چهارشنبه 18 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقبال فدائيان خلق (اکثريت) از بيانيه شماره ۱۱ ميرحسين موسوی و پلاتفرم ۹ ماده‏ای

اعلاميه هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
پيرامون بيانيه شماره ۱۱ ميرحسين موسوی

پلاتفرم ۹ ماده‏ای می‏تواند مبنای گفتگو بين نيروهای جنبش اعتراضی باشد!

آقای ميرحسين موسوی يازدهمين بيانيه خود را پيرامون رويدادهای بعد از انتخابات منتشر کرد. او در اين بيانيه مواضع روشن‏تر و شفاف‏تر نسبت به سابق اتخاذ کرده، بر استيفای حقوق از دست رفته ملت و بر ايستادگی در مقابل سازمان‏دهندگان کودتای انتخاباتی پای فشرده، از آزادی عقيده، بيان، آزادی انتخاب کردن و انتخاب شدن و حق انتقاد دفاع کرده، مشخصات تشکل فراگير را بيان نموده و پلاتفرم ۹ ماده‏ای برای برون‏رفت از وضعيت بحرانی را ارائه داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بيانيه آنچه بارز است توجه آقای موسوی به نظرات و نقد سازمان‏ها و فعالين سياسی است که در رسانه‏ها منتشر شده است. او در اين بيانيه تا حدودی بين ديدگاه‏های خود نسبت به جمهوری اسلامی و قانون اساسی با آنچه در پلاتفرم آمده است، فاصله انداخته و بر پلوراليسم سياسی، تنوع و تعدد باورها و نگرش ها در جامعه و بر " .... همزيستی مسالمت‌آميز سليقه ها و گرايش‌ها، و اقشار، اقوام، مذاهب و اديان گوناگونی که در اين سرزمين پهناور زندگی می‌کنند اذعان به وجود تنوع و تعدد شيوه‌های زندگی و اجتماع بر کانون آن هويت ديرينه‌ ای است که آنان را به يکديگر پيوند می‌زند." تاکيد کرده است. آقای موسوی به سرشت استبدادی جريان حاکم پرداخته و نوشته است: "تاريخ به روشنی نشان می‌دهد که هر گاه حکومت‌ها خواسته‌اند به سوی محو تعدد و تنوع موجود در جوامع بشری دست دراز کنند، چاره‌ای جز متوسل شدن به چهره‌های ظاهرا گوناگون اما در جوهر يکسان استبداد نداشته‌اند، ... پس از حوادثی که در اين مدت کوتاه بر جامعه ما گذشت کيست که نداند وضعيتی که ايران امروز در آن قرار دارد حاصل استيلای چنين طرز تفکر اشتباهی بر تصميم‌گيری‌های کلان کشور است."
آقای موسوی در بيانيه با موضوع مبرم تشکل فراگير تماس گرفته و ضمن برخورد مثبت با امر حزبيت، جايگاه تشکل فراگير را تعيين و تمايزات آن را با حزب مشخص نموده است. او بر اين نکته درست دست گذاشته است که تشکل فراگير نه برپايه برنامه حداکثر، بلکه بايد براساس حداقل نکات مشترک شکل گيرد. امری که مورد خواست ما بود و ما در اعلاميه سازمان مطرح کرده بوديم. در بيانيه به آزادی، عدالت اجتماعی و رابطه آندو پرداخته شده و اين حکم پايه‏ای بيان گرديده است که "آزادی زمانی دوام دارد که با عدالت توام باشد".
بيانيه کمابيش ساختار تشکل فراگير را توضيح داده شده اما به عنصر هماهنگی نپرداخته است. طبعا تشکل فراگير، رهبری به مفهوم حزبی را بر نمی‏تابد ولی بدون هماهنگی و تعيين خطوط کلی نيز، شبکه موجود نمی‏تواند مولفه‏های آن را به هم پيوند دهد و اراده واحدی را پديد آورد. شعار و پلاتفرم لازمه تشکل فراگير است ولی کافی نيست. در سخنان سخنگوی آقای موسوی که چندی پيش اظهار شد، شورای هماهنگی مطرح شده بود. ولی در بيانيه سخنی از آن در ميان نيست. در حالی که شرط شکل‏گيری تشکل فراگير و تداوم حيات آن، وجود ارگان هماهنگ کننده است. هماهنگی با احزاب، تشکل‏ها و فعالين. ارگان هماهنگ کننده می‏تواند از ترکيب نيروهای شاخص جنبش اعتراضی شکل گيرد.
پلاتفرم ۹ ماده‏ای مطالبات جنبش اعتراضی را بازتاب داده است. در ماده آخر به درستی جلوگيری از مداخله نظاميان در امور سياسی و در فعاليت‌های اقتصادی قيد شده است. اما در پلاتفرم به صراحت آزادی فعاليت احزاب سياسی از جمله احزاب مخالف بيان نشده است. در حالی‏که امروز ضرورت دارد که از آزادی فعاليت احزاب به صورت روشن دفاع شود.
به باور ما پلاتفرم ارائه شده در بيانيه شماره ۱۱ آقای موسوی، می‏تواند مبنای گفتگو بين نيروهای جنبش اعتراضی برای ايجاد تشکل فراگير باشد. تشکلی با خصلت شبکه‏ای که دربرگيرنده گرايش‏های مختلف فکری ـ سياسی است.

هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
۱۸ شهريور ۱۳۸۸ (۹ سپتامبر ۲۰۰۹)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016