دوشنبه 16 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در نشست خبری: اين دولت مشروع‌ترين دولت صد‌سال اخير است، فرماندهان عمليات حوادث اخير بايد پاسخگوی عمل خود باشند، فارس

خبرگزاری فارس: رييس جمهور در اولين نشست خبری خود در دولت دهم به سوالات نمايندگان رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور کشورمان صبح امروز طی سخنانی در اولين کنفرانس خبری خود در دولت دهم با اشاره به ويژگی‌های ملت ايران اظهار داشت: امروز ملت ايران و جهان در متن تحولات بزرگی قرار دارد و ملت ايران که پرچمدار يک انقلاب عظيم اسلامی و الهی است، گام‌های بلندی را در جهت تحقق اهداف انقلاب برمی‌دارد.
وی افزود: در عرصه‌های جهانی نيز همه مناسبات در آستانه تحولات بزرگ و شگرفی است و مشاهده کرديد که ملت ايران در ادامه پيروز‌ها و حرکت به سمت قله‌ها يک انتخابات عظيم را پشت سر گذاشت و اين انتخابات يک نقطه عطف و تجميع انرژی ملت ايران برای حرکت با سرعت بالاتر و در مسير درست‌تر و پيگيری اهداف بالاتر بود.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه ملت ايران در اين انتخابات چند پيروزی بزرگ را کسب کرد، اظهار داشت:‌ اولين پيروزی ارائه يک الگوی انسانی و ناب از مردمسالاری بود، مردمسالاری که از عمق اعتقاد به خدا و پافشاری عميق بر تحقق عدالت و يگانه‌پرستی برخاسته است،الگويی که ملت ايران امروز به دنيا معرفی می‌کند الگويی کاملا انسانی، اخلاقی برای زمامداری و برای مشارکت آحاد مردم در اداره کشور است.
احمدی‌نژاد ادامه داد: دموکراسی در ايران حقيقی است وآنچه که در عرصه‌های گوناگون جاری می شود اراده‌های مستحکم و متحد ملت ايران است. ملت ايران آزادانه و آگاهانه راه ملت را انتخاب کردند و همه توان و موجوديت خود را در مسير انقلاب به کار گرفتند و معرفی بالاترين الگوی موفق يک پيروزی بزرگ برای ملت ايران بود.
وی با اشاره به دومين پيروزی ملت ايران گفت: دومين پيروزی ملت ايران شکست پی در پی و متوالی دشمنان قسم خورده انقلاب است. دشمنانی که از ماه‌ها قبل از انتخابات با سازماندهی و تجهيز و با سرمايه‌گذاری و با بکارگيری همه رسانه‌ها و طراحی‌های پيچيده روانی تلاش کردند بر مسير تصميم‌گيری ملت ايران به نفع خودشان بهره ببرند اما ملت ايران با حضور و انتخابی تاريخی شکست سنگينی را بر دشمن تحميل کرد و خود انتخابات يک پيروزی بزرگ برای ملتی بزرگ در برابر دشمنان بود.
رئيس‌جمهور با اشاره به تحولات پس از انتخابات، پيروزی سوم ملت ايران را بار ديگر در برابر دشمنان دانست و اظهار داشت: پس از انتخابات پيروزی ملت ايران ادامه پيدا کرد و دشمنان که در عرصه رويارويی با انديشه و تصميم ملت ايران طعم شکست را چشيدند خيال کردند با تلاش برای مشوه کردن چهره ملت ايران و انتخابات ملت ايران می‌توانند ضربه‌ای را بر اراده ملت ايران وارد کنند اما هوشمندی يک ملت بزرگ و اراده الهی آنها بر توطئه دشمنان کج‌فهم غلبه کرد.
احمدی‌نژاد ادامه داد: ملت ايران نشان داد که مرد عرصه‌های سنگين است و جمهوری اسلامی ايران در يک آزمايش سخت نشان داد که دارای ظرفيت‌های بسيار والا و متعالی است و قادر است همه طراحی‌های دشمنان قسم خورده خود را مديريت کند و قادر است همه سلايق، جريان‌ها و تحرکات را مديريت کند و در دل انديشه نورانی خود هضم کند و اين پيروزی ديگر ملت ايران بود.
وی ديگر پيروزی ملت ايران را پيروزی اخلاقی دانست و اظهار داشت:ملت ايران نشان داد که در برابر همه بداخلاقی‌های مستکبران ضربه‌ای از جاده اخلاق و ارزش‌های انسانی منحرف نمی‌شود و انتخابات و حوادث پس از انتخابات پيروزی اخلاقی ملت ايران در برابر بداخلاقان بود.
رئيس‌جمهور افزود: ملت ايران پيروزی ديگری داشت و آن رو شدن دست بسياری از بدخواهان بود و استعمار پيری که بارها و بارها پيغام می‌داد که می‌خواهد رفتار خود را اصلاح کند و از اقدامات خود پشيمان است، و برخی ديگر که با شعار تغيير وارد عرصه جهانی شدند تا رفتارهای خود را تغيير دهند و دست از دخالت بردارند ملت ايران با استحکام خود باعث شد دست آنها رو شود و معلوم شود که اراده درستی برای تغيير وجود ندارد.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه ملت ايران آلودگی‌ها را از دامن انقلاب پاک کرد، گفت: ملت ايران در اين چند ماه موفق شد که بسياری از زائده‌هايی که به پای خود بسته شده بود تا حرکت او را آهسته کند،‌از پای خود باز کرد و موفق شد اين آلودگی‌ها را از دامن انقلاب پاک کند و گام بلندتری به سمت پاکی بردارد.
وی با بيان اينکه امروز دولت دهم با اقتدار مستقر شده است،‌گفت: با رای بالای نمايندگان مجلس و اکثريت قاطع نمايندگان دولت کار خود را آغاز کردند و با قدرت چند برابری از دولت نهم ماموريت‌های خود را در عرصه داخلی و خارجی دنبال خواهد کرد و ساختن ايران و آبادانی در تمام زمينه‌ها بر اساس عدالت دنبال خواهد شد و برنامه اقتصادی، اجتماعی و علمی گسترده‌ای با سرعت بيشتری پيگيری خواهد شد.
رئيس‌جمهور ادامه داد: بسيار زودتر از افق چشم‌انداز ملت ايران قله‌ها را فتح خواهد کرد و امروز يک عزم و پتانسيل کم نظير در ملت ايران برای حرکت رو به جلو شکل گرفته و رفتار جامعه ايران فرق کرده و همه مشارکت فعالی در همه زمينه‌ها خواهند داشت.
احمدی‌نژاد با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی در ۳۰ سال انقلاب اسلامی بخصوص ۴ سال حضور دولت نهم اظهار داشت: اگر در ۳۰ سال و به ويژه ۴ سال گذشته خبرهايی از پيشرفت ملت ايران داشتيم در اين دوره جديد اين اخبار بيشتر، هفته‌ای و حتی روزانه خواهد شد.
وی افزود: ملت ايران برای اثرگذاری بر جهان مصمم است چرا که می‌داند بدون اثرگذاری بر جهان قادر به صيانت از عزت خود نخواهد بود لذا يک مولفه قدرتمند از ايران وارد عرصه جهانی خواهد شد. اما دنيا نيز در آستانه تحولات بزرگی است و انديشه ليبراليسم و روش دموکراسی ليبرال به پايان راه خود رسيده است و انديشه سرمايه‌داری و اقتصاد سرمايه‌داری در آستانه اضمحلال هستند و تجربه نشان داد که روش اقتصاد سرمايه‌داری نه تنها باعث فاصله طبقاتی، جنگ‌ها، درگيری‌ها و اختلافات است بلکه در عمل هم قادر نيست حاکمان نظام سرمايه‌داری را حفظ کند و امروز بحران اقتصادی و به تبع آن بحران اجتماعی در دنيای سرمايه‌داری بسيار جدی است و عميق‌تر از آن است که بخواهند با برخی پوشش‌ها و بسته‌بندی‌ها که عمق آن را پنهان کنند.
رئيس‌جمهور ادامه داد: با روش‌هايی که خود آنها موجب بحران است،‌نمی‌توان بحران را مهار کرد و امروز انديشه ليبرال و دموکراسی ليبرال چه بخواهد و چه نخواهد بايد دامن خود را از محيط سياسی بين‌الملل جمع کند.
احمدی‌نژاد با اشاره به قدرت‌هايی که بيش از ۶۰ سال به طور انحصاری مديريت جهان را به عهده داشتند گفت:‌اين قدرت‌ها به پايان راه خود رسيده‌اند و بايد همه مناسبات، بنيان‌های مناسبات و شيوه تعامل دگرگون شود و امروز ديگر نمی‌شود چند کشور بنشينند و برای دنيا تصميم‌گيری کنند و بدون مشارکت عمومی بر پايه عدالت هيچ مشکلی حل شدنی نيست و در مسير تشکيک مشکلات افرادی بيشتر ضرر می‌بينند که نقش بيشتری در آفرينش اين مشکلات داشتند و سنگين ترين خطرات متوجه سرمايه‌داران جهانی و نظام سرمايه‌داری جهانی است.
وی افزود: امروز ذهنيت بشر به سرعت در حال تغيير است و سطح نگاه بشر از افق سرمايه‌داری بالاتر رفته و امروز کمتر کسی را می‌توان پيدا کرد که با سرمايه‌داری و ادبيات آن و دموکراسی ليبرال قانع شود و امروز بشريت به سرعت به دنبال مفاهيم، ساختارها و ادبيات جديد است و امروز عدالت رکن مستحکم مطالبات ملت‌ها است و هيچ کس قادر نيست بدون توجه به کرامت انسانی، حقوق ملت‌ها، عدالت، پاکی در مسير مديريت جهان نقش تاثيرگذاری را ايفا کند و ما در آستانه تحولات بزرگی هستيم و من ايمان دارم که اين تحولات به نفع کرامت و حقوق ملت‌ها خواهد بود.
رئيس‌جمهور با اشاره به نزديک شدن به شهادت امام علی (ع) گفت: امام علی (ع) پرچمدار دفاع از کرامت انسان‌ها و الگوی عدالتخواهی و زمامداری صالح،عادل و مردمی بود و اين الگوی بی‌بديل و جاويدان عدالتخواهی است و الگويی است که ملت ايران به بشريت معرفی می‌کند و همه را به پيگيری حاکميت انسان صالح کامل دعوت می‌کند.

* دوران حرکت‌ها و توافقات پنهانی برای تعيين سرنوشت جهان به پايان رسيده است
به گزارش فارس، احمدی‌نژاد در بخش ابتدای پاسخ به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی و در پاسخ به پرسش خبرنگار العالم درخصوص محورهای پيشنهادات جديد ايران به مجموعه ۱+۵ و تعيين زمان‌بندی خاصی از سوی طرف اروپايی برای مذاکرات اظهار داشت: نشنيديم که زمانی برای گفتگو از سوی آنها مطرح شود، تعامل را بر مبنای احترام و عدالت با زمان‌گذاشتن برای مذاکرات همخوانی ندارد و بسيار روشن است که اين ادبيات با نيازهای امروز و با رويکرد ملت ايران ناسازگار است.
رئيس جمهور حل مسائل جهانی را نيازمند به تعامل سازنده برپايه عدالت عنوان کرد و گفت: فکر می‌کنيم بدون مشارکت همگانی نمی‌توان مسائل را حل کرد و ملت ايران همواره با اقتدار و توانمندی‌های فرهنگی و دينی خود آمادگی دارد تا در جهت حل مسائل جهانی کمک کند.
وی اضافه کرد: پيشنهادات ما ناظر بر چالش‌های مهم بشريت و جهت‌گيری‌های اساسی برای حل پايدار اين چالش‌هاست و ما پيشنهاد داده‌ايم در چارچوبی منطقی و عادلانه آمده‌ايم با همه دلسوزان و موثرين در جهان به گفتگو بنشينيم.
احمدی‌نژاد ادامه داد: بسته پيشنهادی را ابتدا به ۱+۵ داده خواهد شد و بسته‌های ديگری برای دسته‌های ديگری از کشورها آماده شده که به زودی به آنها نيز خواهيم داد و اميدواريم عزم جديدی برای اصلاح امور شکل گيرد.

* دور سوم سفرهای استانی از مهر‌ماه آغاز می‌شود
رئيس در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در خصوص دستاوردهای سفرهای استانی دولت نهم و بررسی نقاط قوت و ضعف آن و چگونگی دور سوم سفرهای استانی بيان کرد: يکی از ابتکارات دولت نهم سفرهای استانی بود که البته اين استانها اهداف و دستاوردهای فراوانی داشت. از بين رفتن بروکراسی اداری، ارتباط عاطفی با آحاد مردم و اشراف و مسائل کشور بخشی از دستاوردهای اين حرکت بود. البته ممکن است در اين حرکت نو نقاط قوت و ضعفی نيز وجود داشته باشد ولی دولت با جمع‌بندی روشن و کارشناسانه دور جديد سفرهای استانی را از مهر ماه با تفاوت در روش کار و نگاه به مسائل پايه‌ای‌تر آغاز خواهد کرد که جلسات و تصميمات در اين دوره از سفرها با دور دوم متفاوت خواهد بود.

* برای برون رفت از معضلات جامعه بشری راه‌حل‌های ابتکاری و عادلانه داريم
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار تلويزيون آسوشيتد‌پرس در خصوص سياست‌های خارجی چهار‌سال آينده و برنامه جديد برای برنامه هسته‌ای عنوان کرد: قطعا در اين دوره با ابتکارات جديدی وارد عرصه جهانی خواهيم شد، ملت ايران در کنار ساير ملت‌ها به وضعيت حاکم بر نظامات جهانی که يک سويه انحصاری و ظالمانه است مخالف است با همه توان برای برپايی مناسبات عادلانه حرکت خواهد کرد.
وی ادامه داد: برای برون رفت از معضلات جامعه بشری راه‌حل‌های انسانی، ابتکاری و عادلانه را ارائه خواهيم کرد. برای حل مشکلات فلسطين و عراق و افغانستان و همين‌طور بحران اقتصادی جهانی راه‌حل‌های انسانی و عادلانه داريم.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه برای اصلاح ساختار غيردموکراتيک سازمان ملل و شورای امنيت راه‌حل‌های ويژه‌ای برپايه انسانيت و عدالت ارائه خواهيم کرد، گفت: برخی کشورهای اروپايی و امريکا، ۴ سال گذشته و ۳۰ ساله پس از انقلاب ملت ايران را تجربه کردند و دولت نهم را نيز به خوبی در طول اين مدت تجربه کردند و همه طراحی‌ها و سياست‌های خودشان را عليه دولت نهم بکار گرفته‌اند در حالی که دولت نهم به دنبال صلح و برادری برای همه جهان بود.
احمدی‌نژاد با طرح اين پرسش که از مجموعه اين اقدامات و طراحی‌ها بر عليه ملت و دولت ايران چه دستاوردی به دست آورده‌اند و چه کسانی ضرر و چه کسانی سود برده‌اند، اظهار کرد: اگر عقلا در بعضی از کشورهای اروپايی تصميم‌گيرنده نهايی باشند که اميدوارم چنين باشد بايد انتظار داشت رويکردها عوض شود.
وی ادامه رويکرد گذشته برخی دول غربی با ايران را بی‌ثمر دانست و گفت: ادامه رويکردها برای آنها دستاوردی نخواهد داشت و به ضرر ملت ايران نيز نيست، ملت ايران ملتی کهن است که به خوبی می‌داند در بحران‌ها گليم خود را از آب بيرون بکشد و تهديد‌ها را به فرصت تبديل کند، ملت ايران ملت بحران‌ها و مديريت بحران‌ها است و ما برای هر دو حالت آماده‌ايم و معتقديم که آنها بايد حقوق ملت‌ها را به رسميت بشناسند و از آن برج‌های شيشه‌ای خود را موضوعات را فراتر بنگرند و البته تحت هر شرايطی آماده گفتگو و انتقاد نظرات بوده‌ايم و فکر می‌کنيم که بايد در چارچوب عدالت مبتنی بر نيات انسانی درست گام برداريم.

* کسی نبايد منتی بر دوش دولت، رهبری و مردم بگذارند
خبرنگار ايرنا از رئيس‌جمهور در خصوص جريان‌های رأی اعتماد و اينکه برخی بيان کرده‌اند که بخشی از کابينه به واسطه توسعه رهبری رأی اعتماد از مجلس را کسب کرده‌اند سوال کرد که رئيس‌جمهور پاسخ داد: خيلی روشن است که رهبری همواره به دنبال موفقيت دولت‌ها بودند و هستند ولی همان طور که در جلسه رای اعتماد عرض کردم هر يک از قوا مسئوليت‌های خودشان را دارند و بايد پاسخگوی وظايف خود باشند.
وی ادامه داد: هر يک از قوا وظيفه دارند که درست تصميم بگيرند و در برابر تصميم خود پاسخگو باشند اينکه برخی تلاش می‌کنند که نتيجه تصميمات خود را به دوش ملت و رهبری بياندازند به نفع کشور نيست.
احمدی‌نژاد ادامه داد: در طولانی‌ترين جلسه بررسی رای اعتماد به وزرا پس از انقلاب تاکنون، وزرای دولت دهم در زير ذره‌بين از قبل از تولد تا بعد از مرگ مورد بررسی قرار گرفتند و من استقبال کردم آن را به نفع رئيس‌جمهور و دولت دانستم و البته بودند که تلاش کردند پروژه‌های شکست‌خورده انتخاباتی را در دوره رای اعتماد تکميل کنند و با اراده قاطبه و با هوشمندی‌ نمايندگان ملت اين طراحی‌ها با شکست مواجه شد.
رئيس‌جمهور با اشاره به ضرب‌‌المثل " روغن ريخته نذر حضرت عباس است " عنوان کرد کسی نبايد منتی را به دوش دولت و رهبری و مردم بگذارد و معتقدم که همه وظايفشان را انجام دادند.
وی گفت: آنهايی که می‌خواستند ۸ يا ۹ وزير را بياندازند تا روز آخر تمام تلاش خودشان را کردند اما دولت توانست با رای بالايی نمايندگان به مسير خود ادامه دهد و دولت امروز مستقر است و جزء به راه نورانی انقلاب و فرهنگ برآمده از خون پاک شهيدان و جزو ملت بزرگ ايران وابستگی ندارد و من از نمايندگان ملت به واسطه کار دقيقشان تشکر می‌کنم.

* دوران حرکت‌ها و توافقات پنهانی برای تعيين سرنوشت جهان به پايان رسيده است
احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص برنامه‌های سفر به مجمع عمومی سازمان ملل و احتمال مناظره با رئيس‌جمهور آمريکا گفت: انشاء‌الله به شرط حيات و توفيق به اتفاق همکاران در اجلاس مجمع عمومی شرکت خواهم کرد و شرکت در اين قبيل اجلاس جزو برنامه‌های دولت است و هيچ عرصه‌ای از حضور ايران خالی نخواهد بود و ما به وضع موجود عالم معترضيم و تلاش برای اصلاح آن را وظيفه خود می‌دانيم در همه عرصه‌های حضور خواهيم داشت و ديدگاه‌هايمان را تشريح خواهيم کرد.
وی اضافه کرد: ديدار با گروه‌های مختلفی از مردم آمريکا، گفتگوهای رسانه‌ای، شرکت در برخی از اجلاس‌های گروه‌های اجتماعی و سياسی جهانی از ديگر برنامه‌ها در اين سفر خواهد بود و البته همانطور که قبلا در زمان دوره آقای بوش و اکنون نيز اعلام کرده‌ايم و آمادگی داريم در مورد مسائل مهم جهانی و با حضور رسانه‌های جهان به گفتگو و مناظره بنشينيم و معتقديم که دوران حرکت‌های پنهانی و توافقات پنهانی برای تعيين سرنوشت جهان به پايان رسيده است و بايد ملت جهان در جريان تحولات باشند.
رئيس‌جمهور اظهار کرد: ما هيچ نگرانی در اين خصوص نداريم و ملت ايران منطق مستحکمی دارد که در هر عرصه‌ای قابل عرضه است و باز هم بيان می‌کنيم که آماده گفتگو و مناظره در برابر رسانه‌های جهانی هستيم.

* هيچ‌گاه درباره حقوق مسلم ملت ايران به مذاکره نمی‌نشينيم
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه NHK ژاپن مبنی بر اينکه شما پس از انتخابات در کنفرانس خبری اعلام کرديد که درباره برنامه صلح‌اميز هسته‌ای نيازی به صحبت با غرب نيست، اما اخيرا اعلام کرديد که برای مذاکره با غرب در مورد انرژی هسته‌ای آمادگی داريد، اظهار داشت: موضع امروز من همان موضع قبل و بعد از انتخابات است و موضوع انرژی هسته‌ای از نظر ما تمام شده است، اما ما در چارچوب قوانين جهانی و تعامل نزديک با آژانس انرژی هسته‌ای کار خود را دنبال می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه درباره حقوق مسلم ملت ايران هيچ‌گاه به مذاکره نمی‌نشينيم، افزود: چيزی که اعلام کرديم گفتگو و همکاری در دو بخش است؛ بخش اول فرصت‌سازی برای استفاده صلح‌‌آميز از انرژی پاک اتمی برای همه کشورها است و بخش دوم سازماندهی يک مديريت موثر برای جلوگيری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و خلع سلاح جهانی هسته‌ای است که اين موضع بسيار روشنی است و در اين چارچوب آمادگی داريم با همه کسانی که علاقمند هستند، ‌گفتگو، تلاش و برنامه‌ريزی کنيم، بنابراين در اين مورد موضع ما بسيار روشن است.
رئيس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی مبنی بر اينکه چرا به جای ارائه بسته پيشنهادی به ۱+۵ چنين بسته‌ای را به آژانس انرژی هسته‌ای پيشنهاد نمی‌کنيد؟ گفت: ما با آژانس در تعامل مستمر هستيم و کارمان را جلو می‌بريم و بسته‌ای که به ۱+۵ داديم در پاسخ به اظهار تمايل آنها به گفتگو با ايران است، ما هم چارچوب‌های گفتگو و موضوعات را تنظيم کرديم و پيشنهاد داديم و اين يک سياست ثابت جمهوری اسلامی در تعامل با همه کشورها و دولت‌ها است.

* اميدواريم قانون هدفمند کردن يارانه‌ها هر چه زودتر در اختيار دولت قرار بگيرد
احمدی‌نژاد همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد درباره تغيير تيم اقتصادی دولت، تفاوت نگاه دولت دهم به اقتصاد و برنامه دولت دهم برای تک‌نرخی کردن سود بانکی گفت: تک‌نرخی کردن سود بانکی در برنامه چهارم توسعه ديده شده است و دولت دهم نيز برنامه‌ريزی‌های خود را انجام داد اما با مخالفت‌های گسترده‌ای از طرف کسانی که خودشان برنامه چهارم را تنظيم کرده بودند، مواجه شد به صورتی که کسانی که خودشان برنامه چهارم را تنظيم کرده و دولت را به تک‌نرخی کردن سود بانکی مکلف کرده بودند، در برابر اين تصميم ايستادند، البته سود بانکی تابع چرخش اقتصادی است.
وی با بيان اينکه مطلقا سود ثابت بانکی را قبول نداريم و آن را ربا می‌دانيم، افزود: بخش‌های سرمايه‌گذاری در مبادلات بانکی و پولی بايد از بخش‌های نيازهای ضروری تفکيک شود؛ در بخش سرمايه‌گذاری بايد مشارکت واقعی شکل بگيرد و هر چقدر سود شد بر اساس قرارداد بين سرمايه‌گذاران و کارآفرينان تقسيم شود و در هزينه‌های ضروری و اوليه افراد جامعه مبنا قرض‌الحسنه است.
رئيس‌جمهور ادامه داد: طرح اصلاح نظام بانکی در دستور کار دولت است و انشاءالله به محض اينکه لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها به تصميم مجلس برسد، لايحه بانکی، مالياتی و گمرکی را تقديم مجلس خواهيم کرد.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: مخالفين دولت بيشتری انتقادات خود را به سياست‌های اقتصادی دولت متوجه کردند اما در جريان رای اعتماد به کابينه دهم ديديم که وزير اقتصاد از وزرايی بود که مطلقا مخالف نداشت و معنای آن اين است که بسياری از حرف‌ها، حرف‌های سياسی است اما در پوشش عناوين اقتصادی مطرح می‌شود، چراکه در غير اين صورت بايد بيشترين مخالفت را با وزير اقتصاد صورت می‌گرفت، زيرا وزير اقتصاد سکاندار تيم اقتصادی دولت است.
وی با بيان اينکه در تيم اقتصادی دولت تغييرات گسترده نداشتيم، تصريح کرد: وزير اقتصاد ثابت است، وزير بازرگانی به وزارت نفت منتقل شده که جزو تيم اقتصادی است و معاون تجارت خارجی وی وزير بازرگانی شد و وزير صنايع نيز ثابت است، بنابراين شاکله اصلی تيم اقتصادی ثابت است، اما بايد برنامه‌های دولت عملياتی شود.
رئيس‌جمهور اضافه کرد:‌ ما برای اقتصاد برنامه روشنی داريم که با تحقق اين برنامه‌ها شامل تحول اقتصادی خواهيم بود، البته نيازمند همکاری ساير قوا هستيم و بايد سرعت کار بيشتر شود.
احمدی‌نژاد همچنين تصريح کرد: می‌توانستيم بسيار زودتر از امروز لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها را در اختيار داشته باشيم که پايه اجرای اصل ۴۴ و بسياری از برنامه‌اهای اقتصادی دولت است، البته مجلس محترم نيز تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد و اميدواريم که اين قانون هر چه زودتر در اختيار دولت قرار گيرد تا بتواند ساير برنامه‌هايی که در پی آن بايد اجرا شود، دنبال شود.

* سازمان اکو در آينده يکی از سازمان‌های اقتصادی قدرتمند خواهد بود
وی در ادامه اين نشست خبری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری اقتصاد ايران در باره آخرين طرح‌ها و برنامه‌های ايران به عنوان رئيس دوره‌ای اکو برای تعاملات فيمابين اعضا اظهار داشت: در دورانی که نظام سرمايه‌داری بين‌الملل با چالش اساسی مواجه است و تلاش می‌کند مشکلات و بحران‌های خود را به ساير ملت‌ها منتقل کند، پيمان‌های منطقه‌ای اهميت مضاعف پيدا می‌کند و يکی از اين پيمان‌های مهم منطقه‌ای اکو است، البته اکو ريشه در ۴۰ سال گذشته دارد اما عمده فعاليت آن در ۱۵ سال اخير و بخصوص دو سال گذشته است.
رئيس‌جمهور افزود: نشست تهران يک نشست بسيار موفق بود و يک همدلی و هم انديشی در دريافت درست از محيط بين‌المللی اقتصادی و راه‌های برون رفت از آن در اين نشست شکل گرفت و اتفاق نظری پيدا شد که چه بکنيم، چند راهکار اساسی به توافق رسيد که آن را دنبال می‌کنيم.
احمدی‌نژاد ادامه داد: توسعه مبادلات بين اعضا به سرعت در حال انجام است و مقدمات آن اصلاح روابط گمرکی و روابط مالياتی است و الان حجم مبادلات دو جانبه و سه جانبه بين اعضای اکو به سرعت در حال افزايش است.
وی همچنين تصريح کرد: توسعه همکاری بانکی در دستور کار کشورها قرار گرفته است و معامله بين ارز‌های رايج کشورها که تصميم بسيار مهمی بود، يعنی برای مصون ماندن از دايره نوسانات سنگين دلار قرار شد که کشورها با ارزهای رايج خود مبادله کنند و خوشبختانه اين مسئله در حال پيشرفت است و بسياری از کشورها مرحله نهايی رسيده‌آند و به زودی آن را عملياتی می‌کنند و برخی از کشورها نيز مرحله عملياتی را شروع کردند.
رئيس‌جمهور تشکيل صندوق‌های سرمايه‌گذاری مشترک را يکی از توافقات نشست تهران اعلام کرد و افزود: اجرای پروژه‌های مشترک و بحث انرژی توسط دبيرخانه اوپک به صورت جدی دنبال می‌شود و قطعا سازمان اکو در آينده يکی از سازمان‌های اقتصادی قدرتمند خواهد بود.

* هر نوع تغيير در مالکيت و شکل دانشگاه آزاد مستلزم اصلاح اساسنامه است
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اينکه شما به عنوان رئيس شوای انقلاب فرهنگی چه نظری در مورد وقف دانشگاه آزاد داريد اظهار داشت: وقف دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و بنده وارد مسائل و زوايای شرعی وقف نمی‌شود چرا که تخصص بنده نيست و صاحب‌نظران بايد در اين خصوص نظر بدهند اما به لحاظ قانونی هر اتفاقی که در خصوص دانشگاه آزاد رخ می‌دهد حتما بايد روند قانونی را به طور کامل رعايت کند و هر نوع تغيير و مالکيت و شکل دانشگاه آزاد مستلزم اصلاح اساس‌نامه است که بايد در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصويب برسد و هرنوع تغيير در دانشگاه آزاد مستلزم حسابرسی است و دانشگاه آزاد بايد حسابرسی شود.
وی افزود: من در انتخابات به شکل دانشگاه آزاد اعتراض کردم و برخی گفتند شما مخالف دانشگاه آزاد هستيد در صورتی که بنده خودم يک دانشگاهی هستم و عمرم را در دانشگاه گذراندم و بيش از ۳۰ سال است که در عرصه دانشگاه فعال هستم و زندگی من زندگی دانشگاهی‌ است.
رئيس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: اصل دانشگاه آزاد خوب است و اساتيد و دانشجويان خوبی دارد اما ما اعلام کرديم که نبايد به دانشجو و استاد فشار وارد شود و دانشگاه آزاد پايگاه سياسی احزاب بشود و آن منابعی که بايد صرف ارتقاء علمی و صرف رفاه دانشجويان بشود اين منابع بيايد در شاخه‌های ديگری استفاده شود و اگر قرار باشد تغييری در دانشگاه آزاد ايجاد شود حتما نيازمند يک حسابرسی دقيق است.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه برخی از اموال دانشگاه آزاد هدايای دولت است گفت: اگر قرار است تغييری در دانشگاه آزاد رخ بدهد حتما بايد نظر دولت نيز در خصوص آن لحاظ شود چرا که اموال اهدايی دولت و برای مقاصد خاصی هديه شده است و زمانی که در مالکيت قرار است تغييری اتفاق بيافتد بايد اين موضوع کاملا مدنظر قرار گيرد.
وی افزود: ما از هر اقدام سازنده‌ای که به اصلاح ساختارها و جهت‌گيريها و رفتار دانشگاه آزاد بيانجامد استقبال می‌کنيم.

* فرماندهان عمليات حوادث اخير بايد پاسخگوی عمل خود باشند
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار خبرگزاری فارس، مبنی بر اينکه با توجه به روند برگزاری دادگاه اغتشاشات اخير و اتهامات متعددی که در دوران انتخابات و بر بعد از آن عليه شما در سطوح مختلف مطرح شد و برخی اعترافات که از سوی افراد مطرح شد آيا شما قصد شکايت داريد؟ و به نظر شما تفاوت مواجه با افراد پايين‌دستی و سرشاخه‌های اغتشاشات چگونه بايد باشد گفت: انتخابات گذشته است و به نظر ما پرونده انتخابات فردای انتخابات بسته شد و اين سی‌امين انتخابات ملت ايران بود و سازوکاری که به کار گرفته شد سازوکار ثابتی البته با اصلاح و تکميل است.
وی افزود: انتخابات در ايران مردمی است و شايد ما تنها کشوری هستيم که مجريان انتخابات و ناظرين انتخابات خود مردم هستند و دولت دخالتی ندارد و وزارت کشور تدارک کننده و پشتيبانی‌کننده شبکه انتخابات است و انتخابات را معتمدين مردم برگزار و برآن نظارت می‌کنند.
رئيس‌جمهور ادامه داد: فضای انتخابات که فضای هيجان، تبليغات، گفتگو و بعضا برخی پا را فراتر می‌گذارند و تهمت و توهين می‌کنند و اصولا در گذشته همين گونه است و پس از برگزاری انتخابات پرونده آن بايگانی می‌شد و دوران همدلی و دوستی شروع می‌شد در اين انتخابات نيز هم حجم خلاف‌گويی‌ها و تهمت‌ها بيشتر شد و هم بعد از انتخابات برخی پرونده انتخابات را نبستند و برای من جالب بود که برخی می‌گفتند انتخابات بايد باطل شود و می‌گفتند که تقلب صورت گرفته و ما به آنها گفتيم که آيا سندی داريد و اما اينها هيچ سندی ارائه نکرده‌اند و در پاسخ به اين سوال که چرا تقلب شده پاسخشان اين بود که ما می‌گوييم تقلب شده است و به نظر من اين بدترين نوع ديکتاتوری بود و به نظر من انتخابات دو طرف دارد يک طرف پيروز و يک طرف شکست است و از همان اول فردی که حضور پيدا می‌کند بايد خود را برای رأی نياوردن آماده کند.
احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: در اين انتخابات نه اخلاق تبليغاتی و نه اخلاق رای نياوردن رعايت شد و برخی حرف‌ها و سخنانی مطرح شد که نه شايسته آنها و نه شايسته ملت ايران بود و هيچ کس نمی‌تواند اين ملت آگاه را فريب دهد و مگر کسی می‌تواند رای خود را با اين گستردگی به ملت ايران تحميل کند.
وی با اشاره به حضور ۴۰ ميليونی ملت ايران در انتخابات گفت: نزديک به ۸۵ درصد ملت ايران در انتخابات شرکت کردند و اين يک رکورد بی‌نظير بود و در مقابل چشمان همه صف‌های طولانی از حضور ملت ايران در انتخابات به نمايش گذاشته شد و در کشوری که ۷۰ ميليون که عنصر سياسی وجود دارد بيان چنين حرف‌های بسيار زشت بود و خود آنها هم چنين چيزی را می دانستند و حتی در اعترافات نيز بيان کردند و آنها بسيار بد عمل کردند.
رئيس‌جمهور ادامه داد: ما اميدواريم آنها فرصتی پيدا کنند و کارهای خود را جبران کنند اما در اين ميان عده‌ای فريب خوردند و به خيابان‌ها آمدند و به اموال عمومی خسارت وارد کردند و باعث آزار و اذيت مردم شدند و متاسفانه عده‌ای کشته شدند و ما تصور می‌کنيم اين افرادی که فريب خورده‌اند بايد با آنها با رأفت اسلامی برخورد شود اما با افرادی که سازماندهی و طراحی کردند و حمايت‌های دشمن را پذيرفتند و يا با سکوت خود از آنها حمايت کردند و تلاش کردند ضربه بزنند بايد با شدت با آنها برخورد شود.
احمدی‌نژاد افزود: نه اين دولت نه اين ملت در مقابل دشمنان کوتاه نمی‌آيند و اين دولت مشروع‌ترين دولت صد‌سال اخير با بالاترين رای ملت است و غريب به ۲۵ ميليون نفر به دولت رأی داده‌اند که شما می‌دانيد در بازشماری تهران ۸ هزار رأی به منتخب ملت اضافه شد و ۲ هزار رأی از مدعيان کاهش يافت که اين مسائل خطاهای انسانی است و در ۴ ميليون رأی که ۴۰۰ هزار از آن را بازشماری کردند ۸۰ هزار رأی به حساب نمی‌يايد و در خطای انسانی محاسبه می‌شود و در اصل نتايج تغييری ايجاد نمی‌شود کمااينکه به رأی منتخب نيز اضافه می‌شود و اين افراد هيچ سندی مبنی بر وجود تقلب ارائه نکردند اما به کارهای خود ادامه دادند.
وی با اشاره به آمارهای اعلام شده از سوی جهاد دانشگاهی در خصوص انتخابات گفت: رئيس جهاد دانشگاهی رسما اعلام کرد که ايسپا مرکز افکارسنجی دانشجويان دائما نظرسنجی داشته و آخرين نظرسنجی ما هفته آخر قبل از انتخابات بود و نظرسنجی تقريبا نزديک به همين نتايج بود و رئيس جهاد دانشگاهی گفت که من يک نسخه از اين نظرسنجی برای رقيب شما فرستادم و به ايشان گفتم که افکار مردم چنين چيزی است و تقريبا دو به يک است و نگران شدم که آن نظرسنجی را به دست ايشان ندهند لذا پيگير شدم و مطمئن شدم که نظرسنجی به دست ايشان رسيده است.
رئيس‌جمهور ادامه داد: با وجود اين نظرسنجی‌ها و اعلام آن به رقيب ما شب قبل از انتخابات شاهد بوديم که کنفرانس خبری برگزار شد و خود را برنده انتخابات هستيم و حتی قبل از انتخابات نيز گفته بودند که اگر ما انتخاب نشويم تقلب شده است و اين چه منطقی است و آيا می‌شود کسی در انتخابات شرکت کند و بگويد مردم موظف هستند به من رای بدهند و اگر رأی ندهند مردم محکوم هستند و اين يک ديکتاتوری مدرن است.
احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: ملت ايران در طول تاريخ نشان‌داده‌اند که با ديکتاتورها چگونه برخورد کردند و بنده بعد از انتخابات سکوت کردم اما حرف برای گفتن بسيار زياد است و برخی حق‌نشناسی بد عمل کرده‌اند و به چهره انقلاب گرد پاشيدند و البته اين مسائل اثر ندارد و برخی هم که در بيرون تبليغات کردند آنها نيز اشتباه کردند و البته بايد جبران کنند اما طبيعی است آنهايی که پياده نظام اين افراد بودند و با اطلاعات غلط به خيابان‌ها آمدند مقصر اصلی نيستند.
وی با اشاره به نشست خبری خود پيش از انتخابات خود بنده در نشست خبری خود پيش از انتخابات اعلام کردم که انتخابات در ايران سالم است و هر تصميمی که ملت ايران بگيرند ما تسليم تصميمات ملت ايران هستيم و افرادی که فريب القائات بيگانگان را خورده‌اند بايد با آنها با رأفت اسلامی برخورد شود اما آنهای که فرماندهی عمليات را برعهده داشتند و آگاهانه تلاش کردند که به ملت ايران و انتخابات ايران ضربه بزنند بايد پاسخگو بدهند.
رييس جمهور گفت: اين بسيار روشن و اين مطالبه ملت ايران است که البته بايد با رعايت عدالت و قوانين و دادرسی عمل شود چرا که نمی‌شود عده‌ای تهران را بهم بريزند و مردم را کتک بزنند و به اموال عمومی خسارت وارد کنند و البته کسانی هم در دستگاه‌های انتظامی حضور داشتند و به نظر من نفوذی بودند که ما شواهد و دلايلی در اين خصوص داريم که با لباس دوست ضربه زدند و اين افراد نيز بايد به شديد‌ وجه محاکمه شوند که البته بايد با رعايت قانون باشد و اين خواسته ملت ايران است و اميدوارم خداوند متعال به آنها فرصتی بدهد تا بتواند اين کار غلط خود را جبران کند.

* برخی دولتهای عربی عملکرد رسانه های خود در انتخابات ايران را جبران کنند
‌احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ايران مبنی بر اينکه سه يادداشت تفاهم بين ايران و ونزوئلا به امضاء رسيد و اين نشان از روابط گرم بين ايران و کشورهای آمريکای لاتين است و از طرف ديگر شاهديم که آمريکا به صورت نظامی در آمريکای لاتين حضور پيدا کرده‌اند و ارزيابی شما از اين حضور چيست؟ گفت: ما شاهد يک رويکرد دوگانه در کلان و در عمل هستيم و از يک طرف رويکردهای ميليتاريستی و نظامی‌گری نفی‌ می‌شود و از طرف ديگر حضور نظامی در نقاط مختلف جهان تقويت می‌شود و در جلسه ديروز خبرنگار ونزوئلای اعلام کرد که چندين پايگاه نظامی آمريکا در کلمبيا تاسيس شده است و ما اين رويکرد را يک رويکرد غلط و شکست خورده می‌دانيم و حتی اگر اعلام بکنند که می‌خواهند با شکبه مواد مخدر و شبکه تروريستی مقابله کنند.

* تروريسم و مواد مخدر با حضور بيگانگان در افغانستان تقويت شد
وی افزود: تجربه در افغانستان نشان داده است که با ارتش منظم گسترده نمی‌توان به خوبی با جريان مافيای مواد مخدر و تروريسم پيچيده مقابله کرد و بيش از ۷ سال است که ناتو وارد افغانستان شده و دو شعار مهار جريان مواد مخدر و دومين مقابله با تروريسم است و سوال ما اين است که آيا امروز تروريسم و مواد مخدر قوی‌تر است يا هفت سال قبل؟ هفت سال قبل توليد مواد مخدر در افغانستان حدود ۲ هزار تن در سال بود اما امروز طبق گزارشات سازمان ملل به ۹ هزار تن رسيده است و در هفت سال پيش شايد در هفته و در ماه ۲ الی ۳ نفر بيشتر کشته نمی‌شدند اما امروز روزانه چندين نفر کشته می‌شوند و ما از اول نيز با اين رويکرد مخالف بوديم و آن را شکسته خورده می‌دانستيم و امروز نيز آن را شکسته خورده می دانيم.
رئيس‌جمهور ادامه داد: اگر امروز افرادی خيال می‌کنند با حضور نظامی می‌توانند ملت‌های به پاخواسته آمريکای جنوبی را مهار کنند اشتباه می‌کنند و امروز ما شاهد يک انقلاب اساسی در انديشه و مطالبات ملت‌ها از جمله ملت‌های آمريکای جنوبی هستيم و انديشه را نمی‌توان با صلاح و هجوم نظام سرکوب کرد و مسائل امروز را نمی‌توان با نظامی‌گری حل کرد و هر کسی چنين فکری می‌کند در اشتباه است چرا که آثار آن به کشور و پايگاه اصلی بر می‌گردد کما اينکه امروز آثار اقدامات اشتباه اقتصادی دولتمردان آمريکا و سياست مداران اين کشور به خود اقتصاد آمريکا برگشته است و نمی‌توانند آن را معالجه کنند با اين تفاوت که امروز جهان عوض شده و هر سياست غلطی بسيار زودتر‌از ۳۰ سال انعکاس خود را در کشور پايگاه نشان می‌دهد.
احمدی‌نژاد خطاب به کشورهای غربی گفت: ما به آنها نصيحت می‌کنيم که به جای لشگر‌کشی و ايجاد پايگاه نظامی به ملت‌ها و به خود مردم کلمبيا و دولت اين کشور احترام بگذارند و اگر می‌خواهند به آنها به آنها کمکی بکنند کمک‌های فکری و مالی را در خدمت آنها بگذارند چرا که خودشان می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المنار لبنان مبنی بر اينکه شما اشاره کرديد که پيشنهاداتی برای کشورهای ۱+ ۵ داريد و آيا بهتر نيست که يکسری پيشنهادات از طرف شما به کشورهای عربی که نگران مسائل هسته‌ای ايران هستند ارائه شود به ويژه اينکه عمرو ‌موسی دبير اتحاديه عرب بر اهميت گفتگو‌ها بيش‌کشورهای عربی با ايران تاکيد کرد آيا اقدام يک گام به جلو برای حل مشکلات بين ايران و کشورهای عربی نيست؟ گفت: ما همه ملت‌ها از جمله کشورهای عربی را از دوستان قطعی خود می‌دانيم و امروز نيز با اکثر کشورهای عربی روابط بسيار صميمانه و دوستانه‌ای داريم که شامل کشورهای حاشيه خليج فارس لبنان، سودان، الجزاير، عراق است و حجم معادلات ما بسيار بالا و رو به توسعه است.
وی افزود: ما از گفتگو و پيشنهاد آقای عمر‌و موسی استقبال می‌کنيم و حضوری نيز به ايشان گفتم اما من متوجه نشدم که واژه عربی ايران چه معنی دارد و عراق، سوريه و لبنان مگر عربی نيستند و ما با آنها رابطه بسيار خوبی داريم و من نمی دانم کدام کشور عرب از قدرت‌گيری عرب نگران هستند و تصور نمی‌کنم که هيچ ملت عربی از عزت و اقتدار ناراحت باشد البته دشمنان چنين چيزی را القاء می‌کنند.

* رسانه‌های برخی کشورهای عربی در انتخابات ايران بسيار بد عمل کردند
رئيس‌جمهور در ادامه گفت: اگر نخواهيم بگوييم چند دولت عربی بلکه رسانه‌های اين کشورها در انتخابات ايران بسيار بد عمل کردند و ما از آنها گله‌مند هستيم که چرا تحت تاثير القائات دشمنان قرار گرفتند لذا بايد کار خود را جبران کنند چرا که بد حرف زدند و بد عمل کردند و مجری سياست‌های دشمنان ايران در رسانه‌های خود شدند و البته ما اين موضوع را به حساب ملت‌ها و دولت‌های آنها نمی‌گذاريم و رابطه ما بسيار خوب است اما القائات دشمن نيز وجود دارد.
احمدی‌نژاد ادامه داد: هر کشوری در هر جای دنيا جزء رژيم نامشروع صهيونيستی که ما اين رژيم را از اساس به رسميت نمی‌شناسيم و نخواهيم شناخت و برای آن هيچ ارزشی قائل نيستيم با هر دولتی که بخواهد با ايران گفتگو کند ما با او گفتگو می‌کنيم و ما اهل منطق و گفتگو هستيم و روابط ما با بسياری از کشورهای عربی روابط ممتازی است اما چند کشور بد عمل کردند البته اين امر پايدار نيست چرا که ما با هم برادر هستيم و در جبهه دشمانی‌ها عليه ملت‌هايمان مشترک هستيم و منافع و دشمنان مشترکی داريم و از ناحيه ايران هيچ اقدامی در جهت ايجاد کدورت و تضعيف روابط صورت نگرفته.

* برخی درباره سخنانم پيرامون رابطه با مصر بد برداشت کردند
وی در خصوص رابطه ايران و کشور مصر گفت: من دو سال قبل اعلام کردم که اگر دولت مصر آماده روابط است ما سفارت خود را در اين کشور باز می‌کنيم اما متاسفانه برداشت‌های بدی از اين حرف صورت گرفت و حرفی که در جهت برادری و تقويت روابط انسانی به نفع ملت‌ها و مصر بود برخی به شکل ديگری تعبير کرده‌اند و اين حرف را به موضع ديگری بردند و اشتباه کردند.
رئيس‌جمهور در پايان اظهار داشت: موضع کشور ما موضع روشنی است و ما از حقوق همه ملت‌ها و حاکميت همه ملت‌ها و استقلال همه ملت‌ها دفاع می‌کنيم و يک گروه صهيونيست نيز در دنيا هستند که ما اين افراد را جنايتکار و اشغالگر و متجاوز می‌دانيم و برای آنها حق حاکميت قائل نيستيم.

* پرونده‌ای به نام پرونده هسته‌ای ايران را به رسميت نمی‌شناسيم
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آشتی در خصوص اينکه چراما مسلمانان بايد اختراعات ومقالات علمی خود را از کانال‌های خصوصی آمريکا و اسرائيل برای تائيد ثبت بگذارنيم، اظهار کرد: بايد اين سوال را اينگونه مطرح کنيم که آيا می‌شود استقلال علمی ملت ما از مسيری به جز نظام سلطه بدست آيد و برای دست يافتن به اين مهم بايد متحد بوده و مقتدر شويم و خوشبختانه در اين حوزه و برای به دست آوردن مطلوب‌ها در اين بخش کارهای خوبی شروع شده و ما پايگاه استنادات علمی ملت‌های مسلمان را تاسيس کرديم و برای ارزيابی و تعيين ملاک‌های مستقل در حوزه‌های متعدد بايد در ديگر عرصه‌های علمی نيز به اين سو حرکت کنيم.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: ملت‌ها امروز يکپارچه عليه نظام سلطه اقدام کردند و به همين خاطر است که ملت ما ۳۰ سال مبارزه و استقامت کرده و بايد بيان کنيم اکنون دريچه‌ها باز شده و افق‌ها تابيدن گرفته و بسيار زودتر از آن چيزی که بتوان فکرش را کرد، نظام سلطه فرو خواهد ريخت.

* دشمنان مردم منطقه منافع‌شان را در درگيری‌ ميان ملت‌ها جستجو می‌کنند
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار الجزيره در خصوص بحران اخير پديد آمده ميان سوريه و عراق و علت و مسبب مسائل موجود در اين بين اظهار کرد: دشمنان مردم منطقه منافع خودشان را در درگيری ميان ملت‌ها جستجو می‌کنند و ما شاهد اراده‌ای از ناحيه برخی دولت‌های مستکبر در برابر جبهه سوريه، لبنان،‌ايران و عراق هستيم و حلقه مرکزی اين جبهه عراق و سوريه هستند و رابطه دوستانه ميان عراق و سوريه به نفع ملت ايران و منطقه و امنيت آن است و دو دولت عراق و سوريه بايد با تمام توان خودشان را به کار بگيرند که روابط آنها سازنده و رو به تحکيم باشد.
رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: دست‌های پليدی که با کشتن انسان‌ها و فتنه‌انگيزی مانع از تقويت همدلی‌ها می‌شود از سوی ملت‌ها شناخته شده‌اند و اين دست ها اکنون رو به رسوايی به پيش می‌روند.
وی رابطه ميان ايران و عراق و سوريه را روابطی‌دوستانه و برخاسته از اراده قوی دو ملت ارزيابی کرد و گفت: هر دو ملت عراق و سوريه اراده‌ای قوی برای تعاملات برادرانه دارند و ما هم از اين رويکرد حمايت می‌کنيم و آنهايی که سالهاست خونريزی می‌کنند اگر شش سال قبل آمدند و ملت‌ها فکر کردند که حضورشان مفيد است بدانند که امروز به طور قاطع همه ملت‌ها از آنها متنفرند.
احمدی‌نژاد عنوان کرد‌: ‌امروز ملت‌ها بيدارند فريب مستکبران را نمی‌خورند و رويکرد ملت‌ها نيز به سوی همگرايی است.

* بايد ايده‌پردازی در علوم انسانی، فيزيک، صنعت و مديريت مورد توجه قرار گيرد
خبرنگار ايسنا از رئيس‌جمهور در خصوص علل عدم تحقق کرسی‌های آزاد انديشی در دانشگاه‌ها سوال کرد که رئيس‌جمهور پاسخ داد کرسی‌های آزاد انديشی و نظريه‌پردازی از ابتکارات خوبی است و در جريان است و مورد تاکيد رهبری و پيگيری شورايعالی فرهنگی قرار دارد تا کنون بيش از ۱۵ کرسی آزاد انديشی در رشته‌های گوناگون ايجاد شده و بيش از ۴۰ نفر با ايده‌های جديد و مطلوب در تراز ايده‌های نو مشغول فعاليت هستند و صدها گروه ايده‌پردازی نيز تشکيل شده است.
وی گفت: بايد توجه داشت که جريان ايده‌پردازی يک حرکت قطيع است و اين بايد در ذهن‌ها بجوشد و سير اين جريان ايده‌پردازی بايد به تمرين تعاملات آزادانديشانه منجر شود که البته در اين حوزه برنامه‌ريز و مجری و حاضر در صحنه دانشگاهيان هستند و وظيفه شورايعالی انقلاب فرهنگی ودولت حمايت و فراهم کردن فضای مطمئن برای انديشيدن و ابراز نظر کردن و ايده‌پردازی است.
احمدی‌نژاد به جلسه اخير شورايعالی انقلاب فرهنگی در اين خصوص اشاره کرد و گفت: گروه مورد نظر در اين خصوص گزارش خوبی ارائه داد و اميدوارم با حمايت دانشگاهيان شاهد توفيقات روزافزونی در اين حوزه باشيم.
رئيس‌جمهور اظهار داشت: البته اکنون در حيطه‌های محدودی ايده‌پردازی وجود داردکه بيشتر متوجه بخش‌هايی نظير مسائل سياسی روز است و بايد بدانيم اين، همه نياز يک ملت نيست بلکه بايد ايده‌پردازی در علوم انسانی، فيزيک، صنعت، ابعاد مختلف سياست و مديريت و ساير علوم نيز مورد توجه قرار گيرد.
وی ادامه داد: در قالب جلسه اخير شورايعالی انقلاب فرهنگی قرار شد در رتبه‌بندی دانشگاهيان، جوايز بزرگ ملی و بين‌المللی تعريف شود و همين طور از مناظرات و گفتگوها به مراکز علمی استقبال شده و حمايت لازم صورت گرفته است.

*
محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور کشورمان در ادامه اولين نشست خبری خود پس از تشکيل دولت دهم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری حيات در خصوص مشکلات بيمه و معيشت خبرنگاران را با بيان آگاهی خود از واقعيات اين حوزه افزود: بخشی از اين مشکلات مربوط به سازوکارهايی است که بايد تغيير يابد، بايد شيوه رابطه ميان مدير مسئول و خبرنگار که رابطه‌ای معيوبی است، اصلاح شود.
وی گفت: کار رسانه‌ای دچار نگاه ابزاری شده است و عده‌ای را می‌بينيد که وارد اين عرصه می‌شوند که می‌خواهند بزنند و ببرند. بايد بدانيم که چنين نيست.
احمدی‌نژاد رسانه را تنظيم‌کننده ميان رابطه‌ها دانست و گفت: برخی پست‌های خبرنگاری شغل‌های سختی است که اميدوارم در قالب يک برنامه حضوری در قالب يک مراسم افطاری و يا برنامه‌ای مشابه موضوعات را به بحث گذاشته و مطالبی را در خصوص اين موضوع بيان کنيم.

* حرکات ناشايست در کوی دانشگاه و يک بازداشتگاه حلقه‌های سناريوی آشوب بود
خبرنگاری روزنامه همشهری از رئيس‌جمهور پرسيد آيا شما واقعا معتقديد که افراد دشمن در بازداشتگاه‌ها مرتکب آن اعمال شدند؟ تعريف دقيق شما از دشمن چيست؟
احمدی‌نژاد ابتدا به شوخی گفت که انشاءالله روزنامه همشهری ما را هم جزء شهروندان به حساب بياورد و حداقل حقوق را برای ما قائل باشد.
وی افزود: ما شواهد و اسنادی داريم که نشان می‌دهد عناصر مرتبط با عوامل مسائل پس از انتخابات برخی اقدامات را انجام دادند و معتقديم که حرکات ناشايست در کوی دانشگاه و يک بازداشتگاه حلقه‌های سناريوی آشوب بود که نه تنها وفاداران به انقلاب بلکه هيچ ايرانی عاشق کشور و مومن به آرمان‌ها حاضر نيست دست به آن اقدامات بزند.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: هر کس خواسته يا ناخواسته عليه منافع ملت عمل کند، در صف دشمن است که البته تعداد اين گونه افراد در ايران زياد نيست.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه بايد يک دوره دشمن‌شناسی را با هم مرور کنيم، اظهار داشت: در انتخابات و وقايع پس از آن حلقه‌های اتصال جريانات با خارج از کشور آشکار شد و حتی جريانات تراز اول دشمن آشکارا وارد عرصه شدند و از برخی از عوامل داخل حمايت کردند.
وی با بيان اينکه هيچ مامور دلسوزی حاضر نيست اقدامی برخلاف منافع ملی انجام دهد، گفت: دشمنان تا زمانی که کاری را در جهت منافع خود نبينند از آن حمايت نمی‌کنند و در اين زمينه ملت ايران اشتباه نکرده و بنده نيز اسناد قطعی دارم که برخی از اين حوادث که به نام ملت ايران و جمهوری اسلامی بيان کردند توسط افراد وابسته به جريانات آشوب انجام شده است والا نيروهای انقلاب کشته و زخمی شدند و جانشان را گذاشتند تا کسی آسيب نبيند و فرهنگ انقلاب همان است که در نوع مواجهه نيروهای رزمنده با اسرای عراقی ديديم.
وی تاکيد کرد: در مسائل پس از انتخابات بعضی‌ها آگاهانه و برخی ناآگاهانه در خط دشمن عمل کردند که با پياده نظام مثل هميشه با رافت برخورد می‌شود اما کسانی که در سمت فرماندهی بودند حتما بايد پاسخگو باشند.

* از نظر ما چيزی به نام پرونده هسته‌ای وجود ندارد
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری AFP فرانسه در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان و اينکه قاطعانه می‌گوييد که هيچ صحبتی در اين زمينه نداريد، اظهار داشت: موضوع هسته‌ای ايران در چارچوب آژانس پيگيری می‌شود و اين همکاری يک همکاری مستمر است و کشورهای دارای پروژه غنی‌سازی و مديريت سوخت هسته‌ای به طور مستمر با آژانس همکاری می‌کنند و ما هم بر طبق اين چارچوب و بر مبنای قانون همکاری می‌کنيم و البته آژانس هم اگر بخواهد به سمت سياسی بازی به پيش برود ما مقاومت می‌کنيم.
وی گفت: اينکه برخی بخواهند فوق قانون در موضوع هسته‌ای ما دخالت کنند ملت ايران اين اجازه را نمی‌دهد و از نظر ما چيزی به نام پرونده هسته‌ای وجود ندارد بلکه اين پرونده، پرونده دشمنی‌های دو سه کشور با ملت بزرگ ايران است که آنها اين مخالفت را در بسياری از بخش‌ها نظير ماهواره و بيوتکنولوژی و غيره ابراز کردند و اساسا با پيشرفت ما مخالفند و مخالفت آنها با ما اصولا فاقد ارزش است.
احمدی‌نژاد ادامه داد: بايد بيايند وگفتگو کنند تا مشکلاتشان حل شود و بايد اين را بدانند که در تمامی بحران‌ها، در بحران‌های اقتصادی ملت ما کمترين آسيب را ديد چرا که اقتصاد ما يک اقتصاد درون‌زا است و تقريبا صد در صد آن متعلق به درون است و آنها هستند که نيازمند مساعدت دنيا برای حل مشکلاتشان هستند و بايد بيايند برای حل مشکلاتشان بنشينند و مذاکره کنند.
رئيس‌جمهور تاکيد کرد: ما پرونده‌ای به نام پرونده ايران به رسميت نمی‌شناسيم البته آنها بيان کردند که می‌خواهند روش‌ها را عوض کنند و ما نيز فکر می‌کنيم اگر رويکردشان تغيير کند می‌توان با آنها مذاکره کرد و آنها بايد اين را بدانند که آنها که با ملت ايران بودند بيشتر نفع بردند، بايد ديد اکنون آقای بوش کجاست،‌آيا در تاريخ آمريکا نامی بدتر از بوش وجود دارد و سرنوشت بوش سرنوشت دشمنی با ملت‌ها است و آنهايی که با ملت‌ها دوستی کرده‌اند در وضعيت مطلوبی هستند.

* برنامه‌های جديد دولت برای مسکن از مهرماه اعلام می‌شود
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اقتصاد پويا در خصوص انقلاب ريلی در کشور اظهار داشت: ما در دولت نهم لايحه‌ای را به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل کشو به مجلس ارائه کرديم و در آن قرار شد ۱۰ هزار ميليارد تومان شامل ۶ هزار تومان در بخش ريلی و ۴ هزارميليارد تومان به ساير بخش‌ها اختصاص يابد که البته تحقق آن با مشکلاتی مواجه شد اما اکنون ۱۸ هزار کيلومتر خط ريلی برنامه‌ريزی شده داريم که ۶ هزار کيلومتر آن شامل راه‌آهن تهران- مشهد، مشهد- گرگان، چابهار- مشهد و تکميل حلقه راه‌آهن غرب در مرحله عقد قرارداد است.
رئيس‌جمهور ابراز اميدواری کرد که در اين دوره بتوانيم شاهد انقلاب ريلی باشيم و دولت اين موضوع را به عنوان زيرساخت توسعه کشور مجدانه پيگيری می‌کند.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال همين خبرنگار در خصوص جنگ نرمی که عليه منافع کشور پس از انتخابات شکل گرفت نيز گفت: در اين خصوص صورت مفصل سخن خواهم گفت اما رسانه‌های ما در مقابل هجوم رسانه‌های بيگانه در حوادث بعد از انتخابات کم آوردند.

* اساس سياست خارجی ما بر گفتگو و تعامل سازنده است
خبرنگار رويترز در خصوص تاريخ ارائه بسته پيشنهادی به گروه ۱+۵ سوال کرد که رئيس‌جمهور پاسخ داد اساس ما در تعاملات بين‌المللی بر مبنای گفتگو است اما تاريخ ما دوران کدری از روسای دولت امريکا در ذهن دارد، از سال ۱۹۳۲ دشمنی‌های آمريکا با ملت ايران روشن شد و به خصوص در پس دوران ۳۰ ساله که اين دشمنی‌ها بيش از گذشته آشکار شد، خود مشکلاتی را در تعامل ايجاد می‌کنند اما در دوران جديد که آمريکا با شعار تغيير آمد، ‌ما استقبال کرديم ولی مواضعی که در اتفاقات اخير شکل گرفت ملت ايران متوجه عدم صداقت‌شان شد که البته اميدواريم اصلاح کنند اما اساس سياست خارجی ما بر گفتگو و تعامل سازنده است.
رئيس‌جمهور در خصوص تاريخ تحويل بسته پيشنهادی گفت: اين بسته همين هفته آماده شده و از نمايندگان ۱+۵ دعوت شده است که بيايند و بسته پيشنهادی را تحويل بگيرند.

* اکثر خبرگزاری‌ها و مطبوعات غيردولتی از حمايت‌های دولتی استفاده می‌کنند
خبرنگاری از رئيس‌جمهور در خصوص اهميت فرهنگ و جلوگيری از مظلوميت فرهنگی در دولت نهم و برنامه‌های اين دولت برای اين بخش سوال کرد که رئيس‌جمهور پاسخ داد تقريبا همه خبرگزاری‌ها و مطبوعات غيردولتی الا قليلی از آنها از حمايت‌های دولتی استفاده می‌کنند و اين حمايت‌ها حتی روزنامه‌هايی راکه دارای درآمدهای ميلياردی هستند را نيز در بر می‌گيرد و آنها نيز از يارانه‌ها استفاده می‌کنند. البته فرهنگ از اولويت‌های کاری دولت دهم است و بخش قابل توجهی از آن در مجموعه وزارت ارشاد متمرکز است.
احمدی‌نژاد با اشاره به جهت‌گيری‌های کلانی که در حوزه فرهنگ در مجلس بيان کرده، گفت: معتقدم فضای مشترک تنفسی ميان همه ملت‌ها فضای فرهنگی است. و اميدوارم شاهد تحولات خوبی در اين حوزه باشيم و اين وزارتخانه در دولت جديد دارای ابتکارات خوبی است که به خواست خدا مجدانه پيگيری خواهد شد.

* از مهر ماه شاهد اعلام برنامه‌های جديد در حوزه مسکن خواهيم بود
خبرنگار روزنامه راه مردم از رئيس‌جمهور درخصوص وضعيت مسکن سوال کرد که رئيس‌جمهور پاسخ داد برنامه‌های گسترده دولت در اين بخش به سرعت پيش می‌رود و پروسه مسکن مهر با سرعت کامل در مسير خودش حلقه‌هايش را تکميل می‌کند، در بخش مسکن استيجاری و مسکن جوانان نيز برنامه‌های مدونی وجود دارد که در آينده جزئيات آن در اختيار مردم قرار می‌گيرد.
وی پيگيری مداوم جلسات شورای مسکن و حضور مجدانه خود در اين جلسات، تقويت بانک مسکن و اجرای طرح‌های واگذاری زمين را از ديگر اقدامات صورت گرفته در دولت برای رفع مشکل مسکن برشمرد و گفت:‌ از مهرماه شاهد اعلام برنامه‌های جديدی در حوزه مسکن خواهيم بود و اميدواريم بتوانيم در پايان ۴ سال در بازار مسکن به تعادل برسيم.

* طی چهار سال گذشته نرخ بيکاری در کشور ما کاهش يافته است
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا که بيان شاخصه‌هايی از مشکلات جامعه در حوزه مسائل اقتصادی و بيکاری پرداخته بود، گفت: در بازار کار همواره يک عده بيکار و يک عده که ممکن است بخشی از آنها از دسته اول بيکار شده باشند، سر کار می روند، تا قبل از سال ۱۳۸۴ هر سال بيش از ۳۴۰ هزار نفر از کار منفک می شدند و يک مقداری هم سر کار می‌روند و بازار کار همواره در حال تبادل نيروی انسانی است.
وی ادامه داد: بنابراين بازار کار همواره در حال تبادل نيروی انسانی است و اينکه ۲۰۰ هزار نفر در يک سال بيکار شوند عدد بزرگی نيست و از تحولات طبيعی بازار کار است.
وی تصريح کرد: در طی چهار سال گذشته نرخ بيکاری در کشور ما کاهش يافته است البته اين کاهش مطلوب نبود چرا که بخش‌هايی در اين زمينه همکاری نکردند و برخی از بخش‌ها نيز کارشکنی کردند.
رئيس دولت دهم تاکيد کرد: در پايان برنامه پنجم توسعه بايد نرخ بيکاری به زير ۷ درصد برسد و البته مشکلی که در گذشته داشتيم اين بود که رشد نقدينگی با رشد اقتصادی تناسب قابل قبولی نداشت.
وی ادامه داد: متوسط رشد نقدينگی در دولت نهم مساوی با رشد نقدينگی در دولت هشتم می‌باشد اما متوسط رشد اقتصادی در دولت نهم ۲ درصد بيشتر از دولت هشتم است يعنی دولت نهم از رشد نقدينگی استفاده بهتری کرده است.
رئيس دولت دهم تاکيد کرد: بنابراين بايد به سمتی برويم که رشد نقدينگی با رشد اقتصادی برابر شود.
احمدی‌نژاد همچنين بر تعامل و همکاری رسانه‌ها تاکيد کرد و گفت: آنچه که در مورد خط فقر مطرح می‌شود از آن موضوعات سرکاری است بدين‌معنی که ابتدا بايد به تعريف خط فقر توجه کرد يعنی چنانچه حداقل نيازها در تعريف خط فقر لحاظ شود همان می‌شود خط فقر و چنانچه نيازهای کم‌اهميت‌تری در اين تعريف لحاظ شود خط فقر تغيير می‌کند.
وی ادامه داد: بر اين اساس موردی که برای کارگری ذکر شد حداقل آن است، زيرا متوسط دريافتی کارگران بيش از آن مقدار است.
رئيس‌جمهور در بخش پايانی نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار پيشکسوت اهالی رسانه نيز در خصوص تعداد اعضای زن کابينه و تمهيدات دولت برای رفع گرانی و مشکلات و بيکاری اظهار کرد: بنده در انتخابات مطلقا در مورد حضور خانم‌ها در کابينه اظهار نظر نکردم و معتقدم حضور زنان نبايد نگاه ابزاری و استفاده ابزاری از آن شود و ديگرانی هم بودند که هميشه اين قبيل مسائل را مطرح می‌کردند ولی قدمی بر آن برنمی‌داشتند و البته شمار زنان در کابينه عدد سه نيست و بيش از آن است و يکی از معاونان رئيس‌جمهور هم زن است که به زودی آن را معرفی می‌کنيم.
احمدی‌نژاد با تاکيد بر حفظ شان و کرامت زن و مرد عنوان کرد: هيچ تفاوتی در اين بخش وجود ندارد و زنان بنابه فرموده امام دوشادوش مردم و حتی جلوتر از آنهاهستند و هر کسی که از حضور زنان در کابينه حمايت کند،‌ از آن تشکر می‌کنم چرا که زنان شايسته فراوانی داريم که فرصت حضور در عرصه‌ها را نيافتند به نظرم کسی که می‌تواند عرصه را باز کند، احمدی‌نژاد است و من اگر فرصتی پديد آيد اعلام می‌کنم که برخی از زنان معرفی شده پيش من آمدندو گفتند به ما فشار می‌آورند که ما استعفا دهيم اما ديديم که قاطبه مجلس حمايت کردند و جای قدردانی دارد.
احمدی‌نژاد با اشاره به موضوع گرانی ريشه‌های تورم را ساختاری دانست و گفت: طرح تحول اقتصادی به دنبال رفع ريشه‌های اساسی تورم است و در ۴ سال گذشته بحران‌های بی‌سابقه جهانی نظير بحران اقتصادی و تحريم‌ها از سر گذرانديم که دولت با همفکری و همکاری و همدلی سرمايه‌گذاران، کارگران و کشاورزان و غيره سياست‌هايی تدوين کرد که از مهر ماه ۸۷ منجر به کاهش تورم در هر دو گونه نقطه به نقطه و کلی شد و در مجلس شورای اسلامی ديديم که نماينده سياست‌های اقتصادی دولت که وزير اقتصاد آن بود با مخالفتی روبرو نشد و من نشنيدم که ۴۰۰ کارگاه توليدی تعطيل شده باشند.
رئيس‌جمهور عنوان کرد: در يک اقتصاد پويا چرا برخی فکر می‌کنند بسته شدن يک کارگاه مشکل است؟ در رقابت‌های آزاد، ورشکستگی در مسير وجود دارد و با مديريت قوی می‌توان بسياری از مشکلات را مرتفع کرد.
احمدی‌نژاد بيان کرد: برخی با مديريت ضعيف مدام به دنبال حمايت از طريق يارانه و يا اعمال عوارض بالای گمرکی هستند، رسوبات و مرزهای تقدس کاذبی درست شده که هزينه‌هايی را به دوش مردم وارد می‌کنند چه طور است که برخی کالاها با قيمت کارگر جهانی و مواد اوليه و حمل و نقل آزاد ارزانتر از محصول داخل کشور با آب و برق و زمين يارانه‌ای با صد درصد تعرفه هستند که نشان می‌دهد برخی توان مديريت ندارند و بخشی از گرانی‌های ما ناشی از همان است.
رئيس‌جمهور در پايان در پاسخ به سوال همين خبرنگار در خصوص لايحه "از کجا آورده‌ايد "، نيز بيان کرد: ‌لايحه در دولت تهيه شده وبه محض مستقر شدن دولت به مجلس ارائه می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016