سه شنبه 17 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت عطاءالله مهاجرانی از نماز جمعه های قم و تهران، اعتماد

عطاء الله مهاجرانی در يادداشتی که برای روزنامه «الشرق الاوسط» فرستاده، به بررسی نماز جمعه های قم و تهران در دو هفته گذشته پرداخته است. به گزارش تابناک مهاجرانی در اين يادداشت نوشته است؛ در ۲۲ آگوست (۲۳ مردادماه)، دو نماز جمعه در قم و تهران برگزار شد که به کلی با هم متفاوت بود؛ تفاوتی که نشان می داد، آيت الله امينی و آيت الله جنتی هر کدام به جريانات به شدت متفاوتی با هم تعلق دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر پايه اين گزارش، مهاجرانی با بيان اينکه ما شاهد دو اسلام متفاوت در اين دو نماز جمعه بوديم، ضمن معرفی آيت الله جنتی و آيت الله امينی، می نويسد آيت الله جنتی يکی از موسسان مدرسه حقانی است که نفوذ زيادی در ايران پس از انقلاب به ويژه در وزارت اطلاعات، قوه قضائيه و سپاه پاسداران به دست آوردند. وی سپس به ذکر نقل قولی از «علی فلاحيان» يکی از فارغ التحصيلان مدرسه حقانی می پردازد. فلاحيان در اين مکالمه به «شاه چراغی» گفته است؛ ما گمان می کرديم اگر انقلاب پيروز شود، ما حقانی ها مغز متفکر آن خواهيم بود، در حالی که ما اکنون پياده نظام آن هستيم. وی در نماز جمعه، خواهان دستگيری خاتمی و موسوی و کروبی شده بود.

بنا بر اين گزارش، مهاجرانی سپس به آيت الله امينی می پردازد و می نويسد آيت الله امينی نيز هرچند مانند آيت الله جنتی اصفهانی است، اما از او مسن تر است و يکی از امامان جمعه خوشنام قم است که خواهان آزادی افراد بی گناهی شده است که دستگير شده اند. به باور مهاجرانی، آيت الله امينی بر اين باور است که نه تنها کروبی و موسوی نبايد دستگير شوند، بلکه آنان از نزديک ترين ياران انقلاب اسلامی هستند. مهاجرانی سپس اين گونه جمع بندی می کند که علمای قم موضع متفاوتی را برگزيده اند و حتی آشکارا از دولت انتقاد می کنند و با وجود فشارها به رئيس جمهور تبريک نمی گويند و اين نشان دهنده اختلاف بين دو تعبير از اسلام است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016