پنجشنبه 5 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازجوها به صداوسیما آمدند! حضور دست اندرکاران تهیه کیفرخواست در گفتگوی شبکه دو سیما، آينده

مقدم فر: دستگاههای امنيتی، قضايی ما هنوز آمادگی برخورد با اين ماجراها را ندارند و نوع برخورد آنها با از نوع کودتا از جنس سخت است.
قره‌باغی: اين آقای جامعه شناس و برادر ۳شهيد در دوره اصلاحات در مقاله‌ای منافقين و گروهک‌های کوموله و دموکرات را که قاتل برادرش بودند، تطهير کرد.


دو تن از تدوين‌کنندگان اصلی کيفرخواست متهمان کودتای مخملين، شب گذشته با حضور در بخش گفتگوی ويژه خبری، مبانی نظری نگاه خود به تحولات کشور را توضيح دادند.

به گزارش خبرنگار «آينده»، قره‌باغی و مقدم‌فر که به عنوان کارشناس سياسی در اين گفتگو حاضر شده بودند، حرکت انجام شده توسط معترضان پس از انتخابات را کودتای مخملين دانسته و آن را در چارچوب سناريوی طراحی شده توسط استراتژيست‌های آمريکايی، به ويژه هانتينگتون دانستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قره‌‌باغی در اين گفتگو با اسنتاد به کتاب موج سوم هانتينگتون که به گفته وی از سال ۱۳۷۱ توسط چهره‌های شاخص جريان اصلاح‌طلب در داخل کشور، ترجمه و به عنوان راهبرد استفاده می شده است، اظهار کرد که واژه اصلاح‌طلبی اين گروه، برای اولين‌بار و چند سال قبل از نيروهای داخلی، توسط هانتينگتون استفاده شده است و وی انواع اشکال براندازی نرم را با توجه به موقعيت اصلاح‌طلبان در حاکميت به چهار دسته تقسيم کرده که مدل موردنظر در ايران، شکل اول بوده که تغيير شکلی نام دارد و در اين مدل، اصلاح‌طلبان در قدرت پايگاه دارند و با استفاده از پايگاه خود در قدرت، اقدام به براندازی نرم می‌کنند.

مقدم‌فر که در حال حاضر مديريت خبرگزاری فارس را نيز برعهده دارد، در اين گفتگو اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ آمريکا طرحی را برای آموزش و آماده‌سازی نيروهای اصلاح‌طلب برای کودتای مخملين آماده کرده بود که در آن خانم اليزابت چنی، دختر ديک چنی در دبی به آموزش اصلاح طلبان پرداخته بود و افرادی که برای شرکت در اين دوره انتخاب می‌شدند، افرادی بودند که دارای خصوصيات نخبگی، جوانی، مؤثر بودن در نظام، وابستگی به نهادهای حاکميت و ترجيحاً فرزندان مقامات باشند.

مقدم‌فر با اشاره به تلاشهای ناموفق صورت گرفته برای انقلاب مخملی در ۱۸ تير گفت: طراح انقلاب مخملی که خود نويسنده کتاب «از ديکتاتوری تا دموکراسی» نيز می باشد، به ارائه ۱۹۸ دستورالعمل در کتاب خود اقدام کرده بود که در اتفاقات اخير در ايران ، نزديک به ۱۰۰ روش تست شد که هيچ يک موفق نبود.

وی با بيان اينکه دشمنان نا‌اميد نيستند و همواره به دنبال تحقق اهداف خود و اين‌بار در بسترهای ديپلماسی عمومی هستند، افزود: طراح انقلاب مخملی بر اين آرزو است تا روزی انقلاب مخملی در ايران تحقق يابد.

اين کارشناس مسايل سياسی با اشاره به تجربه کودتای مخملی در کشورهايی همچون گرجستان افزود: گرچه اين الگو در گرجستان و قرقيزستان در کوتاه مدت موفق بوده، ولی در بلندمدت دچار شکست شده است، کما اينکه در ايران نيز در همان آغاز اجرا دچار شکست شد.

وی با تاکيد بر اينکه انقلاب ايران يک انقلاب مردمی است و از پايه های قوی برخوردار است و دشمنان در تلاش هستند تا به زعم خود خللی بر آن وارد کنند، به راههای مقابله با اين‌گونه حرکتها اشاره کرد و گفت: راههای مقابله با اين جريان بايد از جنس خودش باشد. ما بايد در بين نخبگان، فرهنگيان ، سياسيون و دستگاههای مختلف آمادگی مقابله با چنين مسايلی را به وجود بياوريم.

مقدم فر اضافه کرد: برخی دستگاههای امنيتی، قضايی و حتی قوانين جاری ما هنوز آمادگی برخورد با اين ماجراها را ندارند و نوع برخورد آنها با اين مسايل، از نوع کودتا از جنس سخت است.

قره‌باغی نيز در اين گفتگو با مخاطب قرار دادن ساير کانديداهای رياست‌جمهوری و نخبگان هواداران آن‌ها گفت: ما در اين سال‌ها در حسرت يک جمله از شما عليه آمريکا و اسرائيل مانده‌ايم، چرا يک جمله عليه رسانه‌های بيگانه پس از انتخابات نگفتيد، چرا وقتی مردم مسلمان مقلد مراجع را به ميمون تشبيه کردند، جمله‌ای نگفتيد، چرا وقتی اعلام شد عليه حکومت امام خمينی هم اقدام می‌کنيم و عليه خدا هم تظاهرات می‌کنيم، شما ساکت بوديد و حالا انتقاد می‌کنيد.

قره‌باغی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به فردی که جامعه‌شناس بوده و برادر سه شهيد می‌باشد، گفت: اين آقا که برادرش دوست من بوده و ۵ مهر سال ۱۳۶۰ در چهارراه وليعصر تهران ترور شد، در دوره اصلاحات در مقاله‌ای منافقين و گروهک‌های کوموله و دموکرات را که قاتل برادرش بودند، تطهير کرد و گفت که کشيده شدن موضوع اين گروه‌ها به درگيری مسلحانه، تقصير نظام بوده است.

گفتنی است، رضا سراج که گفته می‌شود وی نيز نقش مؤثری در آماده‌سازی کيفرخواست‌های کودتای مخملين دارد، در اين گفتگو غايب بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016