شنبه 2 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت صاحب چند "سخنگو" می‌شود، ايسنا

رييس‌جمهور اعلام کرد که از اين پس دولت چند سخنگو خواهد داشت.

دکتر محمود احمدی‌نژاد هم‌چنين گفته است برای تعيين سخنگو در حال رايزنی با افراد است.

سخنگويان؛ پيشانی دولت‌ها

با گسترده شدن حوزه ارتباطات و رسانه‌ها و ضرورت پاسخگويی دولت‌ها و دستگاه‌ها درباره عملکردشان، هم‌چنين گسترش ارتباطات بين‌المللی، سخنگويان دولت‌ها و وزارتخانه‌ها جايگاه ويژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و در جمهوری اسلامی ايران نيز اين جايگاه چند سالی است از اهميت بسزايی برخوردار شده است؛ چرا که سخنگوی دولت يا وزاتخانه‌ای چون امور خارجه، در واقع پيشانی يک نهاد است و موضع رسمی يک نهاد، دولت يا حکومت را در عرصه داخلی و بين‌المللی مطرح می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايسنا، حضور اولين سخنگوی دولت به صورت رسمی در جمهوری اسلامی ايران به زمان حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی و دولت هفتم برمی‌گردد. خاتمی ، عطاءالله مهاجرانی وزير ارشاد خود را با حفظ سمت مامور پاسخگويی هفتگی به خبرنگاران کرد و در ميانه راه نيز عبدالله رمضان‌زاده در کنار اين که دبير هيات دولت بود به عنوان سخنگو در جمع خبرنگاران حضور می‌يافت.

در دولت نهم نيز گرچه در ابتدا بحث‌هايی درباره ضرورت حضور يا عدم حضور سخنگو مطرح شد، اما پس از مدتی غلامحسين الهام به عنوان سخنگو و رييس شورای اطلاع‌رسانی دولت انتخاب شد؛ گرچه الهام در پايان دولت، در پی مطرح شدن بحث دوشغله‌ها، تصميم گرفت به عنوان حقوقدان به حضورش در شورای نگهبان ادامه دهد و پس از برگزاری انتخابات و پايان دوره حضورش به عنوان سخنگو در دولت نهم، هنوز، دولت دهم سخنگويی ندارد.

اما اظهار نظر اخير رييس‌جمهور علاوه بر آن‌که از معرفی قريب‌الوقوع صاحب اين پست خبر می‌دهد، حاوی اخبار جديدی هم هست؛ احمدی‌نژاد در اظهاراتش از حضور چند سخنگو در دولت خبر داده است.

سخنگوهای تخصصی؛ کمک‌کار دولت و رسانه‌ها

رييس‌جمهور در اظهاراتی که در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران داشته اعلام کرده است که دولت از اين پس چند سخنگو خواهد داشت.

وی در توضيح بيشتر افزوده است: مثلا به طور مثال در بخش اقتصادی يک سخنگوی مجزا و در بخش ديگر نيز همين طور.

با اين اظهارات به نظر می‌رسد خبرنگاران از اين پس می‌توانند سوالات تخصصی‌تر بپرسند و پاسخ‌های شفاف‌تری نيز دريافت کنند؛ زيرا با سخنگويانی طرف هستند که از اخبار تخصصی حوزه خود اطلاعات کافی دارند و کمتر از عباراتی چون « اطلاع ندارم» يا « می‌پرسم و در جلسه بعد پاسخ می‌گويم» استفاده خواهند کرد و دولت نيز با ارائه اطلاعات دقيق می‌تواند مانع انتشار برخی اخبار ناشی از اطلاعات نادرست يا ناقص شود.

گزينه‌های مطرح

گرچه در اظهارت رييس‌جمهور اشاره‌ای به هويت سخنگويان تازه دولت نشده است، اما از چندی پيش گمانه‌زنی‌هايی درباره حضور افزادی چون اسفنديار رحيم‌مشايی ، ثمره هاشمی و نام‌های ديگر به گوش می‌رسد؛ هر چند هيچ کدام از اين اسامی هنوز تاييد نشده‌اند.

با همه اين تفاصيل آن چه برای خبرنگاران مهم است تسلط سخنگو بر حوزه کاری، داشتن سعه صدر لازم و تعامل خوب با اهالی رسانه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016