پنجشنبه 12 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فدائيان خلق (اکثريت): هشدار در مورد نقشه های حکومت ايران عليه دانشگاه‏ها

اعلاميه هيئت سياسی – اجرايی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

هم ميهنان!
استادان، پژوهشگران، دانشجويان و صاحب نظران علوم اجتماعی!
در روزهای اخير از مقامات و محافل حکومتی، زمزمه‏هايی به گوش می‏رسد که حاکی است برخی از اين مقامات و محافل، در تدارک يورش جديدی به محيط های علمی کشورند. نخست، به آقای سعيد حجاريان که يکی از متهمان دادگاه های نمايشی اخير است، متنی ديکته کردند که حاوی انتقاد از دستگاه آموزش عالی کشور بود، به ويژه انتقاد از اينکه در مؤسسات آموزش عالی ايران، علوم اجتماعی نوين و از جمله آموزش‏های شخصيت های برجسته علوم اجتماعی در غرب، مانند ماکس وبر و يورگن هابرماس، تدريس شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چند روزی از انتشار متن ديکته شده به آقای حجاريان نگذشته بود که معلوم شد سرچشمه و الهام بخش اين متن کجاست. علی خامنه‏ای طی سخنانی که روز ۸ شهريور داشت، با اشاره به تحصيل دو ميليون دانشجوی ايرانی در رشته های علوم انسانی اظهار داشت: "اين مسئله نگران کننده است زيرا توانايی مراکز علمی و دانشگاه‏ها در زمينه کار بومی و تحقيقات اسلامی در علوم انسانی و همچنين تعداد اساتيد مبرز و معتقد به جهان بينی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد اين تعداد دانشجو نيست."
وی افزود: "بسياری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه‏هايی است که مبانی آنها ماديگری و بی اعتقادی به تعاليم الهی و اسلامی است و آموزش اين علوم موجب بی اعتقادی به تعاليم الهی و اسلامی می‏شود و آموزش اين علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترويج شکاکيت و ترديد در مبانی دينی و اعتقادی خواهد شد."
رهبر جمهوری اسلامی از دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا به گفته او، اين موضوع را مورد "توجه جدی" قرار دهند.
اظهارات اخير آقای خامنه ای را بايد جدی گرفت. وی در رأس نظامی قرار گرفته است که عمال آن در سال ۱۳۵۹ با يورش خونين به مؤسسات آموزش عالی، آموزش عالی را در ايران به مدت چند سال تعطيل کردند. در جريان آن تصفيه گسترده که به انقلاب فرهنگی معروف شد، هزاران دانشجو و صدها تن از کادر علمی آموزش عالی اخراج شدند. انقلاب فرهنگی، لطمات سنگينی به بنيه علمی و محيط پژوهشی کشور ما وارد کرد.
اما شما فرهيختگان جامعه توانستيد با تلاش و ابتکار خود، فعاليت علمی و تحقيقی در کشور را احيا کنيد. شما عليرغم همه محدوديت ها و زورگويی های عمله استبداد، به محيط آموزش عالی کشور حياتی نو بخشيديد. سرزندگی و پويايی محيط علمی ايران را می توان بر اساس هراسی سنجيد که مدافعان بستن هر چه بيشتر فضای فرهنگی و عملی کشور از دانشگاه های ايران دارند.
به علت همين هراس است که اکنون، کسانی که می خواهند آرامش گورستانی بر کشور حاکم باشد، کسانی که می خواهند عبوديت و تقليد را جايگزين کنجکاوی و پژوهش کنند، کسانی که می خواهند ايران از دستاوردهای علوم انسانی جهان منفک باشد و تنها به خريد تکنيک از دنيا اکتفا کند، نقشه يورش به آموزش علوم انسانی و به ويژه علوم اجتماعی را کشيده‏اند.

فرهيختگان ايران!
تخصص و عرصه فعاليت شما هر چه باشد، همه شما به اهميت علوم انسانی و علوم اجتماعی برای فرهنگ و دانش در کشور آگاهی داريد. شما می دانيد علوم تجربی و مهندسی بدون علوم انسانی و اجتماعی قابل تصور نيست. از اين رو، هدف قرار دادن علوم اجتماعی و تلاش برای قطع رابطه آموزش اين علوم در کشور ما با بقيه جهان، هدف قرار دادن کل نظام آموزش عالی کشور است. اين کار، چيزی نيست جز تلاش برای به راه انداختن يک "انقلاب فرهنگی" ديگر.

دانشگاهيان و دانشجويان ايران!
جامعه دانشگاهی ايران در تاريخ معاصر ايران همواره نقش پيشگام در تحولات و ترقی اجتماعی ايفا کرده است. دانشگاهيان ايران، معتبرترين گروه مرجع جامعه مدنی ايران محسوب می شوند. دانشگاه ايران، پيشينه درخشانی از فعاليت علمی و البته تعهد اجتماعی و سياسی دارد. اينک، تاريک انديشان، خشمناک از اين نقش برجسته شما، حيات علمی و اجتماعی شما را هدف قرار داده‏اند و می‏خواهند شما را به حاشيه برانند. در برابر اين نقشه واپس گرايانه مقاومت کنيد. نگذاريد تحت عنوان علوم "مفيد" و "غيرمفيد" ميان شما شکاف ايجاد کنند. حکومت به شما نياز دارد، بدون شما اداره کشور ممکن نيست. به حکومت همبستگی جامعه دانشگاهی ايران را نشان دهيد. نشان دهيد استادان و دانشجويان همه رشته‏ها، در دفاع از استقلال و پويايی محيط علمی همداستانند. عليه نگاه امنيتی به دانشگاه و دانشگاهيان موضع بگيريد. به رهبران حکومت بگوييد مشکل آنها علوم اجتماعی و انسانی نيست، مشکل آنها اين است که می کوشند به جای خود شکستن، آْينه را بشکنند. به آقای خامنه‏ای بگوييد کار علم، چيزی جز نور افکندن بر واقعيت نيست و تلاش برای خاموش کردن اين نور، بيش از همه خود گردانندگان کشور را کور و سردرگم خواهد کرد.
امروز، مسئوليت سنگينی در قبال نسل‏های آينده داريم. در آينده‏ای که چندان دور نيست، فرزندان ما به داوری خواهند نشست. تاريخ به نظاره نشسته است که آيا جامعه علمی ايران در برابر يورشی که حيات آن را هدف قرار داده است خواهد ايستاد يا نه.

هيئت سياسی ـ اجرايی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
۱۲شهريور ۱۳۸۸(۳ سپتامبر ۲۰۰۹)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016