين که در طول فعاليت دولت نهم کارهای خوبی انجام شده و طومار خدمات انجام شده زياد است، اظهار کرد: در کنار آن، طوماری از کارهای انجام نشده وجود دارد؛ البته در هر دوره کارهايی که انجام نشده وجود داشته و اصولا کارهای انجام نشده بيشتر از کارهای انجام شده است، که معتقديم اين کارهای انجام نشده بايد با قدرت و کارآمدی بيشتر انجام و مديريت شود.

باهنر با بيان اين که در جريان انتخابات يک سری شکاف‌های اجتماعی بين نخبگان، کارمندان و بروکرات‌ها و کارآفرينان ايجاد شده است، اظهار کرد: البته من نمی‌خواهم در مورد علت آن صحبتی بکنم؛ ولی معتقدم کابينه دهم بايد تلاش کند آرامش به جامعه برگردد و در اين ارتباط موثر است؛ البته ممکن است برخی مسائل و مشکلات را نتواند جبران کند، ولی می‌تواند در آرامش‌دهی به جامعه موثر باشد. ما معتقديم در کابينه دهم بايد افرادی متدين ، معتقد به انقلاب اسلامی و گفتمان آن، کارآمد و توانا حضور داشته باشد و اين کارآمدی بايد تجربه شده باشد.

نايب‌رييس مجلس هم‌چنين به سخنان اخير رييس‌جمهور مبنی بر اين که حضور جوانان در کابينه زياد خواهد بود، اشاره کرد و گفت: ما مخالف حضور جوانان نيستيم ولی بايد به اين نکته توجه داشت که وزارت‌خانه جای کارآموزی نيست. درست است جوان دارای ويژگی‌هايی از جمله پويايی و شجاعت است، اما در هر صورت نمی‌توان راس يک وزارتخانه را به کسی سپرد که با ساختار وزارتخانه و وظايف آن آشنايی ندارد و دارای تجربه نيست.

وی گفت: اکنون اين که يک فرد فقط انقلابی و مومن باشد کفايت نمی‌کند بلکه بايد فردی مديريت را برعهده بگيرد که کارآمد و توانمند هم باشد.

باهنر گفت: ممکن است يک جوان ۲۵ ساله در دانشگاه خوب درس خوانده باشد، دکترا گرفته باشد و شاگرد اول باشد، ولی نمی توان يک وزارتخانه عريض و طويل را به چنين جوانی واگذار کرد که آشنايی با وزارتخانه و اين کار ندارد؛ زيرا کارآمدی جزو شرايط لازم است.

وی درباره حضور جوانان در دولت نهم نيز گفت: در دولت نهم برخی جوانان پلکان ترقی را يکباره طی کردند و در وزارت خانه‌ها مشاوران جوان حضور داشتند که برخی از اين مشاوران جوان با توجه به حمايتی که از برخی مراکز قدرت می‌شدند به وزير امر و نهی می‌کردند و قدرت زيادی داشتند و بستگی به قدرت نفوذشان کارهايی انجام می‌دادند.

باهنر گفت: برخی بنگاههای بزرگ اقتصادی نيز به جوانان سپرده شد که برخی موفق بودند و برخی نيز موفق نبودند؛ ولی بايد دانست وزارت‌خانه جايی نيست که بتوان در آن ريسک کرد و بايد در انتخاب افراد دقت زيادی انجام داد.

وی بار ديگر تاکيد کرد: ما مخالف روی کارآمدن و به اصطلاح موفقيت جوانان نيستيم، اما بايد جوانان پلکان ترقی را به صورت مناسب نه يکباره طی کنند.

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبنی بر اين که آيا از مجلس شورای اسلامی کسی در کابينه دهم حضور خواهد داشت يا نه؟ گفت: بعيد می‌دانم کسی از مجلس هشتم در دولت حضور داشته باشد. آقای رييس جمهور قصد استفاده از اعضای مجلس را ندارد؛ البته دو سه نفر مطرح بودند که گويی با آقای رييس‌جمهور به اين نتيجه رسيدند که در مجلس بمانند بهتر است.

نايب‌رييس مجلس در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اين که گفته می‌شود عده‌ای قصد دارند جناح چپ را از عرصه سياسی کشور حذف کنند و اين امر چه تبعاتی دارد، گفت: من معتقدم بايد جناح‌های مختلف در کشور فعاليت کنند. توصيه‌ام به تمام تصميم‌گيران و تصميم‌سازان اين است که تسليم اين واقعيت باشند. بالاخره از اوايل انقلاب جناح‌های سياسی مختلف در کشور مطرح بودند که دو جناح مطرح آن چپ و راست بودند که بارها اسم آن‌ها عوض شده و اکنون به عنوان اصولگرا و اصلاح طلب شناخته می‌شوند . ما بايد واقعيت فعاليت جناح‌های کشور را بپذيريم و هيچ جناحی نبايد فکر کند می‌تواند کشور را به تنهايی اداره و جناح رقيب را حذف کند؛ البته ما با راديکال کردن فضا و حرکت‌های ساختارشکنانه مخالف هستيم.

وی ادامه داد: در هر دو جناح افراد راديکال، ميانه‌رو ، عقلا و غيرعقلا را داريم که بايد مواظب باشند کار دست راديکال‌ها نيفتد؛ ما خودمان نيز سعی کرده‌ايم اين اتفاق نيفتد.

باهنر هم‌چنين گفت: يکی از مشکلات جامعه ما اين است که طرفين کار، يعنی دو جناح مطرح، کار را به دست برخی راديکال ها داده‌اند و عقلای قوم يا کمتر صحبت می‌کنند و يا نظاره‌گر هستند، البته آنها نيز نگران هستند و می‌ترسند حرفی بزنند و توسط راديکال‌های دو جناح مورد هجمه قرار بگيرند.

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين افزود: هر دو جناح در کشور بايد توجه کنند هيچ کدام قابل حذف نيستند و تلاش کنند دچار حرکتهای راديکالی نشوند، هم‌چنين نبايد به سمت حرکتهای ساختارشکنانه رفت و مطمئنا در هر نظامی با حرکتهای ساختارشکنانه برخورد می‌شود.

وی با بيان اين که دو نوع اپوزيسيون داريم گفت: اين اپوزيسيون می‌تواند بيرون از نظام باشد که کسی خود را اپوزيسيون بيرون از نظام می‌داند بايد خود را برای دعوا آماده کند، اما اپوزيسيون داخل نظام نيز داريم که اين اپوزيسيون می‌تواند کار کند و ما از وجود اپوزيسيون داخل نظام دفاع می‌کنيم و معتقديم اين اپوزيسيون بايد حق داشتن رسانه و حزب داشته باشد، حتی رسانه ملی نيز بايد وقتی را برای آن‌ها اختصاص دهد تا آنها نيز بتوانند ديدگاههای خود را مطرح کنند.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر وجود آنچه شکاف بين برخی مسوولان نظام خوانده شد گفت: اين شکاف بخشی واقعی و بخشی القايی است و همانطور که گفتم متاسفانه اخلاق پيروزی و شکست در بين سياستمداران ما چندان حاکم نشده است.

باهنر گفت: کسی که در انتخابات پيروز نشده بايد بداند اکثريت آرا مربوط به رقيب او بوده و بايد برود دنبال علاج ، جذب نيروها و در واقع مثلا فرد پيروزنشده بايد بداند رقيب او ۱۰، ۱۱ ميليون بيشتر آرا کسب کرده است و در دموکراسی نيز آرا شمرده و وزن می‌شود؛ در واقع رای يک عشايری با يک مرجع تقليد، يک رييس دانشگاه و يک نخبه اجتماعی ، يکسان است و هر کس رای بيشتری آورد رييس‌جمهور است.

باهنر هم‌چنين گفت: ميرحسين موسوی بايد متوجه شود اکثريت کشور به او رای نداده‌اند؛ البته سه چهار ماه کار کرده ، ۱۳ ميليون رای کسب کرده و اين رای سرمايه عظيمی است و بايد از اين سرمايه استفاده کند، نبايد با اين سرمايه به صورت راديکالی برخورد کند و بپذيرد که از رقيب کمتر رای کسب کرده است و از طرف ديگر آقای احمدی‌نژاد نيز بايد بپذيرد در تهران از رقيبش آرای کمتری کسب کرده و بايد اين مساله را علاج و فکری برای آن بکند.

نايب‌رييس دوم مجلس درباره رايزنی دولت با مجلس در چينش کابينه نيز گفت: احمدی‌نژاد سيستماتيک با مجلس رايزنی نداشته؛ البته با افراد گفت‌وگوهايی داشته است.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا آقای احمدی‌نژاد با شخص شما مشورت کرده است يا نه هم گفت: بعد از انتخابات من با تعدادی از نمايندگان ملاقاتی با ايشان داشتيم و صحبت‌های کلی در آن ارتباط انجام داديم.

باهنر افزود: ما در هر صورت کابينه کارآمدتر از دولت نهم طلب می‌کنيم. ما به آقای رييس‌جمهور گفته‌ايم به ايشان اعتماد داريم، ولی اعتماد به شخص رييس‌جمهور کفايت نمی‌کند و بايد کسی که به مجلس معرفی می‌کنند فردی کارآمد و توانا باشد تا به او رای دهيم و وزيری که معرفی می‌شود بايد مورد قبول رييس‌جمهور و از طرف ديگر مورد اعتماد مجلس باشد.

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين هم‌چنين درباره جلسه روز دوشنبه فراکسيون اصول‌گرايان با احمدی‌نژاد گفت: آقای احمدی نژاد در مجمع عمومی فراکسيون حضور پيدا می‌کند و در اين جلسه حدود ۲۰۰ نماينده حضور دارند؛ از اين رو اين گونه نيست که بتوان درباره کابينه آن‌چنان صحبت کرد. ممکن است اسم دو سه نفر مطرح شود. بيشتر اين جلسه در مورد مطالبات مجلس از رييس‌جمهور و هم‌چنين مطالبات رييس‌جمهور از مجلس است.

باهنر در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری مبنی بر اين که شما و جبهه پيروان خط امام و رهبری قبل از انتخابات حمايت سرسختی از احمدی‌نژاد داشتيد ولی پس از انتخابات به همراه جامعه اسلامی مهندسين نامه‌های سرگشاده‌ای به احمدی نژاد نوشتيد، گفت: واژه سرسختی که شما به کار برديد از آن واژه‌های گردی است که نمی‌توان آن را وزن کرد.

وی افزود: پيش از انتخابات جامعه اسلامی مهندسين طی بيانيه‌ای از احمدی‌نژاد حمايت کرد؛ البته اشکالات و نقاط ضعف را نيز گفت.

باهنر گفت: ما معتقديم احمدی‌نژاد و دولت نهم بدون نقص نبوده‌اند، اما با توجه به بررسی کانديداها به اين جمع‌بندی رسيديم که از ايشان حمايت کنيم.

نايب‌رييس مجلس افزود: ما نمی‌گوييم احمدی‌نژاد نقصی ندارد و حمايت ما بی‌چون و چرا نيست؛ حمايت ما مشروط است.

وی گفت: برخی متاسفانه اين حمايت مشروط را به سهم‌خواهی تعبير می‌کنند؛ در صورتی که اين چنين نيست و جامعه اسلامی مهندسين فهرستی از وزرای پيشنهادی به آقای احمدی‌نژاده نداده است و توقعی ندارد که مصاديق مشخصی در دولت حضور داشته باشند؛ اما توقعاتش را از دولت می‌گويد و نقاط ضعف را متذکر می‌شود. نامه سرگشاده جامعه اسلامی مهندسين به احمدی‌نژاد درباره بحث معاون اولی فردی بود که می‌دانستيم انتخابش برای جامعه و تصميم‌گيران قابل هضم نيست که در اين ارتباط ديدگاه خود را گفتيم.

باهنر افزود: ما از کارهای مثبت احمدی‌نژاد حمايت، اما اگر نقطه‌ضعفی ديديم آن را بيان می‌کنيم، هم‌چنين سعی می‌کنيم به صورت مشفقانه نقد کنيم. ما بدون دليل از کسی تعريف و تمجيد نمی‌کنيم يا حمايتی انجام نمی‌دهيم؛ البته نقد نيز می‌کنيم ولی تخريب‌چی نيستيم.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسشی درباره سخنان يکی از نمايندگان مبنی بر اين که آقای باهنر و جامعه اسلامی مهندسين در ظاهر از احمدی‌نژاد حمايت کرده‌اند، در حالی که باطنا خواستار پيروزی ميرحسين موسوی بوده‌اند، گفت: ضمن احترام به عزيزان برخی صحبت‌ها را آن‌قدر مهم نمی‌دانيم که بخواهيم در موردشان وقت خودمان و رسانه‌ها را بگيريم و جواب بدهيم.

دبير کل جامعه اسلامی مهندسين در ادامه درباره پيشنهاد خاتمی در مورد برگزاری رفراندوم گفت: اين جزو حرف‌های بيرون از قوانين و مقررات است.

وی افزود: من بعد از انتخابات با ميرحسين موسوی صحبت کردم و همانجا نيز گفتم که اپوزيسيون داخل نظام يا بيرون از نظام و برگزاری رفراندوم به اين معنا که آيا اين انتخابات را قبول داريم يا نداريم، يک نوع جرزدن بعد از انتخابات است. انتخابات خود يعنی رفراندوم و از مردم سوال کردن و اين صحبت يا مزاح سياسی است يا حرف ساختارشکنانه.

باهنر در پايان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره تاسيس و انتشار حزب جديد و روزنامه نيز گفت: ما در مورد تشکيل حزب جديد و روزنامه مصمم و دنبال اين موضوع نيز هستيم؛ البته می‌دانيد که ايجاد حزب و روزنامه به پول، همراهی و هماهنگی و نيروی انسانی احتياج دارد که البته در مورد نيروی انسانی کارهايی کرده‌ و مذاکرات وسيعی انجام داده‌ايم و بايد بقيه امکانات را فراهم کنيم؛ البته از قبل نيز گفته‌ايم نمی‌خواهيم حزبمان را پيش از انتخابات ايجاد کنيم، بلکه می‌خواهيم خارج از فضای سنگين انتخابات حزب ايجاد شود؛ البته بعد از انتخابات پس‌لرزه‌ها زياد بود؛ از اين رو مقداری تحمل می‌کنيم در يک فضای آرام حزب ايجاد کنيم؛ زيرا ماندگارتر خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016