چهارشنبه 21 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله بيات زنجانی: ولی فقيه بايد از قانون اساسی تبعيت کند وگرنه از جايگاه خود محروم می شود، سايت آيت الله بيات زنجانی

ديدار اعضای شورای سياستگذاری سايت خبری - تحليلی سلام با مرجع عاليقدر آيت الله بيات زنجانی

اعضای شورای سياستگذاری سايت خبری-تحليلی سلام با مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمی بيات زنجانی(مدظله) ديدار و گفتگو کردند.

در اين ديدار اعضای شورای سياستگذاری سايت سلام، ضمن ارائه گزارشی از روند فعاليت سايت، نسبت به دور شدن از خط امام اظهار نگرانی کرده و خواستار مداخله بزرگان قوم از جمله مراجع معظم برای جلوگيری از انحراف از خط امام شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرجع عاليقدر نيز با تاکيد بر مستقل بودن رسانه ها و بيان واقعيت از جانب آنها، نسبت به تحولات بعد از انتخابات سخنان مهمی مطرح کردند.

حضرت آيت‌الله العظمی بيات زنجانی در ابتدای اين ديدار فرمودند: ولی فقيه غير از اينکه بايد عادل باشد بايد از قانون اساسی و خبرگان رهبری هم تبعيت کند وهرگاه اين شرايط را از دست بدهد خود به خود از جايگاه خود محروم می شود.

مرجع عاليقدر در خصوص ولايت فقيه و نقش آن در جامعه و چگونگی نظارت بر آن گفتند: کلمه مطلقه معنای فوق قانون بودن نيست بلکه به معنای ولايت عام است، ولايت عامه در مقابل ولايت امور حسبيه است. امثال مرحوم آيت الله خويی معتقد بودند که ولايت فقط در امور حسبيه است ولی ما می گوييم منحصر به امور حسبيه نيست بلکه می تواند حاکم سياسی باشد نه اينکه به معنای فوق قانون باشد در واقع اين نظر در برابر برخی فقها بود که می گفتند ولايت مجتهد در عصر غيبت فقط در امور حسبيه است.

ايشان خاطر نشان کردند: ولايت مطلقه از دو چيز نشات می گيرد علم مطلق و قدرت مطلق که فقط در خداست. خداوند عالم ولايت مطلق را دارد و ولايت رسول اکرم(ص) و اميرالمومنين(ع) محدود است؛ ولی فقيه غير از اينکه بايد عادل باشد بايد از قانون اساسی و خبرگان رهبری هم تبعيت کند ضمن آنکه بايد قانون عادی را هم رعايت نمايد و جالب است که هرگاه اين شرايط را از دست بدهد خود به خود از جايگاه خود محروم می شود و اين نص صريح قانون اساسی است نه حرف من.

معظم له در واکنش به اظهار نگرانی اعضای شورای سياستگذاری سايت سلام و نااميدی بخش عظيمی از مردم نسبت به آينده گفتند: الان بيشتر بايد اميدوار بود اين جريان يک نعمت الهی بود تا مردم به مبانی فکری شان برگردند.

مرجع عاليقدر تصريح کردند: بنده معتقدم خبرگان بايد به آيين نامه دوران امام برگردد و به معنای واقعی از ميان علما انتخاب شوند نه اينکه شورای نگهبان اينها را تاييد کند.

ايشان در پايان تاکيد کردند: وقتی خبرگان مستقل شد می تواند به اعمال رهبری نظارت کند چراکه رابطه خبرگان با رهبری عيناً مثل رابطه مجلس و دولت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016