پنجشنبه 22 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله سيدعلی‌محمد دستغيب، از مراجع تقليد و عضو مجلس خبرگان رهبری: تا دير نشده، خبرگان تشکيل جلسه دهد، موج سبز آزادی

آيت‌الله سيد علی‌محمد دستغيب، مرجع تقليد ساکن شيراز و عضو مجلس خبرگان رهبری، در متنی که با عنوان «مشروعيت و مقبوليت در اسلام» منتشر شد، از رفتار دوگانه مجلس خبرگان با خاتمی و احمدی‌نژاد در دوره‌های قبلی رياست‌جمهوری انتقاد کرد و خواستار آن شد که «تا دير نشده»، جلسه «علنی» خبرگان برای «اعاده حيثيت از مرجعيت» و پاسخ به خواسته‌های مردم تشکيل و به شکاياتشان به وسيله نمايندگان آنها يعنی آقايان موسوی و کروبی رسيدگی شود.

به گزارش موج سبز آزادی، متن منتشر شده در سايت اين عضو برجسته مجلس خبرگان رهبری را بی‌هيچ ويرايشی در ادامه می‌خوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنابر آنچه از کتاب و سنت و عقل و اجماع فهميده می شود لازم است که در احکام شرع جاهل به عالم رجوع کند. در اين ميان وظيفه فقيه عادل است که مردم را از پليدی (رجس) دور کند که مهمترين مصداق آن جهل است و اين خود جهادی است بزرگ؛ لذا معصوم می فرمايد: «مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء» فقيه عادل يعنی با فهم و ادراک نسبت به قرآن و سنت و عامل به آن و آزاد از زنجيرهای حبّ دنيا و رياست و غالب بر هوای نفس، چنين شخص فقيه و مجتهد در هر زمان و مکانی باشد بر آن عدّه که از او استقبال می کنند ولايت دارد؛ يعنی از امتحان الهی خوب در آمده و نيز مورد استقبال مردم واقع شده. امّا اينکه گفته شود اين شخص بر همه نقاط کره زمين ولايت دارد بی مدرک است.

در زمان امام خمينی (ره) تمام فقهاء و مراجع خودجوش مرجعیّت و فقاهت ايشان را امضاء کردند و اکثریّت قريب به اتفاق مردم با ميل و رغبت استقبال نمودند؛ در آن موقع علماء و مردم هر دو متّفقاً دست به دست هم دادند و ايشان را مرجع و ملجأ و رهبر خويش قرار دادند، لذا پيروزی به اين صورت و در مدّت کوتاهی به دست آمد. چنان چه اين معنی از زمان غيبت صغری تا به حال برقرار بوده و از مرجعيت و زعامت ميرزای شيرازی (سیّد محمّد حسن(ره)) که با امضای چهارصد نفر مجتهد و استقبال عظيم مردم تحقّق يافت، چندان مدّتی نگذشته و ايشان با گريه اين سمت را پذيرفتند.

بنابر روايات، هر فقيهی فی الجمله ولايت دارد چنان چه امام خمينی(ره) نيز فرمودند؛ امّا ولايت مطلقه، اعلميت و اعدليت و پشتيبانی قاطع علما و مردم را می طلبد.

اين که امام خمينی(ره) فرمودند: پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به اين انقلاب ضربه نخورد يعنی همين که اگر مردم حمايتشان را از اين ولايت فقيه برداشتند، ديگر از اين ولايت کاری ساخته نيست و در واقع ارزشی ندارد.

وظيفه خبرگان است که از بند بند قانون اساسی دفاع کند و مردم را همراه داشته باشد. فلسفه وجودی خبرگان حفظ قانون اساسی است. مردم به خبرگان به عنوان وکلای خود رأی دادند که نگهبان قانون اساسی باشند. اين قانون حاصل خون هزاران شهيد و جانباز و نتيجه تحمّل زندان ها و شکنجه های استبداد شاهنشاهی و تبعيد شدن علما و روحانيون و نخبگان است، که در اوّلين فرصت بعد از انقلاب به دستور امام امّت و نجات دهنده مردم ايران از استبداد و استعمار و استثمار، به وسيله خبرگان ملّت، از فقها و روشنفکران تدوين شد، و برای تأمين نظرات حضرت امام خمينی(ره) اصل ولايت فقيه در آن گنجانده شد و مردم، قانون اساسی را تأييد کرده و رأی دادند و به دنبال آن هستند. در وقايع اخير (انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری) اعتراض مردم در راهپيمايی ها که هنوز هم معترضند، به نتيجه انتخابات و روند آن، به خاطر عمل نشدن به قانون بوده و هست. اگر قانون به خوبی اجرا می گرديد مردم اعتراضی نداشتند، چون خودشان به آن رأی داده اند.

چه کسانی جز خبرگان، حافظ و نگهبان قانون اساسی هستند. مجلس خبرگان قانون اساسی مجلسی بود نظير همين خبرگان فعلی و بعضی از اعضای اين مجلس از اعضای آن بودند و در تدوين قانون اساسی شرکت داشتند. مردم از ايشان می خواهند که به خواسته های آنها بر طبق قانون اساسی رسيدگی شود.

معلوم اينجانب است که اگر مردم متوجّه شوند که خبرگان در جهت احقاق حق مردم سعی دارند و برای حفظ قانون اساسی و رأی آنها احترام قائلند، ساکت می شوند و راضی به تحقّق قانون اساسی هستند، چون خودشان شعار دادند و نسل امروز هم شعارش اين است که: ـ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ـ امّا بايد خود خبرگان متوجّه کيفیّت و نظر جامعه باشند.

در انتخابات چند دوره قبل بيش از بيست ميليون از مردم به سیّد بزرگوار حجّت الاسلام و المسلمين سیّد محمّد خاتمی رأی دادند و در دو دوره رئيس جمهورشان بود. ما با آن بزرگوار چه کرديم، روحانی که از صنف خودمان بود، پدرشان از فقها و خودشان مورد تأييد امام امّت(ره) و مقبول جامعه، آيا يک بار از ايشان دعوت شد که در جلسه ای از شانزده اجلاسيه خبرگان بيايند و به سؤالات پاسخ دهند يا او را از خود دور کرديم و حتّی گفته شد او اجنبی است و اتّهامات ديگر.

امّا رئيس دولت نهم که در کسوت روحانيت نبود چند بار از او دعوت شد و به سؤالات هم پاسخ نداد و ديگری را برای اين جهت معیّن کرد و بعضی از اعضای خبرگان اعتراض به نامربوط بودن مطالب نمودند. آيا اين محلّ سؤال برای مردم نيست که چرا خبرگان اين همه تبعض قائل می شوند؟

اينجانب صادقانه و خيرخواهانه عرض می کنم تا دير نشده خبرگان برای اعادۀ حيثيت از مرجعيت، تشکيل جلسه دهد آن هم علنی و مطالب بررسی گردد و به خواست مردم که همان قانون اساسی است جواب داده شود و به شکايات آنها به وسيلۀ نمايندگان آنها يعنی آقای موسوی و آقای کروبی رسيدگی شود، ببينيد چه قدر محبوب خواهيد شد و حفظ نظام اين است، که بايد بماند، و اشخاص می روند امّا اعمال و رفتار آنها باقی است. مخفی نباشد که خبرگان مجتهد هستند و تقليد بر مجتهد حرام است. يعنی تشخيص صدق و کذب هر موضوعی بايد با تحقيق و تفحّص بر طبق شرع و قانون صورت گيرد.

و السلام
سیّد علی محمّد دستغيب
۲۱ / ۵ / ۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016