دوشنبه 19 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه هشدارآميز بهارستان به پاستور، در پي ديدار پنهاني لاريجاني و احمدي نژاد صورت گرفت، اعتماد

علي لاريجاني سرانجام پس از اينکه ملاقات «محرمانه اش» با محمود احمدي نژاد براي انتخاب برخي از وزرا به نتيجه نرسيد، ديروز يک نامه تهديدآميز آماده کرد و با امضاي 200 نماينده به پاستور فرستاد تا آخرين خط و نشان ها را کشيده باشد. محمود احمدي نژاد هم بلافاصله پس از رسيدن نامه به دستش عقب نشيني کرد و اصولگراهاي بهارستان را دعوت کرد به پاستور بروند و آنها را قانع کند روايت هاي لاريجاني از «خودمحوري» او و مشاورانش حقيقت ندارد. مجلسي ها دو هفته است از ايما و اشاره گرفته تا مصاحبه صريح از پاستورنشين ها گلايه مي کنند که چرا براي انتخاب کابينه با آنها مشورت نمي شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدي نژاد و مردان حلقه اولش هم تا ديروز به روي خود نمي آوردند اما پس از اينکه نامه يي با 200 امضا دريافت کردند که متن آن به صراحت براي احمدي نژاد پيغام «دردسرهاي جديد» در بهارستان داشت، رايحه خوش خدمتي ها به راهروهاي مجلس آمده و از يک طرف لاريجاني را به سهم خواهي متهم کردند و از طرف ديگر از سوي احمدي نژاد پيغام آوردند سوءتفاهم شده و او قصد داشته «خيلي زود» با آنها مشورت کند. البته تاريخ «خيلي زود» درست چند ساعت پس از امضاي نامه جالب مجلسي ها به آدرس دفتر احمدي نژاد تعيين شد تا «اصولگراها»يي که کابينه احمدي نژاد را تحريم نکردند زحمت کشيده به پاستور بروند و نظر بدهند که با فلان وزير موافق هستند و با فلان وزير مخالف. البته ديروز راهروها صحنه هاي جالبي داشت. نماينده هاي اصولگراي معترض با رايحه خوش خدمتي ها حتي جدال لفظي هم پيدا کردند.

وقتي کرمي راد عضو کميسيون امنيت ملي خبر داد الان مشخص شده وزير دفاع نهم قرار است وزير کشور دهم شود و وزير کشور نهم، وزير دفاع دهم، چند نماينده هم موضع گرفتند که احمدي نژاد تصميم هايش را گرفته و حال صدا زدن چند اصولگرا براي مشورت بيشتر شبيه يک کار تشريفاتي است. البته اسماعيل کوثري و علي اصغر زارعي از رايحه خوش خدمتي ها به صراحت لاريجاني را متهم کردند که «سهم خواهي» کرده تا جايي که زارعي در جمع خبرنگاران به لاريجاني کنايه زد که «اطلاعات جناب رئيس در مورد ترکيب کابينه حتي از ما نماينده ها هم بيشتر است.»؛ جمله يي که مشابه آن را کوثري هم بر زبان آورد و نامه لاريجاني به احمدي نژاد را يک نامه «آمرانه» ناميد که هر چقدر خواسته براي احمدي نژاد چارچوب و خط و نشان کشيده است. هرچند اين نامه هنوز رسانه يي نشده اما نماينده هاي حامي لاريجاني سخنان رايحه خوش خدمت را تکذيب مي کنند و تاکيد دارند مجلس حق دارد چارچوب صلاحيت هاي عمومي وزرا را تبيين کند و خبري از خط و نشان کشيدن نبود. هرچند کوثري هم با لبخند عنوان مي کند؛ «ايرادي ندارد. نامه بنويسند. اين کار اتلاف وقت است.

آقاي لاريجاني يک بار در مراسم تحليف حرف هايش را زد و اگر قرار باشد آقاي احمدي نژاد آن را اجرا کند، همان يک بار صحبت کردن کافي بود.» تا به اين ترتيب کوثري هم شايعاتي را که براساس آن گفته مي شود احمدي نژاد تصميم خود را گرفته و رايزني هاي مجلسي ها فايده يي در تغيير نظر وي براي وارد کردن چند «مرد پرحاشيه» به کابينه ندارد، تاييد کند. به اين ترتيب گويا طنابي که بين مجلس- پاستور کشيده شده آنقدر اين روزها براثر کشيدن دو طرف نازک شده که هر لحظه بيم آن مي رود چند تار باقي مانده هم بريده شود چرا که حاميان رايحه خوش ديگر هيچ منعي نمي بينند که از هر نوع ادبياتي در مورد لاريجاني استفاده کنند. به تبع آن حاميان لاريجاني هم در مجلس به خود اين اجازه را مي دهند که بدون هيچ گونه لفافه يي تهديد کنند فلان وزير اگر معرفي شود راي نمي دهند تا اگر در ظاهر روابط پاستور- بهارستان سرد است اما در عمل آتش اختلاف هر لحظه شعله ورتر شود.

البته اختلافات تنها به راي ندادن به محصولي و کردان و حتي سعيدلو منتهي نمي شود چون از وقتي شايعه شده لاريجاني نماينده ها را بي اطلاع گذاشته و خود محرمانه به ديدار احمدي نژاد رفته، بر سر اين رفتار آقاي رئيس هم بين نماينده ها اختلاف نظر بيشتر شده است. اين خبر را ديروز رايحه خوش خدمتي ها در راهروهاي مجلس پخش کردند تا به نماينده هاي عادي پيغام بدهند چندان هم تصور نکنند لاريجاني در ماجراي انتخاب وزرا مظلوم واقع شده چون او بدون آنکه ساير نمايندگان را مطلع کند، پنهاني به پاستور مي رود و در انتخاب گزينه ها دخالت مي کند. به گفته زارعي، لاريجاني در شرايطي مظلوم نمايي مي کند که بيشتر از همه با او مشورت کردند و اگر قرار باشد از کابينه سهمي هم به برخي برسد، لاريجاني بي نصيب نمي ماند. کوثري هم با همان جملات اين طور گفته؛ «از نامه لاريجاني ادبيات سهم خواهي احساس مي شود.» تا به اين ترتيب اگر «لاريجاني»ها سعي دارند «احمدي نژادي »ها را به خودمحوري متهم کنند در مقابل «احمدي نژادي»ها در مقام پاسخ پيغام مي دهند که خبر نداريد لاريجاني سهمش را از کابينه گرفته است. البته لاريجاني ديروز سعي کرد به جمع کردن «امضاها» سرگرم بماند و جواب اين گونه اتهامات از جنس رايحه خوش خدمت را ندهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016