سه شنبه 20 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چند سؤال درباره ترانه موسوی، بچه‌های ۲۰:۳۰ که اين روزها مدام "شهيد زنده" کشف می‌کنند، پاسخ بدهند، موج سبز آزادی

بخش خبری بيست و سی که از فرط دروغ‌پردازی مانند چوپان دروغگو شده و حتی اگر حرف راست هم در آن پخش شود، کسی باور نمی‌کند، ديشب ادعا کرد که خبرهای تکان‌دهنده مربوط به ترانه موسوی، همگی دروغ است و چنين فردی در ايران ساکن نيست و چه و چه.

«موج سبز آزادی» همانند مورد نوجوان ۱۲ ساله، اين بار هم دست بالا را دارد و می‌تواند ادعا کند که هيچ نقشی در انتشار و دامن زدن به اين خبر نداشته است. ما به علت عدم اطمينان از هويت ترانه موسوی و نحوه مرگ احتمالی او، تاکنون حتی يک خبر هم در اين باره منتشر نکرده‌ايم. بنابراين اين بار هم قاطعانه از کسانی که اولين بار اين خبر را منتشر کردند، و به طور مشخص وبلاگ «چريک آنلاين»، می‌خواهيم که مستندات و توضيحات بيشتر را درباره ترانه موسوی ارائه کنند تا در صورت صحت اين خبر، دروغی ديگر بر فهرست بلند و سياه دروغ های صدا و سيما باز شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما برای اينکه خبرسازان «بيست و سی» هم تصور نکنند تکذيب يک خبر اينقدر راحت است و به سادگی می‌توان از زير بار جزئيات بعدی در رفت، چند سؤال می‌پرسيم که اميدواريم امشب در بخش خبری «بيست و سی» شبکه دو سيما، پاسخ آنها را بشنويم.

۱- ادعا شده که اداره ثبت احوال تعداد افراد با نام و نام خانوادگی «ترانه موسوی» را تنها سه نفر می‌داند: يک ترانه موسوی متولد ۶۳ که در پاريس به دنيا آمده و همانجا ساکن است، يک ترانه موسوی که چهل ساله است و از ايران خروج داشته و ديگر وارد نشده (يعنی در خارج از ايران به سر می‌برد) و يک ترانه موسوی ۲ ساله.

اين ادعای دروغ، واقعا تاسف‌برانگيز است. هر کسی يک بار بانک‌های اطلاعاتی نهادهای ملی مثل ثبت احوال و مرکز آمار و ... را مشاهده کرده باشد، می‌داند که نام خانوادگی موسوی، يکی از پر استفاده‌ترين‌ها در ايران است و به علاوه، نام ترانه نيز از نامهايی است که شيوع استفاده کمی ندارد. بدين ترتيب در حالی که در موارد مشابه تشابه اسمی به دهها و گاهی صدها مورد می‌رسد، چگونه می‌توان باور کرد که تنها سه نفر به نام ترانه موسوی در کشور وجود دارند؟

۲- «بيست و سی» خانواده يکی از «ترانه موسوی» ها را پيدا کرده که می‌گويند روحشان از اين موضوع خبر ندارد. ما هم يک مورد ديگر را يافته‌ايم که اميدواريم «بيست و سی» درباره او هم تحقيق کند. اين خبر را در ايسکانيوز ببينيد:
http://iscanews.ir/fa/ShowNewsItem.aspx?NewsItemID=305696

بر اساس اين خبر، خانمی به نام «ترانه موسوی» که نوازنده ابوا هستند، در گروه موسيقی ارکيده که برای بانوان برنامه اجرا می‌کند، حضور دارند. زمان اجرای اين گروه در تالار وحدت نيز در اين خبر، روزهای ۱۸ و ۱۹ ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ اعلام شده است؛ يعنی درست در هفته قبل از انتخابات.

پس اولين موضوع تحقيق بچه‌های «بيست و سی» بايد اين باشد که با توجه به اينکه دو ترانه موسوی ۲۵ و ۴۰ ساله از مدت‌ها قبل در خارج از ايران به سر می‌برند، اين عضو گروه موسيقی ارکيده، همان ترانه موسوی ۲ ساله است! يا کس ديگری که در فهرست ثبت احوال نامش موجود نبوده.

دومين موضوع تحقيق «بيست و سی» امشب، اين است که دو روز بعد از انتخابات خبر کنسرت بعدی همين گروه در خبرگزاری مهر درج می‌شود، با ذکر نام ترانه موسوی. اما به تازگی اين نام از فهرست اسامی اعضای گروه در خبر خبرگزاری مهر حذف شده است:
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=912679

ما که امکانش را نداريم، اما خبرسازان «بيست و سی» بايد تحقيق کنند و پاسخ بدهند که علت حذف اين نام چه بوده و چرا نام آن دختر ۲ ساله! از گروه کنار گذاشته شده است. يا آنکه شايد او به علت صغر سن از گروه مذکور اخراج شده است!

اگر کسی ترديد دارد که اين خانم، واقعا عضو آن گروه موسيقی بوده يا خير، می‌توان به اين خبر نيز مراجعه کند که در روزنامه آفرينش منتشر شده و مربوط به اجرای گروه مذکور در مهر ماه سال گذشته است:
http://www.afarineshdaily.ir/AFARINESH/News.aspx?NID=38694

عکس زير هم تصويری از گروه مذکور را نشان می‌دهد که يکی از اعضای آن با عکس منتشر شده شباهت بسياری دارد، هرچند مشخص نيست عکسی که پيش از اين در اينترنت منتشر شده، واقعا مربوط به ترانه موسوی مفقود باشد.

ما اصراری نداريم که - احيانا به غلط - ترانه موسوی را جزو شهدای جنبش سبز بدانيم. پرونده اين شهدا آنچنان پرحجم و آنقدر خونين است که تنها دهها مورد اثبات شده‌ی آن برای محاکمه بسياری از سران فعلی دولت کودتا و حاميان آنها کافی است.

اما «بيست و سی» که جرئت می‌کند وارد عرصه‌ی تکذيب يک خبر شود، آن هم به اين شکل مفتضح و متزلزل، بايد بازی را در وقت اضافه هم ادامه بدهد و بداند که به صرف خنده يک مادر از همه جا بی‌خبر و پخش يک برش از تصوير مقام ثبت احوال، چيزی تمام نمی‌شود. بچه‌های واحد مرکزی خبر و بخش خبری بيست و سی، اگر واقعا دين دارند، وظيفه دارند به اطلاعات منتشر شده در «موج سبز آزادی» هم رسيدگی کنند.

ما منتظر بررسی و تکذيب احتمالی اين ادعاها می‌مانيم، اما اگر بررسی نکردند يا کردند و به تکذيب نرسيدند، بدانند که تا عمر دارند، عذاب روحی سکوت در برابر جنايت در حق ترانه موسوی و ترانه موسوی ها آزارشان خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016