دوشنبه 26 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: اگر صاحبان قدرت و ثروت پای ميز محاکمه کشيده شوند جايی برای تخلف پايين‌دستی‌ها وجود ندارد، ايلنا

بايد با مفاسد و تجاوز به حقوق عمومی و قانون‌شکنی‌ها و کسانی که فرهنگ قانون‌شکنی را در جامعه رواج می‌دهند با حفظ احترام برخورد کنيم


رئيس جمهور تاکيد کرد:بايد با مفاسد و تجاوز به حقوق عمومی و قانون‌شکنی‌ها و کسانی که فرهنگ قانون‌شکنی را در جامعه رواج می‌دهند با حفظ احترام برخورد کنيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمود احمدی‌نژاد در مراسم توديع و معارفه روسای قديم و جديد قوه قضائيه از هاشمی‌شاهرودی به عنوان يک عالم فاضل، به روز، دقيق و دلسوز ياد کرد و گفت: در دوره آيت‌الله هاشمی‌شاهرودی از حوزه رياست قوه قضائيه به جمهوری اسلامی و ملت ايران خدمات فراوانی را تقديم کرده‌اند و در طول ساليانی که در خدمت ايشان بودم از نظرات راهگشای ايشان در مسائل کشور بسيار استفاده کردم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ضمن تبريک به آيت‌الله صادق لاريجانی که رياست قوه قضائيه در دوران جديد را پذيرفت، به بحث عدالت اشاره کرد و گفت:‌ عدالت فلسفه پيدايش حکومت اسلامی و محور آن است. عدالت احياگر انسانيت انسان‌ها بوده و نقطه آغاز کمالی انسان است و برخلاف تصور برخی افراد که فکر می‌کنند بايد در قله کمال به عدالت دست يافت، عدالت در دامنه آن است.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه بدون اجرای عدالت، امنيت و آرامشی برقرار نشده و آبادانی حقيقی رخ نمی‌دهد اظهار داشت: عدالت دلها را زنده می‌کند و بايد به نقطه‌ای برسيم که آحاد جامعه حس عدالت، کرامت کنند و هيچکس احساس نکند که عنصر درجه دو يا درجه چندم است.
احمدی‌نژاد از اجرای عدالت به عنوان بالاترين ماموريت‌ها و نقطه آغاز حرکت انسان‌ها به سوی کمال ياد کرد و گفت: تا زمانی که انسان‌ها احساس کرامت و شخصيت نکنند کمال آنها شکوفا نخواهد شد.
وی با تاکيد بر اينکه مهم‌ترين ماموريت انبيا الهی و ائمه اطهار بر پايه عدالت است افزود: همه قوا مسئول هستند که عدالت اجرا شود در همين راستا بايد مقررات و قوانين اسلام و نظارت‌ها به صورت جدی اعمال شود. در اجرای عدالت هر سه قوه نقش دارند اما نقش قوه قضائيه بی‌بديل و ممتاز است چراکه اين دستگاه در آخرين مرحله قرار داشته و تضمين‌کننده صيانت از حقوق آحاد جامعه و امنيت است.
رئيس‌جمهور از رسيدگی عادلانه و قاطع به عنوان مهمترين عامل پيشگيری از وقوع جرم و مهمترين عامل امنيت و آرامش خاطر ياد کرد و تصريح کرد: قاضی بايد باتقواترين، خداترس‌ترين، پاک‌ترين و بهترين باشد و از هواهای نفسانی خارج شده باشد.
وی با تاکيد بر اينکه همه مسئولان موظف به اجرای عدالت هستند تاکيد کرد: قاضی تضمين کننده، تعادل‌آفرين و آرامش آفرين است و در راستای تحقق عدالت نقش اساسی برعهده دارد.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه دولت نهم و دهم تمام توان خود را برای اجرای عدالت گذاشته و خواهد گذاشت گفت: بايد بدانيم اجرای عدالت مهمترين ماموريت ما است. کسی از ما انتظار ندارد که عدالت را در همه عرصه‌ها در يک زمان به وجود آوريم. برای انجام اين کار بايد اولويت‌بندی کرده و از مهم‌ترين مسائل شروع کنيم.
وی تصريح کرد: اگر صاحبان قدرت و ثروت پای ميز محاکمه کشيده شوند جايی برای تخلف پايين‌دستی‌ها وجود ندارد.
احمدی‌نژاد با اشاره به سخنان صادق لاريجانی مبنی بر اينکه در احقاق حقوق شهروندان و ايجاد آرامش و امنيت نسبت به احدی گذشت نخواهد کرد گفت: از اينکه رئيس قوه قضائيه جديد اعلام کرده که برای برخورد با متخلفان هيچ حد و مرزی نمی‌شناسد بسيار خوشحال هستم اين همان ميثاقی است که با رهبری و انقلاب بسته‌ايم.
وی ادامه داد: بايد با مفاسد و تجاوز به حقوق عمومی و قانون‌شکنی‌ها و کسانی که فرهنگ قانون‌شکنی را در جامعه رواج می‌دهند با حفظ احترام برخورد کنيم. از طرفی ديگر اگر در جامعه‌ای صاحبان مکنت و نفوذ از رسيدگی‌های قضايی و اعمال عدالت مصون بمانند آن جامعه تضمينی برای بقا و دوام نخواهد داشت. ممکن است جامعه‌ای با انحرافات اخلاقی پابرجا بماند اما با عدم اجرای عدالت و فراگيری ظلم امکان دوام آن وجود ندارد چراکه اين امر سنت الهی است.
احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه دولت دهم پشتيبان و همراه با قوه قضائيه برای مبارزه با مفاسد است اظهار داشت: اجرای عدالت بسيار سخت است چرا که سفارش‌ها، فضاسازی‌ها و رودربايستی‌هايی بين افراد به وجود می‌آيد که در اين خصوص قاضی بايد از ويژگی‌هايی برخوردار باشد که تحت تاثير اين مسائل قرار نگيرد.
رئيس‌جمهور ابراز اميدواری کرد: مسيری که برای برپايی قوه قضائيه همطراز انقلاب که آغاز شده با مديريت آيت‌الله لاريجانی با قوت ادامه يابد.
احمدی‌نژاد در پايان با بيان اينکه بگذاريد حرف دلم را بزنم گفت: والله می‌ارزد اگر انسانی در موضعی قرار بگيرد که حکم خدا را براساس عدالت انجام داده و جان خود را برای آن بدهد بهتر است که در بهترين جايگاه قرار گيرد اما جامعه از او انتظار تحقق عدالت نداشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016