پنجشنبه 29 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باهنر: حداقل‌ ‌٤ تا ‌‌٥ نفر از وزرای پيشنهادی، رای نمی‌آورند، ايسنا

- مشورت‌های دولت و مجلس درباره کابينه، سيستماتيک و سامان‌يافته‌ نبود


نايب رييس مجلس شورای اسلامی با بيان اين‌که حداقل ۴ تا ۵ نفر از اعضای معرفی شده از سوی رييس جمهور برای کابينه دهم موفق به کسب رای اعتماد نخواهند شد، گفت: برداشت مجلس اين است که وزرای جايگزين کارآمدتر از وزرای قبل نيستند، مگر اين‌که دليل آقای احمدی‌نژاد مبنی بر هماهنگ نبودن برخی افراد کنار گذاشته شده از کابينه را کافی بدانيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا باهنر در نشست مشترک شورای مرکزی و شورای استان‌های جامعه اسلامی مهندسين با بيان اين‌که نامه رييس جمهور ديشب در آخرين ساعات به مجلس رسيد، گفت: البته روش رييس جمهور در راستای معرفی کابينه از طريق رسانه ملی قبل از مجلس، جای گلايه‌ای را باقی گذاشت و روشی جديد و بديع بود. اگرچه اين امر خلاف قانون نبوده است اما عرف و روش گذشته اين بوده که قبل از معرفی اعضای کابينه توسط رييس جمهور از طريق رسانه، اين افراد به مجلس معرفی شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی هم‌چنين تاکيد کرد: بحث تعيين وزرا ميان مجلس و رييس جمهور انجام می‌گيرد و ضرورت ندارد که مردم درگير اين مباحث شوند تا اين‌که يکی بگويد اخراج،‌ اعدام و يا هماهنگ بايد گردد.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين هم‌چنين گفت: با توجه به پخش ميزگردهايی درباره کابينه در رسانه ملی، از آقای ضرغامی خواستيم که اين مباحث آرام‌تر دنبال شود.

باهنر با اشاره به جلسات فراکسيون اصول‌گرايان و اعضای هيات رييسه مجلس با رييس جمهور گفت: ما در اين جلسات وارد مصاديق نشديم. اما با توجه به اخباری که از مصاديق می‌رسيد تلاش می‌کرديم که مباحث مورد نظر خود را به رييس جمهور منتقل کنيم.

وی با بيان اين‌که همه اسامی مطرح شده در نامه رييس جمهور تقريبا همان اسامی‌ای است که در روزنامه‌ها آمده بود، گفت: به احتمال قريب به يقين ۴ تا ۵ نفر از اين افراد رای نمی‌آورند و دو سه نفر از آنها برای ما مشکوکند و ما آنها را نمی‌شناسيم مگر آنکه طی شناخت يک هفته‌ای نمايندگان نظر نهايی خود اعمال کنند.

باهنر با بيان اين‌که ما وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسيديم ايشان بر حمايت از دولت تاکيد داشتند، گفت: ما در آنجا خدمت مقام معظم رهبری در مورد ضوابطی صحبت کرديم که يکی از آنها ضرورت بهره‌مندی افراد کابينه از تدين و التزام عملی به احکام نورانی اسلام و مبانی دينی، هم‌چنين سابقه انقلابی‌گری کسی است که به عنوان وزير يک دستگاه و وزارتخانه می‌خواهد معرفی شود و بايد ثابت کند در پايگاه‌های انقلابی و گردنه‌هايی که نظام از آن عبور کرده است، حضور داشته، ضمن اين‌که اين فرد بايد نه در حرف و شعار بلکه در عمل التزام جدی به ولايت فقيه داشته باشد و اينها نيز جزو شرايطی قلمداد می‌شود که مقام معظم رهبری نيز بر آنها تاکيد کرده‌اند.

نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه هم‌چنين خاطرنشان کرد: در مورد کارآمدی افراد نظر اوليه اين بود که اگر ما در مورد کارآمدی فردی که رييس جمهور معرفی کرده است ترديد داشته باشيم به هر ترتيب بايد با تساهل و تسامح برخورد کنيم، اما اگر جايی عدم صلاحيت فرد احراز شد و ما مطمئن شديم که آن فرد برای وزارتخانه مفيد نيست بلکه مضر هم هست عقلايی است که از همان اول چنين شخصی رای نياورد و اگر بين رييس جمهور و مجلس اختلافی وجود داشت ما به فرد کارآمدتر رای خواهيم داد و اگر کارآمدی وجود نداشته باشد به تکليف خود عمل خواهيم کرد.

اين عضو هيات رييسه مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه بايد بگويم حداقل ۴ تا ۵ نفر از اعضای معرفی شده موفق به کسب رای اعتماد نخواهند شد؛ البته مجلس ساختار خاص خود را دارد و لابی‌ها، رفت‌وآمدها و اقناع کردن‌ها در اين مسير مهم است.

باهنر در ادامه با بيان اين‌که مجلسی‌ها در راستای برکناری برخی افراد کابينه قانع نشده‌اند، گفت: مثلا آقای لنکرانی يک فرد نخبه و فعال است و اگرچه خانم مرضيه وحيد دستجردی فردی قابل قبولی است اما به هر ترتيب مجلسی‌ها در اين مورد قانع نشدند. هم‌چنين آقای فتاح و آقای جهرمی نيز از جمله افراد مقبول در کابينه نهم بوده‌اند و به هر ترتيب بايد گفت وزرای جايگزين کارآمدتر از وزرای قبل نيستند، مگر اين‌که دليل آقای احمدی‌نژاد مبنی بر هماهنگ نبودن برخی افراد را کافی بدانيم.

وی هم‌چنين با بيان اين‌که تا جمع‌بندی در مورد کابينه ۵ تا ۶ هزار جلسه کاری تشکيل خواهد شد و رفت و آمد‌های زيادی انجام می‌گيرد، گفت: اگر فراکسيون اصول‌گرايان با توجه به تعداد افرادی که دارد به جمع‌بندی برسد نتيجه نهايی نيز بر مبنای همين جمع‌بندی خواهد بود.

به گزارش ايسنا، باهنر هم‌چنين در اين نشست با اشاره به وقايع رخ داده پس از انتخابات رياست جمهوری گفت: در اين بين تهمت‌ها و شايعاتی در رابطه با صحت انتخابات مطرح و بعد از آن نيز پيگيری‌های غيرمعقولانه و غيرمستدل آقايان منجر به وارد شدن هزينه‌هايی به جامعه شد.

وی با بيان اين‌که چنين اتفاقاتی به افکار عمومی جامعه، عدم اعتماد را تزريق کرد، گفت: اين مسائل تزريق شده بايد با بحث‌های منطقی حل شود و فضا از حالت امنيتی بيرون بيايد.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين هم‌چنين خاطرنشان کرد: به هر ترتيب در هر گرايشی افراد تندرو و ميانه‌رو حضور دارند. وقتی فضا به دست تندروها بيفتد يک سری می‌گويند اعدام، اخراج و ابطال بايد گردد. اما اگر فضا از حالت امنيتی بيرون بيايد آن‌گاه می‌شود اعتماد عمومی را به جامعه برگرداند.

اين عضو هيات رييسه مجلس شورای اسلامی با بيان اين‌که گام‌های ما بايد ظرف سه چهار سال آينده استوارتر و مطمئن‌تر باشد، تاکيد کرد: بايد تلاش کنيم پشتوانه افکار عمومی را بيشتر بر خود جلب کرده، و شکافی را که عده‌ای به جامعه القا کردند با تدبير حل کنيم.

باهنر با بيان اين‌که دولت دوران سختی را به دليل اين‌که يک عده از نظر سياسی و افکار عمومی دچار ترديد شده‌اند، پيش روی خود دارد، گفت: برخی فکر می‌کنند که خدای نکرده نظام در سراشيبی تنزل افتاده، برخی افسوس می‌خورند و نظاره‌گر هستند، برخی هم شيطنت و مرض داشته و می‌گويند لگدی بزنيم چرا که هرچه بدتر، بهتر.

وی با تاکيد بر اين‌که دولت بايد در راه جلب توجه بيشتر افکار عمومی تلاش کند، گفت: ما در گوشه و کنار کشور با هر وسيله و امکان بايد کمک کنيم تا نظام به سمت قله‌هايی که برای خود ترسيم کرده پيش برود و چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور الهام بخشی در جهان اسلام،‌ تعامل مثبت و سازنده با بقيه کشورها، حل برخی مشکلات اقتصادی از جمله اشتغال و تورم را مورد توجه قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به مراسم تحليف و تنفيذ رييس جمهور تاکيد کرد: با توجه به برگزاری اين مراسم‌ها حتی آنها که تخم ترديد در ذهن‌شان پاشيده بودند بعد از اين جريانات بايد قبول کنند اگر می‌خواهند در چارچوب نظام و قانون اساسی کار کنند بايد تصميم، اراده و مواضع‌شان عوض شود و دولت را به رسميت بشناسند. البته اين به معنای اين نيست که همه بگويند ما عملکرد دولت را قبول داريم. به هر ترتيب برخی مشی و برخی روش‌های دولت و برخی نيز راهی را که دولت در مسير درست حرکت می‌کند و برخی نيز راه رفتن دولت در مسير درست را نمی‌پذيرند و به هر ترتيب هر دولتی يک جريان مخالف مقابل خود دارد.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين با تاکيد بر اين‌که اپوزيسيون داخل نظام که در چارچوب قانون اساسی و قوانين موضوعه کشور حرکت می‌کند بايد دارای رسانه، جبهه وحزب باشد، گفت: يکی از راه‌هايی که می‌تواند باعث سريع‌تر اتفاق افتادن اين روند شود چينش اعضای کابينه است که می‌تواند افکار عمومی را تحريک و يا آن را آرام کند.

باهنر در ادامه با بيان اين‌که مشورت‌های انجام شده بين دولت و مجلس در راستای بحث کابينه، مشورت‌های سيستماتيک و سامان‌يافته‌ای نبوده است، گفت: اگرچه اين مشورت‌ها با تک تک نمايندگان و يا اعضای هيات رييسه مجلس انجام شد، اما می‌توان گفت که اين رايزنی‌ها، رايزنی‌های سيستماتيکی نبوده است.

هم‌چنين در اين نشست مرتضی نبوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسين با بيان اين‌که مهم‌ترين دستاورد ماه مبارک رمضان کسب تقوا است، گفت: تقوا ملکه‌ای است که وقتی در انسان پديد آمد باعث می‌شود تا انسان از جنبه نفسانی و حيوانی خود فاصله بگيرد.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: نبود تقوا باعث می‌شود تا انسان‌ها آنجا که پای قدرت به ميان می‌آيد روی اصول معامله کنند و ما نيز که خود را اصولگرا می‌دانيم بايد ببينيم که در مقام عمل چقدر روی اصول خود پايبند هستيم.

غلامحسين اميری قائم مقام جامعه اسلامی مهندسين نيز در اين جلسه پيروزی احمدی‌نژاد و آرای چهل ميليونی مردم را در اين انتخابات به حاضرين تبريک و گرامی داشت و گفت که ما بايد از اين فرصت استفاده کرده و کشورمان را به جايگاهی که برای آن برنامه‌ريزی شده برسانيم.

هم‌چنين قرار است در اين نشست که در حال برگزاری است علی لاريجانی رييس مجلس سخنرانی کرده و از محسن يحيوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسين به عنوان يک آزاده تقدير شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016